Vi måste prata om Stans Race Sealant.

Hmm. Jag kör med slang pga lat/bekväm/pallar inte kleta i lägenheten. Borde jag testa köra utan vare sig klet eller slang?

jag körde två säsonger så med vittoria bombolini 3,0. funkade bra men därefter började det småläcka ur mikroporer i däcksidan, så stans åkte i.

sen tror jag många i praktiken kör torrt eftersom de missar att fylla på. och funkar det så funkar det. men när det blir riktig punka finns då inget att rinna dit och täta med.

det var någon weightweenie här på happy som tänkte köra så med flit, men såg ingen återkoppling.

ett alternativ till reservslang om man gillar att köra åt det torra hållet är att ha en 60ml reservflaska stans med sig.

Jag brukar få punktering när jag kör oavsiktligt torrt. Kanske inte direkt men om jag väl får småpunka är det nästan alltid för att jag glömt fylla på.

Hmmmm. Kollade i källaren och jag har inte race, jag har vanliga Stan’s. Kanske inte så konstigt att det inte torkar då.

"For best performance inspect sealant every 2 weeks" - Saxat från Stan's beskrivning av Race Sealant

"Stays liquid 2-7 months for long-lasting protection" - Saxat från beskrivningen av den vanliga

Det finns med och utan Race. Kan det vara så att dom som inte har problemet tror att dom kör Race men istället har den vanliga. ?
Så kan det säkert vara. Visste inte om att det fanns olika. Flaskan är slängd o just nu är det Orange seal i däcken. Väl blandat med gammal Stans. Jag ska försöka överleva.
Stans funkade fö bra även i ett bildäck som har pysläckt sedan dag 1.

Kleta behöver man inte göra däremot. Prova nästa gång du ska byta däck så du har ett fräscht, och så poppar du däcket på fälgen innan du häller i gucka. Sen ut med luften, skruva ur ventilkäglan och häll i guckan genom lämplig slang/tratt/spruta. Jag har en spruta med slang och det behöver inte tryckas in utan rinner snällt ner i däcket helt på egen hand. ?

Hmm. Jag kör med slang pga lat/bekväm/pallar inte kleta i lägenheten. Borde jag testa köra utan vare sig klet eller slang?

Jag skulle inte rekommendera slang/injector och Stan's Race. Blir klumpigt och ännu jävligare, krångligare och kletigare. Iaf när jag provat. :P

mitt framhjul stod och väntade poppat men torrt så jag gjorde en test nu. Skakade som fan och fyllde på med tapetspruta - utan nålen. Fungerar bra. Jag suger upp det från en skål och det blev kristaller i botten men annars inga problem.

Men det är solklart att det inte är race som jag ska ha. Får väl börja läsa instruktionerna. Jag kommer inte att öppna 2ggr i månaden eller hälla i på nåt annat sätt än genom ventilen.

DOCK så hatar jag den där flärpen man öppnar på Stan's Race-flaskan, känns som den alltid är i vägen. En vanlig kork som man kan ta bort helt vore bättre så man har lite friare hällningsmöjligheter. :P Skärpning Stan! ;P

Ja då har jag ju bevisligen skruvat av den någon gång, varför jag aldrig tänkte på det igen efter det är en fråga för psykoanalytikerna. Jag skyller på min asperger-hjärna att vissa saker är för enkla och självklara för att jag ska förstå. Finns det en slärp man öppnar för att hälla så ska man ju såklart använda den! Någonting annat är ju inte tänkbart...

Ja, jag tycker locket och det lilla hålet är smidigt med, men tycker slärpen är ivägen. :P

Jag har en liten glasburk med lock, rymmer 1 dl. Och sen använder jag en gummiblåsa att både suga upp gammal tätmedel ur däcket och blåsa nytt genom ventilen. Funkar kanon

207A790C-C355-4867-8571-A3DB38C063D2.jpeg

R2bike påstår att 50 / 50 är bäst... Vanlig och race.
Helt oberoende av r2 har jag kört samma variant med gott resultat. Blev ett fåtal små bollar efter några månader men fortfarande gott om fria fibrer i vätskan. Inte en punka på två år. Ska man vara lite Devil's advocate är det ju värt att nämna att Stans själva är tydliga med att det är en race-produkt med kortare livsspann för att kunna täta större hål under just tävling. Ska man köra mer regelbundet (alltså träna) rekommenderar de att man använder deras vanliga vätska.

