Vilka förstör skogen - egentligen?

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.dn.se/sthlm/orienterare-sagade-ned-trad
>
> > -i-naturreservat-1.956161
> >
> > Det måste varit utklädda mtb-åkare. Eller
> hur?
>
> Nä, det står att det är orienterare, skyll inte
> på MTB:arna den här gången.

Jag var ironisk. Med tanke på att det är vi som oftast får skulden.

Är det inte 100(!) år gammal urskog i hellas också?

För övrigt har vi så jäkla mycket skog och och så lite människor att det inte ens blir några stigar här i ludvika. Kan man hyra in orienterare för att springa upp lite stig?

Senast redigerad av en moderator:
e. skrev:

> För övrigt har vi så jäkla mycket skog och och
> så lite människor att det inte ens blir några
> stigar här i ludvika. Kan man hyra in orienterare
> för att springa upp lite stig?

Du får börja ordna egna orienteringstävlingar :)

En person under synonymen "schackspelare" gav följande kommentar i kommentarsfältet i den länkade artikeln:

"Undrar hur stora belopp orienterare trampar sönder varje år, jag tänker då på bär och svamp. Dessutom skadar de sig säkert då de orienterar, vad kostar det i sjukhusvård? Sverige skulle spara miljoner på att kriminalisera orienteringen"

Tänk att det finns folk som förespråkar stillasittande inomhus för samhällets bästa? En otäck tanke

Jag skulle säga att cykling lämnar generellt större bestående spår i skogen än orientering. Efter stora tävlingar som O-ringen och 10-MILA är det i trafikerade stråk ganska uppsprunget. Det är ändå lindrigare än av cyklar trafikerade stigar. I närområden lämnar cyklar mer spår än orientering.

Det är dock inte försvarbart att börja såga i skyddadee områden, oavsett om det gäller att bygga en startplats för orienterare eller north shore/hopp för cyklister.

Att börja dra upp kostnaden för nertrampade bär och skador blir ju bara löjligt (nämnde någon samhällskostnaden för biltrafik...?)

Har någon varit på platsen förresten? Tidningar kan ju överdriva saker liiiite då och då...
Sen efter att ha sett flera gånger hur skogen ser ut efter en skogsmaskin, är jag inte så orolig hur mycket jag skadar befintliga stigar med min cykel:

0270.jpg ht=511

Halladsleden/Fjärås april 2006. Dom där spåren kommer att vara kvar nästa 20-30 år skulle ja tro...

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för jävla veklingar? Skall det behöva röjas och snitslas i skogen för att de skall kunna "orientera"? Är det en tävling där "alla vinner" också? De kanske skall sätta kontrollerna längs vägar så de kan åka bil. Lätt att hitta och minimal ansträngning.

Dagens mest puckade uttalnde:
Fredrik Brandhorst är tävlingsledare i Järla IF.

– All respekt för naturen. Fy, fy, fy, på oss. Men jag känner, wow, att göra en polisanmälan av det här. Jag tycker att det är sneda proportioner.

Det känns ju verkligen som han bryr sig.

Då kan du ju bara gräva ner stora magnetfält slumpmässigt lite överallt, runt om i hela Sverige. Kan ju folk försöka leta kompassriktning och orientera bäst fan dom vill... ja om det nu är det du vill göra för pengarna alltså.

Finns rätt mycket bra forskning kring miljöeffekter av olika rekreationsformer om nån orkar läsa... om man inte räknar med bygg o anlägg, skogsavverkning etc. så är hästsport samt ATV's långt värre än cykling.
Under förutsättning att stigar byggs med ekologi/miljö och beständighet i åtanke så sliter vandring och cykling ganska lika. Vet inte hur mycket tradition det finns i Svea att bygga vandringsleder och stigar för att tåla cykling dock...

Jukolakavlen, som torde vara världens största orienteringstävling, har i undersökts noga. En undersökning jag läste kom fram till att tävlingen lämnade mycket stora spår i naturen, men att inget längre syntes av det två år senare. Den största miljöeffekten var att tävlingen gjorde området där tävlingen det året försigick mera känt för allmänheten och lockade mera folk dit och på det viset slet på naturen.

Cykling sliter knappast något nämnvärt på naturen i de flesta fall, det är ändå fråga om ett mycket marginellt fenomen. Eventuellt kan en del populära områden i närheten av stora städer vara ett undantag. Motorfordon, vare sig det gäller skogsmaskiner eller motorcyklar, är dock en helt annan sak.

En annan sak är att definiera vad "förstöra" betyder; slitage är inte alltid av ondo.
T ex http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1317.aspx
På Ravlunda skjutfält i Skåne finns en i Sverige sällsynt orkidé. Det är stridsfordonen som rör upp jorden så bra och ofta att den rara blomman trivs. På Revinge skjutfält finns den sällsynta lökgrodan som leker i vattensamlingar orsakade av tunga stridsvagnar.

Därmed inte sagt att man inte kan förstöra stigar eller träd, eller att man ska bete sig hur som helst.

dr7 skrev:
> En annan sak är att definiera vad "förstöra"
> betyder; slitage är inte alltid av ondo.
> T ex
> http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1317.aspx
>
> På Ravlunda skjutfält i Skåne finns en i
> Sverige sällsynt orkidé. Det är stridsfordonen
> som rör upp jorden så bra och ofta att den rara
> blomman trivs. På Revinge skjutfält finns den
> sällsynta lökgrodan som leker i vattensamlingar
> orsakade av tunga stridsvagnar.
>
>
> Därmed inte sagt att man inte kan förstöra
> stigar eller träd, eller att man ska bete sig hur
> som helst.

Men det är ok om vi börjar köra happyrides med stridsvagnar?

Tillbaka
Topp