Vilka lampor till racer?

Vilka lampor till racer?
kais01 sa:
men då blir det väl trögare att trampa?
Det är ju ingen perpetuum mobile
Men oavsett effektuttaget är en navdynamo inte en spänningskälla på 3W.

Dessutom kan det vara bra att sätta din "upprördhet" över den bromsande effekten hos en navdynamo i perspektiv med skillnaden i rullmotstånd hos bra resp mediokra däck.
En skillnad som är mer än tre ggr större, ännu större tom på dåliga vägar och med en tung cyklist, vare sig cyklistens vikt eller vägbanan påverkar navdynamons förluster.
Hur väljer man då bra däck? Lyssna gärna på den här podcasten: https://cyclingtips.com/2016/08/cyc...ethinking-road-bike-tire-sizes-and-pressures/

/Håkan

Vilka lampor till racer?
kais01 sa:
nlc efterfrågade källa på hur mycket det går åt att driva en navgenerator. enligt den jag tänkte på tycks möjligen vara mer än den allmänna uppfattningen...

ska man få ut 3 watt ström måste man trampa 3 watt. och man ska kompensera förluster i båda hjuls kontakt med asfalten plus förluster i drivlinan. tyvärr är det några modeller som bromsar en del även när man inte drar ström ur dem.

som jag skrev en bit ner i länken och i denna tråd är det lite förvånande att randonneuerna fortfarande tycks omfamna tekniken. den tycks rätt kostsam både i termer av ekonomi och bromsad framfart.

har inte följt detta så noga, tog steget till laddningsbart och batterier tidigt 80tal. på den tiden laddningbara batteripackar nicd som förvarades i jackfickan och kopplades in i en rca-kontakt på styre eller under sadel. generatorn var kvar och kunde kopplas in vid behov.

finns säkert andra källor.

http://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-drag-lab-testing/

Jo, jag har också läst den länken men till skillnad från dig inte kommit till slutsatsen att (upp till) 6.5 W skulle vara en avgörande skillnad i motstånd eller tidsåtgång på en längre brevet. Det finns flera saker som "kostar mer" som t.ex. sitta som en käpp, att (som HåkanC redan påpekat) köra med dåliga eller tråkiga däck.

Vilka lampor till racer?
bra däck gör stor skillnad. är inte upprörd å randonneurernas vägnar när det gäller dynamo, bara förvånad. förstås är oberoendet en generator ger intressant i sammanhanget. men ts har ju som jag dragit slutsatsen att skippa generator.

jan heine och andra har iaf kommit till slutsatsen att gå över till däck som ger lågt motstånd irl på grov asfalt och varför inte grusväg. själv gillar jag därvidlag thunder burt, och på racern sitter continental tt 23 fram 25 bak, latexslang. rullar på asfalt ifrån det mesta, särskilt om den inte är slät.

håkan, interaktion mellan däck och vägbana ingår förstås i förlusterna för att med pedalkraft driva en navdynamo i framhjulet. två gånger till och med, dels när kraften skall ned i backen, sedan upp i framhjulet. det lär vara några milliwatt;)

Vilka lampor till racer?
Om man inte vill ha dem ovanpå styret och inte har möjlighet till montering framför gaffelkronan utan hellre vill ha lampan placerad under styret. Men som redan påpekats funkar det bara med oavbländade lampor. Typ.

Vilka lampor till racer?
HåkanC sa:
Dvs mer ljus på vägen och/eller längre lystid
Hur många fler ggr måste jag skriva det?

/Håkan

Det där har du tjatat om in absurdum på alla svenska cykelforum under de senaste 10-15 åren, så du behöver inte skriva det en enda gång till faktiskt. Men det är väl att hoppas på för mkt?

Vilka lampor till racer?
jonja sa:
HåkanC sa:

/Håkan

Det där har du tjatat om in absurdum på alla svenska cykelforum under de senaste 10-15 åren, så du behöver inte skriva det en enda gång till faktiskt. Men det är väl att hoppas på för mkt?

Det kräver att upprepas från år till år eftersom det ständigt dyker upp nya förmågor som inte förstår bättre! Ta dig tid att besvara Hasse#7:s pm istället för att gnälla på vänliga eldsjälar som HåkanC som försöker sprida kunskap som kan få cyklisters trafikuppträdande och rykte att förbättras en aning för omvärlden. Men det är väl att hoppas på för mkt?

Vilka lampor till racer?
JTF sa:
jonja sa:
HåkanC sa:

/Håkan

Det kräver att upprepas från år till år eftersom det ständigt dyker upp nya förmågor som inte förstår bättre! Ta dig tid att besvara Hasse#7:s pm istället för att gnälla på vänliga eldsjälar som HåkanC som försöker sprida kunskap som kan få cyklisters trafikuppträdande och rykte att förbättras en aning för omvärlden. Men det är väl att hoppas på för mkt?

+1

Vilka lampor till racer?
me.I.am sa:
JTF sa:
jonja sa:
HåkanC sa:

/Håkan

+1

+2

Vilka lampor till racer?
Stvzo-certad lampa rekommenderar jag, använder mig av en B&M Ixon IQ Premium. Slipper blända randoms så att de vinglar ut i min färdväg. :) Jag fastnade för den i höstas, det finns säkert vidareutvecklingar av den nu dock.

Tillbaka
Topp