Nu kör jag med en annan, mest för att prova. Fortfarande ingen punka.

En annan kritisk faktor är huruvida någon annan gucka varit i däcket tidigare, då kan nya fickan reagera med fragmenten som är kvar av den gamla. Tror det har med olika pH att göra (var iaf ngt jag internet-läste mig till gällande Caffelatex...)

Senast ändrad:
Jag kör bara med Stan's race och skakar dunken innan, och det blir varken kråkor eller bollar, men tätar bra, nåt litet hål sprutar lite gucka och blir sen tätt per år iaf. Märker även hur det tätar på att det knappt går att fylla genom ventilen med flaska som har pip då det tätar pipen direkt.

Har sett fuzzbollarna förut då nån kompis fått såna.

Jag har öppnat och fyllt på max två gånger per år i några år nu. Förvarar hojen i rumstemp, kör året runt och bara Maxxis-däck.

Det var ett bra tips att blanda ut med vanlig som är billigare.

Jag glömde nog min hjärna någonstans. Jag skiter i den här tråden nu! :P
Jag är på din sida här!
För att vara en produkt som enligt design skall hällas direkt i däcket med helt inverterad flaska så är pipen totalt felkonstruerad. Visst, man kan hälla i burk innan, man kan bryta bort locket och hitta på egna lösningar, men om man tar hänsyn till att någon på Stans får betalt för att utveckla eller välja förpackning så är locket ett totalt fiasko.

Jag är på din sida här!
För att vara en produkt som enligt design skall hällas direkt i däcket med helt inverterad flaska så är pipen totalt felkonstruerad. Visst, man kan hälla i burk innan, man kan bryta bort locket och hitta på egna lösningar, men om man tar hänsyn till att någon på Stans får betalt för att utveckla eller välja förpackning så är locket ett totalt fiasko.

Tack för att du har min rygg! ;P Önskar jag kunde skrivit som du från början! Haha

https://www.wiggle.se/orange-seal-e...MIz_Stn7rt6QIVBMAYCh0CLQHpEAQYASABEgJ36_D_BwE

Den här funkar skitbra för att suga upp vätska.
Aldrig mätt hur mycket jag har i faktiskt, skruvar av korken och skvalpar i. Jag byter däck nån gång i månaden så aldrig upplevt att jag gått hunnit gå torrt, så ingen riktig erfarenhet där. Förutom ett hjulpar som stod med Spesch-däck över vintern och allt verkade krypa ur sidorna på dem.

Stans lilla 60 ml flaska är bra för påfyllning via ventilröret. Häller enkelt över från en stor flaska för använding direkt eller placeras i verktygsväskan för längre turer.
Jag brukar spola bort gammal tätningsvätska vid däckbyte och fyller på med nytt. Har aldig punkat ett tlr-däck vad jag vet, men kanske kör jag för fegt. När jag körde med slang högg ormen nästa varje tur.

Stans lilla 60 ml flaska är bra för påfyllning via ventilröret. Häller enkelt över från en stor flaska för använding direkt eller placeras i verktygsväskan för längre turer.
Jag brukar spola bort gammal tätningsvätska vid däckbyte och fyller på med nytt. Har aldig punkat ett tlr-däck vad jag vet, men kanske kör jag för fegt. När jag körde med slang högg ormen nästa varje tur.
Jag väljer att läsa det som att även du ogillar stora flaskans pip eftersom du häller över i en annan innan du fyller däcket. ?

Jag har faktiskt inte tänkt på att Googla. Nu gjorde jag det.

From Stans:
The Fuzz balls are expected and normal.
The race sealant has not only extra crystals, but also multiple sizes of crystals in it. While this makes it significantly better at sealing punctures, it also requires more maintenance and oversight to use. We recommend checking our regular sealing every 3 months. With race sealant we recommend inspecting it every 2 weeks, and replacing it if a large number of the balls have formed or if any has evaporated off.
Race sealant requires a lot of maintenance to use continuously. It was designed and introduced as very much a race day product
? man kan tydligen inte både få bästa funktion och låga serviceintervaller...

