Viktgräns på hjul

Fulldavai

Medlem
Viktgräns på hjul
Kikar på ett par nya kolfiberhjul. Årets variant har 24/20 (viktgräns 86 kg) eker kombination men fjolårets hjul som finns till en bra mycket billigare peng har 20/16 ekrar (rekommenderas till cyklister under 86 kg). Nu är det så att jag väger 86 (med vardagskläder, converse skor och mobil i fickan) och det finns utrymme att gå ner till 81 åtminstone.

Om jag ligger precis på viktgränsen medför det större risk för att hjulen kommer gå sönder i förtid, ligga emot bromsen i klättringar/sprintar eller något annat problem?

Finns det någon nackdel med att köra med fler ekrar om man väger under 86 än vikten av ekrarna? Blir det mindre 'aero'?

Viktgräns på hjul
Jag förstår att hekton inte är avgörande och att viktgränsen rimligtvis också har en god säkerhetsmarginal, men kommer ett hjul flexa mer om man överstiger viktgränsen med något kilo? Fem kilo? Tio kilo? Utöver att tillverkarna inte vill bli stämda måste de grunda sina rekommendationer på något?

Viktgräns på hjul
Jag gick å köpte ett par Mavic Cosmic Pro Carbon där framhjulet endast har 16 ekrar (bakhjulet 20 ekrar)
Hjulen ska tåla en total maxvikt av 120kg....själv väger jag "bara" 90kg...men hjulen är fortfarande helt perfekta efter ha dundrat över fartgupp (kullersten) + kört ner i rejäla hål på dåliga asfaltsvägar!
Så jag är jäkligt impad....

Bilagor

• IMGP8503.JPG
    IMGP8503.JPG
    381.7 KB · Besök: 14
Tillbaka
Topp