Viktminskningstråd, 10 kg ska bort! Hur gjorde du?

flöjt

Ny medlem
Efter att idag ha vägt fram en all time high med snudd på 88 kg får det vara nog.
Jag är 183 cm lång, normalt brukar jag ligga på runt 82-83 kg. Nu är målet högst 77-78 kg och det skulle vara skönt att hitta dit innan sommaren drar igång på allvar.

Träning idag sker enbart i form av en långpromenad (1-1,5 timme) om dagen. Att kalla det träning är väl dock att ta i då det inte framkallar såvärst mycket svett...
I övrigt gör jag varje dag många tunga lyft på jobbet.

Eftersom jag har har tidigare erfarenheter av spinning tänker jag ta upp det nu igen.
Hur mycket tror ni att jag behöver spinna? Svår fråga men..typ? Tänkte köra minst 2 pass i veckan.
Äter godis (en karta choklad) ett par ggr i veckan. Dricker ingen läsk men väl ett par öl eller tre.
Äter mycket potatis och ris, kött och fisk.

För att motivera mig själv kommer jag följa upp tråden med hur det går i min jakt på att tappa bort "övervikten".

1. Väg och skriv upp allt du äter. Utan undantag. Räkna sen ut energiinnehållet dagligen. Görs enklast med ett Excel-dokument eller liknande. Då får du stenkoll på energibalansen. Gissningsvis behöver du ligga på ett dygnssnitt på ca 1800-1900 kcal för att gå ner i vikt effektivt och långsiktigt.

2. De flesta som cyklar på motionärsnivå ligger förmodligen runt 150-170 W på distanspass. Energiförbrukningen räknat i kcal/timme är ungefär 4 gånger snitteffekten, så 150 W motsvarar 600 kcal/timme. På ett fyratimmarspass har du gjort av med motsvarande ett helt dagsbehov av energi. En avsevärd del av det kommer att vara kroppsfett.

3. Varje gång du funderar på en öl eller en bit godis, tänk då "Behöver jag verkligen det här, eller är min viktnedgång viktigare för mig?".

Jag har precis gått ner 11 kg enbart genom att göra det som geologen sa.

Har tidigare använt "hälsovakten" (Finns i 7 dagas trial) så man har rätt bra koll på hur mycket energi man får i sig.

Annars är det nog punkt 3 som är den absolut viktigaste. Tänkefter innan man stoppar i sig något, och det gäller allt!

Jag vägde mig också varje dag för att få en extra sporre, men man måste vara medveten om att vikten från dag till dag kan variera väldigt och att det är trenden som är det viktiga.

Lycka till

Geologen säger bra saker ovan. Riktigt långa pass gör sitt.

Men mer än en timmes promenad om dagen är ju bra. Mer än många lyckas med. Om du ändå har den mängden i din träning är det nog mer kost snarare än några enstaka korta hårda pass i veckan som spelar roll. Men jag blir säkert tillrättavisad av någon som vet bättre snart :-)

Sedan finns det ju många andra bra skäl till att träna med högre intensitet.

Alla skrev:
-------------------------------------------------------
> bla bla bla..

Jag har precis gått ner från 86 i november till 78 nu.
Jag äter lunch ute, och försöker välja ställen med buffé, så att jag får lassa på själv. (alternativt kan du ju göra matlådor om du orkar.)

Jag skippar potatis/pasta/ris totalt och kör endast normal portion kött/fågel/fisk, sen ett rejält lass sallad/grönsaker. Jag promenerar ca 1h om dagen i transport mellan bussar, tunnelbanor, jobb, hem osv.
jag väljer trappan istället för hissen/rulltrappan om möjligt.

Skulle jag börja äta "normalt" igen så går jag förmodligen upp ganska snabbt, men dieten ovan är en bra "avgiftning" för att motivera sig själv.

Det har varken varit jobbigt eller tråkigt, och jag äter mig mätt, mår bra, och dricker ordentligt med öl på helgerna.

KISS!

Motion brukar ju inte påverka vikten så mycket. Jag brukar gå ner genom att skippa alla kakor och bullar. Man äter bara mat och tar inget extra. Man lägger sig hungrig varje kväll. Det är lite jobbigt men kilona försvinner ganska snabbt.

