"Vibrerande" framgaffel

JesperW

Medlem
"Vibrerande" framgaffel
Jag har en i princip oanvänd Sott CX Team med aluram, kolfibergaffle och Tektro canti-bromsar. När jag bromsar med frambromsen börjar hela gaffeln skaka eller vibrera så att det känns som att något ska gå av. Har någon en uppfattning om vad detta kan bero på?

"Vibrerande" framgaffel
Förmodligen bromsarna men kolla så att styrlagret är spänt också. kan eventuellt behöva efterspännas en aning på en ny cykel efter att den gått en liten stund.

"Vibrerande" framgaffel
Styrlager och toe-in är nämnt.
Det tredje är att ha höljestoppet på gaffelbryggan istället för uppe på stolpen...

Det hela beror på att avståndet höljestopp och straddle-wire kan variera med gaffelrörelse och då kan det hamna i resonans vilket ger ljud och i värsta fall vibrationer.

"Vibrerande" framgaffel
emmer sa:
....Det tredje är att ha höljestoppet på gaffelbryggan istället för uppe på stolpen......

Japp, det kommer göra stor skillnad!

https://www.bike24.com/p2139497.html

Sedan finns det gafflar som är bättre och sämre när det gäller det problemet. Den dyraste och lättaste gaffeln jag hade (Ritchey WCS) upplevde jag också som allra värst. Jag kan inte påminna mig att jag haft problemet vare sig med Mini-V, eller stålgaffel, men minnet kanske är selektivt...

Senast ändrad:
"Vibrerande" framgaffel
Det är ett välkänt problem som aldrig tycks lösas helt. Om man söker på "brake judder cyclocross" får man många träffar. På min Scott Cx löste jag problemet med att sätta mini v-broms fram. Det orsakade i och för sig andra problem med att hjulet är tvunget att vara spikrakt för att inte fälgen ska gå på bromsen.

"Vibrerande" framgaffel
Ahh... när ni nämner höljestoppet så tänker jag på min gamla Kona, med stoppet direkt nere vid gaffeln, och den har inga sådana här problem! Nytt bromshölje alltså, och så prylen som länkades till ovan i tråden?!?

Tackar för snabba svar på Sveriges förmodligen trevligaste forum!

"Vibrerande" framgaffel
DÖDS-skivor skulle troligen också lösa problemet. Jag har iof upplevt brakeshrudder med skivor. Men det var en skeppshult STC steel med klen gaffel, SLX-bromsar och mycket last.

"Vibrerande" framgaffel
Gurra sa:
DÖDS-skivor skulle troligen också lösa problemet. Jag har iof upplevt brakeshrudder med skivor. Men det var en skeppshult STC steel med klen gaffel, SLX-bromsar och mycket last.
Skivor vibrerar gärna även de men det skakar långsammare (och tjuter med högre pitch).

Tillbaka
Topp