Vikten av vikten

mts0n

Ny medlem
Vikten av vikten
Hej
Jag som kört odämpat sedan 1994 funderar på att skaffa heldämpat!
Men spanar lite på vad de väger... Min CyclePRO UltraLite väger lite över 10kg

Sett heldämpade mellan 10 och 13 kg som jag intresserat mig för
Ska jag ha som krav under 11kg eller kan en tyngre vara intressant?
Finns det fördelar när 13kg är bättre än en sub 10kg?
Spelar det ens någon roll?

Har hittills bara kört XC, men kan tänka mig lite mer utför..
I de bästa av världar skulle jag gärna ha flera cyklar - XC, allmountain, enduro, downhill... Å allt vad de heter..
Men kan bara ha en, eller iallafall en till, den helstela kan få finnas kvar när snabbet på flack mark är prio.

Hoppas på några bra argument :-)
-mts0n

Vikten av vikten
Det börjar bli dyra gram per krona när heldämpat ska nedåt 10kg, ska du inte tävla så anser jag inte att det är värt det. Du får en lika rolig cykel 12-13 kg för 20 000kr medan en 10 kg landar på det dubbla, minst :/

Vikten av vikten
Utan att ha några som helst fakta i ryggen påstår jag att vikten spelar större roll på en ht än en fs. Vad min fs väger (14 kg) tänker jag bara på när jag måste bära den, medan ht'n känns mycket tyngre för minsta hekto... Sitter förmodligen till 90% i huvet.

Vikten av vikten
Antar att en förklaring kan vara att en stel ram kräver lite mer av cyklisten, det blir fler små bunnyhops och korrigeringar och... Ööö... Grejer.

Ja, det är sovdags. :P

Vikten av vikten
Det beror lite på vad du ska använda hojen till. Jag har två hojar som jag tävlar med; En heldämpad och en hardtail. Har tävlingen många höjdmeter och är hyfsat oteknisk så väljer jag hardtailen. Till en stökig och platt tävling väljer jag den heldämpade hojen. Faller tävlingen inte in i någon av kategorierna så...

Vikten av vikten
Tack för alla bra åsikter!
Kommer köra väldigt blandat men vill kunna ta rötter och stenar lite snabbare än med en odämpat.

Provade Giant athlon advanced 27'5 och den var väl ok, lite ovan med det breda styret.
Kanske det som gjorde att den kändes understyrd och jag körde ur spåret några gånger...

Testade idag en krinkhow 27'5 HT, och den var bättre än jag trodde, dock lite för lowend på växengruppen...

-mts0n

Vikten av vikten
Vikten spelar stor roll för upplevelsen tycker jag och upplevelsen är otroligt viktig när man cyklar för nöjes skull. Speciellt om det går uppför eller när du ska accelerera med cykeln. Nedför har vikten mindre betydelse men är ändå viktig för den totala upplevelsen.

Sikta på en så lätt cykel som du kan utan att det spårar ur. Vissa delar är lätta att byta ut och du kan tjäna en hel del vikt genom att byta ut enkla saker som t.ex. däck, slangar, sadel, sadelstolpe, styre, styrstam, osv. Andra delar är betydligt dyrare att byta ut, t.ex. ram, hjul, gaffel/dämpare, osv. Med andra ord så kan du vinna mycket på att välja en cykel med en lätt ram och lätta/bra hjul eftersom dessa ofta är dyra/knepiga att byta ut.

Tillbaka
Topp