Halloj!
Har precis gått ner 10kilo sedan i oktober, dock vägde jag mer än dig och är kortare.
Geologens råd är vettiga, det är i slutändan antal kalorier in - antal kalorier förbrukade som ger viktnedgång. För mig (behöver inte betyda att det passar dig) så har jag kört lite "LCHF"-diet light, dvs har försökt minimiera kolhydrater under vintern... betyder enkelt att hoppa över potatisen/riset/pastan till köttet och ta mer broccoli/andra grönsaker. Har funkat kanon för mig, eftersom jag inte upplever det som om jag "bantar". Dessvärre blir det ju ingen öl, men det finns ju vin :-)
Tror i slutändan att det innburit att jag petat i mig mindre kalorier.
Träning i all form är bra, och 1-1,5timme promenad i raskt tempo om dagen är inte så illa. 2spinning pass i veckan borde kanske ge... -1200kcal om du håller på i en timme? dvs 1,5hg fett ungefär eller ett halvkilo i månaden vilket inte är så dumt! Själv cykelpendlar jag runt 1mil om dagen och kompletterar med ca 3 spinningpass (mest som förberedelser till en Lombardiet-resa i april).
Så, Lycka till och ha inte för bråttom!
//Nicklas

Om du har möjlighet att gå till en simhall så kan jag tipsa om att simning är grymt effektiv träning.

Hösten 2007 gick jag och simmade 2 gånger/vecka för att lära mig crawla. Alltid på morgonen, före jobbet. Frukost intogs på jobbet. Jag hade inget som helst behov av att gå ner i vikt, men tappade ändå 4 kg, från 62->58kg. Jag tränade andra saker precis som vanligt, så simningen var enda skillnaden. Simpassen var 30-45 minuter långa.

Jag tror att morgonträningen på tom mage gav viktnedgången i kombination med att magen sedan fick frukost direkt efter avslutat pass (inom 30 minuter). Denna teori borde kunna fungera lika bra för cykel eller annan lågintensiv träningsform....

Lycka till med viktnedgången!

/Fredrik

Hej!

Minus 7 kg på fyra veckor med hjälp av LCHF, bort med alla kolhydratskällor med mer än 7% kolhydrater och lasta på med fett. Tränar skidor ca 5-6 ggr i veckan(vanlig dos)gick snortungt men kilona rasar.

Anders H skrev:
> Jag brukar gå ner genom att skippa alla kakor och
> bullar.

Vilka tokigheter! Se bara till att bullarna är 10 mil bort så är det inget problem. :D

Och man behöver inte gå hungrig bara för att man går ned i vikt.

Följ Geologens recept.

Framförallt är det viktigt att ta reda på hur mycket energi du får i dig och vilka saker som är energirika. Fallgropar är ffa dricka: läsk, mjölk, juice, öl. Om du dricker vatten till alla måltider har du 300-500 kcal bortplockade direkt.

Att enbart träna sig ner i vikt kräver ganska mycket träning och det kan bli ganska tuff träning eftersom du inte får fylla på med extraenergi för att orka med träningen. Eftersom du går på energiunderskott så blir du inte heller lika alert.

JT skrev:
> Följ Geologens recept.
>
> Framförallt är det viktigt att ta reda på hur
> mycket energi du får i dig och vilka saker som
> är energirika. Fallgropar är ffa dricka: läsk,
> mjölk, juice, öl. Om du dricker vatten till alla
> måltider har du 300-500 kcal bortplockade
> direkt.
>
> Att enbart träna sig ner i vikt kräver ganska
> mycket träning och det kan bli ganska tuff
> träning eftersom du inte får fylla på med
> extraenergi för att orka med träningen. Eftersom
> du går på energiunderskott så blir du inte
> heller lika alert.

Håller med om att träna sig ner i vikt kräver väldigt mycket träning, det "ger mer" att koncentrera sig på vad man äter och inte äter.

Enligt nya rön så är det ju inte fettet som får en att gå upp i vikt, så vaför skulle mjölk vara en källa för viktuppgång?

Eddy skrev:
> Enligt nya rön så är det ju inte fettet som
> får en att gå upp i vikt, så vaför skulle
> mjölk vara en källa för viktuppgång?

Därför att det innehåller jättemycket energi.

JT skrev:
> Eddy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt nya rön så är det ju inte fettet som
> > får en att gå upp i vikt, så vaför skulle
> > mjölk vara en källa för viktuppgång?
>
> Därför att det innehåller jättemycket energi.

