Vilka däck samt cykeldator till min CX för VR?

T.R.S.

Ny medlem
Behöver inte nödvändigtvis vara de snabbaste/lättrullaste/lättaste rejsgummina på marknaden men bland de mest punkasäkra och lättmonterade om det går att kombinera. Om de erbjuder lite fäste så är det ju naturligtvis fint också.

Cykeldatordjungeln är jag inte helt hemma vid, en vettig trådlös manick med de nödvändigaste funktionerna. Puls och kadens är med andra ord inte särksilt intressant - bra kvalitet/batteritid, lättmanövrerad och tydlig display gärna med belysning om det finnes.

Finnas i lager hos någon lbs i Sthlm som kan åta sig att montera alltihop under nästa vecka, möjligt? =)

Om inte lättrullegenskapen är viktig skulle jag rekomendera Continental Grand Prix 4 season. Dom är inte speciellt lättrullade, väger en del, men är som kompensation i princip skottsäkra. Du kan helt enkelt länna slangar, pumpar, däckavtagare osv hemma för du får aldrig punka! (något överdrivet men du fattar). Vill du ha bättre rull, lättare, vann Continental GP4S någon tysk test för nyss sen.

En simpel trådlös cykeldator med det nödvändigaste kan du få av mig, köpte en på Lidl i våras som jag inte behöver. Ligger i garaget och skräpar, PMa mig om du är intresserad.

Tackar för erbjudande men riktigt så låg budget på datorn behöver jag inte ha =) Däcken där låter dock högintressanta, ska jag bara lokalisera en handlare som tillhandahåller dem också. Är ju lite kort om tid såhär veckan innan så att beställa från nätet känns inte riktigt aktuellt.

Vill du ha Conti-däck med punkaskydd rekommenderar jag Ultra Gatorskin istf de dyrare GP 4Season.

ultra_gatorskin_en.jpg

http://www.conti-online.com/generat...etyres/ultra_gatorskin/ultragatorskin_en.html

Jag har använt båda de senaste åren, båda känns bra och har fungerat bra.
Men jag känner ingen skillnad mellan dem.
Xtra-pengarna på GP4Season är därför bortkastade enl mig, jag kommer inte att köpa dem igen.
Det finns tom tester som visar att 4Season är tyngre jmf med Ultra Gatorskin.

/Håkan

T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar för erbjudande men riktigt så låg budget
> på datorn behöver jag inte ha =)
Budget??? Den kostade faktiskt 69,90!!! ;-)

> Däcken där
> låter dock högintressanta, ska jag bara
> lokalisera en handlare som tillhandahåller dem
> också. Är ju lite kort om tid såhär veckan
> innan så att beställa från nätet känns inte
> riktigt aktuellt.
Jag vet inte var du bor men jag såg 4 season på Cykelkraft ute i Hägernäs (Norr om Stockholm).

Lidls cykeldator är nog precis vad du behöver. Om du får den gratis tycker jag du ska tacka "ja". En dyrare dator med samma funktioner är nog snyggare, men jag är skeptisk till att den är bättre.

mzi skrev:
> Lidls cykeldator är nog precis vad du behöver.
> Om du får den gratis tycker jag du ska tacka
> "ja". En dyrare dator med samma funktioner är nog
> snyggare, men jag är skeptisk till att den är
> bättre.

+1

Har kört på snikdatorer i några år. Speciellt de som Sportex säljer för 79 spänn (trådbundna) har fungerat ypperligt. Det enda jag behövt göra var byta batteriet. Hållarna gillar jag däremot inte, men det är mer en smaksak.

En annan tänkbar kandidat är sigma BC1200 som Clas Ohlson säljer (169 kr tror jag). Den kommer du garanterat vara nöjd med.

Annars är det väl bara att köpa vilken som helst runt 2-300 från valfri cykelbutik men du får inte mer funktioner/pålitlighet för pengarna.

En annan sak du kanske tycker är viktigt är bakgrundsbelysning. De allra flesta saknar det men Sigma (1600L)och Cateye (Micro wireless) har modeller som har det (bland de enklare).

Tillgängligheten på reptildäcken ska kollas upp också.

Beträffande cykeldator så är trådlöst krav och helst belysning då. Hurvida en dyrare är väsentligt bättre än en billigare kan man ju orda om men jag stirrar mig inte så blind på priset när det handlar om 150-600:- utan vill ha bra funktion. Hade en billigare variant förut som jag inte minns märket på, stor tydlig display men den hade sina problem att visa hastigheten stabilt. Gick det lite fortare i någon nedförsbacke så hoppa den 10-20km/h åt gången o dumma sig.

Sigma är svårslagna när det gäller basic cykeldatorer tycker jag. Däremot gillar jag inte deras kadensmätare, den uppdaterar för sällan. Funkar på landsväg, inte på mtb, för mig.

Kan +1 Ultra Gatorskin. Köpte ett par sådana 28 mm till min CX för ett tag sedan. Har cyklat allt från fin slät asfalt till grusväg modell sämst utan problem sedan dess. Beställde dock över nätet så om de finns att få tag på hos ngn handlare över disk vet jag inte.

Cat-Eye "micro" (trådlös) silver Trådlös med bakgrundsbelysning, 10 Funktioner: Aktuell hastighet, - Vägmätare,- Klocka, - Maxhastighet, - Trippmätare,- Tidtagning, - Medelhastighet. - 2 hjulstorlekar kan lagras.

Är den stabil?

Edit by: T.R.S. Inte SKRIKA

;)

Senast redigerad av en moderator:
T.R.S. skrev:
> CAT-EYE "MICRO" (TRÅDLÖS) SILVER Trådlös med
> bakgrundsbelysning, 10 Funktioner: Aktuell
> hastighet, - Vägmätare,- Klocka, - Maxhastighet,
> - Trippmätare,- Tidtagning, - Medelhastighet. - 2
> hjulstorlekar kan lagras.
>
> Är den stabil?

Jag har den och är nöjd. Ett stabilt köp.

Sigma 1200 från Clas Ohlson. Justerbar för två hjulstorlekar med ett knapptryck.(cx/lvg-däck t ex)
Visar det mesta du vill veta och inte veta för 169kr.
Dessutom håller dom bra.

Inhandlat o klart! Montering nästa vecka och däckmonteringen ingår i priset om jag förstod det rätt så får man se vad det kostar att få cykeldatorn monterad, ibland ska man vara bekväm också =) På vägen hem passa kedjan på att kliva av i fram för första gången med påse på styret, två däck runt halsen och vid ett vägarbete... Ska det krångla så ska det ;)

Funderade på om 25mm skulle vara en bra kompromiss för mig men de visa sig restade till slutet på månaden och de hade bara ett 28mm kvar. Skulle väl kanske kunna haft 28mm bak för lite komfort men nu blev det 23mm för båda istället, hoppas det blir bra.

Tillbaka
Topp