Via Race - Chapter 2 Germanicus

Mnja.
Vi bestämde oss för att hoppa över östra Europa för att hinna med finishers party. Vi fortsatte västerut från Kühthai Dam och befinner oss nu i Ischgl ca 130km från Refugee 2. Rasmus lampa verkar ha gett med sig så vi måste hitta sovplats rätt snart. Det är synd för att ha kommit ner från berget vi befinner oss på under kvällen hade varit rätt bra.
1000002851.webp

1000002810.webp
1000002774.webp
1000002833.webp
1000002864.webp
1000002882.webp
1000002889.webp
1000002893.webp
1000002894.webp

Lite blandade bilder från igår och idag.
Sovplats i ett garage, Kühthai Dam, bergsmiljöer, en så sjukt fin nedförsbacke som visade sig vara avstängd och en skitsur förman tyckte vi skulle ta en mtbled förbi avstängningen. Han såg väldigt skadeglad ut och efter 200m förstod vi varför. Det var segt att gå/släpa med cykeln över det.

Visa bilaga 784550Visa bilaga 784551Visa bilaga 784552Visa bilaga 784553Visa bilaga 784554Visa bilaga 784556Visa bilaga 784557Visa bilaga 784558
Lite blandade bilder från igår och idag.
Sovplats i ett garage, Kühthai Dam, bergsmiljöer, en så sjukt fin nedförsbacke som visade sig vara avstängd och en skitsur förman tyckte vi skulle ta en mtbled förbi avstängningen. Han såg väldigt skadeglad ut och efter 200m förstod vi varför. Det var segt att gå/släpa med cykeln över det.
Fy fan va ni har det bra. 😝
Skämt åsido, bra jobbat och bra rapporterat.

Igår befann vi oss i 3 länder. Idag har vi anlänt till Frankrike. Jag blir riktigt mentalt trött på vilket språk jag ska använda i affärer.
Min mobilsurf har gett upp och jag lyckas inte få igång det trots en 20gb bump. Och när jag försöker ringa supporten får jag ett felmeddelande där jag uppmanas ringa supporten.
Ska sova på hotell inatt och ska försöka lösa detta då.

Igår befann vi oss i 3 länder. Idag har vi anlänt till Frankrike. Jag blir riktigt mentalt trött på vilket språk jag ska använda i affärer.
Min mobilsurf har gett upp och jag lyckas inte få igång det trots en 20gb bump. Och när jag försöker ringa supporten får jag ett felmeddelande där jag uppmanas ringa supporten.
Ska sova på hotell inatt och ska försöka lösa detta då.
Hm, undrar om du inte behöver ringa supporten för att fixa det. 😉

Har helt missat tråden men sett lite bilder mm i andra sociala verktyg. Helt galet vilken resa ni har gjort. Hoppas det blir sol, baguett i ryggfickan och goa utförslöpor framöver.

Jag är besviken på supporten. Det här var ju en fin tråd. Med det gnällt, hoppas cyklingen funkar bra och ni orkar med en massiv rr sedan! Lycka till!

Precis turistat Strasbourg och Katedralen.
Att sitta hemma och tänka att det är skönt med lite plattåka längs med floder är en sak. Att faktiskt vara på plats är något annat
1000003046.webp

Spikrakt, platt och såklart motvind.
1000003056.webp

Men att få börja dagen med en dubbel frukost från ett litet pâtisserie är det bästa som Frankrike har att erbjuda.
1000003011.webp

Fuktiga bibs från handfatstvätt.
Ett par på kroppen, andra paret som ryggsäck.
Dagens ord är "moist"
Cykelbanorna har varit över förväntan, hela dagen har varit en lång cykelbana genom diverse samhällen och orter.
Dags att börja spana sovplatser nu.
Senaste vi sov ute var det i ett parkeringsgarage i Ischgl och på en lastbilstrailer precis när vi kom in i Tyskland efter Schweiz.

Ah, jag ser Taschen. Men ingen Wuppi?
Vet inte vad något av dom är.
Inte ens efter jag frågade vad vissa saker var fick jag ett svar jag förstod. Engelska är verkligen inte ett andraspråk utanför storstäderna.
Knappt i heller. Vid ett kaffestopp i Frankfurt kom en herre fram och började prata om Stockholm, jag hade klubbtröjan på. Han snackade oavbrutet i 5min på tyska, skämtade och skrattade gott åt sina skämt. Fantastiskt roligt.

Vet inte vad något av dom är.
Inte ens efter jag frågade vad vissa saker var fick jag ett svar jag förstod. Engelska är verkligen inte ett andraspråk utanför storstäderna.
Knappt i heller. Vid ett kaffestopp i Frankfurt kom en herre fram och började prata om Stockholm, jag hade klubbtröjan på. Han snackade oavbrutet i 5min på tyska, skämtade och skrattade gott åt sina skämt. Fantastiskt roligt.

Han tänkte väl: de som förstår, förstår 🤣

Efter sista inlägget så blev det bättre. Fina småvägar och lite variation i terrängen. Det verkar vara skördetid så det är tröskor ute på fälten och andra stora maskiner som plöjer +ANNAT.
Gödsel är något som sprids, eller så är våra magar i ruskig onåd. Oavsett så är det något som luktar över kullarna..

Det luktar alltid bajs på landet.

Och en kollega från norra Skåne sa alltid att om det finns hästar är det inte landet. På landet finns det kor.

Dessutom så heter det skördetröska på både tyska och svenska, medan det har motsatta namn på franska och engelska:

På franska heter det kombinerat tröskverk och på engelska kombinerad skördare.

Här finns kor, får, höns och inatt sover vi hyfsat nära en alpacka farm. Orten heter Korbach om jag minns rätt. Continental har en riktigt stor fabrik här, det luktar däck i hela området.
Vi fick hikeabike och efter lyfta lite över taggtråd så hittade vi ett traktorsläp att sova under. Detta blir det mest ute vi sovit tror jag. I bästa fall är det uppehåll i natt, i värsta fall inte. Yolo osv..

Parkeringsgarage ftw. Ytterligare en natt i ett låsbart utrymme. Visa bilaga 785266
Tyskland försöker leva upp till franska bageriers goda rykte. Mätt blev jag!
Visa bilaga 785265
Ingen risk att man går ner i vikt på denna resan..
Men du är säker på att mannen på bilden är vid liv? Ser ut som att någon form av rigor mortis inträtt.

Hursomhelst mycket imponerande och roande rapportering. Keep up osv.

Jag är ändå imponerad av tyskarnas cykelbanor, ett väl utbyggt fungerande nätverk mellan samhällen. Tyvärr så förstör alla rötter som skapat sprickor i underlaget, samt att det ofta är överväxt på sidorna så det blir onödigt smalt. Och lokalkännedom krävs rätt ofta då det är väldigt otydligt hur gc går genom korsningar.
Har haft ytterligare en dag att få utforska detta. Händer och rygg blir helt slut av allt start/stopp, rödljus osv.
Vi är ca 5mil från gränsen till Nederländerna, så imorgon blir det en jämförelse av cykelinfrat.

Mer på det ämnet. Samtidigt som man pyramiderna i Egypten byggdes så levde det fortfarande mammutar.
Haha. Egyptiska historiker på Cleopatras tid studerade gamla Egypten. Tiden mellan Cleopatra och mobiltelefoner är kortare än mellan Cleopatra och pyramiderna.

Pluto hann bli upptäckt och få ett namn och erkännande som planet och bli av med den titeln innan den snurrat ett varv runt solen.

Tillbaka
Topp