Vilka däck kan jag ha på mina fälgar?

magnuser

Medlem
IMG_20170719_191818.jpg

Hej

Jag har en Bontrager fälg, 29". Den enda specifikationen som finns på fälgen är enligt bilden ovan. På Treks sida för cykelns specifikationer finns heller ingen mer information om fälgarna (http://archive.trekbikes.com/se/sv/...te#/se/sv/2013/Trek/superfly_al_elite/details). Nu sitter det ett par 2,2 Continental Race King cykelvasan på, där bakdäcket spruckit i sidan efter gårdagens tur. Vad kan jag kika på för däck, förstår att 2,2 funkar men ser att det även finns 2,25 och 2,3 på en del däcks specar. Sen står det olika siffror, ex. 35, 37, 60, framför -622. Vad betyder de siffrorna?
Vill ha ett däck som rullar bra men som jag också kan lita på på de grusvägar med grovt löst grus som binder samman de stigar jag brukar cykla på. Det brukar bli hög fart på de vägarna med det grova gruset och vill gärna inte gå omkull där pga fel däcksval. Testar att köra lite över stock och sten också men gillar väl egentligen mer "snälla" småstigar. Kanske förstärkt i sidorna? Har kikat på Race King Race Sport (tilltalades av att någon recension nämnde volymen som komfort), något Snakeskin eller något Maxxis Minion. Så, vilka däck passar min fälg, ska jag bara titta på 2.2, vad betyder siffrorna före -622 och framför allt vilket är ert däcksval till den cykeln/fälgen/terrängen? Kan tillägga att jag ska köpa nytt framdäck samtidigt, kanske inte ska vara samma? Kör med slang.

Mvh/Magnus

Haha Sixten kommer snart o berättar att du har lvg hjul och världen kommer implodera.

Frågan är vad du vill ha ut av däcket? Ska de funka bäst på transporten eller stigen?

Continental trailking eller mountainking 2,2" blir utmärkt. Schwalbe har några vettiga också Nobby Nic kanske? Tänk på att inte ta den billigaste varianten oavsett vilket däck du väljer. De har alltid värdelöst gummi.

Du kan ha 2,3" också, men inte bredare på de fälgarna. Under 2.2" finns det ingen anledning att gå.

Siffrorna före -622 är bredden på däcket i mm.

Sixten fors kommer snart att föreslå stt du köper nya hjul eller iaf fälgar. När du ändå köper nya däck. Men det är inte nödvändigt. :)

magnuser sa:
Testar att köra lite över stock och sten också men gillar väl egentligen mer "snälla" småstigar. Kanske förstärkt i sidorna? Har kikat på Race King Race Sport (tilltalades av att någon recension nämnde volymen som komfort),

Bra däck, men välj ännu hellre Race King Protection, som har förstärkta sidoväggar jämfört med RaceSport. Och Continentals Protection är alltså ungefär som Schwalbes Snakeskin

magnuser sa:
Hej

Jag har en Bontrager fälg, 29". Den enda specifikationen som finns på fälgen är enligt bilden ovan. På Treks sida för cykelns specifikationer finns heller ingen mer information om fälgarna (http://archive.trekbikes.com/se/sv/...te#/se/sv/2013/Trek/superfly_al_elite/details). Nu sitter det ett par 2,2 Continental Race King cykelvasan på, där bakdäcket spruckit i sidan efter gårdagens tur. Vad kan jag kika på för däck, förstår att 2,2 funkar men ser att det även finns 2,25 och 2,3 på en del däcks specar. Sen står det olika siffror, ex. 35, 37, 60, framför -622. Vad betyder de siffrorna?
Vill ha ett däck som rullar bra men som jag också kan lita på på de grusvägar med grovt löst grus som binder samman de stigar jag brukar cykla på. Det brukar bli hög fart på de vägarna med det grova gruset och vill gärna inte gå omkull där pga fel däcksval. Testar att köra lite över stock och sten också men gillar väl egentligen mer "snälla" småstigar. Kanske förstärkt i sidorna? Har kikat på Race King Race Sport (tilltalades av att någon recension nämnde volymen som komfort), något Snakeskin eller något Maxxis Minion. Så, vilka däck passar min fälg, ska jag bara titta på 2.2, vad betyder siffrorna före -622 och framför allt vilket är ert däcksval till den cykeln/fälgen/terrängen? Kan tillägga att jag ska köpa nytt framdäck samtidigt, kanske inte ska vara samma? Kör med slang.

Mvh/Magnus
Din fälgs märkning talar om att den har en diameter på 622 mm (där däcket möter fälgen) och att den är 19 mm bred invändigt.
Förr i tiden var tanken att 19 mm fälgar skulle kunna gå att använda med allt från 28 mm till 62 mm breda däck, alltså upp till 2,4" bredd.
Efter minst 25 år i total koma har fälg- och hjultillverkarna äntligen börjat anpassa fälgens bredd till bredden på de däck som är tänkta att användas.

Du kan alltså i princip sätta dit vilket däck som helst, som är 62 mm eller smalare.
Om fälgen varit bredare, säg 25-30 mm hade däcket presterat bättre.
Om du flyttar samma däck från en 19 mm till en 30 mm fälg blir däcket typiskt 3,5 mm eller 0,15" bredare.
Alltså, ett 2,4" däck på en 19 mm fälg innehåller ungefär lika stor luftvolym som ett 2,25" däck på en 30 mm fälg.
Det smalare däcket väger kanske 50-100 g mindre och den bredare fälgen 50-100 g mer.

Tackar alla, och Sixten i synnerhet! Kul att alla verkar vänta på Sixten när hjul/däck är frågeställningen ;=)

Race King Protection tycks det bli om de finns hemma i butiken imorgon. //Magnus

magnuser sa:
Kul att alla verkar vänta på Sixten när hjul/däck är frågeställningen ;=)
Magnus
Ja det är inte alla som håller med han riktigt. "Värdelösa landsvägsfälgar" osvosv. Men det gäller att vara trendkänslig och lyssna på de som bygger hjulen ;)
2,1 / 2,25 ca skulle jag ha kört. Har bra erfarenhet av schwalbe evo och specialized 2blissdäck.

marr sa:
Haha Sixten kommer snart o berättar att du har lvg hjul och världen kommer implodera.

Frågan är vad du vill ha ut av däcket? Ska de funka bäst på transporten eller stigen?

Trevligt om de är bra på stigen förstås, men största prion får ändå bli att de har bra grepp på de grova grusvägarna där jag har mer fart än vad jag vill gå omkull i. Jag är ingen grymming på stigar, än , så kraven där är kanske inte lika höga som i högre fart. //Magnus

magnuser sa:
marr sa:

Trevligt om de är bra på stigen förstås, men största prion får ändå bli att de har bra grepp på de grova grusvägarna där jag har mer fart än vad jag vill gå omkull i. Jag är ingen grymming på stigar, än , så kraven där är kanske inte lika höga som i högre fart. //Magnus
Grus är lite så att antingen är det hyfsat välpackat och då fungerar det mesta eller så är det löst och då fungerar ingenting. Men utifrån din beskrivning låter ändå Race King Protection rätt rimligt, så länge du inte tänkt cykla stig i allt för mycket väta för då kleggar det täta låga mönstret igen.

Apropå att gå omkull på grusväg, så se till att inte ha för hårt pumpade däck. Däcktrycket kan påverka greppet som natt och dag... Just Race King (och även många andra) har en förmåga att rulla ganska bra trots "mjukt flow" i däcken. Vanligt nybörjarfel att ha alldeles för hårdpumpade däck på MTB. (been there - done that)

Mårten sa:
Continental trailking eller mountainking 2,2" blir utmärkt. Schwalbe har några vettiga också Nobby Nic kanske? Tänk på att inte ta den billigaste varianten oavsett vilket däck du väljer. De har alltid värdelöst gummi.

Du kan ha 2,3" också, men inte bredare på de fälgarna. Under 2.2" finns det ingen anledning att gå.

Sixten fors kommer snart att föreslå stt du köper nya hjul eller iaf fälgar. När du ändå köper nya däck. Men det är inte nödvändigt. :)

Nobby nic känns väl lite väl grovt i sammanhanget?

JTF sa:
Apropå att gå omkull på grusväg, så se till att inte ha för hårt pumpade däck. Däcktrycket kan påverka greppet som natt och dag... Just Race King (och även många andra) har en förmåga att rulla ganska bra trots "mjukt flow" i däcken. Vanligt nybörjarfel att ha alldeles för hårdpumpade däck på MTB. (been there - done that)

Bra! Hittade faktiskt via den här sidan en länk med info om just däcktryck och att det för rullet inte hade någon betydelse pga olika faktorer som påverkade hårt eller mjukt däck, så då gick jag ut och luftade däcken :=). Nu försöker jag hålla lagom mjuka för komfort och fäste men inte så att det riskerar att kalva av eller slå igenom. Trevlig och hjälpsamt forum det här! Toppen! //Magnus

NickPick sa:
magnuser sa:
Kul att alla verkar vänta på Sixten när hjul/däck är frågeställningen ;=)
Magnus
Ja det är inte alla som håller med han riktigt. "Värdelösa landsvägsfälgar" osvosv. Men det gäller att vara trendkänslig och lyssna på de som bygger hjulen ;)

Trend och trend, känns nästan som att det är cyklisterna som driver på och tvingar fram bättre lösningar från de trötta fälg/hjultillverkarna. Magiskt att det tagit så lång tid! Ingen motorcyklist skulle komma på tanken att montera ett 190 mm brett bakdäck på en 4" fälg när rätt bredd är 6".

