Vi som redigerar OpenStreetMap

aahlborg

Aktiv medlem
Tänkte kolla hur många på Happy som hjälper till att rita in vägar/cykelbanor/stigar på http://openstreetmap.org. Kartorna ritas av privatpersoner på fritiden, på samma sätt som Wikipedia, och är av förklarliga skäl mer detaljerade i storstadsregionerna än på landsbygden men det finns mycket som kan förbättras överallt. Därmed inte sagt att kartorna är dåliga. De ritas av personer med lokalkännedom som professionella kartografer kanske inte känner till.

Kanske kan denna tråd inspirera fler till att hjälpa till. Happyiter har ju gott om material till kartor i form av GPS-spår och det är enkelt att ladda upp sitt spår och rita av sina favoritstigar. Det är bra täckning i de stora löp- och cykelområderna men många har nog favoriter som ännu inte har lagts till. Själv ritade jag i förra veckan till tre småstigar och ett helt löpspår (med tillhörande skog) i området kring Eriksberg i Göteborg.

Jag har aldrig ritat OSM förrut. Vad har ni för grund-/bakgrundsmaterial när ni ritar? Är det bara GPS-spår från cykelturen eller kan man lägga en sattelitbild eller Google Maps bakom och rita efter?

Vad är det egentligen för skillnad på openstreetmap och opencyclemap? Har aldrig orkat forska, men noterar att det är väldans skillnad på detaljrikedomen och stigtätheten i skogsområden då man växlar mellan kartorna i exempelvis Viewranger...

Jag ritar också OSM. Har mest ritat in stigar och motionsspår som saknats, men det var längesen jag ritade in nåt nu faktiskt.
Lulle sa:
Jag har aldrig ritat OSM förrut. Vad har ni för grund-/bakgrundsmaterial när ni ritar? Är det bara GPS-spår från cykelturen eller kan man lägga en sattelitbild eller Google Maps bakom och rita efter?
Problemet med satellitbilder och Google Maps är att dom är upphovsrättsskyddade.

joerch sa:
Även jag ritar på OSM.

Det finns satellitbilder från Bing som bakgrundsbild.

Opencyclemap är en OSM karta som är visuell anpassad för cykling. Det finns även många andra kartor som har OSM som bas som t.ex. openmtbmap.

Jo, men så långt har jag förstått (lite har jag läst på). Men det som är oklart är på vilket sätt de skiljer sig. Är det så att allt ritas i OSM (inklusive skogsdetaljer, stigar etc.) och de olika kartorna sedan bara hanterar/filtrerar infon olika? Det vill säga, det finns ingen edit-sajt för OpenCycleMap - all editering sker alltid på OSM-sajten?

Ja, Open Streetmap är i grunden en databas med massor av information "här finns en stig", "vadställe", "busslinje" osv. "master"-kopian av denna databas finns på en server hos open streetmap-föreningen, och är dit alla skickar sina ändringar.

Sen finns ett antal kartor baserade på Open Streetmap. Kartorna tar med olika saker; cykelkartan "open cyclemap" visar cykelrutter (vilket andra kartor inte gör), och visar cykelaffärer på en mycket mer utzoomad nivå än andra kartor. Varje karta har också sin kartografi med vilka färger, former och symboler som ska användas. Det finns en karta som kallas "mapnik" (vilket förvirrande också är namnet på ett program som kan generera många olika kartor) som brukar anses vara "standardutseendet", och som visas som förstahandsval om man går in på openstreetmap.org.

Jag har redigerat en del, en del MTB-stigar i Nåsten och Västra Uppsala, och rätt mycket när man är ute på semester. Vindskydd, eldstäder och badplatser är roligt att kunna lägga in! Har också pysslat lite med kartstilar mm. Bild från ett föredrag vi hade med Uppsala cykelförening om OSM.

osm.png

Jag har lagt till en del grejer runt Mölndal söder om Göteborg. Kul att det är så enkelt att bidra till kartorna. Brukar lägga till en grovupplöst stig först, och sedan öka detaljnivån senare när jag har tillgång till gps-spår. Tycker att taggningen är riktigt lurig, men försöker göra på samma sätt som andra i närheten. Viktigt för er som vill börja är att inte missa att grena av / göra korsningar i nodpunkter, och inte bara dra så att linjerna möts, annars kommer inte autorouting att fungera som det ska, tex i Stravas Routing-verktyg.

Jag har gjort ganska mycket med OSM genom åren, stigar härikring Halmstad som loggats och ritats in + en del runt familjens sommarstuga på Orust. Och så en del vägar och cykelvägar kring vårt hem. Det går i perioder för det tar en del tid att göra det ordentligt. Jag kollar alltid att det jag kört med cykeln finns i OSM om jag kört på ett nytt ställe, det är ju lite sport att vara först tycker jag. Mest stolt är jag över att vara den som mappat upp alla stigar i Biskopstorp naturreservat och de allra flest runt området Skedala-Ön som är två av Halmstads bästa MTB-områden.

I Happys GIS-tråd http://happyride.se/forum/read.php/1/2536401/2767657#msg-2767657 så kan man se min loggningssetup med kamera när den är som mest ambitiös i skogen. Oftast använder jag bara data från min Edge 500... Ett litet varningsord om att använda den numera fria "gröna kartan" som underlag för att rita OSM. Jag har flera gånger upptäckt att grusvägar som finns markerade på den för länge sedan är borta pga skogsbruk, och stigarna skall vi inte tala om! Min egen regel är nu att i princip inte rita in något som jag själv varit med och loggat, för att undvika pinsamma misstag.

Själv så använder jag programmet JOSM för att rita, och där kan man enkelt ha Strava heatmap som bakgrund. Strava kan man ju lite mer på och är ett fantastiskt komplement, tack Strava!

/Andreas

Jag har försökt få till löparbanor / cykelförbud men jag har problem med förstå hur meta datan spelar med tillgängliga renderingar. Eller kanske är mitt problem snarare att de renderingar jag vill ha inte finns för nedladdning.

Detta är vad jag pratar om.
Capture.PNG

Jag har inte kunnat räkna ut hur man får ut detta i base camp eller var i meta datan döljer sig. Det senare kan jag väl lösa genom att leta bättre.

Capture1.PNG

Detta är egentligen bättre, antar jag eftersom det baseras på bike not allowed parametern (tror jag).
Å andra sidan är risken att någon lägger in bike not allowed baserad på en annan tolkning av verkligheten än mig egen.

Finns det nåt annat sätt att lösa detta i standard renderingar eller är det att koka en egen export som gäller?

Jag har försökt få till löparbanor / cykelförbud men jag har problem med förstå hur meta datan spelar med tillgängliga renderingar. Eller kanske är mitt problem snarare att de renderingar jag vill ha inte finns för nedladdning.

Detta är vad jag pratar om.
Visa bilaga 441427
Jag har inte kunnat räkna ut hur man får ut detta i base camp eller var i meta datan döljer sig. Det senare kan jag väl lösa genom att leta bättre.

Visa bilaga 441428
Detta är egentligen bättre, antar jag eftersom det baseras på bike not allowed parametern (tror jag).
Å andra sidan är risken att någon lägger in bike not allowed baserad på en annan tolkning av verkligheten än mig egen.

Finns det nåt annat sätt att lösa detta i standard renderingar eller är det att koka en egen export som gäller?

Metadata för rundor/rutter/spår ligger som en relation till linjeobjekten som en "Rutt". Själva stigarna bör inte innehålla den typen av metadata för spår, däremot innehåller de ju information om förbud osv som i ditt exempel.

Jag försöker få ordning på lite grusvägar / stigar i mitt område. En grusväg som man får cykla på kan vara markerad som FOOT PATH och Allowed Access - Bicycles - Not Specified.

För att få med cyklister på grusvägarna, skall jag då ändra till PATH och tillåta cyklar, eller skall jag låta FOOT PATH stå kvar och ändra så att cyklar blir tillåtna?

Det tar ju ett tag innan det slår igenom på strava så jag vill inte chansa och se hur det går.

Vad är egentligen skillnaden mellan PATH och FOOT PATH?

motionspår får man väl vanligen varken cykla eller rida på. Finns det något man får cykla på som man inte får rida på?

Så här säger Göteborgs stad om cykling i naturen.

"När du ska cykla i naturen ska du tänka på det här:
  • du får inte cykla på vägar som har gångvägsskylt eller ridvägsskylt
  • gående har alltid företräde (enligt Trafikförordningen)
  • undvik att cykla på populära motionsspår, där många går och springer
  • ...
  • ..."
Så tillbaka till huvudfrågan angående hästar. Kan jag låta det stå kvar som FOOT PATH men ändra så att cyklar är tillåtna? Kommer kartprogrammen förstå att jag får cykla där då?

