Viktminskningstråden hösten 2012

mamme1 skrev:

> Om du blir lycklig av att leva i villfarelsen att
> din kroppsvikt till ca 90% utgörs av muskelmassa
> så inte mej emot. Jag var bara ute efter att
> uppmana till lite reflektion.

Bra där. Men min fettprocent och fettvikt råkar vara drygt 20 i dagsläget enligt analysen (och spegeln) min målvikt är 85kg vilket det är 12kg kvar till. Jag försvarar på intet sätt Tanita-vågen och skulle inte betala för en sådan analys. En liten sökning på gav detta: http://www.tanita.eu/about-tanita/understanding-measurements.html
som säger att jag har en fullt normal benmassa enligt Tanita. Å andra sidan får är det ju inte svårt att hitta andra uppgifter.

Är 180cm och har under 2012 gått från 120kg till 80 från 1:a mars till 1:a oktober. Sett till att ligga konstant på 80 sen dess och det verkar inte vara något problem än så länge.

Använde en app till telefonen som heter Kaloriräknaren. Skitenkelt att själv kunna kontrollera sin viktnedgång. Matade in vad jag åt och hur mycket jag rörde mig under en tid. Käkade då mycket grönt och cykelpendlade 5 mil om dagen. Jag tappade 30 kg på fyra månader. Kändes kul, men mycket som försvann var tyvärr muskler eftersom jag åt alldeles för lite. Började sen käka mer och viktminskningen avtog då något. Såg därefter till att tappa vikten lite långsammare och har nu planat ut på en vikt som jag tror e ok. Matar inte in saker i appen längre eftersom jag nu fått en känsla för hur mycket energi saker innehåller.

När man matar in saker i en sån dagbok märker man hur mycket man får röra på sig för att bli av med lite fettaminer från grillkiosken.

Har nu 4 storlekar mindre midjemått på brallorna och ruskigt mycket mer ork att göra det som är roligt, tex cykla.

/LasseW

96,4kg nu, startade på 102 i början av oktober. Försökte mig på ett tuffare pass i veckan och har varit tämligen matt och håglös efteråt. Saknar tryck i kroppen och skall nog göra lite små justeringar på både energiintaget och träningsdosen.

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> 96,4kg nu, startade på 102 i början av oktober.
> Försökte mig på ett tuffare pass i veckan och
> har varit tämligen matt och håglös efteråt.
> Saknar tryck i kroppen och skall nog göra lite
> små justeringar på både energiintaget och
> träningsdosen.

Känner helt klart igen att man tappar mycket ork vid viktnedgång. Jag tänker att det är därför det är bra att ordna med detta nu på hösten och sen hålla vikten jämn under säsongen. Tror man sabbar återhämtningen annars, dessutom tappar man ju ofrånkomligen en del muskler också (även om man nu kompenserar med högt proteinintag).

TuffenSWE skrev:
> Är 180cm och har under 2012 gått från 120kg
> till 80 från 1:a mars till 1:a oktober. Sett till
> att ligga konstant på 80 sen dess och det verkar
> inte vara något problem än så länge.
>
> Använde en app till telefonen som heter
> Kaloriräknaren. Skitenkelt att själv kunna
> kontrollera sin viktnedgång. Matade in vad jag
> åt och hur mycket jag rörde mig under en tid.
> Käkade då mycket grönt och cykelpendlade 5 mil
> om dagen. Jag tappade 30 kg på fyra månader.
> Kändes kul, men mycket som försvann var tyvärr
> muskler eftersom jag åt alldeles för lite.
> Började sen käka mer och viktminskningen avtog
> då något. Såg därefter till att tappa vikten
> lite långsammare och har nu planat ut på en vikt
> som jag tror e ok. Matar inte in saker i appen
> längre eftersom jag nu fått en känsla för hur
> mycket energi saker innehåller.
>
> När man matar in saker i en sån dagbok märker
> man hur mycket man får röra på sig för att bli
> av med lite fettaminer från grillkiosken.
>
> Har nu 4 storlekar mindre midjemått på brallorna
> och ruskigt mycket mer ork att göra det som är
> roligt, tex cykla.
>
> /LasseW

Bra kämpat!

