Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade ett par fotokromatiska ett kort tag, men var helt enkelt inte redo för att se ut som Lena Andersson varje gång jag skulle träna..Jag har liksom @miyatafarfar alltid behövt vind- och solakydd för ögonen så har alltid kört med glasögon när jag cyklat, eller bara varit ute i solen.
Men på senare år när jag börjat behöva läsglasögon så har det komplicerat något.
Nu kör jag med ett par Blitz med inbyggda läsrutor, nu kan jag se karta/cykeldator/+annat utan att behöva ta fram andra glasögon med allt det innebär.
Fotokromatiska förstås, one glass fits all![]()
Det ser ju kul ut, men fasen vet om jag ser nåt bättre än utan. Men de är sköna, utan optiska fel och jag slipper på lera i ögonen så jag är nöjd även om jag inte får spider-senses som vissa verkar få :)Oakley trail torch reducerar onekligen mängden ljus som når ögat men jag upplever ändå att kontrasten förbättras så pass att det blir en fördel även i svagt ljus. Funkar också ok med pannlampa.
Äh, ingen annan bryr sig, och om de bryr sig så är dina brillor det sista de ser.Jag hade ett par fotokromatiska ett kort tag, men var helt enkelt inte redo för att se ut som Lena Andersson varje gång jag skulle träna..![]()
Det var jag som brydde mig. Vill inte lägga till något som får mig att bli ännuÄh, ingen annan bryr sig, och om de bryr sig så är dina brillor det sista de ser.
Men om du inte trivs i glasögon så kör utan!
Snygga är de inte, men fungerar riktigt bra och hållbarheten är utöver det vanliga. Kanske köpa nya bågar med annan färgsättning?
Jag väljer mina outfits med omsorg, det är inte det, men när jag möter andra cyklister så hinner jag inte se några glasögon detaljer, knappt några kläddetaljer heller...Det var jag som brydde mig. Vill inte lägga till något som får mig att bli ännufularemindre vacker.
Jag är säkert ytlig, men nog tänker jag på och har åsikter om vad både jag och andra cyklister har på sig.
Sant, du är snabbare än jag!Jag väljer mina outfits med omsorg, det är inte det, men när jag möter andra cyklister så hinner jag inte se några glasögon detaljer, knappt några kläddetaljer heller...
Man letar efter ögonlock som stängs nedifrån på de där.Testa fotokromatiska med insatsbågar. Kräver att man är riktigt ful från början för att det inte ska sänka det estetiska intrycket.
Visa bilaga 828774
Testat Hydrorac linser eller liknande? Har de i alla cykel-och solglasögon.Man letar efter ögonlock som stängs nedifrån på de där.
Jag är fullt nöjd med de Blitz jag har, jag ser tillräckligt bra på håll (om jag inte är för trött eller snabb...) men behöver läsrutorna för skärmen på styret.
Nej, och har inget behov av det heller.Testat Hydrorac linser eller liknande? Har de i alla cykel-och solglasögon.
Jag pratade med synsam och de sa att det måste vara två linser för att man skulle kunna slipa dem. Annars är det insatser som gäller.Kan man få slipade glas till Sutro Lite?
Just Rydon går ju att få med slipade linser, så man har fullt synfält istället för en liten ruta. Använder själv progressivt slipade fotokromatiska glas i mina Rydon. Inte billigt, men har aldrig ångrat en sekund. Beställde mina från Webboptik, billigare än hos Synsam.Testa fotokromatiska med insatsbågar. Kräver att man är riktigt ful från början för att det inte ska sänka det estetiska intrycket.
Visa bilaga 828774
Jag tyckte det lät som ett behov när du behövde hjälp att se cykeldatorn på nära håll. Men ok.Nej, och har inget behov av det heller.
Men du läste inte hela mitt inlägg där jag skrev att jag har ett par glasögon som har läsrutor från fabrik och därmed inget kvarvarande problem?Jag tyckte det lät som ett behov när du behövde hjälp att se cykeldatorn på nära håll. Men ok.
Är det fotokromatiska linser som gäller? Mina har polariserade linser.
Plös = svenskans bästa ord?Det är olika funktion. Klack eller plös?
Man kan väl ha både och på en sko?Det är olika funktion. Klack eller plös?
Fotokromatiska eller ej är en egen diskussion. Men ännu färre pratar om polariserade vs icke-polariserade linser. Det har både för- och nackdelar med polariserad lins. En nackdel är att man inte ser isfläckar, vatten eller tex glasskärvor lika bra eftersom det tar bort en del av blänket.Är det fotokromatiska linser som gäller? Mina har polariserade linser.
Vad säger Happy om polariserade linser till cykel?
Polariserade linser plockar bort reflexer från krossat glas på vägbanan vilket är mindre bra. Oakleys linser har i många fall kontrastförstärkare, speciellt de för cykling. Jag tycker polariserade linser fungerar bättre än inga solglasögon, men några fördelar över vanliga solglasögon vid cykling ser jag inte.Vad säger Happy om polariserade linser till cykel?
Såg såna foto kromatiska på en yt kanal va hette som syd&mackey nånting de såg asfeta ut men jag fatta aldrig om de gick på batteri eller solcell ?Vilka märken och modeller är moderna och inne nu?
I första hand är det ett par med fotokromatiska glas som behövs. Helst ska dom ha ubytbara näsgummin i olika storlekar om jag får önska.
(mina gamla Oakley Jawbreaker börjar kännas passé)
Kör enklare varianter i nuläget pit Vipers billiga just för att jag lyckas Alltid förstöra solglasögon ..
Dem reagerar på uv-ljus och blir mörka.Såg såna foto kromatiska på en yt kanal va hette som syd&mackey nånting de såg asfeta ut men jag fatta aldrig om de gick på batteri eller solcell ?
Såg såna foto kromatiska på en yt kanal va hette som syd&mackey nånting de såg asfeta ut men jag fatta aldrig om de gick på batteri eller solcell ?
Alla fotokromatiska cykelglasögon reagerar på och drivs av solljuset. De flesta utan elektronik och givare dock finns det några med en givare som aktivt styr ljusflödet genom. Se mitt tidigare inlägg.
Sen ska man vara medveten om att det inte är någon blixtsnabb process. Så förvänta dig t.ex. inte att de går från mörka till max transparenta om du från en solig väg åker in i en dåligt upplyst tunnel. För att hantera cykling där man t.ex. startar på natten i mörker och slutar i solljus är de dock utmärkta.Dem reagerar på uv-ljus och blir mörka.
@KjellF verkat ha hittat några som är snabbare än så? https://happyride.se/forum/threads/vilka-cykelglasogon-galler-ar-2026.3706757/post-4763097Sen ska man vara medveten om att det inte är någon blixtsnabb process. Så förvänta dig t.ex. inte att de går från mörka till max transparenta om du från en solig väg åker in i en dåligt upplyst tunnel. För att hantera cykling där man t.ex. startar på natten i mörker och slutar i solljus är de dock utmärkta.
Ja, med någon form av aktiv lösning kan jag förstå det. Det jag tänkte på (men slarvigt nog inte skrev) var rent passiva. Det kanske finns (cykel)glasögon med snabba sådana också men jag har aldrig läst om det.@KjellF verkat ha hittat några som är snabbare än så? https://happyride.se/forum/threads/vilka-cykelglasogon-galler-ar-2026.3706757/post-4763097
Vilka cykelglasögon gäller år 1986?-tråden kan stängas
Vilka cykelglasögon gäller år 1986?-tråden kan stängas![]()
Har vi någon länk till dessa? Googla men hittar bara vanliga fotokromatiska från Rocksbros.@KjellF verkat ha hittat några som är snabbare än så? https://happyride.se/forum/threads/vilka-cykelglasogon-galler-ar-2026.3706757/post-4763097
Sök electrochromic rockbros på Aliexpress så hittar du.Har vi någon länk till dessa? Googla men hittar bara vanliga fotokromatiska från Rocksbros.
”That’s what she said”Recensioner nämner att de funkar men är väldigt små.
Får också obehag av kallt ljus!Jag avfärdar 2 av 3 sportsolglasögon för att de färgar ljuset fel (stör mig mest på kallblått, gillar när de förstärker en varm känsla). Är jag den enda som är så känslig?
Tack, hittade dom även på Ali. Verkar ju jäkligt smutt även om jag egentligen i grunden är lite emot produkter som är tillkrånglade.Sök på rockbrosbike.de eller någon annan officiell kanal. De kostar lite över 100 euro. På Ali och liknande finns bara de vanliga glasögonen. Tyvärr är de lite blå i färgåtergivning.
Låter som ett omständligt sätt att göra sådana där läslinser man klistrar fast med en droppe vatten?Sutro Lite sedan många år, lätta och bekväma. Har ett par andra Oakley av dyrare snitt just nu som jag inte riktigt bestämt mig för om dom är bra eller inte.
Däremot spånar jag på ett litet DIY-projekt, där ett par inhandlade billiga läsglasögon ligger och väntar på att bli föremål för en massaker genom att lossa linserna, kapa dom på längden och testa att fästa de smala linserna direkt i nerkant på insidan på cykel-glajjorna. Någon annan gamling som gått i samma fundering, eller till och med testat?