Vibrerande framgaffel vid inbromsning

addeuz

Ny medlem
Hej, jag fick igår hem min nya HT, en Scott Scale 950, min första 29er och är hittills jättenöjd!

Men idag när jag var ute på en lugn sväng för att bädda in mina bromsar så stötte jag på problem, bakbromsen gick jättebra och det blev stor skillnad på innan och efter. Men sen när det blev dags för frambromsen så började hela framgaffeln (Fox 32 Float 100mm) vibrera i lägre hastighet. Jag trodde först att det va just gaffeln som dämpade lite konstigt så jag låste den helt men problemet kvarstod.

Jag klev då av cykeln när jag var längst ner i backen jag använde mig utav och började "slita" i styrlager och gaffel för det kändes som glapp när det vibrerade på cykeln, men kände ingenting.

Jag slutförde ändå bäddningen (så länge jag antog behövdes, kke 15 st inbromsningar per broms) och när jag kom hem så googlade jag lite, hittade då att skivbromsen kunde vara ojämnt bränd, så jag kollade på skivbromsen men bäddningen som jag genomförde såg fin och jämn ut på bromsen. Hittade också att bromspadsen kunde vara snea men det känns inte så troligt när cykeln är sprillans ny? De såg inte heller snea ut när jag kollade.

Är det någon som har upplevt detta? Jag kanske bara hade behövt bädda in frambromsen lite mera?

Mvh,
Andreas

Jag har upplevt precis det jag tror du menar. Bara att ha tålamod och bromsa mer och mer och mer. :)
(förutsatt att bromsok, belägg och skivor är korrekt monterade, vilket vi får anta när cykeln är ny)

Försöka hitta en lagom lång nerförsbacke (på någon halv minut minst) och bromsa växelvis mjukt och hårt är en extra grej värd att prova.

Det är inte helt ovanligt att skivor inte är helt planparallella och då tar bromsen olika över varvet vilket ger vibrationer.
Inget som går slita bort tyvärr...
Byt skiva eller gilla läget (jag har kört på det senare sedan pingst ungefär :-) ).
(Quick fix är väl att flytta fram bakskivan och bak framskivan, om de är lika stora.)

Är du säker på att inte styrlagret är lite löst? Enklast att dra på bromsen och hålla i styrstam (eller spacers) och gunga cykeln fram och tilbaka för att känna efter. Är det solida skivor eller "flytande"?

Örjan Lax sa:
Jag har upplevt precis det jag tror du menar. Bara att ha tålamod och bromsa mer och mer och mer. :)
(förutsatt att bromsok, belägg och skivor är korrekt monterade, vilket vi får anta när cykeln är ny)

Försöka hitta en lagom lång nerförsbacke (på någon halv minut minst) och bromsa växelvis mjukt och hårt är en extra grej värd att prova.

Tack Örjan, det gav hopp haha, får fortsätta försöka bädda in den då, kan ändå inte "träna" så är bara glad om jag har en andledning att sitta på den!

emmer sa:
Det är inte helt ovanligt att skivor inte är helt planparallella och då tar bromsen olika över varvet vilket ger vibrationer.
Inget som går slita bort tyvärr...
Byt skiva eller gilla läget (jag har kört på det senare sedan pingst ungefär :-) ).
(Quick fix är väl att flytta fram bakskivan och bak framskivan, om de är lika stora.)

Tråkigt att Scott skulle leverera skivor som inte är helt parallella, men när jag kör med en linjal från gaffeln till skivan så är avståndet lika långt från skivan till gaffeln överallt så de är nog hyfsat raka..

Senast ändrad:
aribr sa:
Är du säker på att inte styrlagret är lite löst? Enklast att dra på bromsen och hålla i styrstam (eller spacers) och gunga cykeln fram och tilbaka för att känna efter. Är det solida skivor eller "flytande"?

Så ser det ut, har klämt bak- och frambroms nu och försökt dra cykeln fram och tillbaka, det ruckar sig inte en mm, även ställt cykeln upp på bakhjulet och försökt dra i styrstammen men ingenting rör sig.

