Vilka märken/saker bör man undvika?

erol/frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Plocka isär din RS själv då.

Redan gjort och inte f-n behöver man vara kärnfysiker (Eller ens cykelhandlare...) för att fixa det. Dessutom var det för lite olja i den från början så det behövdes ju ändå. Det jag började fundera på är på vilken nivå den normale cyklisten ligger mek-mässigt? Har man pillat i (mekaniska...) saker sen barnsben så har man ju en bakgrundskunskap som inte gör cykelgrejerna så värst komplicerade. En av Chalmeristerna/ingenjörerna här på kontoret påstår att tummens felplacering i handen på ingenjörsutbildade står i stark relation till högt antal studiepoäng. Gör dom flesta som jag och fixar det själv eller lämnar de flesta bort?

:)

Jag försöker fixa allt själv, visst resultatet första gången jag riktade ett hjul var inte spikrakt men när jag funderat lite så blev det det åt alla håll. När jag bytte ram gjorde jag allt själv förutom att plocka ut styrlagerkopparna, dom fick jag hjälp med av min käre far. Dock har jag ingen komplicerad gaffel eller skivbromsar.

Haha, Calle om du hade stått i min cykelbutik
(om jag nu hade haft en) och jiddrat om dina
gamla moppar och skit hade jag slängt ut dig
direkt.

Cykel-relaterade saker att undvika:

Lila-anodiserade komponenter
Cyklar som annonseras på Blocket av FOLK SOM SKRIKER!!!
Cyklar som man får för att ha köpt en diskmaskin på El Giganten
Cyklar som är fel storlek för din kropp.
Beg. cyklar med pris som är för bra för att vara sant (läs stöldgods)
Gamla DH/FR hojar som säljs av killar med många synliga ärr
Kolfiberkomponenter med patina
Beg. OEM däck eftersom de oftast väger bly och har dålig gummiblandning
Icke-reducerade ekrar
Pendlarcyklar utan möjligheten att montera stänkskärm
Lampor som slukar batterier utan att ge mycket ljus
Billig Time pedaler
Elastomer gafflar
HT ramar som är "stajlade" som heldämpade ramar
Heldämpade cyklar som kostade mindre än ungefär 8000:- som ny

Newsboy skrev:
> Haha, Calle om du hade stått i min cykelbutik
> (om jag nu hade haft en) och jiddrat om dina
> gamla moppar och skit hade jag slängt ut dig
> direkt.

Ohhhh, cykelhandlare är ju sååå macho. Muahaahaaaaa... :D

Den där fula moppegaffeln 25 år sen var alltså precis lika "avancerad" som dagens såååååååå komplicerade cykelgafflar. Om du inte fattade så var det så jag menade. Ingen av mtb-gafflarna är mer utvecklade än nån motorcykelgaffel, men ändå yrar vissa cykelhandlare om att bl a gafflar är vääääldigt komplicerat och inte jämförbart med nåt annat i mekanikens historia. Deras BS orsakar i min mening att vissa inte vågar skruva alls på hojen och därför står dom där och glor helt i onödan när nåt krånglar.

Läsvärt här på Happy är riktigt bra och jag rekommenderar dom som ber mig om råd att kolla där först för jag är så värdelös på att förklara hur man gör. Det slutar alltid med att jag får göra jobbet själv annars. Att demonisera nåt så mekaniskt simpelt som en cykel så att folk inte vågar laga den själv är bara girigt av handlarna. T ex skivbromsar som har funnits i rätt många år i övriga världen är tydligen helt nyuppfunna vad gäller cyklar enligt vissa handlares otroliga munläder.

Sam skrev:

> Cykelhandlaren ska vara service-inriktad till
> tusen. jag upplever att många cykelhandlare tar
> sig själva på alldeles för stor allvar, de tror
> typ att det är chefsmekaniker åt Lance
> Armstrong....

Så här är det ofta Sam:

Det är fler kunder som gör fel när de ska meka med sin hoj än va det är kunder som gör rätt. De har börjat att meka, lyckats att sabba produkten eller saknat verktyg och på så sätt inte kunna slutföra arbetet. Därför är det enligt mig bättre att vara övertydlig och förklara för kunden "att det KAN vara svårt OM man inte är så händig, kunskap eller saknar verktygen". Den generella kunden som kommer in hos oss har ingen/liten kunskap om hur man gör, det är därför de lämnar det till oss.
Sen finns det naturligtvis många som är händiga, läser manualen, kollar på nätet och vet hur man ex/ tar isär sin framgaffel.

Nu kan jag ju inte tala för alla cykelhandlare, bara den butik jag arbetar i. Bra service är otroligt viktigt, kombinerat med lite humor så blir dagen helt superb.

Om Lance skulle komma in i butiken skulle jag ge honom skulle jag inte pilla på hans cykel, utan självklart utmana honom på backwheelie. Om han vann skulle jag ge honom 1000 nålar , fast hårt. =)

/Micke

kokodrill skrev:
> Det är fler kunder som gör fel när de ska meka med
> sin hoj än va det är kunder som gör rätt. De har
> börjat att meka, lyckats att sabba produkten eller
> saknat verktyg och på så sätt inte kunna slutföra
> arbetet. Därför är det enligt mig bättre att vara
> övertydlig och förklara för kunden "att det KAN
> vara svårt OM man inte är så händig, kunskap eller
> saknar verktygen". Den generella kunden som kommer
> in hos oss har ingen/liten kunskap om hur man gör,
> det är därför de lämnar det till oss.
> Sen finns det naturligtvis många som är händiga,
> läser manualen, kollar på nätet och vet hur man
> ex/ tar isär sin framgaffel.

Jag är händig, läser manualen och kollar på internet... Men jag tycker ändå att det är roligare att ta med sig cykeln till sin favvo-lbs och lämna in den för service. Dels får hojjen dubbelkärlek av en kunnig mekaniker med yrkesstolthet samtidigt som jag får snacka cykel med sköna lirare och ta en fika under tiden. Klart mycket bättre än att slita i prylarna själv. Dessutom så stödjer jag min LBS så att dom får in lite stålars. Kan aldrig vara fel att stödja det lokala näringslivet.

Daner: Klockrent! Så om killen som säljer en DH cykel, på blocket med versaler i annonsen, som han fick med tvättmaskinen har väldigt många ärr skulle du rekommendera ett köp då? *skratt*

Senast redigerad av en moderator:
Newsboy skrev:
> Haha, Calle om du hade stått i min cykelbutik
> (om jag nu hade haft en) och jiddrat om dina
> gamla moppar och skit hade jag slängt ut dig
> direkt.

Woooah ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!!! Saved my day :D

Mattias L skrev:

> Jag är händig, läser manualen och kollar på
> internet... Men jag tycker ändå att det är
> roligare att ta med sig cykeln till sin favvo-lbs
> och lämna in den för service. Dels får hojjen
> dubbelkärlek av en kunnig mekaniker med
> yrkesstolthet samtidigt som jag får snacka cykel
> med sköna lirare och ta en fika under tiden. Klart
> mycket bättre än att slita i prylarna själv.
> Dessutom så stödjer jag min LBS så att dom får in
> lite stålars. Kan aldrig vara fel att stödja det
> lokala näringslivet.

Du har precis fattat va det handlar om. Att ha en bra och trevlig LBS gör förhoppningsvis att fler vill stödja den och att detta i sin tur genererar fler aktivt tränande cyklister då ryktet sprids. Klart alla cyklar får kärlek, inte bara de dyraste, utan då menar jag verkligen alla.

kokodrill skrev:
> Det är fler kunder som gör fel när de ska meka med
> sin hoj än va det är kunder som gör rätt. De har
> börjat att meka, lyckats att sabba produkten eller
> saknat verktyg och på så sätt inte kunna slutföra
> arbetet. Därför är det enligt mig bättre att vara
> övertydlig och förklara för kunden "att det KAN
> vara svårt OM man inte är så händig, kunskap eller
> saknar verktygen".

Kunderna som misslyckas och sen kommer släpande på delarna till handlaren verkar ofta vara samma kategori som "bara rullade omkring när ramen gick av på åtta ställen"...

Ägaren på Cykelcenter utanför Trollhättan/Vänersborg visade sig vara f d kranförare och det är väl därför jag har uppfattat honom som mekaniskt trovärdig. Han pratar inte skit och idiotförklarar en inte.

Rippa skrev:
> Woooah ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!!!
> Saved my day :D

Du är ju så lättroad... :P

Faktum kvarstår: MTB-grejerna är rätt simpla men då de köpstarka hellre lägger energin på "dekaltrimning" och cykelsocial status än relevant teknik och drift efter utveckling finns inte pressen på tillverkarna att verkligen utveckla grejerna. Vissa konstruktioner är redan ratade av tidigare branscher men de ängsliga trend-MTB:arna går att sälja vad som helst till med rätt marknadsföring. Går det att sälja gummiband för att Läääääännns har beordrat det går det nog f-n att sälja vad som helst...

Calle F skrev:

> Faktum kvarstår: MTB-grejerna är rätt simpla men
> då de köpstarka hellre lägger energin på
> "dekaltrimning" och cykelsocial status än relevant
> teknik och drift efter utveckling finns inte
> pressen på tillverkarna att verkligen utveckla
> grejerna. Vissa konstruktioner är redan ratade av
> tidigare branscher men de ängsliga trend-MTB:arna
> går att sälja vad som helst till med rätt
> marknadsföring. Går det att sälja gummiband för
> att Läääääännns har beordrat det går det nog f-n
> att sälja vad som helst...

And your point is..????

Rippa skrev:
> And your point is..????

Att det säljs för mycket hypade halvtaskiga prylar av säljare som i en hel del fall kan kallas gör-det-självare i bästa fall?

För er i Stockholm är det inget problem. Bara att byta butik. Här får man leva med det (Om man ens har nån lokal butik), åka långt eller beställa på postorder. Därför blir jag rätt grinig när folk med 20 butiker i sitt närområde kallar oss med sex mil enkel väg (För vissa grejer räcker det med 3,5 mil...)till en välsorterad affär illojala om vi inte gynnar denne. Jag handlar också hellre från t ex CRC än står ut med den svenska MTB-postorderns leveranstider. Andra branscher brukar funka OK men inte cykelbranschen. Hur j-la nonchalanta tror dom dom kan vara utan att jag och andra tröttnar?

ytterligare en tråd som glider ner i det glesbyggdspolitiska träsket.

Calle, det är ingen som sagt att man skall vara lojal mot dåliga handlare eller att man är illojal om man beställer från england. Allt det där har du läst in i andras inlägg på egen hand. Lunga ner dig lite och försök förstå vad folk skriver istället. Det hela är liiite mer nyanserat än vad du får det till.

rikard skrev:
> Det hela är liiite mer nyanserat än vad du får det till.

Svart eller vitt? Vitt eller svart? Grått? Nää!!!!

Calle:

Flytta till en riktig stad?
Handla dina hypade cykelprylar på nätet istället?
Producera egna prylar om allt som säljs nu är sån skit och du är så duktig?

Och ja, du tycks vara lika prylfixerad som oss andra även om gör allt för att dölja det. Orange Hitman någon?

Gå ut och andas lite frisk luft, sköt om rabatterna eller trimma moppen.
Världen är inte så mörk och dyster som man ibland kan få för sig!

rikard skrev:
> ytterligare en tråd som glider ner i det
> glesbyggdspolitiska träsket.

Det finns inget "glesbygdspolitiskt träsk". Den tiden är över och landsbygden är nog i "viss" mån på väg utför. Konstgjord andning i 70-talsstil kan nog inte hålla det vid liv så värst länge. Problemet är bara att när man bor utanför de mer attraktiva regionerna så är det svårt att ta sig in där bl a bostadsmässigt. En bostadskarriär här räcker inte för steget över till t ex Stockholms prisnivå. Det finns massor med människor här som inget hellre vill än att flytta till Stockholm eller Göteborg men har dom ingenstans att bo så blir dom kvar här vare sig dom vill eller inte.

Och visst skiver folk här att man SKA stödja svenska handlare. Om dom som tycker så bor i storstad bryr jag mig inte om dom då dom inte ser min verklighet. Vi som bor här har givetvis andra stora fördelar här som t ex korta sträckor till allt, rätt ren luft, fantastisk miljö och totalekonomiskt hyfsat (Om man nu har jobb...) i o m delvis låga priser. Som cyklist är det dock bökigt och då blir det snabbast och billigast via nätet som gäller.

En dag i en viss Happymedlems liv:

En viss Happymedlem vaknar i sin landsortsidyll och känner sig genast irriterad ty så som så många gånger för drar tankarna obevekligt iväg till STOCKHOLM.

Irritationen stiger, då han inte kan styra tankarna bort från de förtroendevalda. Inre bilder av Kommunstyrelsens
ordförande
emperor1.jpg

och vice ordförande
darth_vader.jpg

grumlar hans sinne.

Och inte blir det bättre av att mentala bilder av Stadshuset
death_star2.jpg

tränger sig på.

Utanför skiner solen och Happymedlemmens ilska är nu på topp då han inte kan låta bli att föreställa sig flanerande STOCKHOLMARE
Stormtroopers%204.jpg

i ett solvarmt Kungsan.

Happymedlemmen brygger sitt morgonkaffe svart, svart. "Det är tur att man bor långt därifrån", tröstar han sig med.

Ett märke man bör undvika är blåmärke. Jag har nästan aldrig varit nöjd med dem, bara lite stolt ibland.

/Magnus

Rippa skrev:
> En dag i en viss Happymedlems liv:
>
> En viss Happymedlem vaknar i sin landsortsidyll
> och känner sig genast irriterad ty så som så många
> gånger för drar tankarna obevekligt iväg till
> STOCKHOLM.
>
> Irritationen stiger, då han inte kan styra
> tankarna bort från de förtroendevalda. Inre bilder
> av Kommunstyrelsens
> ordförande
>
>
> och vice ordförande
>
> grumlar hans sinne.
>
>
> Och inte blir det bättre av att mentala bilder av
> Stadshuset
>
> tränger sig på.
>
> Utanför skiner solen och Happymedlemmens ilska är
> nu på topp då han inte kan låta bli att föreställa
> flanerande STOCKHOLMARE
>
> i ett solvarmt Kungsan.
>
>
>
> Happymedlemmen brygger sitt morgonkaffe svart,
> svart. "Det är tur att man bor långt därifrån",
> tröstar han sig med.

Du träffade rätt bra där :D (Fast vice ordföranden är nog fulare...)

När Stockholms-suget sätter åt för mycket tar jag några dagar semester och drar dit. Vi flyttade från sth -95 (Sambon från Huddinge) och trivs väl rätt OK här men man minns ju gärna det som var bra efter några år och det blåser som fan runt knutarna här. Ändå tar det väl bara några timmar i stockholm innan jag tröttnar för allting tar ju sån tid. Köer och tokmycket trafik. Stressigt tempo som man har vant sig av med. Här har man ju andra problem. Jobben är osäkra. Man ska helst vara åttonde generation Lysekilsbo för att accepteras av "fiskardrängarna". Vintrarna är blåsiga och vidriga. Egentligen är ju cykelaffärsproblemen minimala nu när man kan handla på nätet och jag gör gärna det för min 16000 spänns lön ger inte så stort utrymme för långa körsträckor. Det är ju lite "veckans i-landsproblem" egentligen. Happy är ju rätt välfyllt med huvudstadsbor så det är klart att fokus ligger mycket där. När nån från en plats med bra handlare envist tycker man ska stödja svenska handlare så är det tyvärr inte min verklighet. Har man vid flera tillfällen ringt till affär i Göteborg, fått besked att dom har nån pryl hemma, gått tidigt från jobbet och sen kört dom där 11 milen enkel väg dit för att få beskedet "oj, vi såg visst fel och har det inte hemma" så tar det emot nästa gång, jag lovar. Då blir det t ex CRC och Parcel Force, som levereras av vår f d (bra) cykelhandlare som lämnar det i växeln på jobbet.

Pryltokig, va? Nääää, inte jag inte...

Hitman:en är köpt på Cykelcity i GBG då jag vid det tillfället hade råd att handla svenskt. Nu måste jag snåla lite mer igen. Att jag köpte förra hojen -89 kanske dämpar pryldårestatusen en aning också, plus att en Duke XC inte impar värst på nån :)

Solvarmt Kungsan, va!!! SADIST! Här ser det soligt och fint ut tills man går ut och förfryser öronen. Om en månad så blir det bättre dock :D

Calle F skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > And your point is..????
>
> Att det säljs för mycket hypade halvtaskiga prylar
> av säljare som i en hel del fall kan kallas
> gör-det-självare i bästa fall?

Så om jag vill får jag inte köpa vad jag vill? Och jag får visst inte sälja vad jag vill heller? Fattar inte. Vem tvingar dig att handla? Det är ju upp till dig om du vill shoppa eller inte. Vill du inte så låt bli, men låt andra fatta sina beslut själva.

>
> För er i Stockholm är det inget problem. Bara att
> byta butik. Här får man leva med det (Om man ens
> har nån lokal butik), åka långt eller beställa på
> postorder. Därför blir jag rätt grinig när folk
> med 20 butiker i sitt närområde kallar oss med sex
> mil enkel väg (För vissa grejer räcker det med 3,5
> mil...)till en välsorterad affär illojala om vi
> inte gynnar denne. Jag handlar också hellre från t
> ex CRC än står ut med den svenska MTB-postorderns
> leveranstider. Andra branscher brukar funka OK men
> inte cykelbranschen. Hur j-la nonchalanta tror dom
> dom kan vara utan att jag och andra tröttnar?
>

Jag har ca 3 mil till "min" lbs. Dom som ligger närmast struntar jag i, dom kan meka gräsklippare, men min cykel rör dom inte! Men inte sjutton blir jag ilsk för det. Det visar väl bara att branschen fungerar? Vissa vill ha hög kompetensnivå och en handlare som förstår skillnaden mellan olika bromsslangar. För andra räcker det med en handlare som kan justera bromsar. Välj själv, och eftersom du är så kunnig så behöver du ju inte ens någon mekaniker.

Fattar inte problemet...

Sedan var jag lite nyfiken på:
> Vissa konstruktioner är redan ratade av
> tidigare branscher men de ängsliga trend-MTB:arna
> går att sälja vad som helst till med rätt
> marknadsföring.

Lite exempel vore kul.

Ta och läs vad Calle skriver en gång till. Han har faktiskt en poäng med att gafflar, stötdämpare och skivbromsar har funnits väldigt länge på bilar och MC och att dom beskrivs som onödigt komplicerade av cykeltillverkarna, vilket blir en attityd som förs över på vissa butiker. Det är i många fall samma princip på funktionen. Som exempel kan jag nämna min gode vän Roy som hjälpte mig att lufta mina första skivbromsar, och snabbt tog över och genomförde det hela perfekt. När jag berömde honom efteråt och frågade om han hade gjort det förut svarade han "No, but i´ve done it several times on my Volvo. It´s the same principle".

Mattias L skrev:
> Lite exempel vore kul.

Billet-frästa delar: de flesta andra hållfasthetsberoende branscher kör kallsmidd alu hellre än fräst från stycke. Nu är ju CNC-maskiner så pass nere i pris att det är "lätt" att producera och så ser det ju rätt snyggt ut iofs. En kallsmidd svinbillig dussinstyrstam är ofta bra mycket starkare än en helfräst premiumstam med samma vikt

Helt luftfjädrade gafflar hade en rätt kort smekmånad bland kräset MC-folk. De flesta tycker allt att dom extra grammen stålfjäder är värd den vikten. På en mtb finns det väl en viss mening med den lägre vikten men riktigt följsamt tycker jag då inte det blir. Öhlins har väl inte mycket rent luftfjädrat längre. Nån HD Softtail-enhet tror jag finns iofs.

