Vilka är gamla i gemet?

Vilka är gamla i gemet?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1996 var ett bra år!
>
>
>
> 1996 slutade jag cykla mtb....

...och blev istället en av pionjärerna bakom "friiiraajd", ett helt nytt, freshare sätt att cykla ;)

Vilka är gamla i gemet?
Kommer ihåg som igår hur man stod och kollade på trans-x prylarna och funderade på om det inte fanns någon mer del som kunde eloxeras i någon opassande färg.
Och detta i kombination med kläder som kunde framkalla epileptiska anfall.
Hade fått tag på en http://i65.photobucket.com/albums/h207/Arranandnat/Almega.jpg till detta. (inte min cykel på bilden, men ungefär likadan).
Riktigt skön ram. Och smidig när man skulle göra något med kedjan.

Vilka är gamla i gemet?
Beofred skrev:
> ...och blev istället en av pionjärerna bakom
> "friiiraajd", ett helt nytt, freshare sätt att
> cykla ;)

Äggsagt. Han slängde filofaxen, knöt en bandana och gjorde en pipa av sadelstolpen.
:-)

Vilka är gamla i gemet?
Kung Stalle skrev:
> Beofred skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...och blev istället en av pionjärerna bakom
> > "friiiraajd", ett helt nytt, freshare sätt att
> > cykla ;)
>
> Äggsagt. Han slängde filofaxen, knöt en bandana
> och gjorde en pipa av sadelstolpen.
> :-)

Haha!

Vilka är gamla i gemet?
captain8track skrev:
-

> Mag 21 Sl Ti är ju dessutom galet snygg!

Och lätt! tror min vägde in på knappt 1,2 kg, fanns inget i närheten då eller bra länge efteråt. Klart som fan att de inte matchar dagens teknik, men på den tiden var de ju grymma.

Vilka är gamla i gemet?
jo, har med för mig att det fanns nått lättningskit man kunde köpa!

Mag21an är egentligen ingen dum gaffel alls för xc, givetvis är den inte lika styv som en ny sid men slaglängd och funktion var det egentligen inget fel på sålänge man ställde in den rätt...

Vilka är gamla i gemet?
Ville skrev:
> Fanns det ingen mag 21 ti som vägde precis runt
> kilot?
>
Det var den isf, minns inte exakta vikten. Mag 21 Sl Ti gjordes bara -94, och var bizarrt dyr med den tidens mått. -95 introducerades Judy har jag för mig, då gick maggarna i graven. Men formen levde kvar några år i gummigafflarna (Quadra, som sedan blev Indy).

(...rättar till filten över knäna och gungar lite slött på gungstolen. Känner slummern komma över mig och ber de historietörstande barnbarnen att springa ut och leka. Farfar måste vila nu...)

;)

Edit: jodå, gammal, trött och långsam

Senast redigerad av en moderator:
Vilka är gamla i gemet?
Beofred skrev:

> (...rättar till filten över knäna och gungar
> lite slött på gungstolen. Känner slummern komma
> över mig och ber de historietörstande barnbarnen
> att springa ut och leka. Farfar måste vila
> nu...)
>
> ;)
>
> Edit: jodå, gammal, trött och långsam

HAHA!!

Du och jag björn.....vi måste se ner på alla yngre runt omkring oss!

Vilka är gamla i gemet?
Njae. 1,8 tums slag och massvis med stiction om mitt minne inte sviker mig. En liten aning bättre än inget, men inte mycket.

AMP hade en parallellogramgaffel som var ytterligare lite lättare som jag dreglade över. Den ska dock ha funkat ännu sämre.

Edit: För långsam. Som kommentar till captain8tracks post. Jag tror MAG 21 SL Ti vägde 1180 eller 1210 gram.

Vilka är gamla i gemet?
Ville skrev:

> Du och jag björn.....vi måste se ner på alla
> yngre runt omkring oss!