Utan att ge mättnad i motsvarande grad.

geologens råd är bra, men kanske lite onödigt komplicerade. jag gick ner 8kg förra vintern (från 72 till 64kg, så drygt 10%), genom att göra följande:
- kostdagbok, inga vikter eller kalorier utan endast för att kunna se vad jag stoppar i mig
- sluta vara fixerad vid att jag måste äta mer för att jag tränar mycket, de allra flesta överkompenserar energintaget
- sluta bry mig om hur mycket pulsklockan säger att jag har gjort av med
- våga experimentera med portionsstorlekar, skär ner på dem och se vad som händer
- våga vara hungrig
- _inte_ hoppa på någon diet utan äta på ett sätt som jag kan se att jag kommer att fortsätta med när jag har nått mitt viktmål
- inte ta bort saker jag tycker om (godis, läsk), snarare dra ner på det

det funkade för mig, och krävde inga excel-dokument eller komplicerade dieter att hålla reda på, och jag tränade hårt samtidigt och kunde se framsteg i faktiska siffror under tiden.

Eddy skrev:
> Enligt nya rön så är det ju inte fettet som får en att gå upp i vikt,
> så vaför skulle mjölk vara en källa för viktuppgång?

För att de gamla rönen också är sanna?
Det är livsstil och slentrian man blir tjock av.
Men sen kan man väl neutralisera nån onyttighet här och där genom en aktiv fritid.

Många faller oxå i fällan att tro att det ska gå jättefort och att man ska se från dag till dag att man går ner. Det funkar inte så. Det tar 1-2 veckor innan man ens kan antyda en viktnedgångstrend öht. Vikten kan pendla nåt kilo upp och ner från dag till dag.

Vad jag vet av empirisk forskning på mig själv så fungerar LCHF ruskigt bra för viktnedgång men även ruskigt dåligt som träningsföda jäklar vad stum man blir fort, vad trådskaparen ville ha vad man hade gjort för att få bort sina kilon och detta är ett riktigt effektivt sätt, det bästa med den är att du slipper vara hungrig.

Eddy skrev:
> Vad jag vet av empirisk forskning på mig själv
> så fungerar LCHF ruskigt bra för viktnedgång
> men även ruskigt dåligt som träningsföda
> jäklar vad stum man blir fort, vad trådskaparen
> ville ha vad man hade gjort för att få bort sina
> kilon och detta är ett riktigt effektivt sätt,
> det bästa med den är att du slipper vara
> hungrig.

låter grymt ineffektivt, att varken göra en varaktig förändring i ens matvanor eller kunna träna låter som alla fel i min bok.

slhap skrev:
> Alla skrev:
> -----
> > bla bla bla..
>
> Jag har precis gått ner från 86 i november till
> 78 nu.
> Jag äter lunch ute, och försöker välja
> ställen med buffé, så att jag får lassa på
> själv. (alternativt kan du ju göra matlådor om
> du orkar.)
>
> Jag skippar potatis/pasta/ris totalt och kör
> endast normal portion kött/fågel/fisk, sen ett
> rejält lass sallad/grönsaker. Jag promenerar ca
> 1h om dagen i transport mellan bussar,
> tunnelbanor, jobb, hem osv.
> jag väljer trappan istället för
> hissen/rulltrappan om möjligt.
>
> Skulle jag börja äta "normalt" igen så går jag
> förmodligen upp ganska snabbt, men dieten ovan
> är en bra "avgiftning" för att motivera sig
> själv.
>
> Det har varken varit jobbigt eller tråkigt, och
> jag äter mig mätt, mår bra, och dricker
> ordentligt med öl på helgerna.
>
> KISS!

+1

Det här fungerar!

Jag kör på LCHF sedan ungefär 6 månader. Har droppat 4-5 kg utan att det var den egentliga tanken. men jag kan säga så här; Jag mår sjukt mycket bättre nu än för 6 månader sen. I Allt. Sjuk har jag itne helelr varit.

Sen håller jag inte riktigt med fredrikw att man ska "våga vara hungrig". Det låter som ett direkt osundt levnadssätt.

