Vilka 29+ 2020/2021?

DanielW

Medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Hej! Behöver nytt däck för att ersätta mitt surly knard 29x3. Vad finns på marknaden och som inte kostar skjortan? 1000 tycker jag är lite mycket...

onegear

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Jag är lite nyfiken på Bontrager däcken men WTB Ranger är helt fantastiska. Rullar otroligt lätt men ändå massor av grepp pga mycket gummi i backen. Har kört slut på bakdäcket efter 2 år barmarkscykling (Minion dhf 29x3 på vintern) så det blir ett nytt däck fram till våren och det gamla Ranger däcket fram hamnar i bak.
På tal om Minions så rullar dom ohyggligt trögt kan jag meddela så akta dig för dom som sommardäck.

Vilka 29+ 2020/2021?
Jag är lite nyfiken på Bontrager däcken men WTB Ranger är helt fantastiska. Rullar otroligt lätt men ändå massor av grepp pga mycket gummi i backen. Har kört slut på bakdäcket efter 2 år barmarkscykling (Minion dhf 29x3 på vintern) så det blir ett nytt däck fram till våren och det gamla Ranger däcket fram hamnar i bak.
På tal om Minions så rullar dom ohyggligt trögt kan jag meddela så akta dig för dom som sommardäck.

Kanske testa med en XR4 fram då?

Jag kör en Full Stache nu med XR4 fram och bak. Bakdäcket börjar dock lite trött för mig också, så funderar på liknande med att sätta gamla fram bak, och sedan ett nytt fram. Om man skiter i rull osv, funkar Minion DHF 29x3 bra annars? Har hört lite mixxade reviews av just DHF i 3.0.

jolov

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Tycker att ranger är lite halkigt som framdäck. Föredrar ranger bak och trailboss fram

Men det beror nog en del på hur och var man cyklar också

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vilka 29+ 2020/2021?
Min fru kör Knard 26x3.0 på sin SS och tyckte att Ranger (27.5x2.8) var halkiga på våta rötter och stenar. Kör nu NN 3.0 och är nöjd, men det rullar förstås lite sämre. Ranger rullar väldigt bra!

Randigeralf

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?

Ajdå. Jag som håller på att montera ett par just nu. De är för övrigt otroligt svåra att få att poppa ut på fälgen på ett bra sätt trots kompressor. Måste knuffa dem på plats med slang först.

Bontrager cupacabra har jag kört på några år och varit nöjd men de kanske inte är optimala på blöta rötter. Men lätta och snabba. De rekommenderar jag gärna.
XR4 har jag provat några veckor också och de kändes som lämpliga däck för lite krångligare underlag. Då är jag vanligen ett fan av Schwalbe NN om det säger något om min utgångspunkt.

XR4 var mitt val när jag nu skulle uppgradera men jag hade svårt att hitta ett par så det blev minion DHF både fram och bak.

onegear

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Kanske testa med en XR4 fram då?

Jag kör en Full Stache nu med XR4 fram och bak. Bakdäcket börjar dock lite trött för mig också, så funderar på liknande med att sätta gamla fram bak, och sedan ett nytt fram. Om man skiter i rull osv, funkar Minion DHF 29x3 bra annars? Har hört lite mixxade reviews av just DHF i 3.0.
Om man säger så här... Man blir förvånad över hur mycket grepp det är i Ranger så blir man lite besviken på att DHF inte greppar precis allt som kommer i deras väg. Men visst är det mer grepp än i Ranger men sensationen uteblir så att säga...

Randigeralf

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
. Om man skiter i rull osv, funkar Minion DHF 29x3 bra annars? Har hört lite mixxade reviews av just DHF i 3.0.

Nu har jag monterat och testat på en kort runda.

Jag upplever mina Minions (MAXXIS Tire Minion DHF+ 29 x 3,00 3C MaxxTerra TR EXO) som ungefär som förväntat. Ett par stig däck som har bra fäste och ett uppförande som är som ett par bra stigdäck. De fixar lera, blöta rötter och gav färste uppför lite stenhällar på ett bra sätt. Provade även köra blöta rötter offcamber men det straffade sig snabbt vilket också är rimligt. Däcken känns rätt hårda, typ stötiga. Det var obekvämt att köra asfalt. Jag kör med 15 psi bak och ca 12-13 fram (jag väger ca 100 kg) och det var kanske lite väl högt tryck eftersom däcken är såpass rejäla/hårda.
Jag kommer närmaste från Cupacabra så det blev en ordentlig skillnad som sig bör.
Kantgreppet och tryggheten ökade ordentligt. Cykeln gick från att bli en bra allround/gravel lättare stig cykel till att bli en mer utpräglad stigcykel.
Inga överaskningar alltså. Vilket jag inte menar som något negativt.
Däcken är också tydligt högre än cupacabras.

20201110_112403.jpg

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Har kört XR2 några år nu och de funkar fint på hemmaplan men även i Järvsö utan punkor.

Finns det något lättare som bör testas eller ligger de fortfarande bland de bästa där?

Kul att folk fortfarande kör 3,0:or. Kändes som det var på väg bort.

Vilka 29+ 2020/2021?
Nu har jag monterat och testat på en kort runda.

Jag upplever mina Minions (MAXXIS Tire Minion DHF+ 29 x 3,00 3C MaxxTerra TR EXO) som ungefär som förväntat. Ett par stig däck som har bra fäste och ett uppförande som är som ett par bra stigdäck. De fixar lera, blöta rötter och gav färste uppför lite stenhällar på ett bra sätt. Provade även köra blöta rötter offcamber men det straffade sig snabbt vilket också är rimligt. Däcken känns rätt hårda, typ stötiga. Det var obekvämt att köra asfalt. Jag kör med 15 psi bak och ca 12-13 fram (jag väger ca 100 kg) och det var kanske lite väl högt tryck eftersom däcken är såpass rejäla/hårda.
Jag kommer närmaste från Cupacabra så det blev en ordentlig skillnad som sig bör.
Kantgreppet och tryggheten ökade ordentligt. Cykeln gick från att bli en bra allround/gravel lättare stig cykel till att bli en mer utpräglad stigcykel.
Inga överaskningar alltså. Vilket jag inte menar som något negativt.
Däcken är också tydligt högre än cupacabras.

Detta låter ju lovande ändå...! =D Du har inte testat XR4 ännu?

Jag är också en tungviktare och kör med ca. 16 fram / 18 bak med XR4, lite lägre vid blöta förhållanden. Detta har väl ändå funkat bra för mig i Göteborgsterräng. Men om man ändå ska köpa ett nytt däck blir man ju lite sugen att testa något nytt =)

Vilka 29+ 2020/2021?
Har kört XR2 några år nu och de funkar fint på hemmaplan men även i Järvsö utan punkor.

Finns det något lättare som bör testas eller ligger de fortfarande bland de bästa där?

Kul att folk fortfarande kör 3,0:or. Kändes som det var på väg bort.

Några alternativ:
"XC": WTB Ranger / Vittoria Bomboloni / Bontrager XR2
"Stig": Bontrager XR4/SE4 / Maxxis Minion DHF/DHR

Tror tyvärr det var många gapande "gnarly dudes" typer, som inte riktigt fattat poängen med dessa däck...

Det känns som om marknaden verkar gå mot 2,6 nu (både bra och dåligt). Hoppas och tror att det fortfarande kommer finnas en marknad för 3.0 dock!

Randigeralf

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Detta låter ju lovande ändå...! =D Du har inte testat XR4 ännu?

Jo. Jag hade en Full Stache ett kort tag och de kom med XR4. Jag gillade de mycket men det är svårt att jämföra med Minion då jag har dessa på en stel cykel. Tanken var att köpa XR4 nu i höst men jag hittade inga så jag beställde Minion i stället.
Jag upplever att de liknar varandra rätt mycket men att Minion känns hårdare men jag kan minnas fel.

BuTTuS

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Någon som testat både WTB Ranger Light Fast 29x3 och Panaracer Fat B Nimble 29x3 och kan ge mig en jämförelse i grepp och rull?
Jag körde en kort stund FatBNimble men sålde dom hjulen, nu har jag en ny cykel på G som skulle kunna svälja WTB Ranger 29x3...
Fat B Nimble har väl inte världens grepp men rullar väldigt bra, dock så är de ju inte i närheten av tre tum...

Paco

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Någon som testat både WTB Ranger Light Fast 29x3 och Panaracer Fat B Nimble 29x3 och kan ge mig en jämförelse i grepp och rull?
Jag körde en kort stund FatBNimble men sålde dom hjulen, nu har jag en ny cykel på G som skulle kunna svälja WTB Ranger 29x3...
Fat B Nimble har väl inte världens grepp men rullar väldigt bra, dock så är de ju inte i närheten av tre tum...
Har Ranger fram och Fat b Nimble bak på min Stooge men kan väl inte påstå att jag märker nån större skillnad då jag nästan bara hunnit köra snötäckta spår än...
191C1A09-6FAC-4B4A-B332-CF6E7A4EAB86.jpeg

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Ursäkta ev trådkapning, men får jag fråga vad du tyckte om Full Stache eftersom du bara hade den ett kort tag? Jag är sugen på en heldämpad 29+ så det vore bra att känna till ev nackdelar.

Jo. Jag hade en Full Stache ett kort tag och de kom med XR4. Jag gillade de mycket men det är svårt att jämföra med Minion då jag har dessa på en stel cykel. Tanken var att köpa XR4 nu i höst men jag hittade inga så jag beställde Minion i stället.
Jag upplever att de liknar varandra rätt mycket men att Minion känns hårdare men jag kan minnas fel.

BuTTuS

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Absolut! FBN är mer som ett vanligt 2.8”.

Har ett Ranger 3.0” liggandes om det skulle vara av intresse.
Tack, men nu beställde jag nyss ett par, får se om jag orkar byta och testa direkt jag får ihop cykeln, eller om de får ligga på hyllan som reserv tills den dag FBN gjort sitt, dom känns inte tåliga direkt...

Randigeralf

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Ursäkta ev trådkapning, men får jag fråga vad du tyckte om Full Stache eftersom du bara hade den ett kort tag? Jag är sugen på en heldämpad 29+ så det vore bra att känna till ev nackdelar.
Jag lämnade tillbaka den på garanti.
Jag upplevde att den flexade väldigt mycket bak. Utöver flexet så hade jag problem med hjulet/navet som glappade. Mycket oklart vad som gav vad men efter att affären gjort tre försök att åtgärda gav jag upp.
Jag försökte läsa in mig på om det var vanliga fel eller inte men tycker inte jag fick en ensidig bild.
Vissa känner av flex men andra inte verkar det som. Jag väger ca 100 plus utrustning om det spelar någon roll för hur den beter sig.
I övrigt en underbar cykel och en heldämpad 29+ är vad jag gärna skulle ha också. Jag ser inte tydliga alternativ dessvärre men jag kunde inte leva med de problemen.
Kan som sagt inte säga om det var just den cykeln eller modellen det är fel på. Trek är ju ändå en stor tillverkare så de borde ju ha koll.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Ok, det kan ju vara bra att känna till. Tack för svaret.

Jag lämnade tillbaka den på garanti.
Jag upplevde att den flexade väldigt mycket bak. Utöver flexet så hade jag problem med hjulet/navet som glappade. Mycket oklart vad som gav vad men efter att affären gjort tre försök att åtgärda gav jag upp.
Jag försökte läsa in mig på om det var vanliga fel eller inte men tycker inte jag fick en ensidig bild.
Vissa känner av flex men andra inte verkar det som. Jag väger ca 100 plus utrustning om det spelar någon roll för hur den beter sig.
I övrigt en underbar cykel och en heldämpad 29+ är vad jag gärna skulle ha också. Jag ser inte tydliga alternativ dessvärre men jag kunde inte leva med de problemen.
Kan som sagt inte säga om det var just den cykeln eller modellen det är fel på. Trek är ju ändå en stor tillverkare så de borde ju ha koll.

Vilka 29+ 2020/2021?
Ok, det kan ju vara bra att känna till. Tack för svaret.

Kör också Full Stache, något jag tänkt fortsätta med!

Som Randigeralf påpekat så kan ramen flexa i baksvingen. Är även jag en tungviktare på 100+. Hjulen som kom med är tyvärr tillverkade av mjukost, så efter jag bytte till mer ordentliga doningar så blev detta bättre! Lite synd men något jag är van att behöva göra när jag köper cyklar.

Jag är dock så långt ifrån en KOM-jagare som man kan vara, utan cyklar för att det är kul att cykla på teknisk stig. Om man pressar cykeln hårdare i berms osv, så kanske man känner av detta mer. För mig var det väl inte ett jätteproblem innan hjulbytet, men efter så är det inget jag tänker på alls.

Kan man leva med detta så har du en riktigt grym hoj! Extremt kapabel som nog klättrar det mest om du har nog med powah i låren. Självklart lite monstertruck känsla ibland, men rotmattor osv är något man bara skrattar åt nu. Om du vill, så är linjeval lite sekundärt, kör bara =D

Randigeralf

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?

Som Randigeralf påpekat så kan ramen flexa i baksvingen. Är även jag en tungviktare på 100+. Hjulen som kom med är tyvärr tillverkade av mjukost, så efter jag bytte till mer ordentliga doningar så blev detta bättre! Lite synd men något jag är van att behöva göra när jag köper cyklar.

Jag är dock så långt ifrån en KOM-jagare som man kan vara, utan cyklar för att det är kul att cykla på teknisk stig. Om man pressar cykeln hårdare i berms osv, så kanske man känner av detta mer. För mig var det väl inte ett jätteproblem innan hjulbytet, men efter så är det inget jag tänker på alls.

Kan man leva med detta så har du en riktigt grym hoj! Extremt kapabel som nog klättrar det mest om du har nog med powah i låren. Självklart lite monstertruck känsla ibland, men rotmattor osv är något man bara skrattar åt nu. Om du vill, så är linjeval lite sekundärt, kör bara =D
Intressant med hjulen. Jag kanske borde bytt hjul för de var ju dåliga. Synd på så fin cykel.
Vad skaffade du för hjul i stället för orginal?

kais01

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?

kompisens full stache fick nyligen ny baksving pga spricka. så något verkar ha varit suboptmalt där, åtminstone på tidiga modeller.

trek skötte det helt utan tjafs.

kais01

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
fbn är väl också smal i sammanhanget.

när jag gick från 3,0 bomboloni ( även det smalt för 3,0) till nobby nic 2,6 på 40i kunde jag sänka trycket utan wobbel. de smalare ger på den fälgen bättre pluskänsla än de fetare.

bombolinisarna har ordenligt flätade sidoväggar, håller tätt utan gucka, rullar bra, har fantastiskt grepp på grus, men dåligt på våta rötter, och dåligt på is och snö. det ligger två rätt slitna i förrådet som kan övertas.

Paco

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
fbn är väl också smal i sammanhanget.

när jag gick från 3,0 bomboloni ( även det smalt för 3,0) till nobby nic 2,6 på 40i kunde jag sänka trycket utan wobbel. de smalare ger på den fälgen bättre pluskänsla än de fetare.

bombolinisarna har ordenligt flätade sidoväggar, håller tätt utan gucka, rullar bra, har fantastiskt grepp på grus, men dåligt på våta rötter, och dåligt på is och snö. det ligger två rätt slitna i förrådet som kan övertas.
Du skulle inte kunna ta en bild på däcken? Kan hända att jag kniper dom....

kais01

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
det här är bomboloni-bakdäcket innan jag tog av det, det mest slitna. du ser att det är mer 2,8 än 3,0. har slipat av ytterdobbarna en del för att få plats i ramen på min fs29a från 2012. ändå bra av en cykel från den tiden att ta emot det:)

rätt trivsamma däck egentligen, stryktåliga med helt fantastiskt torrgrepp.

men synd på gummiblandningen och dess våtgrepp. som bakdäck skulle modellen fungera relativt bättre. och att jag är för lätt med mina 72kg för att köra på såpass i sammanhanget smal fälg som 40i.

du kan väl eventuellt skicka pm:)
5F6C4C36-1B62-426D-B7DA-7342D5AC566B.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Jag tror att en hel del av de "för små" måtten kommer från folk som mätt precis när de monterat däcken, vilket inte blir rättvisande. Jag bytte till exempel från Maxxis DHR II 2,3 till 2,4 igår och döm om min förvåning när det nya däcket var mindre än det gamla. Nu när det stått över natten med 2 bar så är det markant större, men fortfarande inte lika stort som ett gammalt 2,4 jag har på en annan fälg (som är lika bred). Det tar tid innan däcken töjer sig till slutgiltig storlek.

Berk

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
Jag tror att en hel del av de "för små" måtten kommer från folk som mätt precis när de monterat däcken, vilket inte blir rättvisande. Jag bytte till exempel från Maxxis DHR II 2,3 till 2,4 igår och döm om min förvåning när det nya däcket var mindre än det gamla. Nu när det stått över natten med 2 bar så är det markant större, men fortfarande inte lika stort som ett gammalt 2,4 jag har på en annan fälg (som är lika bred). Det tar tid innan däcken töjer sig till slutgiltig storlek.

All mina Maxxis och Specialized däck har bara töjt sig 1 eller 2 mm från montage med 2 bar till efter en månads användning med mycket mindre än 2 bar.

Makten

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
All mina Maxxis och Specialized däck har bara töjt sig 1 eller 2 mm från montage med 2 bar till efter en månads användning med mycket mindre än 2 bar.
2 mm är nästan 0,1 tum, så det kan anses vara rätt stor skillnad skulle jag säga. 😉 Sen kan man rimligen anta att större däck töjer sig mer (lika mycket procentuellt) än mindre däck. Och att även formen ändras, inte bara största bredden.

Men visst, det kan antagligen skilja mellan olika batcher. Det mest obegripliga är att många tillverkare gör däckmodeller som är helt olika stora vid samma angivna mått.

kais01

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
min erfarenhet också. töjningen som ett högt initialtryck över ett par dygn kan ge är som du antyder inte lika stor som effekten av upprepad 'däckmassage' vid användning över tid, vilket ju normalt sker vid ett betydligt lägre tryck. berks en månad räcker inte, det tar längre tid än så.

just bomboloni som var på tapeten nyss, skiljer ut sig med att de har viss elasticitet beroende på tryck; svarar på högt tryck genom att blåsas upp, men återgår tydligt när man går ned på vanligt användartryck på kring 1 bar.

kais01

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?
2 mm är nästan 0,1 tum, så det kan anses vara rätt stor skillnad skulle jag säga. 😉 Sen kan man rimligen anta att större däck töjer sig mer (lika mycket procentuellt) än mindre däck. Och att även formen ändras, inte bara största bredden.

Men visst, det kan antagligen skilja mellan olika batcher. Det mest obegripliga är att många tillverkare gör däckmodeller som är helt olika stora vid samma angivna mått.
och 2 mm i ökad diameter betyder att stommen sträckt sig över 6 mm. inte obetydligt alls.

när det gäller att få reda på det 'riktiga' måttet på däck har man oftast större nytta av att få reda på det utplattade tvärmåttet, och t ex jämföra med däck man redan äger; än vad tillverkaren stämplar för dimension på däcksidan

Berk

Aktiv medlem
Vilka 29+ 2020/2021?

En stor effekt är att många tillverkare fuskade förut och fuskar mindre nuförtiden. Så en ny modell är bredare än en gammal modell med samma mått.

Och sen kan man får 1 till 2 mm skillnad vid olika fälgbredde, som Maxxis (borde?) tar hänsyn till med WT

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer