Vilka däck är bäst ? Växlar? Shimano 105 di2?

tetrapack

Ny medlem
Hej!

Jag är hyffsad ny inom landsvägscykling och äger en ca 5-6 månader gammal cykel med följande specifikationer :

Ram: White RR Carbon Aero Disc
- Styrlager: FSA No.42/ACB
- Gaffel: White RR Aero Carbon HJ-FK038 Disc M12 axle Tapered
- Styre: White Alloy Road 400 mm 50 cm - 420 mm 54 cm/57 cm
- Handtag: Ritchey WCS Race Handlebar Tape
- Styrstång: White Alloy AS-007N 100 mm 50 - 110 mm 54/57
- Sadelstång: White Aero w/Di2 bat holder
- Sadel: Selle Italia X1
- Växelreglage: Shimano ST-RS505
- Framväxel: Shimano 105 FD-5800 22-spd Brazed-on Type
- Bakväxel: Shimano 105 RD-5800 SS 22-spd
- Bromsar: Shimano BR-RS505 w/Rotor SM-RT81 140 mm
- Bromshandtag: Shimano ST-RS505
- Kassett: Shimano 105 CS-HG5800 11-spd 11-28T
- Kedja: Shimano CN-HG601
- Vevparti: FSA Gossamerm CK-C6208SS 52-36T
- Vevlager: FSA BB-CF86
- Fälgar: Jalco Disc SR300 28H
- Nav: Formula CL-712/RXC-142A
- Ekrar: Sha Dar Aero PA1423 Brass Nipples
- Däck: Continental Grand Sport Race (C303SL) 180 TPI 700 x 25C
- Vikt: 8,6 kg

Cykeln är jättebra. Jag kommer i framtiden om det är prismässigt möjligt uppgradera till vassare växlar, drömmen är att ett prisvärt alternativ kommer att köpa till det som behövs för att få 105orna elektroniska(di2). Någon som hört något om detta?

Min andra fundering är kring däcken. Dom jag har nu samlar på sig mycket smuts och grus och jag är allmänt lite tveksam om det inte finns bättre alternativ på marknaden ? Det som är bra med mina nuvarande däck är att de verkar svåra att punktera vilket är skönt då jag ändå använder cykeln dagligen till jobbet (ca 1,8 mil enkelväg).

Så, gällande däcken. Var har ni för tips ? Finns det något annat jag snart bör uppgradera till för att vässa till cykeln ännu mer?

Tack på förhand

tetrapack sa:
Hej!
Så, gällande däcken. Var har ni för tips ? Finns det något annat jag snart bör uppgradera till för att vässa till cykeln ännu mer?
Tack på förhand
Det finns gott om däck med bättre grepp - men dom slits ner fortare.
Det finns gott om däck som rullar lättare - men dom punkar lättare.

Tror nog att det - för pendling och rundor på amatörnivå - är lämpliga däck som du har.
Justa MOTR-däck som är en bra kompromiss.
Men visst är Conti GP4000II, Michelin Pro4 Race eller Bontrager R3 (som några) möjliga alternativ för bättre fäste och lättare rull.
(Men livslängd och punkaskydd försvinner i samma grad :-) )
Eller i korthet:
Det finns inget bästa däck...
...men det finns bästa däck för vald prioritering.

Jag kör Continental GP4000S II 25mm och är nöjd. Bra grepp, hyfsad livslängd och lätta att kränga på fälgen. Lagom dyra också!

Tack. Ditt resonemang är fullt rimligt. Jag avvaktar så länge.

Annan fråga, mina shimano 105or behöver ställas in, vad jag anser, ganska ofta. Jag cyklar som sagt 4-5 gånger i veckan och det känner som att växlarna är i behov av justering kanske var 2/3e vecka. Är det rimligt ?

tetrapack sa:
Cykeln är jättebra. Jag kommer i framtiden om det är prismässigt möjligt uppgradera till vassare växlar, drömmen är att ett prisvärt alternativ kommer att köpa till det som behövs för att få 105orna elektroniska(di2). Någon som hört något om detta?

Kan inte se att det skulle finnas något alternativ förutom, att byta allt? En kostnad på ca 7000 kr för Växelreglage, fram- samt bakväxel, sladdar och kopplingsboxar. TIllkommer kostnaden för batteriet, vilket är ytterligare en tusenlapp.

https://www.bike24.com/p266952.html

tetrapack sa:

Annan fråga, mina shimano 105or behöver ställas in, vad jag anser, ganska ofta. Jag cyklar som sagt 4-5 gånger i veckan och det känner som att växlarna är i behov av justering kanske var 2/3e vecka. Är det rimligt ?
Känns väl ofta. Dåliga vajrar / vajerhöljen av mjukost?

Henrik_E sa:
tetrapack sa:

Känns väl ofta. Dåliga vajrar / vajerhöljen av mjukost?

Släng dit nya höljen/vajrar. När det satt sig brukar man inte behöva justera växlarna annat än väldigt sällan.

Byta grupp låter ovärt.

tetrapack sa:

Det låter lite jobbigt. Vanligtvis behöver man inte justera växlar mer än efter första turerna med ny vajer då den sträcks och formar om sig.

Att det verkar bli surt efter lite användning kan bero på t.ex. kärvande växel (rengör+smörj), minst halvdålig vajer eller hölje (byt) nånstans.

Köp dura ace vajer och hölje till bakväxeln. Annars är nog gruppen det sista du skall uppgradera. 105 är helt ok.

Senast ändrad:
11-delat ska inte behöva justeras så ofta så jag stämmer in i kören : Köp riktig vajer & hölje och klipp höljet med ackuratess...

Tack snälla för alla svar!

Sammanfattningsvis bör jag se över hölje & vajer ordentligt. Växlarna får duga ett tag till ;)

Däcken jag har tror jag att jag förstår på er som att dom är i samma nivå som resten av cykeln, dvs helt ok(eller bra) för att vara en hyffsat billig cykel för en träningsglad amatör.

Tack igen

Tillbaka
Topp