Vilka gravelskor?

Eriksson2

Aktiv medlem
Vilka gravelskor?
Har problem med domningar i tårna efter bara 10 minuter med mina shimano xc1 skor. Har experimenterat med cleat position och att knappt spänna åt skon. Inget hjälper, tappar känseln i tårna helt och hållet efter varje tur. Storleken på skorna känns okej men det känns ganska trångt runt just tårna. Jag letar därför efter ett par nya skor för gravel (mtb pedaler). Eller finns det något med jag kan testa?

Vad rekommenderas? Det får gärna vara rymligt runt tårna då det verkar vara där problemet sitter.

Vilka gravelskor?
Vilka som passar just dig och dina fötter är förstås du den ende som kan svara på.
Men även jag tycker att många av de shimanoskor jag har har provat är onödigt smala,
som tur är finns många av deras modeller finns i en "Wide"-variant. Det är de som har funkat bäst för mig.
Många brukar annars påstås att Lake-skor är de bästa för breda fötter. Men de har jag ingen egen erfarenhet av.

Vilka gravelskor?
Vilka som passar just dig och dina fötter är förstås du den ende som kan svara på.
Men även jag tycker att många av de shimanoskor jag har har provat är onödigt smala,
som tur är finns många av deras modeller finns i en "Wide"-variant. Det är de som har funkat bäst för mig.
Många brukar annars påstås att Lake-skor är de bästa för breda fötter. Men de har jag ingen egen erfarenhet av.
Får kolla in dom!

Vilka gravelskor?
Sidi har några modeller i wide. Jag har ett par mtb som passar mina fötter. Tyvärr är inte sulan bredare så det känns lite som att gå med skridskor. Bont har även skor i wide men det par jag har är för låga, bredden är OK men jag får tryck ovanifrån.

Vilka gravelskor?
Sidi har några modeller i wide. Jag har ett par mtb som passar mina fötter. Tyvärr är inte sulan bredare så det känns lite som att gå med skridskor. Bont har även skor i wide men det par jag har är för låga, bredden är OK men jag får tryck ovanifrån.

Italienska skor brukar vara smala, framförallt fram.

Lösningen berör på formen av fötterna. Mina fötterna är bara breda fram. I många cykelskor kommer min häl up för att mina fötterna är smala bak, en wide model skulle göra det värre. Nyare Specialized skor har mycket utrymme för tårna, jag skulle rekommendera att prova några av de. Vid Specialized modeller av några år sen var "pro" modellerna smalare och för smala för mig fram. Det verkar har ändrats nu.

Vilka gravelskor?
Det är svårt. Jag kör oftast shimano. Lite smala men för mig funkar en storlek upp bättre än wide i "rätt" storlek. Jag har aldrig ägt skor över tusenlappen men flera skor ur shimanos 3 och 5 serie. Xc3 och gamla me5 är riktigt sköna. Det är de jag cyklar mest med. Men inläggsulan i nya shimanoskorna i billiga modellerns är rent skräp. Innan hade de ok sulor. I mina Xc3 kör jag nya sulor. Det är stor skillnad

Vilka gravelskor?
+MASSOR!
Jag kör oftast shimano. Lite smala men för mig funkar en storlek upp bättre än wide i "rätt" storlek.
För mig är det (oftast) tvärtom
Jag har aldrig ägt skor över tusenlappen men flera skor ur shimanos 3 och 5 serie.
Jag har aldrig kunnat köpa shimanoskor under 1.200-1.500 SEK som har funkat för mig.
Inte enbart pga passformen utan även pga styv, eller snarare hur ostyv, sula de har.
Jag köpte ett par skor som satt riktigt bra på mina fötter men tårna började domna efter ~90min, sedan spred det sig till hela foten
Shimano graderar sina skors sulstyvhet mellan 1-12, kolla länken nedan
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/apparel-accessories/footwear/stiffness.html
Enl min erfarenhet är det först from 8-9 som skorna funkar riktigt bra, men det kanske kan finnas de som 6-7 kan funka utan problem för.
Ytterligare en faktor jag personligen tycker är viktig är spänne med mikrojustering istf endast kardborre,
men det är jag det....

Vilka gravelskor?
Italienska skor brukar vara smala, framförallt fram.

Lösningen berör på formen av fötterna. Mina fötterna är bara breda fram. I många cykelskor kommer min häl up för att mina fötterna är smala bak, en wide model skulle göra det värre. Nyare Specialized skor har mycket utrymme för tårna, jag skulle rekommendera att prova några av de. Vid Specialized modeller av några år sen var "pro" modellerna smalare och för smala för mig fram. Det verkar har ändrats nu.
Japp, jag var osäker på italienska skor men jag testade deras wide och de har fungerat bra. De är inte heller wide bak. Mina favoritskor är ett par Teva cykelskor för plattisar. Tyvärr verkar Teva inte tillverka cykelskor längre.

Vilka gravelskor?
Jag skulle ändra rubriken till gravel eller MTB-skor. Onödigt att avgränsa när det redan är svårt ändå.

Skor är ett riktigt aber, i synnerhet när tillverkarna själva inte är konsekventa. Jag har/haft flera Northwave-modeller. Köpte sen en av deras toppmodeller. Jättefin sko, men helt omöjligt smal. Jag har samma problem som du, men har tyvärr inga bra råd. Att gå upp i storlek som vissa rekommenderar kan hjälpa, men leder istället ofta till andra problem.

Vilka gravelskor?
Skor är ett riktigt aber, i synnerhet när tillverkarna själva inte är konsekventa. Jag har/haft flera Northwave-modeller. Köpte sen en av deras toppmodeller. Jättefin sko, men helt omöjligt smal. Jag har samma problem som du, men har tyvärr inga bra råd. Att gå upp i storlek som vissa rekommenderar kan hjälpa, men leder istället ofta till andra problem.

Många tillverkare är väl konsekventa emellan vanandra i att toppmodellerna ofta är betydligt smalare (för att de är till elite). Jag har lärt mig att inte tar toppmodellerna, men som jag skrev tidigare verkar åtminstone Specialized har lite bredare toppmodeller nu. Hos cykelskor är just under toppmodeller ofta tillräckligt bra. Vid pjäxor till skejtskidor har jag haft problem med för smala skor i mitt halva livet. Där ger mellanmodellerna inte tillräckligt mycket stöd. Chansade för några år sen med köp av Salomons nya nästan-toppmodell och nu har jag för första gången i mitt liv en skejtpjäxa som passar bra: jag behöver inte en storlek större för tårna och bredden just bakom tårna räcker!

Så slutsatsen är: man måste prova sig fram, men det är bra med tips om vad man ska prova.

Vilka gravelskor?
Yep, det är ju väldigt korkat att köpa obekväma & dyra & osköna specialskor som man inte kan gå och vandra med.

Såklart använder man sköna & bekväma skor med tjock och vridstyv sula som funkar till allt, även långa promenader osv !! :cool:

Vilka gravelskor?
Yep, det är ju väldigt korkat att köpa obekväma & dyra & osköna specialskor som man inte kan gå och vandra med.

Såklart använder man sköna & bekväma skor med tjock och vridstyv sula som funkar till allt, även långa promenader osv !! :cool:
Då är jag korkad då men mina skor är sköna att cykla med, har inget behov av att de ska funka för vandring.

Vilka gravelskor?

Självklart ska du in här och berätta vad alla andra gör fel, och du givetvis gör rätt. Ganska tröttsamt att du bara ska gnälla på allt som inte är bikepack, skogsbajs och vajerbromsar. Alla "vandrar" inte i jumpaskor när man är ute och cyklar.

Till ts: om skorna är trång runt tårna så är dom nog för små :) lake är mina bredaste skor (minns ej läst), men shimano fungerar också... efter lite inkörning. Lycka till!