Sen är det väl mer detaljer som t ex dålig kolfiber, billiga alu-skruvar och undermåliga bromsslangar som redan har krånglat i andra applikationer, men ändå går att kränga hos de ofta yngre cykelkunderna (som inte minns när det inte funkade förra gången) eller gamla senila gubbar som jag som har glömt hur dåligt det var och faller för grupptrycket nu om det anses "rätt" nog :)

Markus F skrev:
> Som exempel kan jag
> nämna min gode vän Roy som hjälpte mig att lufta
> mina första skivbromsar, och snabbt tog över och
> genomförde det hela perfekt. När jag berömde honom
> efteråt och frågade om han hade gjort det förut
> svarade han "No, but i´ve done it several times on
> my Volvo. It´s the same principle".

Det är inte bara samma princip, det är samma sak. Själv kör jag med samma Findus små barnmatsburkar (står stadigt) och spolarvätskeslang till cykelns luftning som till bil/MC. Cykelgrejerna är inte särsklit komplicerade och med bra manualer, som t ex till Rock Shox prylar, så är det inte särskilt svårt ens för en måttligt erfaren mekaniker. Det enda jag svor över på min Duke XC var avsaknaden av dräneringshål för oljan. Jösses, vad svårt det var att tömma den helt innan isärtagningen.

Mekanisk skivbroms hade jag på min Honda 125:a K4 -72 (Fast det var nog -75:ans B6-gaffel om jag minns rätt), och varken min XT fyrkolv eller Hope Mono Minin skiljer sig avgörande på något vis från andra bromsar jag har haft på vare sig bil eller MC.

Calle F skrev:
> Mekanisk skivbroms hade jag på min Honda 125:a K4
> -72 (Fast det var nog -75:ans B6-gaffel om jag
> minns rätt), och varken min XT fyrkolv eller Hope
> Mono Minin skiljer sig avgörande på något vis från
> andra bromsar jag har haft på vare sig bil eller
> MC.

Mina skivbromsar på cykeln skiljer sig på ett avgörande sätt från de på bilarna. De är inte rostiga! Och med ens blev bromsjobben busenkla.

Mattias L skrev:
> Vissa vill ha hög kompetensnivå och en
> handlare som förstår skillnaden mellan olika
> bromsslangar. För andra räcker det med en handlare
> som kan justera bromsar. Välj själv, och eftersom
> du är så kunnig så behöver du ju inte ens någon
> mekaniker.
>
> Fattar inte problemet...

Jag tycker bara att dom ska kunna sina produkter så pass att dom kan ge dom dom där extra tipsen som jag inte visste att jag behövde. Då går jag dit igen. Säljer dom cykelmässigt avancerade prylar förväntar jag mig att dom vet vad dom sysslar med. Jag tycker det väldigt ofta brister där.

Det är knappast nån större serviceskillnad på cykelvaruhus som kränger/servar billiga hojar utan kunskap eller "finare" handlare som säljer/servar statuscykelgrejer utan kunskap.

oxr skrev:
> Mina skivbromsar på cykeln skiljer sig på ett
> avgörande sätt från de på bilarna. De är inte
> rostiga! Och med ens blev bromsjobben busenkla.

Rostiga bromsar har man ju inte så stora problem med på MC heller å andra sidan.

Du måste köra hårdare med bilen så slipper du en del av bromsproblemen. Ut och lek lite! (Givetvis på inhägnat område och med hjälm/bälte på. Happy-korrekt nog?)

Nu var det inte rostiga skivor jag tänkte på i första hand utan oken och den där bygeln som håller klossarna på plats. Det brukar kunna kärva ordentligt när man ska byta belägg och större delen av tiden går åt till att medelst diverse tillhyggen kunna rubba oket.

oxr skrev:
> Nu var det inte rostiga skivor jag tänkte på i
> första hand utan oken och den där bygeln som
> håller klossarna på plats. Det brukar kunna kärva
> ordentligt när man ska byta belägg och större
> delen av tiden går åt till att medelst diverse
> tillhyggen kunna rubba oket.

Kör man det bara varm nog ibland så brukar det hålla sig lite lösare, plus att om man sliter klossarna hårt så rör grejerna på sig och hinner inte rosta fast lika lätt.

