Vibrationer på rollers?

nisseson

Aktiv medlem
Vibrationer på rollers?
Skaffade i veckan en roller för att se om det kan höja motivationen för innesäsongen, trainer-sessionerna har varit en mental utmaning de senaste säsongerna. Första gångnen med roller, minst sagt intressant att börja i en dörröppning och vara tillbaka på ruta noll med balansen. :-)

Efter att kommit tillräckligt långt i inlärningen så jag kan cykla iaf. hyfsat så är jag förvånad över hur "guppigt" det är. Trodde rollers skulle vara lik salsgolvcykling (utöver balansproblematiken), men det här är som att åka lösgrusfri grusväg dvs. utan knastret men konstant tvättbräda. Konstant vibration i några få hertz. Min tio år gamla dum-trainer är ett under av mjukhet i jämförelse. Problemet är inte min avsaknad av pedalteknik, det vibrerar även om jag bara rullar efter att ha tagit lite fart. Har även provat med två olika cyklar utan förändring.

Har jag haft för höga förhoppningar, är det här att förvänta sig av rollers?

Senast ändrad:
Vibrationer på rollers?
Japp, när man tittar på rullarna när de snurrar så är det en lätt ondulering på särskilt de två bak. Iom. att det är första rollern jag använt är jag lite oklar med hur mycket vibration som är att förvänta. Tänker mig att det ska iaf. inte vara värre än på ok asfalt ute?

Vibrationer på rollers?
Har inte roller själv, men jag har svårt att tänka mig att det är rätt och riktigt med koncentriska rullar. Jag skulle reklamera om du köpt nytt.

Rollers är ju tämligen vanligt i samband med uppvärmning och nertrampning på bancykeltävlingar och att köra med 2-3 Hz vibrationer på en bancykel är nog inte så skönt.

Vibrationer på rollers?
Tack för input! De ska tillbaka till butik. Är mest nyfiken på om jag ska fortsätta med rollers (dvs. skaffa nya) eller om det här är vad som ses som normalt. (Verkade konstigt men jag har missförstått saker förut.)

Senast ändrad:
Vibrationer på rollers?
De är nog bara att byta on du ska stå ut med att cykla på den. F.ö. är det som att cykla på en 30 cm bred planka i 30 km/h med roller. Inget för den fege. :)

Vibrationer på rollers?
Inte en log-roller enligt produktbeskrivningen. :-)

Jag är i kontakt med butiken för att skicka tillbaka, men tror jag kör på en roller till slut (bara en som är bättre).

Vibrationer på rollers?
Hej! De som jag har testat med plastrullar har alla känts som beskrivet ovan, men med mina som är tillverkade av Sportcrafters men sålda under Planet X flagga är utan större vibrationer, de går riktigt mjukt.

Den har rullar av aluminium.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp