Vilka hjul skall man välja?

Tpettersson

Ny medlem
Jag sitter och grubblar över vilket hjulset man ska sätta på hojjen..

Just nu står det mellan Fulcrum racing zero och mavic cosmic carbone sl.

Jag tänkte fråga er som kan för är inte allt för insatt i lvg komponenter ännu så kom gärna med för och nackdelar..

Det handlar om ca 5-10W skillnad vid 50 km/h mellan de båda hjulen du väljer mellan till Mavic-hjulens fördel. Du kommer alltså knappast märka någon skillnad alls men det går en aning snabbare.

Viktskillnaden gör ännu mindre skillnad, du kan ju prova att köra upp för några backar med och utan vattenflaska och se om du märker nån skillnad. Viktskillnaden mellan hjulen är mindre än vad vattenflaskan väger.

En annan fördel med Mavic-hjulen är att dom är tämligen bombsäkra.

Haha jag gillar jämförelsen med vattenflaskan men inte för att låta gnällig men eftersom dom väger 300g mer och när hjulen roterar gör det väll större skillnad lr tänker jag helt fel just nu?

hur många o hur långa uppförsbackar kör du då? jämfört med hur långt du kör på slätten

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller inte med JT. Det är skillnad på fast och roterande vikt, 300 gam på ramen känns inte alls när du cyklar medan 300 gram på hjulen känns oerhört mycket. Jag undrar om de som ger den typen av råd verkligen har provat att cykla med ett par riktigt lätta hjul. Enligt min erfarenhet är det väldigt mycket roligare att cykla med lätta hjul, responsen gör cykeln kul att köra. Skulle det vara bättre med tunga hjul så som Cosmic carbon skulle du se proffsen cykla med dem på TdF eller girot.

GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller inte med JT. Det är skillnad på fast
> och roterande vikt, 300 gam på ramen känns inte
> alls när du cyklar medan 300 gram på hjulen
> känns oerhört mycket. Jag undrar om de som ger
> den typen av råd verkligen har provat att cykla
> med ett par riktigt lätta hjul. Enligt min
> erfarenhet är det väldigt mycket roligare att
> cykla med lätta hjul, responsen gör cykeln kul
> att köra. Skulle det vara bättre med tunga hjul
> så som Cosmic carbon skulle du se proffsen cykla
> med dem på TdF eller girot.

tycker inte riktigt det är en rättvis jämförelse, proffsen kör ju aero hjul med, bara att de kör grymt lätta aero hjul :D går ju att få båda så att säga, men kostar dessto mer.

frågan är hur stor skillnad man känner på ett par 1450 grams hjul o ett par 1470 grams hjul. jag måste personligen säga att jag själv inte märkte SÅ stor skillnad.

Cosmic Carbone är ju ett grymt bra hjul. Har tävlat mycket på sådana och de är verkligen bombsäkra och snygga. Fast de är verkligen tunga...

Happys Conti Test Team/Sub-7.30-grupp testar hjul i sin träningshelg i göteborg. De kör på 50 och 38mmm och de lättaste väger under 1200g.

Visst vill man ha lätta och aerodynamiska hjul eftersom man faktiskt kan få både och. Dessutom börjar priserna på kolfibergrejer dala lite nuförtiden.

/M

Senast redigerad av en moderator:
GöranH skrev:
> Jag undrar om de som ger den typen av råd verkligen
> har provat att cykla med ett par riktigt lätta hjul.
> Enligt min erfarenhet är det väldigt mycket roligare att
> cykla med lätta hjul, responsen gör cykeln kul
> att köra. Skulle det vara bättre med tunga hjul
> så som Cosmic carbon skulle du se proffsen cykla
> med dem på TdF eller girot.

Jag påstår inte att tunga hjul är bättre. Jag påstår att aerodynamiska hjul är i princip alltid är bättre än mindre aerodynamiska hjul och att vikten spelar väldigt liten roll, oavsett om den är roterande eller inte.

