Vilka däck bör jag köpa? (Downhill)

Som skrivet så tänkte jag beställa hem ett par downhilldäck. Var påväg att klicka på "köp" när jag lagt till de gamla originalet maxxis minion dhf i kundkorgen. Men jag lugnar mig lite och hör med er istället. Vad kör ni? Vad tycker ni är bäst? Magic Marys? Skriv gärna gummiblandning oxå.

Lär bli en hel del Järvsö och mycket rotbanor här hemma. Så gärna några som inte är för hala på blöta rötter.. Om det nu ens finns några däck som klarar av blöta rötter...

MVH =)

Tänk på att Maxxis har flera olika gummiblandningar. Jag har DHF 3C Maxx tera (heter det väl?) fram och DHR 2 vanliga dual compound bak och det är avsevärd skillnad i grepp mellan gummiblandningarna. Det är ett medvetet val eftersom 3C ger högre rullmotstånd och slits fortare, men till DH skulle jag nog kört på 3C både bak och fram. Utan att jag har någon direkt erfarenhet av DH ska sägas.

Eller Super tacky. :-) Personligen är jag dock stort fan av High Roller 2 2.4 som DH däck.

Vertstar verkar vara blandningen som gäller för Magic Mary. I alla fall fram.

26 eller 27,5?
I Järvsö kan man gott köra med puck-gummi för bra rull och hållbarhet, marken är så sandig där så det blir sällan halt, och i de blå spåren är det najs med lite extra rull.
Som allrounder tycker jag att Minion DHF 3C är favoritdäcket, hyfsad rull när det är hårdpumpat och bra grepp bland stenar och rötter när man kör med mindre lufttryck.
Finns det lera så kan High Roller 2 vara bättre än Minion DHF då det inte kladdar igen lika mycket i mönstret.

Lars.E sa:
H. sa:
Minion DHF Super Tacky (42a gummi) 2.5" fram
Minion DHF Maxpro (60a gummi) 2.5" bak.

Bra kompromiss med bra rull och lite extra fäste fram.
Men man kan ju inte påstå att man har superfäste bland blöta rötter med den kombon.

På blöta rötter har du aldrig fäste. Däremot är denna däckkombo en riktig "fit and forget". Det funkar nästan alltid.

Tack för alla svar. Blir nog och beställa dessa minions ändå. Gör nog som du skriver ( H. )

Vart ska jag köpa ifrån? Kör 26" fortfarande ;)

H. sa:
Lars.E sa:
H. sa:
Minion DHF Super Tacky (42a gummi) 2.5" fram
Minion DHF Maxpro (60a gummi) 2.5" bak.

Bra kompromiss med bra rull och lite extra fäste fram.
Men man kan ju inte påstå att man har superfäste bland blöta rötter med den kombon.

På blöta rötter har du aldrig fäste. Däremot är denna däckkombo en riktig "fit and forget". Det funkar nästan alltid.

Mycket riktigt... det är en kombo som funkar till det mesta, men nog känner man skillnad på den kombon och 3C fram + bak när det är lite blött (iallafall gör jag det i min lilla värld fylld av placebo).
Jag åker för tillfället 42 både fram och bak (DHF fram HR bak) eftersom mina DHF 3C är helt slutkörda, och jag hade hyfsade 42or liggande i garaget.
I Järvsö brukar jag köra med reservhjulen som har Maxxpro 60a både fram och bak för att dom rullar bättre.

Jag har köpt flest däck hos LBS där jag haft bra rabatt på däcken, men jag har även köpt däck på Åre MTB center och Chainreactioncycles.com

Jag återuppväcker den tråd för att slippa skapa en ny:

Har köpt en begagnad utförshoj som behöver nya sulor (26"). Vill givetvis ha bra grepp men de får inte vara för mycket rullmotstånd heller. Vad rekommenderar ni?

Är det inte schwalbes trailstar som går sönder? Funtar lite på vikbart magic mary super gravity vertstar som allround däck fram. Mina schwalbe dh däck har hållit bra i alla fall (vertstar wired), men det skiljer ju nästan 300 gram mellan vikbart och dh varianten (lite trött på att dra runt vikten uppför).

Schwalbe kommer väl med nya gummin i juni som jag förstår

Rattnalle sa:
Mårten sa:
DHF 2,5" supertacky eller 3c
+1

Spesh Butcher är ändå bara en kopia av det.

Schwalbe går ju sönder direkt :)
Det där är faktiskt inte helt sant, har kört Dhf 3c maxterra i två säsonger och jag måste säga att kantdobbarna på dom slits minst lika mycket som MM i trailstar. Riktigt bra däck båda två förövrigt men för blöta hällar är trailstar lite greppigare.

Tillbaka
Topp