Det ska jag säga dig, hälften av de här parvlarna har fan inte ens sett en mag tjuetta ens på fotografi, de kommer aldrig förstå hur det var att blåsa packnigarna och söla ner sig när man försökte kopiera Hasse Reys "front wheel pogo's" som såg så häftigt ut i Mountainbike Magasinet...
Bortskämda slynglar.

;)

Vilka är gamla i gemet?
jesster73 skrev:
> Njae. 1,8 tums slag och massvis med stiction om
> mitt minne inte sviker mig. En liten aning bättre
> än inget, men inte mycket.
>
> AMP hade en parallellogramgaffel som var
> ytterligare lite lättare som jag dreglade över.
> Den ska dock ha funkat ännu sämre.
>
> Edit: För långsam. Som kommentar till
> captain8tracks post. Jag tror MAG 21 SL Ti vägde
> 1180 eller 1210 gram.

Men utöver det fanns det ett kit man kunde köpa, för ännu hutlösare priser som fick ner gaffeln ännu lite till.

Kan inte säga att jag minns min Mag21a som dålig faktiskt. Svår att ställa in däremot, antingen var den för hård eller så gick allt igenom. Men när man hade hittat sitt sweetspot fungerade den helt ok! bör väll tilläggas att jag på den tiden säkert vägde runt 60kg.

Judyn var ju dock betydligt styvare, men den "moderna" gaffeln föddes faktiskt när Marzochi släppte Bombern då börja man snacka om "Plush" dämpning o det var kört. Sunn gjorde ett bra försök med att hålla nere slaglängderna med sina Obsys gafflar som även dom har design uttrycket från Mag21an kvar. Indy SL var även den en lättviktare och elastomer laddade o ganska snygg, Manitou körde med Spydern tror jag som respons till denna...

Jag har en 95a Judy Sl monterad på min retroraket och just nu lämnar den väll sådär 1cm fjädring, men det är inte grejjen, dessa var riktigt lätta, och min har canti hängare!

Jag ifrågasätter inte att en ny sid är bättre än en gammal mag 21an men, men kom ihåg den fanns som Quadra med elastomer dämpning med...

Vilka är gamla i gemet?
captain8track skrev:

>
> Men utöver det fanns det ett kit man kunde köpa,
> för ännu hutlösare priser som fick ner gaffeln
> ännu lite till.
>
> Kan inte säga att jag minns min Mag21a som dålig
> faktiskt. Svår att ställa in däremot, antingen
> var den för hård eller så gick allt igenom. Men
> när man hade hittat sitt sweetspot fungerade den
> helt ok! bör väll tilläggas att jag på den
> tiden säkert vägde runt 60kg.
>
> Judyn var ju dock betydligt styvare, men den
> "moderna" gaffeln föddes faktiskt när Marzochi
> släppte Bombern då börja man snacka om "Plush"
> dämpning o det var kört. Sunn gjorde ett bra
> försök med att hålla nere slaglängderna med
> sina Obsys gafflar som även dom har design
> uttrycket från Mag21an kvar. Indy SL var även
> den en lättviktare och elastomer laddade o ganska
> snygg, Manitou körde med Spydern tror jag som
> respons till denna...
>
> Jag har en 95a Judy Sl monterad på min retroraket
> och just nu lämnar den väll sådär 1cm
> fjädring, men det är inte grejjen, dessa var
> riktigt lätta, och min har canti hängare!
>
> Jag ifrågasätter inte att en ny sid är bättre
> än en gammal mag 21an men, men kom ihåg den
> fanns som Quadra med elastomer dämpning med...

Håller helt med.
Judy SL var riktigt fin för sin tid. Egentligen ett steg bakåt i teknik med sina gummikuddar, men funkade OK och var lätt och styv.
Fast jag glömmer aldrig när jag testade en MZ Bomber första gången. Det var som om man flöt fram. Att den sen vägde ungefär lika mycket som resten av cykeln var lätt att förlåta. Den första moderna, massproducerade gaffeln imo.

Vilka är gamla i gemet?
nilebiker skrev:
> Idag tävlas det
> fortfarande friskt, i garaget står mina fyra
> aktiva cyklar (2mtb, 1racer, 1cx), sambons 2,
> dotterns 2 och lillkillens trehjuling. På väggen
> hänger Peugeoten och en massa hjul. Cyklingen har
> blivit en livsstil där cykeln finns med som given
> nämnare vid köp av bil, semesterval osv.
>
> Tyvärr var de roliga bilderna från analogåldern
> få och mig veterligen så förenades aldrig mitt
> cykelintresse med farsans fotointresse, kanske
> för att han hela tiden fick byta mina
> söndersladdade däck, därför blir det inga
> snygga bilder på min brandgula Brancale hjälm
> och Lerums CKs ljusblå/orange Castelli tröja.

Nåt säger mig att det är lika bra att den där analogtiden inte dokumenterades med foto... Risken finns att även kalsongmannen skulle funnits på bild annars... O vi måste ju tänka på Alfred i första hand - i alla lägen...

När det gäller cyklar i garaget så ska vi nog se till att antalet ökar när Affe väl blivit lite större ;) Det måste ju vara tuffa hojar till världens tuffaste lille krabat när han väl blivit lite större. Om inte annat så ska nog mormor o morfar se till det ;)

På tal om gammal i gemet så får jag nog säga att jag är det när det gäller happy i alla fall eftersom jag varit med från start. Det har hänt mycket sen dess...

En bestämd herre som nog kommer att veta vad han vill och nå det han vill när han väl blir lite äldre... o eftersom tourerna ibland kan involvera en del bad så är det ju bra att han vänjer sig från början...
affe_bad.jpg ht=725

/STOLT mormor - o med tanke på det är jag KANSKE gammal... nä...

Vilka är gamla i gemet?
Way to go Anki:o)
Det här är min historia på cykel.Lärde mej cykla på en fixie med pedalerna på framhjulet,ram i pressad plåt och sadel av trä 1975.Har tyvär ingen bild på vrålåket.
Här en skön hoj med ett riktigt coolt styre och limpa.
IMG_0001.jpg ht=725

De följande åren avverkades en massa standardcyklar som slaktdades i skogar och grusgropar.Sedan provade jag farsans extremt dåliga DBS 1500 och fick konstigt nog blodad tand sommaren 1988.Alla pengar som kunde avvaras sparades till en skinande ny Nishiki MTB med 22" ram och SunTuor grejer på.4000:-kostade skönheten 1989.
Den blev ganska snart stulen och följdes av en Miyata Ridgerunner och sen en Diamond Back Axis med XT rakt över.När dom också blivit stulna så införskaffades den här fina Team Marinen 1992
IMG.jpg ht=478

Den här tävlades det flitigt på i Gästrike Cupen under flera år.
Den hänger med fortfarande fast omsvetsad 4 ggr och omlackad pga att det är en stålram som började rosta lite lätt.Den är dessutom SS på ålderns höst.Sen blev det en till stål Marin 1997.En Eldridge Grade med en lätt kolfiber gaffel vid namn Ballistic som var heeelt värdelös och blev utbytt till en MZ Z4 2000.Sitter på SSn nu helt oskruvad.Suverän gaffel.Eldridge Grade ramen blev ett tag en "super motard" med slicks och ett titan styre med bar ends.Men nu hänger den bara och väntar på att bli SS fierad.
Nu för tiden sportar jag förutom SS Marinen en Giant Reign
EnsamturiH-by6jan09.jpg ht=480

Och en Reign X
P1250001.JPG ht=544

Vilka är gamla i gemet?
BFS skrev:
> Vad är det som händer i bakgrunden, egentligen!?