Jmf. 2,4" däck på 19 mm fälg vs. 2,25" däck på 30 mm fälg. Samma totalvikt. Samma pris.
Det bredare och lite tyngre hjulet är oftast styvare än det smalare och lite lättare hjulet.
Det bredare däcket på den smala fälgen kränger mer i sidled, än det smalare däcket på den bredare fälgen.
Ökad styvhet ger bättre kontroll, styrning och grepp. Bättre helt enkelt, anser jag.

Senast ändrad:
Jag gillar X-King 2.2 på grus. Man kan trycka på rejält å styrresponsen är underbar.
Dock tycker jag att de har för lite volym å för dåligt kantgrepp på stig. Jag bytte därför till Racing Ralph 2.25 Snakeskin. De har mer volym och ett helt annat kantgrepp. De har dock något sämre styrrespons på grus men jag tycker de totalt sett är mer allround.

Sedan finns det många bra däck som jag inte prövat, men dessa två har jag nött bra många mil med.

frid!

Senast ändrad:
det blir inte bara dåligt grepp, om trycket är högt rullar det också trögt på grov grusväg och stig.

skulle säga att det inte är några direkta olägenheter att använda typ 55 mm däck på den fälgen så länge trycket är högre än förslagsvis 1,6 bar. problemet kommer när man vill ut på stökig stig, och detta tryck bara blir studsigt. då önskas lägre tryck, kanske 1,2 med mina 74 kg. men detta funkar direkt dåligt med den smala fälgen.

framfarten blir sladdrig, självstyrning komplicerar. om man bromsar och styr samtidigt för något oväntat hinder kan hela skiten vika sig. farligt.

röstar också på att inte gå förbi 2,1 eller med viss tvekan 2,25 på den fälgen. har crestfälgar med 21i och rocket ron/thunder burt 2,25, använder dessa för tävling och ibland annars. raskt och lätt, men studsigt på rotmattor och inget för hellas. precis samma däck går såå mycket goare på 40i fälgar.

då 'tål' dom att man sänker trycket utan dålig styrbarhet. och dom rullar bättre även på asfalt. men med ett viktstraff på dryga halvkilot.

Jimel sa:
Mårten sa:

Racing Ralph då? Har lite dålig koll på xc-däck ska medges.

Mycket bra däck som är lätta men med tillräckligt stabila sidoväggar som klarar lägre tryck.
Så tveka inte att pröva gå ner i tryck om du upplever att du saknar kantgreppet och fäste.

Kör samma däck på både tränings och tävlingshjul på 21mm resp 25mm fälgar.
På de senare går jag ner mot 22Psi ~1,5Bar utan problem, allt över 25Psi upplever jag som stötigt och ger sämre fäste.

Jag väger 80 kg och kör 2,25" Rocket Ron på 30 mm fälg (29" HT, stig). Kör 1.5 bar fram och 1.6 bar bak, vilket funkar utmärkt för komfort och grepp, utan risk för genomslag över rötter och stenar.

Mårten sa:
Jimel sa:
Mårten sa:

Racing Ralph då? Har lite dålig koll på xc-däck ska medges.

Samma här och därför jag vet att Nobby nic är för grovt ?

Sixten Fors sa:
Om du flyttar samma däck från en 19 mm till en 30 mm fälg blir däcket typiskt 3,5 mm eller 0,15" bredare.
Alltså, ett 2,4" däck på en 19 mm fälg innehåller ungefär lika stor luftvolym som ett 2,25" däck på en 30 mm fälg.
Det smalare däcket väger kanske 50-100 g mindre och den bredare fälgen 50-100 g mer.

en undran bara, vart tar luftvolymen vägen med en 19mm fälg? blir däcket högre?

craigsj på mtbr har gjort mycket jobb angående detta. höjden på däcket varierar knappast alls inom normala fälgbredder, men minskar vid extremt smala eller breda fälgar.

volymen ökar som nämnts med ökad fälgbredd. ger alltså i sig en bekvämare framfart. men det betyder samtidigt mindre progressivitet eller studs om du vill, samma sak för risken för genomslag. ökar alltså med ökad fälgbredd, samtidigt som hjulet blir mer styrbart i det fall man önskar köra med lågt tryck.

det finns en sweet spot där, en relativt tyngre åkare som sas ändå behöver högre tryck kan önska smalare och därmed normalt sett lättare fälgar. tävlingsåkare likaså.

det är väl kanske det tillsammans med en ofta kosmetisk gramjakt som gör att vi har (faktiskt) groteskt smala fälgar inom mtb idag.

Bilagor

• IMG_0093.JPG
    IMG_0093.JPG
    38.4 KB · Besök: 51
Tillbaka
Topp