När det gäller vad jag cyklat på så har jag till skillnad mot många andra som ger råd faktiskt provat det mesta. Jag har cyklat på väldigt lätta mindre aerodynamiska hjul (Zipp 202), jag har cyklat på lätta aerodynamiska hjul (Zipp 404), jag har cyklat på väldigt aerodynamiska hjul (Zipp 808), jag har cyklat på tunga mindre aerodynamiska hjul (flera olika, Campa Eurus, Campa Scirocco, HED Kermesse mfl) och jag har cyklat på tunga aerodynamiska hjul (Zipp 404 kanttråd).

I endast en situation tycker jag man märker att det går fortare. Och det är med väldigt aerodynamiska hjul med väldigt hög fälg, i mitt fall Zipp 808. Enda orsaken till att jag inte alltid kör dom hjulen är att dom är ganska vindkänsliga. I övrigt tycker jag det är skitsamma rent känslomässigt, jag märker ingen större skillnad och jag tycker inte det är ett dugg roligare att köra med lättare hjul. Jag kör med lätta hjul när jag är nere i alperna, men det är mest psykologi och där kanske det gör någon liten skillnad. Hemma i Sverige är det helt meningslöst. Man tar igen det på aerodynamiken ändå.

Känslan sitter mest i huvudet.

Oj, luktar troll, men jag slukar betet:-)

Tycker att det är märkligt att alla aero-diskussioner handlar
om hjulen. Var är jämförelserna mellan ramar, åkställningar,
hjälmar och håriga ben?

För om det bara skiljer 2W i 40km/h mellan 7850C24CL och ZIPP404,
finns det nog billigare sätt att minska luftmotståndet?

/Niclas

NiclasY skrev:
> Tycker att det är märkligt att alla
> aero-diskussioner handlar
> om hjulen. Var är jämförelserna mellan ramar,
> åkställningar,
> hjälmar och håriga ben?

Dom finns i trådarna som behandlar detta. Varför ska vi diskutera benrakning och ramar i en tråd där någon frågar om hjul? Trådskaparen frågade inte vad han skulle göra för att bli mer aerodynamisk, han undrade vilka hjul han skulle köpa.

JT skrev:
> Varför
> ska vi diskutera benrakning och ramar i en tråd
> där någon frågar om hjul?

Det var inte jag som tog upp aero-egenskaperna;-) och då måste jag
lägga till att det är det totala luftmotståndet som räknas.

/Niclas

Fast just aero linjeloppsramar & sittposition tycker jag sällan kommer till diskussion (eller så är jag för selektiv i mitt forumläsande). Mycket oftare tycker jag mig se trådar om hjulval och vilka som ger lägst luftmotstånd och deras vikt. Kanske är det för att byte av hjul är mer "bling"?

Folk har stirrat sig tokblinda på aerodynamiska hjul, klart man måste tycka att det är bäst när man redan lagt typ 15.000.- på ett par hjul och man blir fortfarande ifrånåkt. Man kan använda de pengarna till annat som gör en snabb på riktigt.

Vill man ligga i utbrytning som Jens Voigt så är det nog att föredra högprofil, kan man hålla hans tempo också så är det sådana man ska ha. Själv är jag en annan typ av cyklist och har inte nytta av högprofil utan valet föll på Racing Zero där ingen kraft går förlorad uppför eller i igångdragen.

Barnis skrev:
> Vill man ligga i utbrytning som Jens Voigt så är
> det nog att föredra högprofil, kan man hålla
> hans tempo också så är det sådana man ska ha.
> Själv är jag en annan typ av cyklist och har
> inte nytta av högprofil utan valet föll på
> Racing Zero där ingen kraft går förlorad
> uppför eller i igångdragen.

Nja, du måste ffa cykla rejält mycket långsammare för att du inte skall förlora på ditt hjulval.

Enl de tester Tour har gjort av hjulen
Namn                       vikt(f/b/tot)   aero(40km/h) styvhet(f/b)   Rotationsenergi
Fulcrum Racing Zero        680/839/1519g     15,2W         49N/40N      116J
Mavic Cosm Carb SL Prem    843/1031/1874g    12,5W         51N/47N      136J
Mavic Cosm Carb SL  (2005)   -/-/1985g       12,2W         58N/53N      143J

och mha http://www.analyticcycling.com
finner man att bara vid hastigheter under 30km/h är Fulcrum Racing Zero snabbare.

/Håkan

hehe, så bara för att man inte heter jens vogt, så ska man inte köra med aero hjul? :D känns som lite torftiga motiveringar för att övertyga sig själv om att man gjort rätt val :D

Visst, det är som JT skriver, aero hjul cyklar fortare. Men det beror på vad du vil uppnå, själv väljer jag lågprofilhjul(Mavic Open Pro), för jag tycker de är snyggare och är mera komfortabla. Mera komfort gör det roligare att cykla länge.
Salve

Jensen ditt klappträ, har du lässvårigheter ? Jag skrev att jag är inte SAMMA TYP av cyklist som Jens Voigt. Jag är för övrigt inte utan högprofil då jag har ett par 808: or på tempohojen, jag är inte så dum så jag riskerar att köra sönder dom på något linjelopp, när det enligt min mening inte gör någon skillnad för MIG.

Barnis skrev:
> Jensen ditt klappträ, har du lässvårigheter ?
> Jag skrev att jag är inte SAMMA TYP av cyklist
> som Jens Voigt. Jag är för övrigt inte utan
> högprofil då jag har ett par 808: or på
> tempohojen, jag är inte så dum så jag riskerar
> att köra sönder dom på något linjelopp, när
> det enligt min mening inte gör någon skillnad
> för MIG.

jaha, trevligt att du börjar inlägget med att lägga dig på sandlådenivå. vad jag menade, som tydligen inte framkom eftersom du kände att du behövde använda påhopp, var väll att varför måste man vara samma typ av cyklist som jens voigt för att ha en fördel av aero hjul.

men visst, det är väll en smaksak.

HåkanC skrev:

>
> Nja, du måste ffa cykla rejält mycket
> långsammare för att du inte skall förlora på
> ditt hjulval.
>
> Enl de tester Tour har gjort av hjulen
>
> Namn vikt(f/b/tot)
> aero(40km/h) styvhet(f/b) Rotationsenergi
> Fulcrum Racing Zero 680/839/1519g 15,2W
> 49N/40N 116J
> Mavic Cosm Carb SL Prem 843/1031/1874g 12,5W
> 51N/47N 136J
> Mavic Cosm Carb SL (2005) -/-/1985g 12,2W
> 58N/53N 143J
> och mha http://www.analyticcycling.com
> finner man att bara vid hastigheter under 30km/h
> är Fulcrum Racing Zero snabbare.
>
>
>
> /Håkan

Nu får du gärna förklara för mig, vad innebär effekten? krävs det 12W att hålla igång ett par Mavic Cosmic och 15W för att trycka runt ett par Fulcrum? 25% mer!!

Vid 40km/h krävs det 236W enligt analytic cycling på platt väg. Stoppar vi nu in hjulen också krävs det 248 eller 251W, eller 1,2% skillnad. Satt i ett sammanhang är det ju noll och intet de där 3 watten. Eller räknar jag och tänker fel nu?

Hmm, min tyska är rätt krasslig och jag tror jag kommer få rätt svårt att tillgodogöra mig den där artikeln. Du kan inte förklara vad det är som är fel?

gille skrev:
Du kan inte förklara vad det är
> som är fel?

Jag tror inte att du tänker fel. Matar man in standardvärden på analyticcycling
men utan lutning, räcker 243 W till 40km/h. 2W till, höjer farten till 40,14km/h.

Runt Vättern kan man faktiskt spara drygt 90s, om man kör solo och orkar
hålla 40 i snitt i 7.5h.

I 30km/h ger +2W bättre utdelning; 30,18km/h, drygt 210s snabbare, fortfarande solo.

Alltså värdelöst vetande för de flesta av oss som genom träning kan höja effektuttaget
betydligt mer än så.

/Niclas

Tillbaka
Topp