Viktigt med vikten när man själv är flugviktare?

Hej!

Ny här och nybörjare på MTB som har tänkt att köpa min första cykel. Nu är det så att jag är hyfsat lång, 182 cm, men väger bara 65 kg. Kollar mest på cyklar med aluram som kostar under 10000 kr och då ligger vikten oftast på runt 13-14 kg. Jag impulsköpte en hoj med kolfiberram från XXL: https://www.xxl.se/felt-nine-5-mtb-17-18-terrangcykel/p/1145530_1_style, som såldes för 9000 vid tillfället. Den väger 12 kg (lite mkt för kolfiber men förstår att andra komponenter kanske inte är top notch). Osäker dock, på om jag ska ha den. Funderar på hur mycket två kilos vikt ska spela roll? De kilona borde ju kunna spela större roll för mig än för någon som väger 20 pannor mer, tänker jag. Men är det något man ska bry sig om som nybörjare? Mycket tacksam för input i detta dilemma!!

emmer sa:
Kilona är ju procentuellt mycket mer för en fjutt än en blåval.

Vaa?

Trodde att man räknade ekipagets vikt. Går man upp två kilo över jul så köper man nya hjul i hjulklapp och vips så är det inte två kg för mycket på vågen längre.

Mvh Kaskelotten.

Konkret sa:
emmer sa:
Kilona är ju procentuellt mycket mer för en fjutt än en blåval.

Vaa?

Trodde att man räknade ekipagets vikt. Går man upp två kilo över jul så köper man nya hjul i hjulklapp och vips så är det inte två kg för mycket på vågen längre.

Mvh Kaskelotten.

Går man ner så kan man slänga på motor och batteri som kompensation.

För att vara seriös så tror jag att du tränar den där extra dagen eller det där extra på trängspassen spelar större roll än 2kg dövikt.

Cykla mycket, ha mycket kul. Cykla till cykeln är skrot och byt upp dig!

Drivlina osv underhålls givetvis.

JonatanSan sa:
Hej!

Ny här och nybörjare på MTB som har tänkt att köpa min första cykel. Nu är det så att jag är hyfsat lång, 182 cm, men väger bara 65 kg. Kollar mest på cyklar med aluram som kostar under 10000 kr och då ligger vikten oftast på runt 13-14 kg. Jag impulsköpte en hoj med kolfiberram från XXL: https://www.xxl.se/felt-nine-5-mtb-17-18-terrangcykel/p/1145530_1_style, som såldes för 9000 vid tillfället. Den väger 12 kg (lite mkt för kolfiber men förstår att andra komponenter kanske inte är top notch). Osäker dock, på om jag ska ha den. Funderar på hur mycket två kilos vikt ska spela roll? De kilona borde ju kunna spela större roll för mig än för någon som väger 20 pannor mer, tänker jag. Men är det något man ska bry sig om som nybörjare? Mycket tacksam för input i detta dilemma!!

Jag tror du gjort ett bra köp för de pengarna. Antagligen väger hjulen bly, så känner du framöver att du vill lägga mer pengar så kan du nog kapa 500-700g genom att köpa bättre hjul. Sen kan du nog antagligen kapa ytterligare hyffsat mycket vikt (200-400g )genom att byta styre och sadelstolpe och möjligen sadel.

//Ola

Tack så mycket för input! Hur mycket behöver man egentligen lägga för att få ett par bättre/lättare hjul? Utan att för den skull gå upp till superpremium-grejor...

JonatanSan sa:
Hej!

Det är en fin cykel, men hjulen är kassa. Recon Silver gaffeln väger också onödigt mycket. Styre/Stolpe brukar vara av hyfsat lätt Aluminium så där är inte många gram att spara. Gissar att med en annan gaffel (RS Reba) och andra hjul, så kan du komma ner till 10,5kg. Just lättare hjul ger en trevligare cykel. Men visst, räkna med 7-8 kkr för att byta gaffel/hjul. Å andra sidan får du en riktigt trevlig cykel då. Eller så bara cyklar du och har kul. Desto mer du cyklar, desto mer tränad blir du och desto lättare går det. Det ä'r ju alldeles gratis.

Konkret sa:
För att vara seriös så tror jag att du tränar den där extra dagen eller det där extra på trängspassen spelar större roll än 2kg dövikt.

Cykla mycket, ha mycket kul. Cykla till cykeln är skrot och byt upp dig!

Drivlina osv underhålls givetvis.
Plus ett på den. Särskilt som nybörjare. Till nästa säsong finns mer erfarenhet och det går att göra egna prioriteringar av vad som är viktigt.

Däck kan man däremot fundera över. Schwalbe Rapid Bob är ett lagom pendlardäck men i skogen blir det mindre kul.

Och när du slitit ner däcken så kolla runt lite innan du köper nya så kan du spara 2-3 hekto bara på det...

Det är väl inte förrens man börjar passera 15k kr innan hjulen börjar bli något lättare? Tycker mig se det på lvg-cyklar i alla fall (jag byggde egna hjul till min mtb).

Det viktigaste är att komma igång och cykla, även om det är kul att internetcykla också :)

Hjul kan man alltid köpa i efterhand.

Exempel på ungefär hur man kan kapa vikt på din cykel

Bilagor

• Upgrade.png
    Upgrade.png
    14.6 KB · Besök: 33
Många tror att det byggs cyklar med kolfiberram bara på grund av den lägre vikten. Grejen är den att kolfiber kan fås att flexa i rätt riktning medan det är styvt i en annan på ett sätt som man inte kan göra med något annat material. Det kan göra en kolfiberram både trampeffektiv och samtidigt vibrationsdämpande.

En lätt cykel är alltid roligast. Men funktion måste gå först.

Det är som med bilar. Ju piggare desto roligare. Det är sedan gammalt. ?

Fint gjort Sixten! Jag har inte ens orkat göra samma för mina egna cyklar!
Men till ts:
Sixten har sällan fel, men inte alltid rätt.
Han själv skulle vara den förste att säga att "finhjulen"s värde är mer än bara sin sparade vikt.
Även en finare gaffel kan vara mer än bara lättare.
(På däcksidan kan å andra sidan högre vikt vara värt att ha för bättre fäste, dock sällan jämfört med vad som sitter på en ny (billigare) cykel.)

Senast ändrad:
Wow! Snygg och informativ tabell!! Gillart! Men en fråga kring kolfiber? Är det en BRA kolfiberram man får på FELT-cykeln, eller blir det B-variant? Hur fin kolfiberram ska det vara för att ha rätt flex och styvhet osv osv..?

JonatanSan sa:
Wow! Snygg och informativ tabell!! Gillart! Men en fråga kring kolfiber? Är det en BRA kolfiberram man får på FELT-cykeln, eller blir det B-variant? Hur fin kolfiberram ska det vara för att ha rätt flex och styvhet osv osv..?
Ingen aning, men den är säkert fullt tillräckligt bra map. "rätt flex och styvhet osv osv".
Däremot har den QR axel bak, vilket är omodernt/billigt jämfört med genomgående 12x142 mm eller 12x148 mm boost axel.
Gissar att din ram väger 1200 +/- 50 gram, där en dyrare ram väger under 900 gram https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/f-exceed-cf-slx.html medan en aluram kanske väger 1400-1800 gram. En annan aspekt som troligtvis gör större skillnad än "kolfiberns braighet" är ramens mått och geometri, att din passar dig, dina mått och din cykelstil. Geometrin är klassiskt kort/brant xc med 71,5° HA.

Felt verkar ha tre nivåer av CF-ramar (Performance, Advanced, Ultimate) och din cykel verkar ha enklast uppbygnad http://2014.feltracing.com/assest_img/technology_docs/Carbon.pdf
http://www.feltbicycles.com/USA/2016/Bikes/Living-Line-Previous-Bikes/Mountain/NINE/nine-5.aspx

Senast ändrad:
Tack Sixten för initierad feedback :) Orkar du förklara ett par saker så vore jag glad. Dels undrar jag vad den där bakaxeln spelar för roll, hur påverkar den cykeln i sin helhet? Och sen det där med geometrin.. Jag har knappt cyklat nåt och vet inte vilka mått som passar mig? Vad finns det för fördelar/nackdelar med denna "klassiska"? och vilken vinkel avser 71,5?

JonatanSan sa:

Ja, det är en fin kolfiberram. Det finns finare, men det finns definitivt även sämre... mycket sämre.

Tror ramen väger strax över kilot så där finns det inte mycket att hämta genom att betala mer, men resten...

JonatanSan sa:
Tack Sixten för initierad feedback :) Orkar du förklara ett par saker så vore jag glad. Dels undrar jag vad den där bakaxeln spelar för roll, hur påverkar den cykeln i sin helhet? Och sen det där med geometrin.. Jag har knappt cyklat nåt och vet inte vilka mått som passar mig? Vad finns det för fördelar/nackdelar med denna "klassiska"? och vilken vinkel avser 71,5?
HA, head angle, vinkel på styrhuvudet och därmed framgaffeln. Vad som är bra eller dåligt är tycke och smak.

Genomgående axel och bredare baknav ger styvare hjul och säkrare infästning av hjul i cykeln. Men du kommer nog inte att tappa bakhjulet så det är inget reellt problem.

Du har en utmärkt cykel för 10 K, det är bara att cykla vidare och utveckla teknik/kondis/styrka och ha kul.

Tillbaka
Topp