viktbegränsning MTB

Linda

Ny medlem
viktbegränsning MTB
finns det viktbegränsingar på en MTB? och då menar jag inte vikten på hojen utan vikten på den som sitter på. =) bör man snegla åt ngn speciell MTB om man väger 100+, är 195 cm lång och urstark i benen?

det är alltså inte mig vi pratar om, jag kvalar inte in på någon av de ovan angivna värderna, och inte är jag vidare stark i benen heller, fast allt är ju relativt. =D

viktbegränsning MTB
Ja och nej. Finns många grejjer som är dimensionerade för lättare människor men då brukar de även stå i specen. Sen har jag fått för mig att man ska akta sig för lite klenare gafflar typ SID då de blir lite flexiga när man lägger mycket tyngd bakom.

viktbegränsning MTB
Väger en bit över 100kg med camelbak:en, inga problem. Kör man heldämpat blir det ju lite mer påfrestning på dämpare och länkage men köper man inte de lättaste prylarna skall det väl funka.

Yao Ming's 80cm Gunnar:
102904mingay6.jpg

http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=331535

viktbegränsning MTB
En del riktigt dyra (läs mycket lätta) spd-pedaler lägger viktbegränsningar på cyklisten p g a materialval och godstjocklek i pedalernas ingående komponenter. Mina Xpedo MgSL-pedaler t ex är lätta (270g/par), begränsade till max 85kg och gjorda av mjukost. Jag väger in på 75kg, men har ändå lyckats köra sönder dem på en säsong. :(

~K

viktbegränsning MTB
Så länge man inte köper det exklusivaste(läs lättast) ramar, hjul, pedaler, gafflar mm så ska det hålla om man kör hojjen som det den är gjord för.

Kör själv på en rätt lätt men stabil xcram i form av en Giant NRS utan problem och kvalar in på ca 100 kg.

viktbegränsning MTB
198cm och 85kg, har kört av en del "dumlätta" grejor. Vevlager, vevarmar, styren och sadelstolpar är det som har fått lida pin under mig. Sen finns det klart undantag, min Thomsonstolpe sticker upp typ 35cm och har hållt många år (och ramar) nu.

Kent

viktbegränsning MTB
Det kräver lite erfarenhet men det finns absolut inget som säger att dyra komponenter håller bättre. Jag väger normalt 105 och är hyfsat stark i benen. Har alltid kört på lätta cyklar och sällan haft problem med att något går sönder. Vad man bör undvika är erkänt flexiga lösningar (Gamla SID-gafflar, Manitou R7, SYntace styrstam etc.) Kör just nu på en lätt specad NRS composite och tävlar regelbundet utan problem. Hade innan dess en ännu lättare Klein Adroit som på vissa delar är tunnare än en ölburk och den höll för 15h i veckan i 5 år...

Det bästa svaret får du om du frågar om lite mer konkreta delar/cyklar så kan nog happyerfarenheten hjälpa till.

viktbegränsning MTB
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> gandhi: Köp ett par Crank Brothers Eggbeater SL.
> De väger 266g och utan viktbegränsning. (:

Jepp! Will do that. Snart så. Orsaken till att det blev Xpedopedalerna var att de var nedsatta 60% på CRC (till ca 300:-)

~K

viktbegränsning MTB
Phu, då är det inte bara jag som väger över 100kg och cyklar seriöst med andra ord ;-)

Jag har kört på mycket och enda gången som något varit för klent var när jag skaffade en SID, det gick bara inte!

/Jerka

viktbegränsning MTB
gött! ni kan era saker pojkar. =) såå... vad drar vi för slutsatser - se upp med lätta komponenter, och dåliga gafflar (SID = big no no). ingen som vet om det finns en hoj på marknaden som redan är "robust". om vi nu antar att min vän gärna slipper leta passande komponenter här och där (nu går det ju iofs att sätta arne på öster cykel att göra detta, men pris därefter antagligen).

viktbegränsning MTB
Kona Hoss är väl en cykel som brukar rekomenderas till tyngre personer? Men svaren hittills verkar ju iofs antyda att det mesta funkar...

viktbegränsning MTB
Nja, SID är en mycket bra gaffel. Troligtvis den mest förekommande XC-gaffeln i världscupen (historiskt sett), men som sagt bara för de som är lätta.

Slutsats: betala "lagom" mycket brukar ge bäst pang för pengarna. Tag pedaler som nämnts tidigare: Välj Eggbeaters SL i stället för Eggbeaters 4Ti (800:- i s f 3400:-) och man slipper tänka på att hålla matchvikten under 85kg. (visserligen 100g lättare, men det kostar 26 kr/gram extra)

~K

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp