Viken ryggsäck för MTB 2019?

mtb565

Aktiv medlem
Har idag endast en Cambelback Classic 2L vilket går att få ner lite mer grejer än bara vattenblåsan men skulle vilje ha en lite större där man kan få med lite fika och verktyg och annat. Den ska sitta tight och bra så den inte är ivägen i stöket och tänker att inbyggt ryggskydd kan vara vettigt så man inte får en pump eller liknande in i ryggen om olyckan är framme.

Eftersom det inte finns några butiker med liknande ryggor inne häromkring blir det 100% internetcykling, jag har kikat på Evoc FR ENDURO BLACKLINE 16L. Både för att den är snygg och verkar vara vettig i övrigt, kanske aningens stor eventuellt?
https://www.bike24.com/p268466.html?q=evoc+FR+Enduro+Blackline+Protector+Backpack

Vilka fler modeller bör jag kika på?

Jag har kört med en CamelBak KUDU 20
https://www.bike24.com/p2249589.html?q=K.u.d.u
som har inbyggt ryggskydd det senaste året. Den sitter bra, möjligen stor för mitt behov men det går att komprimera bra med spännremmarna på utsidan. Däremot blir det ju väldigt varmt att cykla runt med ryggsäck +innehåll på sommaren och det är ju långt ifrån alla gånger som jag cyklar på ett sånt sätt/plats att ryggskydd är nödvändigt.

Med anledning av det sista stycket har jag därför precis fått hem en midjeväska ☺️
Det blev en Evoc Hip pack PRO. Har bara provat den hemma, och vågar knappt titta mig i spegeln men det är väl bara intala sig att en fannypack är coolt bara det att inte så många förstått det än...
https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000,5,75,308&__qf_form-filter=&mid[277]=1

Jag ser att den nya KUDU’n har möjlighet att ta av Väsk-delen så att det bara blir ett ryggskydd, kanske kan vara bra om man åker liftassisterat någon dag per år.

Poc vpd 8 liters rymmer vätska, en regnjacka, lite verktyg å en påse gifflar så den kanske kan va nåt? Ska du ha med dig mer gifflar kanske den större varianten e bättre.

Ryggsäckar är så svåra att shoppa, typ knappt ens hälften av tillverkarna visar upp insidan av deras väskor så man har ju ingen aning om hur den är strukturerad, vad man får plats med, finns det fack för däckpump & gaffelpump, verktyg osv osv, varför skiter tillverkarna att visa insidan på deras väskor? Osprey visar insidan på dom flesta, Camelbak ger fan i det

Får jaga runt på nätet för att hitta insidor.

Edit: Har kört med Thule Vital 6+2.5L (finns större versioner) i ett par år nu, köpte den för att den var billigast i den klassen (såg nu att den blivit några hundralappar dyrare) men tycker den har fungerat bra, bra fack för vertyg, pumpar (speciella fack & öglor just för 2 pumpar), mobil, krokar, påsar där jag har lampor å annat bröte, väger lite.

Enda nackdelen är att den ligger tätt mot ryggen då den egentligen inte har några skydd att tala om så kan bli rätt svettigt men kan vändas till något positivt om man lägger vätskepåsen i frysen en stund så är det väldigt svalkande mot ryggen under sådana varma dagar som idag.

Senast ändrad:
Kör oxå med en uswe airborn 9, fy satan va bra den är!! Ibland vill man dock ha med något mer å då åker vanliga ryggan ram...

Jag har en Ergon Bx2 sedan några år. den har varit hållbar och grymt bra. Den är med på långturer och utförs utan bekymmer. Ställbar volym, vilket är praktiskt om man ibland vill ha extra grejer typ på vintern, och funkar med blåsa om man vill.
den har bra med olika fack för olika typer av prylar.
Jag är helt nöjd med den och tror den är ett bra alternativ.
Den går dessutom att ställa in på längden så det bör gå att passa till hur man vill att den skall sitta på ryggen.

marr sa:

Ser grym ut, lite dyrare än tänkt dock.

Boromir sa:
Med anledning av det sista stycket har jag därför precis fått hem en midjeväska ☺️
Det blev en Evoc Hip pack PRO. Har bara provat den hemma, och vågar knappt titta mig i spegeln men det är väl bara intala sig att en fannypack är coolt bara det att inte så många förstått det än...

Tycker midjeväskorna verkar riktigt smidiga, hade inte tvekat på och cykla med en sån. Passar inte riktigt mitt ändamål dock.

BuTTuS sa:

Fina, inget skydd dock. Kanske överdrivet men är man ute och hojar och ser nån schysst linje vill man inte banga för man har grejer på ryggen eller plocka av väskan för att köra.

JesperA sa:
Ryggsäckar är så svåra att shoppa.

Verkligen, storlek är också svårt när man inte hart den framför sig.

hanSSon11 sa:
Kör oxå med en uswe airborn 9

Denna verkar ju topp, får fundera en vända till ang. ryggskydd eller ej.

