Vilka hjil är mest prisvärda till lvg

bmwpower

Ny medlem
Då körde ner i ett potthål så det blir fälgbyte.
Jag väger 78kg cykla mest för motionen men vill ha bra hjul för max 7500kr gärna billigare
Ge gärna förslag på bra däck samtidigt då det med ska inhandlas.
Dom jag tittat på är förljande
Mavic Ksyrium Elite
CAMPAGNOLO Scirocco
Shimano RS 81 c24 eller c35
Fulcrum 3

För sjuåfem får man ju nästan ett par Fulcrum Quattro Carbon om vilka jag ännu inte hört någon som har dem säga ett endaste illa ord om :-)
Fast ibland kanske max betyder max till och med på happy... :-)

Jag köpte nyligen ett par Campagnolo Zonda som kändes som ett lyft jämfört med RS80 jag hade innan.
Kan inte tänka mig att RS81 är så jättemycket bättre än RS80 så skulle säga att köpa Campagnolo-fälgarna, så har du 4500kr över till annat :-)

Senast ändrad:
Jag har kört på ett par Campagnolo Zonda C17 som jag köpte på rea för typ 3000kr och ett par ENVE SES 4.5 för bra mycket mer stålar.
ENVE-hjulen är riktigt grymma så klart men sett till priset och funktion så är Zonda C17 helt outstanding. Riktigt bra hjul som jag lätt hade kunna ha på tävlingar. Har även sett att Lotto Soudal tränat på dessa hjul: https://www.flickr.com/photos/137891821@N06/24288268562/in/album-72157663082371409/

Möjligtvis lite låg profil men för det priset/funktionen/vikten kan man inte klaga. Ska du ha högre profil och alufälg så brukar hjulen bli lite vlä tunga och sega. Jag väger ca 74-75kg som referens.

Senast ändrad:
Ska titta närmare på Zonda känns ju lite onödig att lägga ner mer pengar om skillnaden inte är enorm.
Bättre och lägga det på annat.
Vad är lämpliga däck tycker ni ??

Hutchinson Fusion 5 (Galactic om man har bråttom och Performance om man vill vara mer punkasäker) är lätta, rullar och är inte så dyra.
Finns även som tubeless utan att vikt och rullmotstång stiger upp i taket. [Zonda 17C är väl bra till tubeless helt släta invändigt som de är.]

Annars gillar jag personligen Michelin Pro4 SC eller Power Coop.

Det happykorrekta är väl ännu Conti GP4000s II om jag inte missat något...

Det skiljer så klart mellan hjulen men Zonda är bland dom bästa köpen i den prisklassen.

Conti GP4000 S2
Michelin Power Competition

23mm fram och 25mm bak
25mm fram/bak om du vill ha lite mer komfort.
28mm får nog ingen bra form på dom fälgarna tyvärr

GP4KS2 växer lite mer på fälgen jämfört med Michelin.

Senast ändrad:
Jag tror att Zonda C17 finns i 2 modeller när det gäller fälgen.
Jag har "vanliga" med slät insida (inget fälgband behövs) men sedan finns även en modell "2 way fit" som ska gå att köra tubeless vad jag förstått.

Zonda är väl i princip samma hjul som Fulcrum Racing 3, om jag förstått rätt. Är väl ekringen som skiljer. Av nån anledning brukar Zonda vara billigare, de har väl insett att de kan kräma ur lite mer pengar fr Shimano-åkare som vägrar campa på cykeln...

andrewmtb sa:
Fulcrum ägs av Campagnolo så det kan stämma :-)
Jo, anledningen de startade Fulcrum var väl just att många Shimano-åkare gärna ville ha hjulen men inte märket campa på cykeln...

Av nån anledning har inte Shimano behövt göra samma sak med sin hjul-business...

Som det ser ut så är valet mellan dessa och tänker att dom bör vara ett bra val på en cykel i 20000kr klassen.
Jetfly
Zonda c17

Gå du på Håkan Cs rek. Bästa köpet på Happy just nu.

Såg att det fanns några FFWD också men det var tubvarianten. Kanske känns som ett stort (möjligen onödigt) steg att börja limma tubdäck annars är det också bra köp.

Fulcrum är väl det mest prisvärda i min mening. Efter det så är det väl Zipp, men då i den nämnvärt högre prisklassen.

Fjärdebrunn sa:
Slänger in ett alternativ på lätta och styva aluhjul, Novatec Jetfly. https://www.prime-cycling.se/collections/novatec-road/products/novatec-jetfly-clincher

Jag har kört mycket på Jetfly Disc och är väldigt nöjd med dem.
Kanske lite smal fälg men det har väl många hjul i tråden? Jag har kört GP4K 28mm och Conti CX speed 35 mm på dem utan problem.

Har du testat att ta bort den blaffiga texten på fälgarna och isf hur gick det?
//Stefan

Campa Zonda är väldigt bra hjul tycker jag. Satsa på 2-way varianten så du kan köra tb. Har dessa hjul på min andracykel - fungerar perfekt. Såg att priserna har dragit iväg rejält.. svag krona? Tror jag gav precis över 2 papp för mina.

sterud sa:
Fjärdebrunn sa:
Slänger in ett alternativ på lätta och styva aluhjul, Novatec Jetfly. https://www.prime-cycling.se/collections/novatec-road/products/novatec-jetfly-clincher

Jag har kört mycket på Jetfly Disc och är väldigt nöjd med dem.
Kanske lite smal fälg men det har väl många hjul i tråden? Jag har kört GP4K 28mm och Conti CX speed 35 mm på dem utan problem.

Har du testat att ta bort den blaffiga texten på fälgarna och isf hur gick det?
//Stefan

Nej det har jag inte fått anledning till, den verkar dock sitta hårt.

Kör du Zonda 2-way så rekommenderas Schwalbe PRO One. Sannolikt det snabbaste däcket som finns nu vad det verkar. På het andra plats kommer Michelin Power Competition. Ladda de senare med en latex inneslang o det rullar nog fint. Värt att notera att tubdäck nu ÄR passerade av bårde kanttråd o tubeless i de flesta avseenden.

Har inte haft problem att montera vare sig Schwalbe Pro One på mina Campagnolo Shamal eller nu precis Michelin Power Competion på min högprofil Syncros. TL är tajtare än kanttråd men Michelin var ganska tajta de med. Dessutom smuliga - någon typ av ytbehandling som enl uppgift försvinner efter några km.

Michelin däcken gör sig jefligt fint på mina Syncros...

calleking sa:
Det skiljer så klart mellan hjulen men Zonda är bland dom bästa köpen i den prisklassen.

Conti GP4000 S2
Michelin Power Competition

23mm fram och 25mm bak
25mm fram/bak om du vill ha lite mer komfort.
28mm får nog ingen bra form på dom fälgarna tyvärr

GP4KS2 växer lite mer på fälgen jämfört med Michelin.

Hur står sig ett powerrtaphjlul mot ovan nämnda hju,l samt hur användbart är det jämfört mot andra effektmätare om man nu ska titta på det ??

NLC sa:
julgus sa:
Tubdäck.. bara nackdelar... eller vad har jag missat?
NLC sa:

Inte bara nackdelar men kanske lite onödigt pyssligt för någon som cyklar för motionens skull.

Att tänja och kränga på tubdäck är ju utmärkt vardagsmotion!

bllx sa:
NLC sa:
julgus sa:
NLC sa:

Inte bara nackdelar men kanske lite onödigt pyssligt för någon som cyklar för motionens skull.

Att tänja och kränga på tubdäck är ju utmärkt vardagsmotion!

Anti-?-träning

Tub känns känns onödigt tycker nog vettig hjul är synd investering.
För mycket prylar skapa många måsten.
Man kan vara snabb med enkla medel.
Tror inte jag cykla snabbare med en cykel och hjul för 50000kr.

BLEKINGE BAD ASS sa:

Men tittar du på 2:a alternativet får du väldigt mycket hjul för pengarna. Och om du av någon anledning skulle vilja köra slanglöst på LVG kan Hunt även hjälpa dig med färdigt montage av ett par alternativ, med gucka och allt.

bmwpower sa:
Hur står sig ett powerrtaphjlul mot ovan nämnda hju,l samt hur användbart är det jämfört mot andra effektmätare om man nu ska titta på det ??

Fungerar utmärkt. Nackdelen är väl främst att det är lite tyngre.

julgus sa:
Japp. Den som inte cyklar med tubeless.
Miss Lycka 2.0 sa:
julgus sa:
NLC sa:

Någon har missat något.

Det är ju livsfarligt.

Bengt-re sa:
julgus sa:
Japp. Den som inte cyklar med tubeless.
Miss Lycka 2.0 sa:
julgus sa:
NLC sa:

Någon har missat något.

Det är ju livsfarligt.

Det är väl inte livsfarligt att cykla tubeless.
Speeds kill heter det ju och så tunga som de är och med så tjock sidor dom har så måste de ju vara säkrare...

Tillbaka
Topp