2 hg lättare sen igår :) Det är 0.4kg sedan förra fredagen. Inga stora förändringar, färre långa krävande cykelturer och fler långa (9-11km) promenader, börjat springa, morötter som snacks. Nästan så jag har träningsvärk i benen :D

Senast ändrad:
Då var det igång igen ... vägde in på 83,4 igår ... skall ner till 78 innan mars nästa år.

Använder mig av appen "Libra" ( https://play.google.com/store/apps/details?id=net.cachapa.libra&hl=en ) för att hålla lite extra koll.

Metod: Dra in på mängden kolhydrater. Inga LCHF-varianter utan bara hålla igen (inte så mycket ris, pasta, potatis och bröd) och fimpa det som är onödigt.

83,2 i morse ... Just nu beräknas målvikt nås 2013-05-26. ;-)

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> 0,5kg diffar det väl före och efter
> toalettbesök?! ;)

absolut, men jag går på toa varje dag, har knappast sparat mig sen förra veckan.

hela 1 kg lättare idag än igår !

EDIT ///

2012-11-08 : Behåller vikten i stort, +0.1kg sista dygnet

Senast ändrad:
Funderade över kroppsvikt när jag såg nålen glida under 75kg för första gången idag.

Är det en bättre idé att ta midjemått? Eller ska man gå till något idrottsmedicinskt übermenschlaboratorium?

Börjar lyfta och träna bål en del nu och jag antar att något kilo plus kan komma från muskeltillväxt på några månader.

Jag har ingen aning om kroppen består av två hekto muskler eller 50kg ben eller två ton chips. Jag har glömt siffran för hur mycket vätska kroppen innehåller också, den hörde jag i grundskolan någon gång.

Just nu undrar jag bara huruvida det är användbart att mäta midjemått snarare än kroppsvikt. :)

hall skrev:
> Just nu undrar jag bara huruvida det är
> användbart att mäta midjemått snarare än
> kroppsvikt. :)

Det är nog lättare att mäta vikten; jag tror att det är rätt säkert att om vikten minskar så minskar även midjemåttet.

Mattias Lundqvist skrev:
> Finns det en viktökningstråd också?

Valfri chipstråd! :D

HAHAHA, vad sägs om de äktsvenska namnen: Henning Ogstun, Anders Schafund, Vegard Slarun och Tor Shtun.

"Jag hade redan hört talas om det, men jag trodde det var en bluff. Hur kan jag köpa den? Är det dyrt? Det måste vara mycket dyrt."

"Jag hade redan läst om detta i en tidning och kunde knappt tro det när jag såg att det var samma produkt. Jag hade redan då sökt den, men den var alltid slut. När kommer beståndet att fyllas på?"

NLC skrev:
> Dagens "tips" -
> http://fitness-force.net/blog/sweden/male-diet-273
> /?t202kw=se1-1
>
> Eller inte, värre smörja får man nog leta
> efter. Bara kommentarerna gör en ju mörkrädd...

hall skrev:
> Just nu undrar jag bara huruvida det är
> användbart att mäta midjemått snarare än
> kroppsvikt. :)

"Pinch an inch". Nyp dig själv i fläsket bredvid naveln, (eller i sidan, finns olika skolor). Det ska vara < 1 tum för att vara lite lagom fit.

Äntligen nånting som tycks funka, åtminstone för ögonblicket. Den 3 november kapade jag bort *allt* med tillsatt socker och reducerade intaget av raffinerade kolhydrater å det grövsta. Allt sug efter late-night-ostmackor och andra kalorikatastrofer har försvunnit fullständigt och viktkurvan ser nu ut så här för senaste månaden:

fetto_nov2012.png

Ska ner till 90 kg - helst ännu mindre.

Största nackdelen som jag märker av är att fysisk ansträngning blivit mycket jobbigare men det är bara november ju.

-2.6kg på 18 dagar. Hårda promenader och löpning som ger träningsvärk som antagligen oxå tar energi (reparationer), morötter efter måltider. Byter ut muslisorter med stor mängd socker (>15%), finns Axa med 8.5% och havre 1.5%. Vänder och kollar livsmedel, ex yoghurt, och väljer sorter med minst socker.

Senast ändrad:
Guldfinger skrev:
> 95,6kg -6,5kg sedan oktober. Snart kommer
> utmaningen att stå emot allt konsultgodis som
> snart kommer översvämma firman.

Bjudgodis är livsfarligt.

