Vila i frid happymtb.org

Vila i frid happymtb.org
Jag väljer att se varje tråd som en kategori och vips så är det superkategoriserat.
Sen att folk har en ful ovana att skriva saker som avviker från ämnet tycker jag är lite störande. Dem borde starta en ny kategori istället.

/Johan

Vila i frid happymtb.org
Oskar sa:
SubSub sa:
Är jag dum i hela huvudet eller finns det inga kategorier / subforum i forumet?

Jag får bara upp en kronologisk lista med inlägg = bajs om man vill gå in på ngt särskilt ämne. Borde ju finna sektioner för DH, BMW, Trial, etc, etc.

Du har varit reggad här i 11 månader och upptäcker detta först nu?

Fast med tanke på ditt nick var nog själva avsikten med ditt reggande just att få gnälla över avsaknaden av subforum. Imponerande att du orkade vänta 11 månader i så fall.

Nog dags att byta tampong Oskar. Har varit reggad här betydligt längre än så, men glömde mitt gamla nick och vilken uråldrig mail jag hade det på så det vara enklare att bara regga om mig.

Nej, jag har inte varit så aktiv av den enkla anledningen att tid att cykla eller pula med cyklar ej funnits. F.ö. så skedde väl omdaningen av forumet ungefär i samma tid som denna tråd väcktes, dvs jan-feb?

Lulle sa:
Att happy är betydligt aktivare än en övervägande majoritet av alla svenska forum tycker jag säger en del. Uppenbarligen fungerar det.

Happy har alltid varit okategoriserat.

Ok, hade för mig att det var kategoriserat. Skitkul att ett gammelforum lever och frodas när allt annat flyttat till fejjan eller liknande! :) Tänkte mest att med tanke på nyss nämnda blir det jäkligt stökigt att söka info om man inte vet EXAKT vad man vill veta. Finns kategorier kan man ju lätt hitta sin kategori och bläddra trådar där i.

Vila i frid happymtb.org
JojjeM sa:
+1 på att vi behöver en kategori för BMW

/Johan

+1!
Porsche, glöm inte att Porsche ska ha en egen kategori :-D
porsche.gif

Vila i frid happymtb.org
SubSub sa:
Oskar sa:
SubSub sa:
Är jag dum i hela huvudet eller finns det inga kategorier / subforum i forumet?

Jag får bara upp en kronologisk lista med inlägg = bajs om man vill gå in på ngt särskilt ämne. Borde ju finna sektioner för DH, BMW, Trial, etc, etc.

Du har varit reggad här i 11 månader och upptäcker detta först nu?

Fast med tanke på ditt nick var nog själva avsikten med ditt reggande just att få gnälla över avsaknaden av subforum. Imponerande att du orkade vänta 11 månader i så fall.

Nog dags att byta tampong Oskar. Har varit reggad här betydligt längre än så, men glömde mitt gamla nick och vilken uråldrig mail jag hade det på så det vara enklare att bara regga om mig.

Nej, jag har inte varit så aktiv av den enkla anledningen att tid att cykla eller pula med cyklar ej funnits. F.ö. så skedde väl omdaningen av forumet ungefär i samma tid som denna tråd väcktes, dvs jan-feb?

Lulle sa:
Att happy är betydligt aktivare än en övervägande majoritet av alla svenska forum tycker jag säger en del. Uppenbarligen fungerar det.

Happy har alltid varit okategoriserat.

Ok, hade för mig att det var kategoriserat. Skitkul att ett gammelforum lever och frodas när allt annat flyttat till fejjan eller liknande! :) Tänkte mest att med tanke på nyss nämnda blir det jäkligt stökigt att söka info om man inte vet EXAKT vad man vill veta. Finns kategorier kan man ju lätt hitta sin kategori och bläddra trådar där i.

Kategoriserade forum brukar bli en samling av kategorier utan innehåll.

Hittar man inte det man äter efter kan man till exempel starta en ny tråd. Eftersom forumet är så aktivt får man snabbt ett svar, alternativt får en länk till en tråd där ämnet redan behandlas. Supersmidigt!

