Viktminskning-Styrketräning-Träningsschema

Bara måste få skryta lite :-)

Säsongen 2003. Min första kompletta långloppssäsong. Vikt 89,3 kg !! längd 169 cm.
Tränande hårt inför första loppet. ca 4 till 5 pass i veckan under vintern varav ett av dessa var styrketräning. Vikt efter säsongen ungefär densamma som vid starten.

Inför säsongen 2004 sättes nya mål upp.
a) förbättra resultaten med 10%
b) minska vikten med 10%

Strategin var att behålla träningsdosen på samma nivå och att gå med i viktväktarna för att få hjälp med viktminskningen. Kunde ju konstatera från säsongen 2003 att det inte hjälper enbart med en hög träningsdos. Den förändrade kosten har gjort att jag inför starten 2004 vägde jag cirkus 78 kg. Det gav resultat. Klarade mina uppsatta mål och lyckades för första gången köra finnmarksturen under 6 timmar :-). En stor del i resultatet är även att jag inför säsongen 2004 var bättre på att ladda med energi innan tävlingarna.

Min slutsats är( som många redan sagt) Kosten är hur viktig som helst!! Inte minst dagarna innan tävlingar.

Nu står en ny säsong för dörren och nya mål har sats upp.
Nu gäller att förbättra mina långloppsresultat från förra året med 5 % och att gå ner till min BMI vikt cirka 70 kilo. Vi får se hur det går. :-)

/christer

bruse det stämmer nog när jag höll på med det. Jag avslutade träningen i början på sommarn så jag kunde unna mig lite. Jag gick faktiskt ner ändå tills 86kg där ett tag. fastän jag "svinade" som en gris ;)

Jag hade väl inte direkt tänkt lägga ut några pengar på matrecept men. Får väl se vad som händer :)

Billighetstipset då: mycket bönor, kidney, vita, bruna, osja osv. Helst ska man köra torkade å blötlägga jsälv, men det är så omständigt. Konserverade är ett sämre men fullgott alternativ. Vid konserveringen försvinner lite näring, men konserver är enkla å billiga. Så hellre konserverade bönor än inte alls.

Bönor innehåller fibrer, bra protein, bra kolhydrater och rätt fett!

Hej alla!

Många intressanta tips och råd här angående viktminskning, kost och träning. Min fråga är dock hur man på ett effektivt sätt kan gå ner i vikt utan att för den sakens skull förlora i muskelmassa?!

Tränar idag 3-4 ggr styrketräning/vecka och kör MTB 1-2 ggr/vecka i upp till 90 min. per pass med relativt hög intensitet. Varvat med detta tar jag dagliga och raska promenader på mellan 30-60 min, ibland med stavar. Jag äter ordentligt med mat, men en sund sådan.

Väger idag 68,5 kg och är 175 cm. lång. En hel del av dessa kilon är muskelmassa men jag skulle vilja gå ner runt 3 kg i fett. Hur förbränner jag detta utan att riskera muskelvolymen?

En annan fundering är även hur mycket protein jag egentligen behöver för att bibehålla och öka i muskelmassa? Jag vet att en kroppsbyggare behöver ca 1,7-1,9g protein/kg kroppsvikt, men kan ngn ge ett konkret exempel på en matsedel för en dag som innefattar dessa proteinmängder, eller en matsedel där det dagliga proteinbehovet ligger på ca 1,0-1,5 gram protein/kg kroppsvikt?

Tack på förhand!

Charlaria: tyvärr förlorar du något muskelmassa, men det är försumbart.

Konkreta recept blir mycket å skriva, men mycket råd har dur edan fått här ovan. Hur du sedan komponerar ihop maträtterna får du göra själv. Bara sätta sig med räknare och med Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, så får du räkna protein, kolhydrater och fett för varje maträtt. Fast många moderna kokbökcer anger detta åt dig, bla en del från Fittnesförlaget.

Men äter du bara allsidigt 3 lagade mål om dan med ca 100-150 g kött/fisk på lunch och middag, samt 2-3 mellanmål, så blire bra.

Men mycket svar på dina frågor har redan angetts i denna tråd: ät rätt, rör dig rätt. Vilket du verkar göra!

Proteinbehovet blir mer en fråga om relativitet (ökning/minskning) än en fråga om absoluta mått när du nått upp till hyggliga nivåer (läs: en bit över 1g). Kroppen anpassar sig och drar du in på kolhydrater och höjer proteinet kommer vissa av aminosyrorna att omvandlas till glukos...

bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Lite överkurs:
> bort med allt med transfetter, härdat fett osv.
> Det gör att margarin går bort - margarin är en dum
> ersättning för smör, som man åxå kan va utan (för
> mycke mättat fett)

Nja, sedan mer än 10år tillverkas svenska margarin på ett sätt så att de inte innehåller transfetter.
Faktum är att smör innehåller transfetter!
Det bildas naturligt när korna idisslar.

Smör innhåller inga stora mängder transfetter men eftersom det samtidigt innhåller så mycket mättat fett, som skall vara värre än transfetter enl http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_NewsPage____9634.asp , är smör inte heller att rekommendera.

Fakta om fett och matfetter för den som är intresserad. Här finns det fakta att läsa om Transfettsyror från idisslare och industriell härdning

Vad skall man då ha på smörgåsen undrar ni kanske?

Pålägg!

/Håkan

Tillbaka
Topp