Vilka cykel skor ska man ha för plattisar?

Jag jar kollat på lite cykelsko guider och alla nämner 5 10s. Jag vet dock inte vilken modell eller storlek jag ska ha. När det gäller modell så har jag kollat på freerider, freerider dlx och sleuth dlx. Vilken ska man ha?

Bär det gäller skostorlek så år det så olika beroende på märke. Jag har ett par asics skor i storlek 46 men när jag testade vans igår så hade jag storlek 43. Finns det någon som kan hjälpa

Jag jar kollat på lite cykelsko guider och alla nämner 5 10s. Jag vet dock inte vilken modell eller storlek jag ska ha. När det gäller modell så har jag kollat på freerider, freerider dlx och sleuth dlx. Vilken ska man ha?

Bär det gäller skostorlek så år det så olika beroende på märke. Jag har ett par asics skor i storlek 46 men när jag testade vans igår så hade jag storlek 43. Finns det någon som kan hjälpa

Freerider pro för stigcykling, för enduro/downhill kan man kika på Impact pro. Jag har 42-43 och för mig funkar deras 43 1/3, men många upplever dem som tighta så tyvärr får du nog köpa och vara beredd på retur om det inte passar.

Jag kör Freerider pro. Har 46or i vanliga skor.
Körde 46 2/3 förra säsongen men har nu gått upp på 47 1/3.

Mät din fot, rita runt den på ett papper och ta måttet i mm. Lägg till 5 mm och sen går du på japanska storlekar som anges i just - tadaaa - millimeter.

Även Spezializeds plattformsskor brukar få bra omdömen, de jag hade för några år sedan gav både bra dämpning och bra grepp, i nivå med 5.10.

Vad är skillnaden mellan freerider, freerider dlx och freerider pro?

Freerider och freerider dlx känns mer som en mjuk street sko. Freerider pro har en syntetovandel som tål lite väta. Freerider kändes rätt klumpiga och personligen inget jag skulle ha i skogen men det är givetvis tycke och smak. Tänker att den passar bättre till street, park o pumptrack.

Freerider och freerider dlx känns mer som en mjuk street sko. Freerider pro har en syntetovandel som tål lite väta. Freerider kändes rätt klumpiga och personligen inget jag skulle ha i skogen men det är givetvis tycke och smak. Tänker att den passar bättre till street, park o pumptrack.
Freerider Pro har å andra sidan en smalare läst som inte gick på mina fötter öht.

Freerider har också fördelen att de eftersom de är relativt mjuka ger otroligt bra pedalkänsla. Skaffade Specialized 2FO Flat nu och det kommer ta ett tag att vänja sig vid att inte känna pedalen exakt, även om dämpningen och det extra stödet är skönt på längre åk. Så funderar faktiskt på att skaffa ett par nya Freerider också för mer teknisk cykling där uthållighet i 1000+ hm inte är en så stor faktor.

Så svaret på grundfrågan är "det beror på". Köp något som sitter bra på dina fötter, så vet du till nästa gång hur just du vill att ett par skor ska kännas.

Freerider Pro har å andra sidan en smalare läst som inte gick på mina fötter öht.

Freerider har också fördelen att de eftersom de är relativt mjuka ger otroligt bra pedalkänsla. Skaffade Specialized 2FO Flat nu och det kommer ta ett tag att vänja sig vid att inte känna pedalen exakt, även om dämpningen och det extra stödet är skönt på längre åk. Så funderar faktiskt på att skaffa ett par nya Freerider också för mer teknisk cykling där uthållighet i 1000+ hm inte är en så stor faktor.

Så svaret på grundfrågan är "det beror på". Köp något som sitter bra på dina fötter, så vet du till nästa gång hur just du vill att ett par skor ska kännas.
Vart kan man pröva freeriders. Finns det någon affär i stockholm som säljer dem?

Inhandlade nyligen freeride pro och testade även vanliga freeride i butik. Freerider kändes som en helt annan (obekväm o klumpig) sko. Pro satt som ett smäck och storleken kändes korrekt, gick varken upp eller ner (41 1/3).

Absolut, man måste nog testa vad som passar bäst både i modell och storlek. För mig kändes freerider väldigt klumpiga.

Jag kör med 5.10 Guide tennie. Gillar att de är slimmade och sköna att gå i. De är dock relativt mjuka i sulan (de är ju inte en cykelsko) vilket kräver en del tillvänjning för längre turer.
Har samma storlek som i mina vardagsskor.

Vill man ha en mjukare sula finns ju även Trailcross. Har inte testat dem själv men är lite sugen på Goretex-varianten.

Freerider Pro verkar också finnas i olika versioner beroende på vilken färg du väljer. Vissa har ventilationshål över tårna, vissa inte, beroende på material, en version har inbyggdstrumpa osv osv.

Var nere och testade runt lite på stan. Noterade då detta.

Har ett par Ride Concepts Vice, schyssta skor, men oj va mjuk sula (inte så styv som 5-10).

Vad är skillnaden mellan freerider, freerider dlx och freerider pro?
Jag har freerider PRO för MTB cykling och Sleuth DLX för trial/BMX. Freerider PRO är mer en robust träningssko medan Sleuth mer en streetsko som man inte skulle vilja ta med ut i leran men skulle funka fint på stan. Sen är nog sulan styvare i freerider PRO.

Freerider Pro verkar också finnas i olika versioner beroende på vilken färg du väljer. Vissa har ventilationshål över tårna, vissa inte, beroende på material, en version har inbyggdstrumpa osv osv.

Var nere och testade runt lite på stan. Noterade då detta.

Har ett par Ride Concepts Vice, schyssta skor, men oj va mjuk sula (inte så styv som 5-10).
Vice är väl mer åt ”street sko” hållet, så dom är väl gjord lite mjukare, men dom är snygg ?

Tillbaka
Topp