Vilka CX under 10000 kr finns det?

Skall skaffa mig en cross men kan inte bestämma mig för vilken. Hjälp mig fylla på listan med CX-cyklar under 10000 kr. Vilka behov min kommande cx ska täcka är inte relavant i den här tråden utan det är priset. Gärna åsikter om hojarna

Sverige: Surly Cross-check 9390 kr http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Orbea 9995 kr http://www.blocket.se/vi/9812498.htm?ca=11_s

Tyskland: Cicli B Prime Cross 9265 kr http://212.202.110.172/

2danger 7450 kr
http://www.boc24.de/epages/bicycles...atID=350000922&articlePaging=9&ProdPerPage=20

Av dem du listat skulle jag genast tagit cicliB. Bra utrustning för lite pengar. Har inte hört nåt dåligt av dem som har en heller.
A2341_b_0.JPG

/J

Senast redigerad av en moderator:
Ciclib med Ultegra är mitt val i så fall. För under 10 000kr i Sverige får du inget som tåls att tränas på tycker jag. Måste över 10 strecket en bit.

Jag röstar på Ridleyn. (: Står en Crossbowram på mitt köksbord nu och väntar på delar. Enormt fin och shop4cross.de fungerade bra att handla ifrån.

Var inte inloggad så jag får skriva ett nytt inlägg istället :D

I ett av mejlen från shop4cross skrev de att frakten till sverige på en hel cykel skulle bli dyr kommer dock inte håg exakt vad (jag köpte delar vilket gick på 20 euro i frakt, vilket jag tyckte var okej). Det var något med deras avtal med något fraktbolag eller något sådant. Det kan ju ifs ha ändrats sen förra året.

Jag har en Focus cross expert - kolla focus.bikes.com Den är en ny 2007 okörd och med ultegrautrustning. rek pris 15000 kr. en 56 a kvar för 10900 kr .

Jonatan tel 0709 56 89 51

En ram från NOX (crossfire 1) med gaffel och en 105 grupp från tyskland, lite styre, sadel och annat plock så borde du klara att köpa delar till en egen för en bit under 10´000. Tyvärr verkar NOX ha slut på ramar i flera av storlekarna men det går ju att höra sig för.

En rolig grej med den ramen är ju att det dessutom är skivbromsfäste..

Hej!

Jag har länge haft planer på att köpa en ny cykel i tiotusenkronorsklassen. Från att ha varit helt insnöad på mountainbike så har jag nu svängt över mot hybrid- eller cyclocross-hållet. Surly Cross Check tycker jag verkar vara en bra hoj. Den verkar vara robust och stålramen gör den kanske något bekvämare än motsvarande aluminumvarianter. Designen är inte allt för flashig vilket förhoppningsvis minskar risken för stöld. Men - är den inte lite dyr? Om vi tar exempelvis Canyon Grand Canyon 6.0 (http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=118) så kostar den motsvarande 9200 kronor och då får man både dämpare och hydrauliska skivbromsar. Hos Cycle Components kostar Surlyn 9390 kronor. Varför är Surlyn dyrare än Canyonen?

/ Nils

Letar efter ungefär samma sak - en hoj att pendla både sommar och vinter + köra lite långpass under sommarhalvåret... så en cx vore ball

Har varit i mailkontakt med b.o.c (2danger), och frakten för en komplett hoj till sverige går på 141 € vilket är lite väl saftigt med tanke på alternativen.

Lutar åt cicli-b:s 105-utrustade variant, men redan då spräcker jag egentligen budgeten rätt saftigt... :(

edit: pendla och pendla förresten... inte ens 3 mil cykelväg om dagen :)

Det där shop4cross såg ju ut att ha hyggliga priser, är dom
lätta att ha att göra med? Långa leveranser?
Någon som har några erfarenheter av dom??

Det blev en cicliB Ultegra. Drygt 9700 kr gick kalaset på Levereat hem tll dörren.

Beställde cyklen Fre 18/5, fick bekräfelse och betalinsr på Lördagen,betalade på Söndagen (EU-överförning) Fick hojen 31/5.

Är mycket nöjd med hojen. :Dock blev jag lite överaskad när jag slet upp kartong och insåg att cyklen inte var utrustad enligt spec. Sadelstolpen skulle vara en Ritchey var en från FSA istället dock likvärdig. Likadant med styrstammen dock var den medföljande en lite finare variant än specen.
Bromsarna skulle vara en av Tektros billigare modeller av Cantisar. Nu fick jag mini v-bromsar i stället av samma märke och prisklass. Dem nyper ganska bra med "froglegsen" mindre bra med Sti reglagen.

Här några mobilbilder från dagens tur till Torö stenstrand. Surfarnas Mekka.