Bilagor

• IMG_2177.JPG
    IMG_2177.JPG
    129.5 KB · Besök: 141
Fox32 är inte världens styvaste gaffel direkt, det är nog inte speciellt ovanligt eller konstigt att mjuka gafflar vibrerar när man bromsar. Speciellt kännbart vid hårdare inbromsning på asfalt och i låg fart, alltså sista biten från 7 till 0 km/h. Sällan man märker eller störs av det i högre hastigheter, vid riktig cykling i skogen. Jag skulle inte fundera något mer på "problemet" utan bara skita i det och cykla vidare, i skogen.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Fox32 är inte världens styvaste gaffel direkt, det är nog inte speciellt ovanligt eller konstigt att mjuka gafflar vibrerar när man bromsar. Speciellt kännbart vid hårdare inbromsning och i låg fart, alltså sista biten från 7 till 0 km/h. Sällan man märker eller störs av det i högre hastigheter, vid riktig cykling i skogen. Jag skulle inte fundera något mer på "problemet" utan bara skita i det och cykla vidare, i skogen.

Det förekommer även på grövre gafflar. Faktum är att alla mina senaste gafflar har "fladdrat" under inbromsning, med flera olika skivor i olika storlekar. Fox 34, Pike och MRP Ribbon.
Jag tror det är en kombination av "stick-slip" i bromsen och gaffelns flex som ger ett slags resonans. Verkar svårt att göra nåt åt, men det märks i princip bara när man bromsar hårt på slätt underlag och har aldrig vållat mig några problem.

Makten sa:
Sixten Fors sa:
Fox32 är inte världens styvaste gaffel direkt, det är nog inte speciellt ovanligt eller konstigt att mjuka gafflar vibrerar när man bromsar. Speciellt kännbart vid hårdare inbromsning på asfalt och i låg fart, alltså sista biten från 7 till 0 km/h. Sällan man märker eller störs av det i högre hastigheter, vid riktig cykling i skogen. Jag skulle inte fundera något mer på "problemet" utan bara skita i det och cykla vidare, i skogen.
Det förekommer även på grövre gafflar. Faktum är att alla mina senaste gafflar har "fladdrat" under inbromsning, med flera olika skivor i olika storlekar. Fox 34, Pike och MRP Ribbon.
Jag tror det är en kombination av "stick-slip" i bromsen och gaffelns flex som ger ett slags resonans. Verkar svårt att göra nåt åt, men det märks i princip bara när man bromsar hårt på slätt underlag och har aldrig vållat mig några problem.
Precis. Min Reba RL på min Scale kan också vibrera, speciellt om det är regn/blött och även i skogen, nästa vecka fladdrar den inte alls. Inget att bry sig om. Min Pike däremot har inte fladdrat ännu, vad jag märkt.

Jag upplever samma fenomen men med Sram bromsar och en RockShox Sid gaffel.

Beroende på hur tätt vibrationerna kommer i framgaffeln kan du kanske utröna om det rör sig om en vibration per varv eller om det kommer oftare.

På min cykel kom det oftare och jag tror att det beror på att skivan är ganska "tunn", så bromsklossarna tar inte bara på själva bromsytan utan också på de radiela stag som går mellan centrum på skivan och bromsytan- När ett stag passerar bromsen bromsas det mer och när inget stag är där så bromsas det mindre.

Jag bytte till en shimano skiva som såg ut att vara "grövre" och problemet försvann.

Lycka till.

Johan sa:
Jag upplever samma fenomen men med Sram bromsar och en RockShox Sid gaffel.

Beroende på hur tätt vibrationerna kommer i framgaffeln kan du kanske utröna om det rör sig om en vibration per varv eller om det kommer oftare.

På min cykel kom det oftare och jag tror att det beror på att skivan är ganska "tunn", så bromsklossarna tar inte bara på själva bromsytan utan också på de radiela stag som går mellan centrum på skivan och bromsytan- När ett stag passerar bromsen bromsas det mer och när inget stag är där så bromsas det mindre.

Jag bytte till en shimano skiva som såg ut att vara "grövre" och problemet försvann.

Lycka till.

Intressant, får kanske kolla på det senare om jag stör mig på stötandet, får jag fråga vilken skiva du köpte?

Hade samma problem på en ny (rätt dyr) cykel för något år sedan. Efter en massa justeringsförsök av lbs bytte de skiva och då försvann det. Så visst finns det skvor som smugit sig förbi kvalitetskontrollen. Värt att kolla så länge cykeln är ny och ansvaret säljarens.

addeuz sa:
Intressant, får kanske kolla på det senare om jag stör mig på stötandet, får jag fråga vilken skiva du köpte?

Det vet jag tyvärr inte, jag tog bara en shimanoskiva på väggen i affären som såg bredare eller tjockare ut än min.

Tillbaka
Topp