Dom plockar upp en på fel håll? :D

Vilka är gamla i gemet?
Jag byggde min första dirt bana i mitten av 80-talet och cyklade runt med min BMX eller egentligen var det grannens BMX... Hade även en egen crecent men den var inte lika roliga att cykla på. Ska försöka se om jag kan hitta några gamla bilder på dirt banan. Det går fortfarande se var banan gick om man besöker platsen även om ingen har cyklat där de senaste 20 åren.

Köpte min först mtb 2004 och har lekt men den sedan dess.

/Stellan

Vilka är gamla i gemet?
Schyrrans tråd - kul med all nostalgi.

Har cyklat en del genom åren och kan ju bara konstatera att man inte direkt överdokumenterade sina intressen med foton på den tiden det begav sig, men jag hittade lite i arkiven...

Började själv med BMX på den tiden man skrev så här (nånstans på 80-talet, saknar tyvärr slutet på artikeln):
Knligbana.JPG ht=545

Sen blev det mountainbike från 87 och framåt. Första XC-tävlingarna som junior 88. Här en bild med combathjälm (Lidingö 88). Kanske nån som var med på tävlingarna då?
Liding88.JPG ht=528

Här en av alla hojar genom åren - tog med den med tanke på MAG 21-skriveriet. Gaffeln funkade asbra och var ett av de stora stegen framåt i utvecklingen.
Thinair2.JPG ht=457

Det blev flera Rocky Mountain Thin air. Här på en tävling i Dalsland 96 eller 97.
TvlingiDalsland90-tal.JPG ht=419

Bodde i Spanien ett tag och hann med både lek och kraschar (97).
Spanien97.JPG ht=578

Spanien97krasch.JPG ht=698

Här ett kort från "King of the Pig" 98. En inofficiell tävling som kommer tillbaka framöver, om tid ges att arrangera.
Kingofthepig98.JPG ht=471

98 och framåt har väl de flesta varit med så det kanske inte behövs så mycket bilder. Har följt samma utveckling som så många andra och breddat till DH och FR, men XC håller ju i längden när man bor långt från stora berg.

//Sigge

Vilka är gamla i gemet?
Sigge star:
Här är andra halvan...

andrahalvan.jpg ht=453

En kompis och jag (till höger) 1984.

TWS84.jpg ht=501

Jag 1984. Mina riktiga Skyway TuffII hjul var på väg...
Notera Första Haro Freestyler ramen, skulle ge mycket för att ha den idag...

tws84-02.jpg ht=725

haro-freestyler.jpg ht=480

För övrigt så var jag på "thanksgiving-racet" som Calle F skrev om.
Hängde med en kompis dit men jag körde runt på min Haro Freestyler... och kom inte ens síst tror jag.
Jag TROR att det var det racet, ett race i Hellas i MTB´ns första små steg i Sverige var det i alla fall.

Vilka är gamla i gemet?
Skönt att se att man inte är det äldsta gemet i burken längre :)

Här kommer en liten redogörelse om mina första steg ner i MTB-träsket:

Under hela -70talet höll jag på med mc-trial ( hellre än bra ) men lessnade när terrängkörningslagen kom och skaffade en BMW G/S som jag härjade runt med på grusvägar i Småland o alperna.
Men en dag när jag spanade in mc-tidningar i skylten på kiosken vid Kopparmärra fastnade mina ögon på det här omslaget:

retro004kopiera.jpg ht=725

Wow, det gav verkligen goda vibrationer o inköptes på direkten

retro006kopiera.jpg ht=725

innehöll tester av cykelmärken jag aldrig hört talas om och bl.a en guide om snöcykling med Kent Eriksen ( sedermera rambyggare med kultstatus ), snökedjor rekommenderades!
Blaskan fick mig att drömma om att blåsa fram på skogsstigar i sanslösa hastigheter, men det dröjde till 1986 med inköpet av en MOUNTAIN BIKE. Efter att bl.a ha spanat in GT nere i källaren på Torpa cykel föll ändå valet (mkt ekonomi) på en Miyata Trail Runner från Jungmarks uppe vid Chalmers.

retro007kopiera.jpg ht=398

Lägg märke till riserstyret o flattissarna ( coolt! ) o Biopacedreven ( första delarna som byttes, efter däcken)

Jag var otroligt lycklig o började utforska stignätet o vandringslederna i Gbg- o Huskvarna-trakten.

Hittade en gammal diabild från min första tur på Vildmarksleden.

Dia-86020kopiera.jpg ht=484

Förmodligen en av de första bilderna av en mtb uppe på Getryggen, med åren har det ju blivit några mer...

Cykling + ryggsäck var inte uppfunnen så jag hade satt på en pakethållare o fyllt en plastkasse med dryck o mackor mm. Enda minnet från denna turen var att det var en massa spångar med rundträn på tvären, som fick styret att skaka så mycket att min klocka slog hål på handloven och blodvite uppstod.

Så kan det gå

/S

Vilka är gamla i gemet?
Dra mig baklänges.. Gubbarna med mustascher och toppluvor som droppar klippa är nog den coolaste cykelbild jag nånsin sett!! :-D Tx 4 sharing C-dale, asgrymt!

Edit: Lite mer fokus:

drop.JPG ht=433

Haha, så sköna!! :-)

Vilka är gamla i gemet?
Härlig tråd för oss som varit med ett tag!

Jag köpte min första MTB 1988. En Nishiki Barbarian. Svart.
Suntour växlar. 3x5 var grymt mkt växlar. Inga fasta lägen bara vrida lite på spaken uppepå styret.
Stel gaffel såklart. Den blev stulen. Marvil mtb stulen. 2st Diamond back Topanga efter varann.

Började träna/motionera mtb 1995 på min sista DB Topanga. Köpte en Merida Slickrock 1200sx hösten 1995. Det höll till våren 2000. På bilden uppgraderad med Judy XC gaffel m.m.
Merida.JPG

Custombyggde en Avanti med Marzocchi gaffel, Avid mek skivbromsar, LX XT.
DSC_4609.JPG

Sålde denna till en kille i Stockholm. Finns du här eller kompis till honom?
Slutade MTB motionera ungefär 2005.

Comeback Aug 2013.

Vilka är gamla i gemet?
Bra Matte :) Blev lite inspererad. Ja förutom att men körde sönder alla cyklar man fick under uppväxtern så började mtb cykling med en Miata on off road runner trasiga jeans & doctor Martiens. Minns att de undrade vad det var för idiot som kom till träningen & tyckte man skulle ha hjälm. Hade aldrig hört nåt så fånigt då hjälm...
Hittade några bilder som är från -93 & framåt med min GT zaskar le. Men då hade man redan gått genom ett helt gäng cyklar innan dess :)
Redo att dra ut på med handskar.

cykeldan.jpg

Ute i skogen med finfint taperlight styre i chokrosa...

ravinen.jpg

Lite mek.

cykelmek.jpg

Vilka är gamla i gemet?
Efter att ha slitit som fastighetssöktare halva sommarlovet 1993 så fick jag till slut råd att köpa min första mountainbike, en Marin Eldrige Grade 1993 som var superlätt med reducerade cromo rör och utrustad med pedalremmar och hjul som ekrade upp sig. Cykeln köptes på cykelcity i gbg så det blev några resor dit för att rikta hjulet, till slut köpte jag ett riktställ som grävde ett djupt hål i fickan.
Cykeln gavs bort till min syster 2010 då jag flyttade och inte kunde ta med den, ångrar detta djupt idag.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    53.3 KB · Besök: 48
Vilka är gamla i gemet?
Jag glömmer inte min första tävling 1987. Den gick vid slalombacken i Haninge(?) och så som man gjorde på den tiden var det up-hill, down-hill och varvlopp, allt på samma cykel. En polare hade importerat en tidig hoj med moose-bar som inspirerade mig att köpa en Scott året innan. När det var tävlingsdags tog jag och polarna med oss cyklarna på tåget, spelade dumma när konduktören påpekade att så fick man inte göra, bytte till pendeln på centralen, spelade dumma igen med spärrvakten, och cyklade sista biten. Uppför och nerför gick väl ok men när det var dags för varvloppet visade sig banan vara så lerig (vi pratar 100% bottenlös sugande lera) att de flesta hoppade av.