Vila i frid happymtb.org
Lulle sa:

Hittar man inte det man äter efter kan man till exempel starta en ny tråd. Eftersom forumet är så aktivt får man snabbt ett svar, alternativt får en länk till en tråd där ämnet redan behandlas. Supersmidigt!

Mmm, i viss mån. Jag är med på resonemanget och logiken i detta då vissa forum nästan ska ha en kategori för varje tråd, så ja.

Men kategorier tycker jag inte är av ondo per automatik. I ett så brett forum som detta kan man ju ha några övergripande kategorier, typ Memil, Downhill, BMW, Trial och sedan fritt flöde där under? För min egen del är t.ex. diskussioner om spandexkvalitéer i memilforumet av föga intresse.

Men att inte ha någon struktur alls måste väl vara en rätt ovanlig hållning i så breda forum som detta? Känner inte igen det i från något av de andra forum jag frekventerar. Nåja, är väl en vanesak kanske.

Vila i frid happymtb.org
SubSub sa:
Lulle sa:

Mmm, i viss mån. Jag är med på resonemanget och logiken i detta då vissa forum nästan ska ha en kategori för varje tråd, så ja.

Men kategorier tycker jag inte är av ondo per automatik. I ett så brett forum som detta kan man ju ha några övergripande kategorier, typ Memil, Downhill, BMW, Trial och sedan fritt flöde där under? För min egen del är t.ex. diskussioner om spandexkvalitéer i memilforumet av föga intresse.

Men att inte ha någon struktur alls måste väl vara en rätt ovanlig hållning i så breda forum som detta? Känner inte igen det i från något av de andra forum jag frekventerar. Nåja, är väl en vanesak kanske.

Forumet är bredd av en anledning (gissa vilket).

Kategorier blit svårt när saker inte passar in. Köptips för pannlampor är tillämpbart för flera typer av cykling och jag de cykelkläder jag har används både till landsvägscykling och mountainbike.

Jag vill diskutera skillnaden mellan olika ekrar, vilket forum placerar jag det i? "Dagens bild"-tråden innehåller många typer av cyklar.

Istället för att de det som att avsaknaden av kategorier hindrar en från att hitta det man vill ha så får man se det som en möjlighet att läsa om saker man inte visste att man skulle bli intresserad av. När man är ny till cyklingen har man ofta mycket specifika frågor om teknik och utrustning som man gärna letar efter i en kategori. Efter ett tag blir dessa frågor ganska tröttsamma och man hålls kvar till forumet genom de lite "lösare" trådarna man inte hade hittat på ett kategoriserat forum.

Det är inte en slump att det nästan bara är nya medlemmar som efterfrågar kategorier, det är en vanesak.?

Vila i frid happymtb.org
Lulle sa:
Kategorier blit svårt när saker inte passar in. Köptips för pannlampor är tillämpbart för flera typer av cykling och jag de cykelkläder jag har används både till landsvägscykling och mountainbike.

Sub kat. -> Utrustning?

Lulle sa:
Jag vill diskutera skillnaden mellan olika ekrar, vilket forum placerar jag det i? "Dagens bild"-tråden innehåller många typer av cyklar.

Inom aktuellt område. Antar att en eker för 20" BMX är föga intressant för en race intresserad.

Lulle sa:
Det är inte en slump att det nästan bara är nya medlemmar som efterfrågar kategorier, det är en vanesak.?

Vanesak, japp! Men om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt (även om jag är en sån som gillar kategorier, alldeles för hippie okategoriserat!) ;) :)

Vila i frid happymtb.org
Samma ekrar för såväl mountainbike som cx som landsväg.

Lite fler kategoriutmaningar:
Vilket flygbolag är bäst om man ska ta med sig cykel?
Godaste energigelen?
Bästa typen av intervaller för att bli en bättre spurtare?
Ska jag köpa en cyclocross eller en landsvägscykeln för min typ av cykling?

Skulle du kunna kategorisera alla trådar på förstasidan?

Vila i frid happymtb.org
Lulle sa:
Samma ekrar för såväl mountainbike som cx som landsväg.

Lite fler kategoriutmaningar:
1. Vilket flygbolag är bäst om man ska ta med sig cykel?
2. Godaste energigelen?
3. Bästa typen av intervaller för att bli en bättre spurtare?
4. Ska jag köpa en cyclocross eller en landsvägscykeln för min typ av cykling?

5. Skulle du kunna kategorisera alla trådar på förstasidan?

1. Off Topic
2. Off Topic
3. Träning
4. Cyclocross alt. Landsväg. Det finns ju admins som kan putta över trådar som hamnat fel.
5. Japp, baggis! Typ 80% Off topic och + lite annat blandat!. ;)

Vila i frid happymtb.org
Hur kan en cykelreserelaterad resefråga vara off topic? Och träningsnutrition?

Ställer du frågan i CX-forat kommer du ju få svar viktade mot CX och motsvarande på landsvägssidan.

Vila i frid happymtb.org
Läste godaste energi / elen (tänkte typ God-el vs. Fortum) :D Men nu när jag läst rätt, så: Träning såklart!

Sökfunktionen kan man ju välja att spänna över hela forumen om man nu ska söka info, så ett ickeproblem egentligen.

Jaja, det går att vränga fram och tillbaka hur längs om helst och vi kan båda sitta och argumentera för vår sak till vi blir gråhåriga, alla framförda argument är väl vettiga tycker jag. Vi kan väl iafl. enas om att vi har olika preferenser här. :)

Nu ska jag ta inmundiga ett stabilt gäng fredagsöl och argumentera andra saker med mina nära och kära, så skål på er!

Vila i frid happymtb.org
SubSub sa:
.......

Finns det verkligen inga kategorier!? Verkar ju minst sagt udda. En basal funktion för ett forum liksom och inom ett så brett område som cykling blir det ju lätt rätt spretigt annars. Har för mig att det var kategoriuppdelat på gamla forumet!? Right?

Jo det fanns två kategorier; politiktråden och ANNAT

Vila i frid happymtb.org
mmm klunk mmmm tugga mmm mmmm fredag ....

¡men vad bra att vi inte har kategorier, annars hade vi alla missat det här!

kategorier; ungefär som att ha staket mellan varje bana. hur kul på en skala; hur hittar man dom andra banorna..?

Vila i frid happymtb.org
Tro i vilken kategori Olga skulle hamna.... *hummar*

Det kanske är så enkelt att många av de som är trogna besökare i grunden har ett stort cykelintresse och tycker att konceptet att ta sig fram för egen maskin är spännande och kan hitta guldkorn inom de flesta discipliner.

Vila i frid happymtb.org
SubSub sa:

Intressant att jämföra med det kategoriserade forumet fejan. Alla söta kattungar på ett ställe, alla ungar med gröt i ansiktet på ett annat, en enorm samling av "här sitter jag o tar en bärs i solen-bilder." Vill man se en unge med gröt i ansiktet spelar det väl ingen roll vems det är, o att bildgoogla öl+uteservering är så himla jobbigt. Där, på fejan, är det så himla lätt att hitta vad man söker.

Edit. Jag kan hantera citeringen, men inte mobilen.

Senast ändrad:
Vila i frid happymtb.org
Dela in forumet i två avdelningar: En för de som klarar av att använda citatfunktionen och en för de som inte klarar det.

Vila i frid happymtb.org
ratatosk sa:
Intressant att jämföra med det kategoriserade forumet fejan. Alla söta kattungar på ett ställe, alla ungar med gröt i ansiktet på ett annat, en enorm samling av "här sitter jag o tar en bärs i solen-bilder." Vill man se en unge med gröt i ansiktet spelar det väl ingen roll vems det är, o att bildgoogla öl+uteservering är så himla jobbigt. Där, på fejan, är det så himla lätt att hitta vad man söker.

Har ingen fejja, lämnar det därhän åt alla som har för mycket tid och för lite irl. Om man vill se en katt med gröt i ansiktet då?