Vilka gravelskor?
Jag har en toppmodell från Northwave. Jag har fått snöra om och hoppa över boa-låsningens hällor för att få plats. Då har jag ändå inte speciellt breda fötter.

Specialized eller Lake skulle jag undersöka i TS fall.

Vilka gravelskor?
Tidigare fanns ju bland annat Shimano med bakconcept, man körde de i ugnen, tror det var 80 grader till de var genomvarma och tog sedan på skon medan den kallnade, jag kör samma nu men med skor som ej har bakconcept, Har breddat ett par Giro VR90 och ett par av äldre modell S-works med framgång. Så klämmer de bara lite så kanske det går att fixa?

Vilka gravelskor?
De Bont-modeller jag har i normalbredd passar MINA fötter efter ugnsbakning. Tåboxen är bred, höjden funkar för mig men vi har ju olika fötter. Gillar iaf skor som inte är anpassade efter att stortån sitter i mitten vilket uppenbart är det vanligaste. Det finns väl nån jeppe i Göteborg som säljer Bont om TS är i närheten och vill pröva lajv.

Edit, däremot kan jag inte rekommendera Bont om man ska gå nån längre sträcka på grus
1714212357937.jpeg

- iofs är de där gummipluttarna utbytbara. En uppsättning kostar 800:-….

Senast ändrad:
Vilka gravelskor?
Lake skor med kolfiberpaneler kan formas i ugn. De sitter kring den bakre delen av skon. Tåboxen formas inte, men de har skor med olika utformning av tåboxen. Tex 242 modellerna har knubbig tåbox.

Vilka gravelskor?
Har en kompis med superbreda fötter, han är helnöjd med Lake. Själv kör jag med Shimano, och de är ganska smala, toppmodellerna ännu mer så, men jag har hyfsat smala fötter så de passar mig bra. På landväg bytte jag för övrigt från Fizik till Shimano nu i år för att få liiiite bredare läst, så det finns de som är ännu smalare.

Shimano gör modeller med bred läst också som är lite bredare. Jag har faktiskt ett par gamla landsvägsskor med Shimano i bred läst, skillnaden mot standard-läst är inte jättestor men helt klart märkbar.

Cykelskor är egentligen pjäxor. Jag föredrar att ha tajt passform men inte fööör tajt. Skön trygg känsla när man tar i att sitta fast säkert på pedalen och sitta som gjuten i skorna. Jag går inte så mycket med skorna bredvid cykeln, men jag tycker det är ok att gå med helt stel sula, många vandringskängor har ju också det. Det som snarare kan vara problem är greppet, många cykelskor har stenhårda dobbar som funkar finfint i gräs och lera men inte så bra på hårda ytor som stenblock. Jag skulle hellre ha lite mjukare och greppvänligare gummiblandning i dobbarna än jag har nu, men kan leva med det. Fördelen med den hårdare är att det inte nöts upp lika fort, men på många skor är de ju utbytbara. Lite mjukare gummiblandning i dobbarna + utbytbara är nog det ideala.

Vilka gravelskor?
Kör Bontrager Cambion sen 2019. Mer space i tåboxen än standard är min uppfattning. En styv sko med lite extra rymd. Väldigt sköna på mina fötter. BOA-fitting. Tror modellen utgått men finns kvar i vissa butiker.

Vilka gravelskor?
Har problem med domningar i tårna efter bara 10 minuter med mina shimano xc1 skor. Har experimenterat med cleat position och att knappt spänna åt skon. Inget hjälper, tappar känseln i tårna helt och hållet efter varje tur. Storleken på skorna känns okej men det känns ganska trångt runt just tårna. Jag letar därför efter ett par nya skor för gravel (mtb pedaler). Eller finns det något med jag kan testa?

Vad rekommenderas? Det får gärna vara rymligt runt tårna då det verkar vara där problemet sitter.
har fått hem dem och upplever att sulan inte är tillräckligt tjock för att inte klossarna ska ta i marken efter lite användning (kör time atac), hur upplevde du det?

Tillbaka
Topp