Vilka 29+ 2020/2021?

Vilka 29+ 2020/2021?
I ärlighetens namn så har jag inte mätt just 29x2.8 av Maxxis Rekon+ men kör däcket i 27.5 som höst/vinter/vår däck på ena Marinon på 40id fälg.

Hittar många som klagar att 27.5x2.8 är bara lite bredare än 2.6". Men har bara hittat en som har mätt 29x2.8 och fick 2.76" = 70 mm. Jag gissar att samma teori som in min svar ovan gäller. 27.5x2.8 är en mycket gammal modell från tiden där Maxxis fuskade mycket med bredden och jag antar att 29x2.8 är mycket nyare och därför true till size.

Vilka 29+ 2020/2021?
2 mm är nästan 0,1 tum, så det kan anses vara rätt stor skillnad skulle jag säga. ? Sen kan man rimligen anta att större däck töjer sig mer (lika mycket procentuellt) än mindre däck. Och att även formen ändras, inte bara största bredden.

Men visst, det kan antagligen skilja mellan olika batcher. Det mest obegripliga är att många tillverkare gör däckmodeller som är helt olika stora vid samma angivna mått.

Specialized är ännu värre: både 2.6/2.3 kombos jag har haft skillde sig bara 2 mm i bredden. Höjden skiljer sig dock mer.

Men med tiden har också Specialized däck blivit närmare verkliga bredden. 2.6 är fortfarande mycket smalare än 2.6", men min 2.3 Eliminator är 2.4".

Vilka 29+ 2020/2021?
Specialized är ännu värre: både 2.6/2.3 kombos jag har haft skillde sig bara 2 mm i bredden. Höjden skiljer sig dock mer.

Men med tiden har också Specialized däck blivit närmare verkliga bredden. 2.6 är fortfarande mycket smalare än 2.6", men min 2.3 Eliminator är 2.4".
Ett litet problem är att man måste mäta på vettig fälgbredd. Specialized skriver faktiskt bredder i millimeter vid olika fälgbredd, men i liiiiiiten text nånstans på kartongen. Vill minnas att Eliminator 2,6" ska vara 2,55" vid 35 mm innerbredd. De flesta kör antagligen smalare fälgar, och vips blir däcket inte så stort som man vill.
Samma med 2,8:or som många kör på i sammanhanget smala fälgar. Gissar att man ska upp i 45-50 mm innerbredd på en 2,8" för att få ut det som tillverkaren tänkt sig.

Sen har vi det här med hur man mäter däcket. Maxxis Minions 2,5:or mäter oftast 2,5" över dobbarna, medan stommen är smalare. Det kanske inte alla andra tillverkare gör och då blir det svårt att jämföra. Mitt gamla välanvända DHR II 2,4" EXO MaxGrip mäter (om jag minns rätt) 61-62 mm över dobbarna, alltså just 2,4". Fälgen är 29 mm invändigt och i underkant mot vad Maxxis rekommenderar för WT-däck. Det hade såklart blivit större på 35 mm.

Vilka 29+ 2020/2021?
Ett litet problem är att man måste mäta på vettig fälgbredd. Specialized skriver faktiskt bredder i millimeter vid olika fälgbredd, men i liiiiiiten text nånstans på kartongen. Vill minnas att Eliminator 2,6" ska vara 2,55" vid 35 mm innerbredd. De flesta kör antagligen smalare fälgar, och vips blir däcket inte så stort som man vill.

Haha! På min första Butcher 2.6 stöd det 65 mm på 35 mm fälg, fortfarande inte riktigt 2.6 dock. På min 30 mm fälgar var dom 61 mm, ingen 63 mm som Specialized skrev. Och 30 mm är väl närmare medelfälgbredden som folk använder. Så de flesta fick en 2.4" däck isf 2.6. Nya Butcher Grid Trail är (nästan) så bredd som Specialized skriver på kartongen.

Vilka 29+ 2020/2021?
Haha! På min första Butcher 2.6 stöd det 65 mm på 35 mm fälg, fortfarande inte riktigt 2.6 dock. På min 30 mm fälgar var dom 61 mm, ingen 63 mm som Specialized skrev. Och 30 mm är väl närmare medelfälgbredden som folk använder. Så de flesta fick en 2.4" däck isf 2.6. Nya Butcher Grid Trail är (nästan) så bredd som Specialized skriver på kartongen.

Det var ett evigt tjat ett tag om fördelarna med breda fälgar (vilket jag själv var/är påhejare av), men nu när däcken blivit större så är vi tillbaka på ruta ett igen. Fortfarande för breda däck i förhållande till fälgen. :unsure:
På sätt och vis är Maxxis rätt ute där som specar 2,4-2,5-däck för 30-35 mm innerbredd. Alltså fortfarande inte så stora däck, men anpassade till relativt bred fälg.

Vilka 29+ 2020/2021?
terrene och 45nrt har haft alternativ, osäker på om de sålts utanför usa.

när jag började med 29+ 2016 fanns dock inga, och jag satte på 2,25 ice spiker pro, och de gifte sig väldigt bra med 40i-fälgarna.

så bra att jag inte letat vidare. dels är rullet på jämn men ännu mer knagglig is verifierat upprepade gånger överlägset samma däck på smalare fälgar. dels är även sidogreppet bättre. jag kan lägga över min hoj i sidled kurvor på sjöis med bibehållet grepp, det kan inte mina kompisar som alltså får mer rundad profil på sina. tydligt att det finns nackdelar med det på snö och is.

5C4D24BB-C59F-412E-8F83-23945232D95D.jpegC5C0DD87-E8C5-4799-9E08-9A8A7224EA9B.jpeg

Vilka 29+ 2020/2021?
Hmm, sånna har jag ju redan till XCn, men kanske den får vila i vinter då så åker dom hjulen på karateapan istället...
Annars har jag som gått och väntat på att dessa ska gå att köpas, men det tycks inte hända:

Tillbaka
Topp