Vilka bromsar?

Anders79

Medlem
Vilka bromsar?
Hej,

Jag har ett litet trevligt dilemma, det ska införskaffas nya bromsar! =)
Idag har jag juicy 5 med 185mm skiva fram och 160 bak på min Reign X1 men är grymt missnöjd med dem.
Förra året i Åre så strulade bakbromsen hela tiden tills jag tappade allt tryck...luftade den och så funkade det bra i 1 dag sen började den igen.

Jag har kollat efter skador på den men har inte hittat några så nu köper jag nya!

Vad ska jag ha? Kör en del utför som tex i Åre och Gesunda men även en del på platten och uppför(inte så mycket dock!=)

Tacksam för lite hjälp i bromsdjungeln!

//Anders

Vilka bromsar?
Det låter som att jag kör ungefär som du. Jag har Juicy Ultimate 185/185 vilket jag tycker funkar rätt bra till det mesta, även om de ibland överhettar och blir svampiga (särskilt bak) vid långa utförsåk.
Om du inte är jäkligt lätt och/eller duktig utför skulle jag nog rekommendera att kliva upp lite i skivstorlek, åtminstone till 185 bak också. Det är inte alls omöjligt att det är hela svaret.

Om du nu har bestämt dig för att byta modell har jag testat Avid Code och Elixir på hyrhojar, och tycker båda, framför allt Code biter och modulerar betydligt bättre än mina Juicy, men det kan ha med skivstorlek (203) att göra.
Code är stora och tunga, men jag tror Elixir i valfri modell skulle kunna passa dig bra.

Vilka bromsar?
Har precis bytt upp mig från HFX-9 till Code 5, dvs den mindre varianten av Code. Och satan i gatan vilka bromsar!
Rekommenderas mycket starkt! Kostar typ 2500 för ett par på crc

Vilka bromsar?
+1 för Elixir. Mina Elixir CR funkar utmärkt till Vallåsen-DH. Bra kraft och modulation. Skillnaden på de olika Elixir-modellerna är väl mest inställningsmöjligheter.

Vilka bromsar?
Jag behöver verkligen byta bromsar på min MTB/AM nu har jag Hayes mx3 (mekaniska) och MÅSTE ha nya bromsar men jag har inte mycket pengar för det första så sparar jag till DH och för det andra så har jag inga pengar nästan jag har bara 3000 kr just nu

Vilka bromsar?
Mina J5 fungerar felfritt till DH, och har gjort det som senaste tre åren. Får se hur dom fungerar i Åre i år, dom tidigare åren har det ju gått så bra.

Jag kör med Avid G2 185mm bak och 203mm fram, Avids Sintred-belägg och biltemas DOT4 i slangarna.

Vilka bromsar?
Har också för avsikt o köpa nya bromsar, både fram o bak, till min mtb. Vet dock inte vilka jag ska köpa.
Är det Avid som gäller? (Är inte så sugen på Shimano.)
Budgeten ligger på ca 3000:-.
Ska man ha olika skivstorlek fram o bak?
Är en motionär som cyklar en del långlopp.

Tillbaka
Topp