Jag vägde in mig på 86,3 den 22 oktober - nu en månad senare visar vågen 83,0

Skrot! Ligger stadigt strax under 69 kg nu. Jävlar i helvetet vad fet jag är. ALLT sätter sig på framsidan överkroppen. Hängbuk och tuttar, tammefan! Usch!

Nej, Sub63kg när månaden april gör entré, måste jag se till!

-3 kg på 4 veckor. Vill ner från 85 (startvikt) till 75 innan sthlm marathon. Har inte för bråttom. Det bästa hittills är att jag börjat vintercykelpendla. Riktigt skönt.

Äntligen kan jag börja skriva i denna tråden.

Just Nu: 93,8kg

Mål: Under 90kg
3 Nov 2012: 96,2kg
6 Juni 2010: 170kg

De första 74 kilona gick på 16 månader sedan slutade jag jobba på vikten och jag låg på 94-97kg i 13 månader. NU är det allvar igen.

Bama skrev:
> Äntligen kan jag börja skriva i denna tråden.
>
> Just Nu: 93,8kg
>
> Mål: Under 90kg
> 3 Nov 2012: 96,2kg
> 6 Juni 2010: 170kg
>
> De första 74 kilona gick på 16 månader sedan
> slutade jag jobba på vikten och jag låg på
> 94-97kg i 13 månader. NU är det allvar igen.

Du är bäst! Det spelar ingen roll om någon cyklat 200 mil på fem dagar. Det du gjort är otroligt bra med tanke på utgångsläget och vad som krävs. Bragdguld!

Nu har jag börjat på allvar. Här kommer ett viktdiagram med mål. Planerad/önskad viktminskningstakt är 50 g per dag i snitt. Eller motsvarande ca 1.5 kg per månad. Under 63 kg stadigt i en vecka, då är jag i mål. Följer jag diagrammet blir det i början av april. Midjemåttet bör i grova drag följa den gröna önskelinjen också. Historiskt har 1 kg viktminskning motsvarat 1 cm mindre magmått.

• Blå linje med punkter är morgonvikt, vänster skala.
• Grön linje med punkter är måttet över magen (strax under naveln), höger skala.
• Fet, röd linje är sjudagars glidande medelvärde för vikt, vänster skala.
• Streckad, rosa linje är linjär trendlinje för vikt, vänster skala.
• Ljusgrön linje är "taket" för önskad vikt vid varje datum, vänster skala. Den ska jag hela tiden ligga under med veckomedlet (fet, röd linje).

picture202zp.png

Senast ändrad:
Bama skrev:
> Äntligen kan jag börja skriva i denna tråden.
>
> Just Nu: 93,8kg
>
> Mål: Under 90kg
> 3 Nov 2012: 96,2kg
> 6 Juni 2010: 170kg
>
> De första 74 kilona gick på 16 månader sedan
> slutade jag jobba på vikten och jag låg på
> 94-97kg i 13 månader. NU är det allvar igen.

GRYMT!!! Kämpa på!

geologen skrev:
> Bama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen kan jag börja skriva i denna
> tråden.
> >
> > Just Nu: 93,8kg
> >
> > Mål: Under 90kg
> > 3 Nov 2012: 96,2kg
> > 6 Juni 2010: 170kg
> >
> > De första 74 kilona gick på 16 månader sedan
> > slutade jag jobba på vikten och jag låg på
> > 94-97kg i 13 månader. NU är det allvar igen.
>
> GRYMT!!! Kämpa på!

Underbart kör bra kör!

Fan vad grymma ni är! :D Har märkt att jag deffar bättre när jag bloggar om det haha, då skapar man en viss press på sig själv! 9.33% fett i sista mätningen och hoppas landa på 6.5% om ett par månader! :D

Nu 92.7kg
Mål 85.0kg
Start 102kg

Det går visst lite i vågor. Rasar på ganska bra nu men känner mig ändå pigg och vid gott humör.

-74kg! Imponerande. Hur beter sig huden vid sådan volymminskning?

Guldfinger skrev:
> Nu 90.2kg
> Mål 85.0kg
> Start 102kg
>
> Har gått lite trögare över helgerna. Vet inte varför.

Det vet jag. Vill du veta?

Själv har jag som mål 1% i veckan och då först under 10 veckor, till vecka 12, sen får vi se.

Resultat Vecka 1. -2.7%

Tillbaka
Topp