Ändrar jag till PATH måste jag ju ta ställning till hästar, det behöver jag inte göra om jag låter det stå kvar som FOOT PATH.

Allemansrätten oaktat så blir nog livet lättare om man köper tanken på att man inte cyklar på regelrätta motionspår. Ser det ut som en grusväg så är det nog det.

EDIT. I befolkade trakter. Vad som försigår norr om åsen har jag ingen uppfattning om och inga synpunkter på.

As Frederik says, "footway" just means "mainly/exclusively for pedestrians" - there's no presumption that it's a nicely surfaced footpath in a city as opposed to a rough hiking path (or vice versa).

Så footway är dumt, om det inte är det som du menar.

Allemansrätten oaktat så blir nog livet lättare om man köper tanken på att man inte cyklar på regelrätta motionspår. Ser det ut som en grusväg så är det nog det.
Jo jag håller med. Men i Hisingsparken / svarte mosse (Göteborg) är finns det ett stort nät av grusvägar som man behöver kunna transportera sig på mellan stigar. Man får ju cykla där och jag vill att karttjänsterna skall kunna ta med det i beräkningen om man gör en hemma vid datorn.

Sedan är det en wiki. Om det inte är ett motionsspår (du har dem som sagt på en karta ovan) så skulle jag ge dig lite slack om du säger att "här får man cykla, gå och rida", eftersom man kan anta att man får det. Visar det sig att en av grusvägarna har en ridning förbjuden-skylt - som inte nån arg sommarstugeägare har satt upp - så får väl du eller någon annan ändra just det segmentet. Jag tänker att du kommer vara mycket mer uppmärksam på sådana skyltar framöver!

Jo jag håller med. Men i Hisingsparken / svarte mosse (Göteborg) är finns det ett stort nät av grusvägar som man behöver kunna transportera sig på mellan stigar. Man får ju cykla där och jag vill att karttjänsterna skall kunna ta med det i beräkningen om man gör en hemma vid datorn.
okej, ja grusvägar i sådan miljö kan nog vara en annan sak än det jag tänker på. Säkert samma sak för motionspår. Motionspåren hemma är väldigt uppenbart just motionspår (men behövs likväl för att knyta ihop stigarna)

Tack för alla svar. Jag har ändrat till PATH på ett par större stråk nu. Sagt nej till hästarna på några av dem.

Det här är ju ett bra skäl att cykla ut och kolla hur det egentligen ser ut med skyltningen. Ta med en utskriven karta och penna. Gammalmodigt men bra :)

För den som är intresserad av lite historia så är Path controversy intressant läsning.

Från början fanns inte taggen highway=path utan då var det bara highway=footway och highway=cycleway. Path introducerades först för att helt ersätta de andra vilket många inte tyckte om. Det vi har idag är ett hopkok av båda varianterna där det på vissa håll pågår ett redigeringskrig mellan stilarna, denna har sträckt sig så pass långt att presets i olika redigeringsprogram har valt läger. Till exempel i fallet Gång- & cykelväg has JOSM valt highway=path + bicycle=designated + foot=designated medans iD taggar samma som highway=cycleway + bicycle=designated + foot=designated. Eftersom iD används av många nya karterare och JOSM används av mer veteraner så blir det ibland så att nya karterare går in och taggar om en hel massa GC-vägar för att sen få det "korrigerat" av andra.

I just fallet GC-vägar så skrivs iallafall i Wikin om att båda varianterna är ok. Jag väljer själv att tagga så som kringliggande är taggat så det blir enhetligt i ett område/stad.

Jag brukar gå in och tagga underlag på vägar och stigar då jag störde mig på att det fungerade så dåligt i strava att välja underlag för autogenererade rundor.

Vissa slingor i skogen passar bra för promenad eller mtb, men inte för "vanlig" cykling. Kan man styra detta på något sätt? Om man drar en rutt i strava vill man ju inte hamna på fel typ av stig/väg.

Det finns ju en tagg mtb:scale [0-6]. Gör den här på något sätt så att man inte styrs in på småstigar om man gör en rutt för vanlig cykling? Eller går man till väga?

Vissa slingor i skogen passar bra för promenad eller mtb, men inte för "vanlig" cykling. Kan man styra detta på något sätt? Om man drar en rutt i strava vill man ju inte hamna på fel typ av stig/väg.

Det finns ju en tagg mtb:scale [0-6]. Gör den här på något sätt så att man inte styrs in på småstigar om man gör en rutt för vanlig cykling? Eller går man till väga?
Min erfarenhet är att Strava är väldigt dålig på det där. Strava använder sig av Mapbox som bara delvis använder sig av OpenStreetMap-data, jag gissar på att all denna information inte följer med.

Jag skulle istället rekommendera något som BRouter som använder sig av mer OpenStreetMap-data där du kan välja olika profiler som väljer vägar utifrån en massa variabler. Dock är den inte direkt kopplad till någon tjänst men det är lätt att ladda ner den färdiga GPX-rutten och sen ladda upp till en annan tjänst.

Tack för alla svar. Jag har ändrat till PATH på ett par större stråk nu. Sagt nej till hästarna på några av dem.

Det här är ju ett bra skäl att cykla ut och kolla hur det egentligen ser ut med skyltningen. Ta med en utskriven karta och penna. Gammalmodigt men bra :)
En kamera med GPS är annars ett superbra verktyg, du får position och detaljer direkt.

Jag gör nästan enbart dokumentation på det viset nuförtiden, bara att dra fram telefonen, knäppa en bild och cykla vidare.

Det finns väl en mobilapp för OSM-karterande där man kan ta bilder och sen när man laddar gpx-filen i JOSM kan man se bilderna på rätt ställe.
Du kan bara importera bilderna rakt in i JOSM så hamlar de automatiskt i ett nytt lager med rätt positioner. Behövs inget speciell app så länge kamerappen som används lägger in positionen i EXIF-data

Jag är en novis på detta märker jag. JOSM = separat program för att redigera kartorna? Jag kör via webläsaren just nu och tycker det fungerar bra, bortsett från lite lagg då och då. Är JOSM att rekommendera?

Jag är van att rita på datorn i övrigt, gör det i yrket dagligen.

Jag är en novis på detta märker jag. JOSM = separat program för att redigera kartorna? Jag kör via webläsaren just nu och tycker det fungerar bra, bortsett från lite lagg då och då. Är JOSM att rekommendera?

Jag är van att rita på datorn i övrigt, gör det i yrket dagligen.
I webbläsaren är det iD-editorn som används, den är helt okej. JOSM är ett separat program som installeras på datorn (JOSM = Java OpenStreetMap), det är oerhört mer kraftfullt och de flesta som redigerar mycket använder det. Personligen tycker jag att JOSM har bättre presets också.

iD används av fler personer (80% av alla användare år 2021), troligtvis för att det är standardverktyget i webbläsaren, men det görs nästan dubbelt så många redigeringar från JOSM (59% av alla edits 2021) trots det.

Det finns mer statistik om detta i wikin för den som är nyfiken.

I webbläsaren är det iD-editorn som används, den är helt okej. JOSM är ett separat program som installeras på datorn (JOSM = Java OpenStreetMap), det är oerhört mer kraftfullt och de flesta som redigerar mycket använder det. Personligen tycker jag att JOSM har bättre presets också.

iD används av fler personer (80% av alla användare år 2021), troligtvis för att det är standardverktyget i webbläsaren, men det görs nästan dubbelt så många redigeringar från JOSM (59% av alla edits 2021) trots det.

Det finns mer statistik om detta i wikin för den som är nyfiken.
Tack, då håller jag mig nog till webläsaren tills vidare. Jag gör ju bara mindre justeringar.

Ett misstag många/flesta nybörjare gör att de tror att satellitbakgrunder stämmer postionsmässigt. Vilket är fel. Alla satelliter har ett mindre eller större positionsfel. Bakgrundsbilden måste postionskorrigeras/kalibreras för att nya objekt man lägger till (vägar, byggnader etc) ska hamna rätt. Detta gäller oavsett vilken editor man använder (webb/ID, JOSM etc.)

Den enda källan som har korrekta bakgrundsbilder är Lantmäteriets "Min karta", där flygbilderna ligger rätt. Om man använder GPS så har också alla dessa ett positionsfel.

Tillbaka
Topp