Själv kör jag med hjul där guckan torkat för långe sen (över ett halvår). Det är med CushCore i och däcken är e13 TRSr/+. Efter ett par dar går ibland trycket ner 0,2 bar så jag måste se efter inför varje tur. Kanske är det dax att sätta i lite mer Stans Race i alla fall. Annars skulle jag gärna haft sån där ventil som Moto-hjulen har som säger till om trycket gått ner från hur man vill ha dem...

? man kan tydligen inte både få bästa funktion och låga serviceintervaller...

Själv kör jag med hjul där guckan torkat för långe sen (över ett halvår). Det är med CushCore i och däcken är e13 TRSr/+. Efter ett par dar går ibland trycket ner 0,2 bar så jag måste se efter inför varje tur. Kanske är det dax att sätta i lite mer Stans Race i alla fall. Annars skulle jag gärna haft sån där ventil som Moto-hjulen har som säger till om trycket gått ner från hur man vill ha dem...
Finns väl såna ventiler? ?
Jag trycker i en halv dl till i mina däck direkt om de börjar tappa tryck. Funkar oftast. Eventuell felsökning den enstaka gång det inte gör det tar jag hellre efter att åtgärd 1a är provad. Nu har jag ju dessutom lärt mig att fylla på genom ventilen.. eller så är det bara att det funkar nu med lite nyare ventiler.

Finns väl såna ventiler? ?
Jag trycker i en halv dl till i mina däck direkt om de börjar tappa tryck. Funkar oftast. Eventuell felsökning den enstaka gång det inte gör det tar jag hellre efter att åtgärd 1a är provad. Nu har jag ju dessutom lärt mig att fylla på genom ventilen.. eller så är det bara att det funkar nu med lite nyare ventiler.

samtidigt som notubes säger att Race versionen inte bör fyllas på via ventilerna. Då de lätt kläggar igen då. Har ändå testat, och ja de kläggade igen.

Jag fyllde precis genom ventil utan prob men det beror nog på vad man fyller med.
Problemet var inte att få i det. Problemet var att det kläggade igen ventilen så efter en vecka var det betydligt svårare att pumpa. Där o då funkade det super ??. Men kan spela in att jag har ventiler för ”däckkorv” så de blåser ut luften åt sidorna. Kan ha spelat in. Fyllde för övrigt med Notubes kitt för att just fylla via ventilen.

Jag tycker det funkar om jag fyller lite vanlig efter. Kör ju 1/3 race numera. Tänker mest att det är najs med lite extra skydd ?

om man inte vill spruta genom ventilen och inte vill lossa däcksidan är ett alternativ att spruta med så kallad uppdragskanyl t ex genom en mönsterkloss. guckan tätar hålet sedan:)

jag tycker dock det är bra att öppna och kolla på gucket. det brukar liksom vattna till sig efterhand. och då kan man ju också ta bort eventuella bollar.
.
3424BFA8-56DD-4C8B-A53B-4AA927988687.jpeg

Du kan absolut inte spruta in Stans Race med en sådan. Tvivlar på att det ens går med Orangea Sälen.

jaha ja:)

det finns tjockare kanyler, men vanliga uppdragskanyler är som på bilden är 1,2 mm.gjorde ett praktiskt prov med en sådan, välskakad race och det gick hur smidigt som helst. inga partiklar blev kvar i sprutan.

humlan flyger.
.
.
AFED719E-9545-468B-893C-FA3F841B4308.jpeg
A89AFC6A-311E-4B2B-A99F-A93D3AF8F9A1.jpeg

jaha ja:)

det finns tjockare kanyler, men vanliga uppdragskanyler är som på bilden är 1,2 mm.gjorde ett praktiskt prov med en sådan, välskakad race och det gick hur smidigt som helst. inga partiklar blev kvar i sprutan.

Välskakad Stans Race går inte ens att spruta genom ventilstolpen på vanliga Presta. Har du ens sett hur fibrerna ser ut.

Jag vet mycket väl vad en uppdragskanyl är, har några hundra liggande hemma, det är inte möjligt.

Tillbaka
Topp