Kvar på startlinjen stod jag, två polare och Bosse Dertell! För er som inte minns honom var han den stora fixstjärnan inom svensk MTB i slutet på 80-talet. Sverigeeliten, liksom. Han drog ju iväg som om vi andra stod stilla. När jag till slut gick i mål (sist) så var han redan duschad och ombytt och väntade vid det magra prisbordet. Som segrare valde han först och tog ett par strumpor. Så magert var bordet. Vi andra fick vattenflaskor.

Vi var ju självklart totalt genomleriga från topp till tå och cyklarna såg lika kassa ut. Spolplats? Nä, det hade arrangörerna inte tänkt på. Ombyte? Nä, det hade inte vi tänkt på. Konduktören var ännu mindre glad på vägen hem...

Efter det blev det flera år med UCK och ett antal cyklar. Flera Scott (heldämpad -93), några Marin, en Fat Chance Shock-a-Billy. Nu som gubbe har jag fallit tillbaka till Scott igen.

Vilka är gamla i gemet?
Började -96 -97 med BMX. Det var jag och min svåger som drog igång bygget med dirtbanan i Säter, vill minnas att den var störst i Sverige ett tag, tätt efterföljd av den i Fittja.
Den allmänna uppfattningen på banan var att MTB var bland det töntigaste man kunde syssla med och gick någon över blev den tråkad och retad ordentligt. De hade ju TIGHTS på sig!

Är dock jäkligt glad över att särskilt en av dem som började med MTB stod emot vårt tjafs. Han är rätt vass på MTB idag den där Emil Lindgren. :)

Vilka är gamla i gemet?
Jag kan lägga till en sak, förresten. UCK hade en svacka under ett tag i början på 90-talet och under ett knappt år var det bara jag och en då ganska kalvbent och knubbig 13-åring som var ute och nötte på träningarna. Grabben var ju inte jättesnabb men envis som synden. Oavsett om det regnade eller var annat tråkväder stod han där och väntade när det var träningsdags. Han blev snabbare och uthålligare och efter några år cyklade han ifrån mig. Det gick visst rätt bra för honom, lite proffstall och medaljer. Fredrik Eriksson vill jag minnas att han hette :-)

Vilka är gamla i gemet?
Köpte min första cykel 1973, en Raleigh Royale 10v långfärdscykel. Den använde jag fram till 1985 då jag köpte första riktiga racern en Conti Designier 84. 1987 blev det en racer till Visom, och 1990 köpte jag en MTB Fuji Mt. Fuji. Efter det har det blivit ett tiotal racers och tre MTB nu är senaste cykeln en Bianchi Zurigo cyclocross modell 2011, och det blir väl en långfärdscykel i stål till under året.

Vilka är gamla i gemet?
Började med LVG i början av 80-talet.

Jocke-LVG-83.jpg

Tror att detta är ett tempolopp i Stockholmscupen 1983. Start vid Botkyrka kyrka och gamla vägen bort mot Salem/Rönninge.

Falkenmilen.jpg

Falkenmilen 1984.

Vilka är gamla i gemet?
AxelSthlm skrev:
> Nypan har vart med ett tag, här ses han till
> vänster.
>
>

Pfft.
Det där var ju när jag var i medelåldern.
Finns nån bild från ungdomsåren på historiska museet i form av en hällristning.

Tillbaka
Topp