Varför inte;

- äta gott
- må bättre
- inte få paltkoma efter varje måltid
- inte bidra till alla onda globala skräpmatsföretag

Den första veckan är det lite tungt med engergin och det är ganska ovant. men vecka 2-3 då hänger det grejer ska ru veta

Så mitt råd; Välj bort alla kolhydrater, socker, pasta, ris, potatis som är vår tid största bovar.

Lästips; Kolhydratbluffen - Jonas Colting

/Albin

Det är inte osunt att vara hungrig, det är osunt att inte få i sig den näring man behöver. Problemet som jag hade, och som jag känner igen hos många som kämpar med vikten, är att hunger blir stressande och att det blir en fixering vid att alltid äta massor av mat, speciellt i samband med att man har en hög träningsvolym och utgår från vad pulsklockan har sagt att man har gjort av med.

Det jag gjorde funkade bra för mig, jag kunde träna hårt samtidigt som jag gick ner i vikt, och då jag gjorde tester hos Aktivitus både före och efter viktnedgången så vet jag att träningen gav resultat trots att jag samtidigt gick ner över 10% av min kroppsvikt på ca fem månader.

fredrikw skrev:
> låter grymt ineffektivt, att varken göra en
> varaktig förändring i ens matvanor eller kunna
> träna låter som alla fel i min bok.

Nu är ju inte 4 veckor en livstid precis, och träna går ju men bara tungt. Den varaktiga förändring jag gjorde sen var att skippa socker och köra typ GI, men det kunde jag ju inte göra enligt dig FÖRLÅT så mycket. Skall skärpa mig

Happy behöver kanske inte en till tråd om LCHF?

Jag minskade i vikt en från drygt åttio till 73 kg genom att börja cykla i skogen och på landsväg. Samma mängd billigt rödvin, rött kött, friterad potatis och blandade groggar som tidigare.

Freud skrev:
> Varför inte;
>
> - äta gott
> - må bättre
> - inte få paltkoma efter varje måltid
> - inte bidra till alla onda globala
> skräpmatsföretag

Det låter ju bra. Men varför skall man behöva välja bort en massa god mat när man kan uppnå det ändå? Förresten låter det lite tonårsveganaktigt att kalla företag för "onda".

> Lästips; Kolhydratbluffen - Jonas Colting

HAHAHAHA!!! Ja, tjenare. Du vet väl att han inte äter LCHF och vad han tycker om kolhydrater? Förutom klatschiga "soundbites" alltså? Snart kommer du väl med "kostråd" från Årets förvillare också.

Planering med excelark kan nog ge en mycket snabb och effektiv viktnedgång. Men det svåra är inte att gå ner i vikt utan att stanna kvar på den lägre vikten. Och för att stanna kvar på den lägre vikten har studier visat att en förändring av motionsvanorna är mer sannolik att bli bestående än en förändring av kostvanorna. Så om du vill att viktnedgången ska bli permanent är mitt råd att du motionerar mer. Helst inte träningspass. Hellre vardagsmotion. Försök att börja med goda vanor som att cykla till jobbet och att promenera till affären.

Fikasvettot skrev:
> HAHAHAHA!!! Ja, tjenare. Du vet väl att han inte
> äter LCHF och vad han tycker om kolhydrater?

Ursäkta trådkapning men vad tycker han om kolhydrater? Har inte läst hans bok men får intrycket att han tycker ganska illa om det och är en av förespråkarna för konspirationsteorin om 'etablissemanget'.

VO2max skrev:
> skaffa brud

Brukar det inte leda till viktuppgång??

Efter ett tag kanske men inte i början av förhållandet. Men det är nog sant att folk svullar ut när dom varit ihop ett tag
glitch skrev:
> VO2max skrev:
> -----
> > skaffa brud
>
> Brukar det inte leda till viktuppgång??

Rhino skrev:
> Ursäkta trådkapning men vad tycker han om
> kolhydrater? Har inte läst hans bok men får
> intrycket att han tycker ganska illa om det och
> är en av förespråkarna för konspirationsteorin
> om 'etablissemanget'.

Han tycker kolhydrater (i så oprocessad from som möjligt) är helt OK och skulle inte kunna tänka sig att äta LCHF, enligt intervjuer med honom. Men det säljer man ju inga böcker på. En debattartikel är bättre för sånt.

Att det finns en massa människor som av olika anledningar tror han äter LCHF är en helt annan sak.

Tillbaka
Topp