Jay Jay sa:
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-pack-trail-protect-evo-fr-12

Har ovanstående. Grym! Tight, bra passform. Fantastiskt många bra fack.

Denna ligger nog faktiskt bäst till nu om det ska vara med ryggskydd i. Håller mesh-bältet formen? Sånt kan ju ibland rulla ihop sig till ett snöre eftersom det är lite dåligt "stabilitet" i materialet.

mtb565 sa:
marr sa:

Ser grym ut, lite dyrare än tänkt dock.

Boromir sa:

Tycker midjeväskorna verkar riktigt smidiga, hade inte tvekat på och cykla med en sån. Passar inte riktigt mitt ändamål dock.

BuTTuS sa:

Fina, inget skydd dock. Kanske överdrivet men är man ute och hojar och ser nån schysst linje vill man inte banga för man har grejer på ryggen eller plocka av väskan för att köra.

JesperA sa:
Ryggsäckar är så svåra att shoppa.

Verkligen, storlek är också svårt när man inte hart den framför sig.

hanSSon11 sa:
Kör oxå med en uswe airborn 9

Denna verkar ju topp, får fundera en vända till ang. ryggskydd eller ej.

Jay Jay sa:
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-pack-trail-protect-evo-fr-12

Har ovanstående. Grym! Tight, bra passform. Fantastiskt många bra fack.

Denna ligger nog faktiskt bäst till nu om det ska vara med ryggskydd i. Håller mesh-bältet formen? Sånt kan ju ibland rulla ihop sig till ett snöre eftersom det är lite dåligt "stabilitet" i materialet.
För mig har det hållit formen utmärkt. Fästes med både kardborre och krok i plast.

Har idag endast en Cambelback Classic 2L vilket går att få ner lite mer grejer än bara vattenblåsan men skulle vilje ha en lite större där man kan få med lite fika och verktyg och annat. Den ska sitta tight och bra så den inte är ivägen i stöket och tänker att inbyggt ryggskydd kan vara vettigt så man inte får en pump eller liknande in i ryggen om olyckan är framme.

Eftersom det inte finns några butiker med liknande ryggor inne häromkring blir det 100% internetcykling, jag har kikat på Evoc FR ENDURO BLACKLINE 16L. Både för att den är snygg och verkar vara vettig i övrigt, kanske aningens stor eventuellt?
https://www.bike24.com/p268466.html?q=evoc+FR+Enduro+Blackline+Protector+Backpack

Vilka fler modeller bör jag kika på?
Köpte en Vaude Bracket 22 på rea. Verkar genomtänkt och bra m fack. Tyvärr inget ryggskydd dock...

Köpte en Vaude Bracket 22 på rea. Verkar genomtänkt och bra m fack. Tyvärr inget ryggskydd dock...

Blev en USWE Patriot 15, utan att ha testat konkurrenterna är jag nöjd. USWE's No Dancing Monkey sele funkar riktigt bra och ryggsäcken sitter som en smäck även i stök. Selen kändes lite stel första gången när man tog på sig den men på cykel tänkte jag inte på det sen har den säkert mjuknat till lite över tid. Spännet är snabbt och enkelt att öppna och knäppa vid stopp om man vill. Enda nackdelen är vid branta partier har jag märkt att ryggsäcken kan ta i hjälmen vilket kan vara lite störande.

2054.png

Köpte precis också en USWE Patriot Protector, 1099 på cykelkraft https://www.cykelkraft.se/ryggsack-uswe-patriot-15-gra-svart
Inte den färgen jag skulle föredra, den svarta ovan var ju betydligt snyggare, men budgeten för cykeltillbehör är sedan länge spräckt så det fick avgöras av prislappen.

Sitter väldigt bra, var ute 2 mil på stökiga stigar igår utan att ens tänka på att den var där. Får se när det blir varmare hur svettig man blir på ryggen.

Köpte precis också en USWE Patriot Protector, 1099 på cykelkraft https://www.cykelkraft.se/ryggsack-uswe-patriot-15-gra-svart
Inte den färgen jag skulle föredra, den svarta ovan var ju betydligt snyggare, men budgeten för cykeltillbehör är sedan länge spräckt så det fick avgöras av prislappen.

Sitter väldigt bra, var ute 2 mil på stökiga stigar igår utan att ens tänka på att den var där. Får se när det blir varmare hur svettig man blir på ryggen.

Den kan bli lite svettigt men tror man får acceptera det när det sitter så tight med ryggskydd. Jag tänker sällan på det förrens jag tar av den. Det är väl olika hur mycket man svettas med.

Köpte en Vaude Bracket 22 på rea.

På mina cylelresor ( 3 -14 dagar ) har jag haft på ryggen VAUDE Bike Alpin 30+5 . Fantastisk ryggsäck , men jag tror den tillverkas inte längre. Har precis köpt ny från tysk "Blocket" , så den håller säkert 15 år till ( min gammal har 14 år , är sliten , men ALLT fungerar !!! ) . Mycket bra ryggventilation (y)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp