Vi borde prata om BikeSthlm

Visst har du rätt. Bikesthlm vill kämpa för något, och eftersom han gillar att cykla, så bråkar han med alla i trafiken som bråkar med honom. Eller som han kan få att bråka.

Men aktivism ska väl ha någon sorts organisation med sig? Här är det Bikesthlm mot världen. Så det är väl med rättshaveristiskt.

Jag skulle nog beskriva Greta som någon form av aktivist även i början då hon satt ensam.

Hoppas bara pajasen på cykel inte dragit igång något lika stort.

Det är inte, och har aldrig varit, förbjudet att gå på cykelbana (obs! cykelbana, inte GC-bana) eller på körbana. Om gångbana (inklusive GC-bana) finns "ska" den användas vilket inte är samma sak som att det är otillåtet att gå någon annan stans. (Här kommer allemansrätten in på ett hörn.) Det är bara på motorväg och motortrafikled det per definition är otillåtet att gå.
Kolla här i två länkar!
Länk 1:
"Gående är skyldiga att gå på gångbana om det finns sådan. Underlåtenhet kan innebära böter med 500 kr. På gångbana råder förbud mot fordonstrafik. Både motordrivna fordon och cyklar. Det finns vissa undantag. Polis och räddningstjänst liksom fordon i väghållningsarbete till exempel. Barn upp till 8 års ålder får cykla på gångbana, men bara om cykelbana saknas. "
Länk 2:
"Kanske ser du inte skillnad på gång- respektive cykelbanan? Kanske du helt enkelt inte bryr dig. Kanske känner du inte till trafikreglerna? Att det faktiskt inte är tillåtet att gå på cykelbanan om det finns en gångbana i närheten. Bötesbeloppet för att gå på cykelbanan är 500 kr.

Det här är intressant tycker jag: bötesbeloppet för att gå på cykelbanan är alltså 500 kronor. Det är samma bötesbelopp för att cykla på gångbanan. Så lagstiftaren ser alltså lika på dessa två företeelser.

Jag ställde en frågan till Polisen i Stockholm: hur många böter har de utfärdat de senaste åren för att man gått i cykelbanan?

Noll
var svaret. Men en hel del böter var utfärdade för att man cyklat på gångbanan..."

Mvh /C

Jag ställde en frågan till Polisen i Stockholm: hur många böter har de utfärdat de senaste åren för att man gått i cykelbanan?

Noll
var svaret. Men en hel del böter var utfärdade för att man cyklat på gångbanan..."

Ja se dessa jäkla cyklister som inte kan hålla sig till lagen och som därför får en hel del böter. Fotgängarna, däremot, är hyvens eftersom de aldrig går på cykelbanan, vilket bevisas av att inga böter har utdelats för detta. ?

Ska man vara allvarlig så kan man fundera över att det faktiskt är tillåtet att framföra "cykel" på både trottoar och gångbana, i form av elsparkcykel, om den framförs i gångfart. Det betyder även att elsparkcyklister inte behöver hoppa av sina fordon och leda dem över övergångställen, om farten inte är högre än gångfart. Bilarna har då väjningsplikt, som för vilken gående som helst. (Hur många bilster som nu känner till detta...) Personligen tycker jag att detta borde omfatta alla cyklar. Som det är nu blir det ett löjligt risk-reward-spel med "Ska jag hoppa av hojen och leda den, eller ska jag hoppas på att det sitter vettiga människor i bilarna som inser att det blir så mycket smidigare om de släpper lite på gasen så jag hinner över?"
("Gångfart", förresten.. hur är det med löpare, som kutar i mer än 10 km/h?)

Kolla här i två länkar!
Länk 1:
"Gående är skyldiga att gå på gångbana om det finns sådan. Underlåtenhet kan innebära böter med 500 kr. På gångbana råder förbud mot fordonstrafik. Både motordrivna fordon och cyklar. Det finns vissa undantag. Polis och räddningstjänst liksom fordon i väghållningsarbete till exempel. Barn upp till 8 års ålder får cykla på gångbana, men bara om cykelbana saknas. "
Länk 2:
"Kanske ser du inte skillnad på gång- respektive cykelbanan? Kanske du helt enkelt inte bryr dig. Kanske känner du inte till trafikreglerna? Att det faktiskt inte är tillåtet att gå på cykelbanan om det finns en gångbana i närheten. Bötesbeloppet för att gå på cykelbanan är 500 kr.

Det här är intressant tycker jag: bötesbeloppet för att gå på cykelbanan är alltså 500 kronor. Det är samma bötesbelopp för att cykla på gångbanan. Så lagstiftaren ser alltså lika på dessa två företeelser.

Noll

Mvh /C

Korrekt. Jag hade lite fel.

Det är inte förbjudet att gå på cykelbana som sådan - något väldigt många tror och sannolikt är en anledning till att det nästan inte finns några cykelbanor i Sverige - men det finns ett krav att använda gångbanan, ett krav som dock aldrig beivras och, skulle jag gissa, bara skulle ha betydelse i det fall man varit inblandad i en kollision med fordon.

Var det inte nån med kameror och hiskeligt humör som fick fingret av en annan cyklist i någon tråd? Jag minns inte längre, kan det ha varit Godzilla Hårddisksson?

Jag vet inte, bara fick akuta associationer till nedanstående tråd... ?

Lite fundersam blir man allt. Hu, vad länge sen det var. Varför minns man sånt, när man glömmer så mycket annat?

Nu har Bikesthlm gjort det igen. Bikesthlm kommer cyklande och ska över gatan vid en rondell, och bilist ger honom företräde.

" Hur FAN ska jag veta att du kommer väja? Kör defensivt och anpassa hastigheten så att det inte blir så satans otydligt och så att jag slipper trampa upp hastigheten igen vid varenda jävla plats där jag ska kunna färdas fritt utan oro för kroppsskada, ditt själviska lata jävla AS! "
???

Men det duger inte! Bilisten ska upptäcka Bikesthlm långt innan det är dags att köra ur rondellen, och på något sätt kommunicera med narcissisten att bilisten ska stanna. Detta för att Bikesthlm ska kunna hålla hög fart rakt överfarten, utan att själv behöva ta den hänsyn han kräver av andra. Tydligen tycker dumfan att det där med att köra defensivt och anpassa hastigheten bara gäller andra fordonsförare.

Han borde skaffa gymkort eller bli snickare och få utlopp för sin inneboende aggressivitet där istället. :giggle:

Senast redigerad av en moderator:
Han menar alltså bilen, som i ganska god tid saktade ner, blinkade ut ur rondellen och stannade för att släppa fram honom, den gör alltså fel enligt honom? Hade alla bilister kört så så hade jag varit mer än nöjd.... Jag har knappt kollat något i denna tråden men var tvungen att hoppa in för att se vad det gällde. Cheeseus alltså

Såg också att den legat uppe en vecka och han har en handfull likes och inga kommentarer så jag antar att han inte får så mycket uppmärksamhet som han kräver. Förstår att han är arg

Senast ändrad:
Nu har Bikesthlm gjort det igen. Bikesthlm kommer cyklande och ska över gatan vid en rondell, och bilist ger honom företräde.

" Hur FAN ska jag veta att du kommer väja? Kör defensivt och anpassa hastigheten så att det inte blir så satans otydligt och så att jag slipper trampa upp hastigheten igen vid varenda jävla plats där jag ska kunna färdas fritt utan oro för kroppsskada, ditt själviska lata jävla AS! "
???

Men det duger inte! Bilisten ska upptäcka Bikesthlm långt innan det är dags att köra ur rondellen, och på något sätt kommunicera med narcissisten att bilisten ska stanna. Detta för att Bikesthlm ska kunna hålla hög fart rakt överfarten, utan att själv behöva ta den hänsyn han kräver av andra. Tydligen tycker dumfan att det där med att köra defensivt och anpassa hastigheten bara gäller andra fordonsförare.

Han följer upp det klippet på Twitter med ett exempel på ”högerregeln”

där han knappast
är framme i korsningen när bilen passerat.
och motiverar det att han med ”Det skulle krävas typ hälften av all muskelkraft och energiförbrukning på pendlingen om de flesta förare lärde sig köra bil.”

Inte för att vara sån men en gång i tiden bjöd staten människor likt detta på fria kläder...där tröjorna hade knäppning för armarna på ryggen. ?‍♂️

Ja det efterföljande klippet är också ren parodi. Högerregeln är vad den är, och jag som bilist kan ju inte förutsätta att bikesthlm stannar där såklart. Men noll av tio kommer stanna i den situationen, det är som det är. Så som cyklist accepterar jag bara att jag kommer på en mindre sidogata, antagligen i lägre hastighet, då anpassar jag hellre min hastighet och förutsätter att bilisten inte kommer stanna, och får flyt i min cykling

Ja det efterföljande klippet är också ren parodi. Högerregeln är vad den är, och jag som bilist kan ju inte förutsätta att bikesthlm stannar där såklart. Men noll av tio kommer stanna i den situationen, det är som det är. Så som cyklist accepterar jag bara att jag kommer på en mindre sidogata, antagligen i lägre hastighet, då anpassar jag hellre min hastighet och förutsätter att bilisten inte kommer stanna, och får flyt i min cykling

Nu är Bikesthlms syfte inte att få flyt i cyklingen, utan att skapa dessa klipp. Dock har han bytt ut klippet du refererar till mot en annan, där bilisten mer uppenbart bryter mot högerregeln.

