Vilka däck gör min gamla HT roligare?

katten

Aktiv medlem
Jag har en Canyon Grand Canyon 26" från 2010 som jag funderar på att modernisera med typ 740brett styre och 70-80mm styrstam för att göra den lite mer manöverglad. Jag vill samtidigt kunna köra ganska tuffa stigar och långsloppscups-teräng med glädje. Dvs inte snabbast på grus eller endurofantom utan mitt emellan.

I original var det Nobby Nick fram / Racing Ralph bak. Ok för den tiden men nu kanske det finns bättre alternativ?

/Andreas

På min liknande hoj gick jag till 740-styre (original typ 640) och från 100->60mm styrstam. De gamla 2.1XC-däcken byttes först mot 2,25 Nobby Nick och nu igen till MK 2 2,4, fyndade ett hjulpar med bredare fälgar. Rullar ju sämre på grusväg, men mycket roligare och bekvämare i skogen.

Då kanske jag skall våga mig på en kortare styrstam ändå... Redan som ny var det 2,25" däck så det är minsta tänkta bredd,kanske skall kolla hur breda som går i. I slutändan är det väl tillgången till fina 26" däck som kommer att begränsa också.

/Andreas

740 styre - max 70 styrstam. Men på 26" gå inte full retard med 35mm stam. Åtminstone inte direkt. Köp en billig begagnad styrstam så att du kan testa olika längder. Däck... NNic & RRo är klassikern men du kan våga och gå Hans Dampf. Spec Butcher/Purgatory i Control verkar kul på en HT också. Mking 2.4 i Black Chilli är acceptabel. Håll dig borta från XKing. Bontrager SE5/XR4 combo verkar nice.

Doctor C sa:
Ubåt sa:
Jag tycker NNN/RR fortsatt är ett bra alternativ.

+1

+1, de har ju bevisligen fått rejäla uppdateringar sen 2010. 2016års NN är ett helt annat (och betydligt bättre) däck.
MK2 Black Chili 2,4" (mer åt 2,3" i verkligheten) är ett annat roligt däck.

Maxxis har väl Ardent/Ikon kombon också. Men Ardent känns rätt utdaterat som framdäck, även för XC.

Jag har gjort liknande modifiering av min Trek 6300.
Från 110mm stam till 70mm samt MK II Black Chilli gjorde cykeln betydligt roligare.

xtote sa:
Jag har gjort liknande modifiering av min Trek 6300.
Från 110mm stam till 70mm samt MK II Black Chilli gjorde cykeln betydligt roligare.

Vilken bredd på styre uppgraderade du till? Det kanske är lite mycket att gå upp ända till 740mm bredd från 670 som jag funderar på men det går ju alltid att kapa ett alu-styre. Jag såg en tumregel på nätet att en ökning av styre på 20mm passare 10mm kortare styrstam men nu blir det ju ett ganska brutalt hopp i bredd.

/Andreas

Styret rörde jag aldrig så där sitter orginal 650mm.
Jag har funderat på att byta men det har inte blivit av.

Tillbaka
Topp