[video] Megavalanche Peru 2007

Who, förutom att det såg ut att vara halt så det är löjligt på ett par ställen verkar det vara kul. Hur långt är det? Såg nästan ut som att en all mountain hoj skulle ha varit klockren där, fem sex tum något sånt. Många verkade ha mer FR eller DH liknande skapelser, eller är det bara fel på mina ögon?

Dom som är snabbast kör ofta 5" hojar. Commencals meta 5 och liknande. Men det kräver ju lite skill av åkarna att kunna köra lika fort eller fortare än dh-hojarna i stöket, så det är inte för gemene man.

Stervelo skrev:
> Hur långt är det?

"The “MEGAVALANCHE AT THE SACRED VALLEY OF THE INCAS,” is the highest race of this kind in the world because the racers run through the old inca trails starting at an altitude of 4,600 m. and arriving at 2,8200 m. above sea level, in a 30 minute, 15 km race."

Ah, det låter ju riktigt kul, bara svinhala leriga klippor man kan vilja undvika då?
Då har jag ju ett vinnarvapen i min Banshee pyre, sen måste ju chauffören vara ett vinnarvapen
och det ska vi nog tala lite tystare om. :)

Najs!

Men vet inet irktigt om jag tycker masstrat ser ut som en sån höjdare, har svårt att se det roliga med att fdå stann acoh bromsa för att framförvarande gör det..

Alltså, jag har inte riktigt hajjat vad charmen med masstart är. Att själva "banan" är skitkul betvivlar jag inte och jag skulle gärna köra men tillför trängsel verkligen något?

Jag tror du missupfattar. Det är inte tävlingen eller tävlingsmomentet jag ifrågasätter. Det lär vara en fantastisk resa och en otrolig upplevelse. Det är själva masstarten i Megavalanche jag är skeptisk till. Men jag har ju inte provat, det kanske är det bästa sen messmör.

Men det är ju mass-start som är grejjen med just megavalanche. Tycker man inte om det så kör inte! ;)

Själv har jag inte testat någon megavalanche - än, men det kommer garanterat!

Det är ju superkul att vara flera stycken på samma gång som fightas om att ta sig ner snabbast... eller iblan att klara av att ta sig ned (när tiden inte spelar lika stor roll).

Känner man sig lite skärrad i starten är det ju "bara" att ta det lite lugnare... / vänta på att de galnaste dragit iväg.

Jag tror att grejen med masstart är att man känner sig delaktig i nåt stort. En mäktig upplevelse som liksom blir större av att man är flera, samtidigt som man blir peppad av att vara flera runtomkring sig så att man orkar lite till. Ungefär som vasaloppet! Hur kul hade det varit att åka själv hela biten..?

Det blir ingen maxiavalanche här i år men vi planerar att köra en egen megaDH som tidigare, datum inte helt spikat än mer än att det blir i sept.

Återstår att se va som sker till nästa år..
/ordf Åre BergsCyklister

Tillbaka
Topp