Han menar alltså bilen, som i ganska god tid saktade ner, blinkade ut ur rondellen och stannade för att släppa fram honom, den gör alltså fel enligt honom? Hade alla bilister kört så så hade jag varit mer än nöjd.... Jag har knappt kollat något i denna tråden men var tvungen att hoppa in för att se vad det gällde. Cheeseus alltså

Såg också att den legat uppe en vecka och han har en handfull likes och inga kommentarer så jag antar att han inte får så mycket uppmärksamhet som han kräver. Förstår att han är arg

Fast ibland bränner det till med en massa views. Som när en hantverkare började hota honom med "hembesök", om han inte tog bort klippet. Eller hans mest berömda där han slår en plufsig taxichaffis på käften och hävdar självförsvar.

Han verkar plocka bort kommentarer på Tuben regelbundet. De som blir kvar är ofta hans "kompisar", dvs de jag misstänker är hans alias som Godzilla Hårddiskson.

Han följer upp det klippet på Twitter med ett exempel på ”högerregeln”

där han knappast
är framme i korsningen när bilen passerat.
och motiverar det att han med ”Det skulle krävas typ hälften av all muskelkraft och energiförbrukning på pendlingen om de flesta förare lärde sig köra bil.”

Inte för att vara sån men en gång i tiden bjöd staten människor likt detta på fria kläder...där tröjorna hade knäppning för armarna på ryggen. ?‍♂️

Vill man se klippet finns det numera på tuben.
Inte låga krav Bikesthlm ställer på sina medtrafikanter, så att de ska hålla sig ur vägen när han kommer farande.

Bilföraren det är ordningsmaktens problem och Dhl som borde ha bättre ordning på föraren men dom använder handdatorer med gps .
men att idioten bk cyklar och filmar han är rent trakasaseri och leker polis siken idiot.

Bilisten gör fel, ajabaja.

Men frågan är om inte det BS Herrn gör borde klassas som ofredande, Och därmed vara straffbart.
skulle vara sjukt kul om någon tog det vidare och slösade lite skattepengar på en prövning.

Här har Bikesthlm tappat omdömet helt. Tutar helt omotiverat, eller om man ska vara snäll i preventivt syfte. Förväntar sig att få företräde när han inte ens är i närheten av korsningen.

Men undra om inte yrkestrafiken kring hans revir börjar känna igen honom, och prata om Bikesthlm med varandra. Fingret tyder på det. Hoppas jag i alla fall. Så att det inte är Bikesthlm som piskat upp något sorts har,genom sitt fullständigt omdömeslösa körande.

Tänk er bilden av en galning på cykel i Årsta/Högerstenstrakten, som cyklar runt ömsom sakta ömsom fort som satan. Fluktar in i bilar, och allmänt tutar och vrålar. :confused:

Senast ändrad:
Bikesthlm levererar tre icke-incidenter i ett klipp.

Först ska Bikesthlm svänga vänster i en korsning, och bilisten som ska lämna företräde lämnar företräde. Kan sätta ett framhjul på att Bikesthlm inte visade tecken.

Sen har vi mötande fordon som går över mittmarkeringen med några decimeter för att passera en bil som parkeras. Inget heldraget utan vanliga streckade. Bikesthlm plockar fram tutan helt omotiverat.

Till sist har vi en buss som kör sin tur, och tar ut lite för att ha marginal så att bakvagnen inte drar i de parkerade bilarna. Fullt normal körning, och en normalt funtad förare av valfritt fordon vet detta, och saktar in lite. Vi ska ändå hjälpas åt i trafiken. Förutom Bikesthlm som tydligen känner sig så kränkt att busschaffisen inte väntade så att Bikesthlm först kunde ta kurvan.

Tyvärr är stockholmstrafiken inte så idyllisk som Bikesthlm vill påskina. Igår fick jag bromsa när en någon ville göra en u-sväng framför mig, och fick några illa valda ord av mig.

Bikesthlm levererar tre icke-incidenter i ett klipp.

Först ska Bikesthlm svänga vänster i en korsning, och bilisten som ska lämna företräde lämnar företräde. Kan sätta ett framhjul på att Bikesthlm inte visade tecken.

Sen har vi mötande fordon som går över mittmarkeringen med några decimeter för att passera en bil som parkeras. Inget heldraget utan vanliga streckade. Bikesthlm plockar fram tutan helt omotiverat.

Till sist har vi en buss som kör sin tur, och tar ut lite för att ha marginal så att bakvagnen inte drar i de parkerade bilarna. Fullt normal körning, och en normalt funtad förare av valfritt fordon vet detta, och saktar in lite. Vi ska ändå hjälpas åt i trafiken. Förutom Bikesthlm som tydligen känner sig så kränkt att busschaffisen inte väntade så att Bikesthlm först kunde ta kurvan.

Tyvärr är stockholmstrafiken inte så idyllisk som Bikesthlm vill påskina. Igår fick jag bromsa när en någon ville göra en u-sväng framför mig, och fick några illa valda ord av mig.
Tar inte ställning till tidigare videoklipp, men i dessa klipp;
Går det att vara mer osmidig och söka mer konfrontation än vad vi ser här??

Tillbaka
Topp