Vilka är dina favorit intervaller?

Trampapå

Ny medlem
Hej!
Efter att ha googlat vad man bör köra för intervaller har jag hittat massa olika sorter som är bra för allt ifrån att skaffa fler mitokondrier till att få större volym på hjärtat.

Det säger mig inte så mycket så jag frågar här istället, vilka intervallpass tycker du man ska köra för att bli snabb på lvg 6 mil?

Lista dina 3 favoriter!

Ingen expert på området, men jag brukar köra under vintern dom "klassiska":
4*4min
2*20min
eller valfri Sufferfest-film :-) (dom är rackarns bra för motivationen, iaf för mig)

Svaret beror nog på om du tänkt dig att köra 6 mil solo eller som lagtempo. Solo kommer det ju att handla om att hålla tämligen jämn belastning (åtminstone om det är hyggligt platt) medan lagtempo ju ger återkommande hårdare perioder när du är framme och tar vind följt av lite lättare perioder när du ligger på rulle. Enligt devisen att man blir bra på det man tränar på så borde rimligen träningen innehålla moment som påminner om det du vill prestera bra på.

Och, om det är s.a. du egentligen bara vill kunna spurta ner polarna efter sex mil så blir det ännu lite andra kvaliteter som kommer att premieras.

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> De bäst intervallerna är de som är genomförda.
> Med dubbeltydig mening.

+1

acranders skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De bäst intervallerna är de som är
> genomförda.
> > Med dubbeltydig mening.
>
> +1

+2

Om man kan kategorisera vissa av sina intervaller som "favoriter" tar man nog inte i tillräckligt. Eller så heter man Voigt, Svan, Northug, Vos eller nåt sånt i efternamn. :-)

Min "favorit" är 6 st intervaller på 5 minuter med 3 minuter aktiv vila. Jag behöver köra långa intervaller för min puls stiger så långsamt att jag inte kommer in i vettig puls under min första intervall och bara i slutet av de andra. Eventuellt kommer jag öka intervallerna till 6 minuter och minska antalet till 5.

KjellF

Nu vet jag inte om det var julmat/dryck eller tabataintervallerna som jag kört som gjorde att jag var helt orkeslös igår.
Jag skall iaf skriva till Mr Tabata att dom där intervallerna inte funkar, sådeså.

Tack för alla svar!
Vad tycker ni ger mest, korta intervaller med arbetstid under en min, typ Tabata, eller längre typ 4 min?

Kör ni båda typer eller ? Hur ofta och vilken fördelning typ?

Tillbaka
Topp