DSC00222.JPG ht=544

DSC00224.JPG ht=544

DSC00225.JPG ht=544

DSC00226.JPG ht=544

Såg fint ut det där Fredde.

Hur upplever du storleken? Funderar på att följa ditt exempel därav min fråga.
Jag väljer mellan 55 och 57 cm för min 182 kropp med, relativt sett, korta ben och lång rygg.

Skulle du hellre haft cantisar än v-bromsar? Eller tycker du att din kombo är ok trots avsaknad av bett med sti reglagen?

/Bojjan

Bojjan skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg fint ut det där Fredde.
>
> Hur upplever du storleken? Funderar på att följa
> ditt exempel därav min fråga.
> Jag väljer mellan 55 och 57 cm för min 182 kropp
> med, relativt sett, korta ben och lång rygg.
>
> Skulle du hellre haft cantisar än v-bromsar?
> Eller tycker du att din kombo är ok trots
> avsaknad av bett med sti reglagen?
>
> /Bojjan

Jag valde en 57 cm, till mina 183cm. Jag baserade det på
mått från tidigare racerhojar jag haft. 57:an var lite mindre än den racer jag tidigare haft i min ägo som jag satt bäst på. Antar att du sett att alla mått på ramen finns på hemsidan under ramar:
http://212.202.110.172/

Jag kommer nog byta till cantisar så småningom. Någon som kan tipsa om prisvärda cantisar?

Bojjan om du bor eller någon gång är i närheten får du gärna prova min hoj för att lättare bestämma storlek.

cerro skrev:
> Trevligt. Froglegs är en sorts cantibromsar,
> Empella, 4ZA och Paul har de t.ex. Inte
> bromshandtag.

Jaha då hade jag missförstått totalt. Får använda termen extra bromshantag i forsättningen.
Paul har ju trevliga prylar. Vet inte om det var dem här du tänkte på cerro men dem verkar fina

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...009r&artgrp=906&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

- "Bromsarna skulle vara en av Tektros billigare modeller av Cantisar"

Oryx antar jag. De är skit. Inte styva nog, blir bara svamptrams av allting. Var glad att du slapp dem.

Jag kör shimanos, med biltemas cablehanger så man kan ställa in moduleringen till megamaxnyp, rekomenderas.

SHBRR550FA.jpg

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-809_l.jpg

Fredde! Dags att "panikanmäla sig till VR!!! :D

Snugg cykel i alla fall. Ses på någon tur till Ankarudden? (om jag fortfarane vill cykla efter VR)

Stefan_Nhn skrev:
> Fredde! Dags att "panikanmäla sig till VR!!! :D
>
>
> Snugg cykel i alla fall. Ses på någon tur till
> Ankarudden? (om jag fortfarane vill cykla efter
> VR)

Det där får du sköta om som har tränat under våren.

Ankarudden visst. Har ochså varit ute och rekat lite crosslingor till hösten.

Hej

Fredde är du fortfarande nöjd med Ciclin? Bromsarna är lite halvrisiga har jag förstått. Är det något mer som är av sämre standard?

Är det alu eller stålram?

HUr mycket kostar frakten?

Skitsugen på en CX måste förhandla in den med familjen bara. Max 9999:-.

/ Mats

EMATLAR skrev:
> Hej
>
> Fredde är du fortfarande nöjd med Ciclin?
> Bromsarna är lite halvrisiga har jag förstått.
> Är det något mer som är av sämre standard?
>
> Är det alu eller stålram?
>
> HUr mycket kostar frakten?
>
> Skitsugen på en CX måste förhandla in den med
> familjen bara. Max 9999:-.
>
> / Mats

Jag är dundernöjd med hojen. Ramen är i alu.
Frakten är 45 Eur.
Tycker komponterna överlag är helt okej i förhållande till priset.Styret har jag bytt till ett Salsa, Bell Lap Cross 46 cm

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=872&visa=33-57&Sort=Beskr&Visn=Std
Original sitter ett sånt här styre på:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=872&visa=33-57&Sort=Beskr&Visn=Std
PÅ min var det bara 42cm brett men man kan säkert få ett bredare om man önskar.

Hej,

Det går kanske att utläsa på den tyska hemsidan, men min skoltyska tillåter inte det.

Har cicliB hojen fäste för stänkskärmar och eventuell pakethållare?

Enklaste hemsidan för att "mäta" vilken cykelstorlek man ska ha, var finner jag det?

Mvh
Fredrik

Fellan skrev:
> Har cicliB hojen fäste för stänkskärmar och
> eventuell pakethållare?

Nej, inga fästen finns.

...men vad gäller stänkskärmar så kan man använda ett par såna här som faktiskt fungerar riktigt bra

Tillbaka
Topp