Vila i frid happymtb.org
Det är så jävla coolt med folk som har "ont om tid". De är mina idoler. När jag blir stor ska jag också ha "ont om tid".

Vila i frid happymtb.org
SubSub sa:
ratatosk sa:

Har ingen fejja, lämnar det därhän åt alla som har för mycket tid och för lite irl. Om man vill se en katt med gröt i ansiktet då?

Intressant ändå att fb har så likt koncept. Visst kan man gå in i grupper och läsa, men som standard bläddrar många igenom "flödet". Där dyker ALLT upp... Ofta saker man inte alls trodde man var intresserad kvar. Det är som regel "flödet" som gör att man fastnar för länge ibland. Precis som här med andra ord... Flödet av nya/märkliga/intressanta rubriker för att man kan fastna längre än man tänkt.

Vila i frid happymtb.org
+1

quote=JT]
Dela in forumet i två avdelningar: En för de som klarar av att använda citatfunktionen och en för de som inte klarar det.[/quote]

Vila i frid happymtb.org
eketjall, om du skall sätta in en köpesannons på happy eller blocket gör dig då en tjänst och lura in den på säljes.

för att ingen läser köpesannonser;)

Vila i frid happymtb.org
Kung_Gustaf sa:
SubSub sa:
JT sa:
Det är så jävla coolt med folk som har "ont om tid". De är mina idoler. När jag blir stor ska jag också ha "ont om tid".

Skaffa eget företag + familj så får du snabbt veta vad "ont om tid" betyder.

Då har du inte en tillräckligt bra affärsidé.

Så.. Om man är egen och har en "bra affärsidé" så behöver man inte jobba mycket? Och familjen, inklusive småbarn, försvinner automatiskt? Skön lallarvärld du lever i!

Vila i frid happymtb.org
Positivt med förändringen är väl att man som asfaltsråtta inte känner sig lika utanför och som någon som snyltar och alltid ägnar sig åt potentiell off-topic längre.

Negativt är väl att förändringen inte förde med sig att mängden trams minskade – det står fortfarande för över 50% av inläggen. Jag kommer fortsätta att hålla forumet på armlängds avstånd.

Vila i frid happymtb.org
Nu har jag kört på här i forumet och försökt delta och finna det som nämnts vara positivt.. att man får ta del av flödet och kanske "upptäcka sånt man inte visste man var intresserad av". Jag tycker inte att det funkar så alls. Det är så mycket junk i flödet som är totalt ointressant för mig och det är ett helvete att hitta det man vill.

Varför finns det heller ingen funktion där man enkelt kan se de trådar man deltagit i? Nu får man söka på sig själv för att hitta...

Vila i frid happymtb.org
Skriv ett sunkigt inlägg i en .-tråd så du hamnat högst upp i listan. Logga ut. Klicka på ditt profilnamn. Klicka på visa alla inlägg-knappen. Klart! :)

Vila i frid happymtb.org
Det går också att bevaka trådar, men bocka ur att man vill få mail. Då finns det en lista på de trådar man följer om man går in på sin profil.

Vila i frid happymtb.org
Ja, blev lite fundersam då jag letade efter ett inlägg jag gjort med googles hjälp så kom happyride upp istället.. Är inte inne regelbundet så missa denna uppdatering.. Vad jag tycker om den nya? Nja, jag gillade den gamla varianten bättre. Men med tiden kanske jag vänjer mig, men gam,la sidan var bra mycket snabbare!! Gillar sidor som inte är så ivriga att hänga på uppdaterings hysterin..

Vila i frid happymtb.org
På den gamla goda tiden med HappyMTB så var det många fler trådar med tjat om att införa kategorier etc. Det saknar jag nu på nya Happyride.

Vila i frid happymtb.org
Om man vill att folk ska gå in via förstasidan så kan det ju vara bra att utforma den så att man inte får en panikattack när man laddar den....

Skarmavbild2016-06-12kl.13.28.33.png

Tillbaka
Topp