Vilka cykelglasögon gäller år 2026?

Jag har liksom @miyatafarfar alltid behövt vind- och solakydd för ögonen så har alltid kört med glasögon när jag cyklat, eller bara varit ute i solen.
Men på senare år när jag börjat behöva läsglasögon så har det komplicerat något.
Nu kör jag med ett par Blitz med inbyggda läsrutor, nu kan jag se karta/cykeldator/+annat utan att behöva ta fram andra glasögon med allt det innebär.
Fotokromatiska förstås, one glass fits all 🙂

Jag har liksom @miyatafarfar alltid behövt vind- och solakydd för ögonen så har alltid kört med glasögon när jag cyklat, eller bara varit ute i solen.
Men på senare år när jag börjat behöva läsglasögon så har det komplicerat något.
Nu kör jag med ett par Blitz med inbyggda läsrutor, nu kan jag se karta/cykeldator/+annat utan att behöva ta fram andra glasögon med allt det innebär.
Fotokromatiska förstås, one glass fits all 🙂
Jag hade ett par fotokromatiska ett kort tag, men var helt enkelt inte redo för att se ut som Lena Andersson varje gång jag skulle träna.. 😉

För min del orsakar fartvind att ögonen tåras. Minskas med glasögon som täcker ögonvrån. Vid längre turer/heldagsturer upplever jag att kraftigt solljus är tröttande, i synnerhet söderut och extra i synnerhet på hög höjd.

Oakley trail torch reducerar onekligen mängden ljus som når ögat men jag upplever ändå att kontrasten förbättras så pass att det blir en fördel även i svagt ljus. Funkar också ok med pannlampa.
Det ser ju kul ut, men fasen vet om jag ser nåt bättre än utan. Men de är sköna, utan optiska fel och jag slipper på lera i ögonen så jag är nöjd även om jag inte får spider-senses som vissa verkar få :)

Äh, ingen annan bryr sig, och om de bryr sig så är dina brillor det sista de ser.
Men om du inte trivs i glasögon så kör utan!
Det var jag som brydde mig. Vill inte lägga till något som får mig att bli ännu fulare mindre vacker.

Jag är säkert ytlig, men nog tänker jag på och har åsikter om vad både jag och andra cyklister har på sig.

Snygga är de inte, men fungerar riktigt bra och hållbarheten är utöver det vanliga. Kanske köpa nya bågar med annan färgsättning?

Ja jo. Grejen är att jag har repat den fotokromatisk linsen jag redan har, så tänkte att det kanske är kul med ny båge också när jag när jag ändå är igång.

Dom färgade linserna med spegel är fortfarande fina så dom kan jag använda ett tag till med den fula Jawbreakerbågen.

Det var jag som brydde mig. Vill inte lägga till något som får mig att bli ännu fulare mindre vacker.

Jag är säkert ytlig, men nog tänker jag på och har åsikter om vad både jag och andra cyklister har på sig.
Jag väljer mina outfits med omsorg, det är inte det, men när jag möter andra cyklister så hinner jag inte se några glasögon detaljer, knappt några kläddetaljer heller...

Testa fotokromatiska med insatsbågar. Kräver att man är riktigt ful från början för att det inte ska sänka det estetiska intrycket.
1778010174456.webp

Testa fotokromatiska med insatsbågar. Kräver att man är riktigt ful från början för att det inte ska sänka det estetiska intrycket.
Visa bilaga 828774
Man letar efter ögonlock som stängs nedifrån på de där.
Jag är fullt nöjd med de Blitz jag har, jag ser tillräckligt bra på håll (om jag inte är för trött eller snabb...) men behöver läsrutorna för skärmen på styret.

Kör sedan många år tillbaka med Rudy ProjRydon
Visa bilaga 828774
Just Rydon går ju att få med slipade linser, så man har fullt synfält istället för en liten ruta. Använder själv progressivt slipade fotokromatiska glas i mina Rydon. Inte billigt, men har aldrig ångrat en sekund. Beställde mina från Webboptik, billigare än hos Synsam.

Är det fotokromatiska linser som gäller? Mina har polariserade linser.
Fotokromatiska eller ej är en egen diskussion. Men ännu färre pratar om polariserade vs icke-polariserade linser. Det har både för- och nackdelar med polariserad lins. En nackdel är att man inte ser isfläckar, vatten eller tex glasskärvor lika bra eftersom det tar bort en del av blänket.

IMG_3630.webp

IMG_3631.webp

Samtidigt gör samma effekt att man enklare ser in i bilar genom rutan, eller ser genom vattnet enklare om man är ute och fiskar.

Vad säger Happy om polariserade linser till cykel?

När jag provade polariserade på cykeln så gick det inte att se displayen på cykeldatorn som var polariserad i annan riktning, så det blev bara svart. Men nu med OLED slipper man kanske sådant.

Plockar ofta fram mina polariserade när jag kör bil i starkt solsken.

Polariserade linser plockar bort reflexer från krossat glas på vägbanan vilket är mindre bra. Oakleys linser har i många fall kontrastförstärkare, speciellt de för cykling. Jag tycker polariserade linser fungerar bättre än inga solglasögon, men några fördelar över vanliga solglasögon vid cykling ser jag inte.

Polariserat är bra på sjön för att filtrera bort reflexer i vattenytan iställer för att använda svetsarlinser. Gör det även möjligt att se vad som finns under vattenytan. Kan vara lite läskigt att åka skridskor på svartis med polariserade glasögon pga ytan syns sämre. Även stark sol i snötäckta landskap fixar polariserat bra.

Vilka märken och modeller är moderna och inne nu?

I första hand är det ett par med fotokromatiska glas som behövs. Helst ska dom ha ubytbara näsgummin i olika storlekar om jag får önska.

(mina gamla Oakley Jawbreaker börjar kännas passé)
Såg såna foto kromatiska på en yt kanal va hette som syd&mackey nånting de såg asfeta ut men jag fatta aldrig om de gick på batteri eller solcell ?

Polariserande är fint Överallt , förstärker kontraster raderar blänk och funger fint till å spana på gamet i vattnena .

Kör enklare varianter i nuläget pit Vipers billiga just för att jag lyckas Alltid förstöra solglasögon ..

Kör enklare varianter i nuläget pit Vipers billiga just för att jag lyckas Alltid förstöra solglasögon ..

Då har jag ett märke för dig!

Såg såna foto kromatiska på en yt kanal va hette som syd&mackey nånting de såg asfeta ut men jag fatta aldrig om de gick på batteri eller solcell ?

Alla fotokromatiska cykelglasögon reagerar på och drivs av solljuset. De flesta utan elektronik och givare dock finns det några med en givare som aktivt styr ljusflödet genom. Se mitt tidigare inlägg.

Dem reagerar på uv-ljus och blir mörka.
Sen ska man vara medveten om att det inte är någon blixtsnabb process. Så förvänta dig t.ex. inte att de går från mörka till max transparenta om du från en solig väg åker in i en dåligt upplyst tunnel. För att hantera cykling där man t.ex. startar på natten i mörker och slutar i solljus är de dock utmärkta.

Sen ska man vara medveten om att det inte är någon blixtsnabb process. Så förvänta dig t.ex. inte att de går från mörka till max transparenta om du från en solig väg åker in i en dåligt upplyst tunnel. För att hantera cykling där man t.ex. startar på natten i mörker och slutar i solljus är de dock utmärkta.
@KjellF verkat ha hittat några som är snabbare än så? https://happyride.se/forum/threads/vilka-cykelglasogon-galler-ar-2026.3706757/post-4763097

Ja, med någon form av aktiv lösning kan jag förstå det. Det jag tänkte på (men slarvigt nog inte skrev) var rent passiva. Det kanske finns (cykel)glasögon med snabba sådana också men jag har aldrig läst om det.

Edit: Sen ska jag erkänna att jag inte skannat marknaden så aktivt(!) då jag inte haft behov av nya på ett antal år.

Sök på rockbrosbike.de eller någon annan officiell kanal. De kostar lite över 100 euro. På Ali och liknande finns bara de vanliga glasögonen. Tyvärr är de lite blå i färgåtergivning.

Sök på rockbrosbike.de eller någon annan officiell kanal. De kostar lite över 100 euro. På Ali och liknande finns bara de vanliga glasögonen. Tyvärr är de lite blå i färgåtergivning.
Tack, hittade dom även på Ali. Verkar ju jäkligt smutt även om jag egentligen i grunden är lite emot produkter som är tillkrånglade.

Sutro Lite sedan många år, lätta och bekväma. Har ett par andra Oakley av dyrare snitt just nu som jag inte riktigt bestämt mig för om dom är bra eller inte.

Däremot spånar jag på ett litet DIY-projekt, där ett par inhandlade billiga läsglasögon ligger och väntar på att bli föremål för en massaker genom att lossa linserna, kapa dom på längden och testa att fästa de smala linserna direkt i nerkant på insidan på cykel-glajjorna. Någon annan gamling som gått i samma fundering, eller till och med testat?

Sutro Lite sedan många år, lätta och bekväma. Har ett par andra Oakley av dyrare snitt just nu som jag inte riktigt bestämt mig för om dom är bra eller inte.

Däremot spånar jag på ett litet DIY-projekt, där ett par inhandlade billiga läsglasögon ligger och väntar på att bli föremål för en massaker genom att lossa linserna, kapa dom på längden och testa att fästa de smala linserna direkt i nerkant på insidan på cykel-glajjorna. Någon annan gamling som gått i samma fundering, eller till och med testat?
Låter som ett omständligt sätt att göra sådana där läslinser man klistrar fast med en droppe vatten?

Tillbaka
Topp