När vi ändå är inne på det här med LBS och service.

Mailade min "LBS" och frågade ifall han kunde serva min och min brors Headshok gafflar.
-Javisst, inga problem, montera bort och kom in med dom. Sagt och gjort, av med gafflarna och en liten åktur till LBSen.

Väl där så bjöds vi in att vara med i verkstaden. Ägaren och tillika mekanikern tyckte att när vi ändå var där, så kunde vi få lära oss hur man servar en Headshok gaffel.
Han beskrev noggrant för oss vilka moment han gjorde och vad som var viktigt att tänka på. Steg för steg, riktigt pedagogiskt faktiskt. Sedan när första gaffeln var klar, var det dags för upprepad inlärning med gaffel nr 2.
Båda gafflarna fick nya packningar, ny olja och lagren uppsmorda.

När jag sedan frågade hur mycket betalt han ville ha för servicen svarade han: Nein, brauch ich nicht.

En sådan LBS, som sätter service i första hand, återvänder jag gärna till. Trots att det är en bit att åka.

Tilläggas kan att det inte alls är någon svårighet att själv serva en Headshok gaffel. Jag har tidigare blivit avrådd från att göra service själv, då detta sagts är mycket svårt och enbart ska utföras av proffs. Men det visade sig som sagt bara vara BS...

/Anders

AJ skrev:
> Tilläggas kan att det inte alls är någon svårighet
> att själv serva en Headshok gaffel. Jag har
> tidigare blivit avrådd från att göra service
> själv, då detta sagts är mycket svårt och enbart
> ska utföras av proffs. Men det visade sig som sagt
> bara vara BS...

Det är väl olika bakgrund och intresse som avgör ens nivå men inte kan en cykelgaffel vara så komplicerad då dom ju måste få ihop den på nolltid i fabriken för att tjäna så mycket som möjligt. Vi snackar ju massproduktion minst sagt.

Det är väl som sagt ens referenser som avgör. När jag irrade runt fort med trimmad SAAB V4:a på Nürburgring en gång så fixade jag på lördagkvällen att skifta sida på drivpaketen, byta kopplingslamell, justera ventilerna, justera bakbromsarna plus en snabbservice och ändå få tid till åtta timmars sömn efter en sen middag. Jag hade nog hunnit serva tio cykelgafflar på samma tid... :D

Min sambo trodde för övrigt att det måste ta en hel dag att skifta alla hjulen på bilen för det tog det för hennes farsa. 20 minuter med originaldomkraften (fem minuter mindre med verkstadsdomkraft) tycker jag är mer normal tid :)

Calle F skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vissa vill ha hög kompetensnivå och en
> > handlare som förstår skillnaden mellan olika
> > bromsslangar. För andra räcker det med en
> handlare
> > som kan justera bromsar. Välj själv, och
> eftersom
> > du är så kunnig så behöver du ju inte ens
> någon
> > mekaniker.
> >
> > Fattar inte problemet...
>
> Jag tycker bara att dom ska kunna sina produkter
> så pass att dom kan ge dom dom där extra tipsen
> som jag inte visste att jag behövde. Då går jag
> dit igen. Säljer dom cykelmässigt avancerade
> prylar förväntar jag mig att dom vet vad dom
> sysslar med. Jag tycker det väldigt ofta brister
> där.
>
> Det är knappast nån större serviceskillnad på
> cykelvaruhus som kränger/servar billiga hojar utan
> kunskap eller "finare" handlare som säljer/servar
> statuscykelgrejer utan kunskap.
>
> :)
>

Fast ser du inte lite snett på saken. Jag känner till din cykelbakgrund "sedan gammalt" och dessutom har du grym mekanisk bakgrund. Med andra ord är du jäkligt vass på att cykla, och dessutom kunnig på det mekaniska.
Förväntar du dig verkligen att hitta en mekaniker som skall kunna ge dig "dom där extra tipsen du inte visste du behövde"? Möjligen om du fick sitta ner med designteamet bakom prylarna, och gagga över "insert valfri dryck här". Tror inte du kommer hitta någon butik i Sverige som kan ge dig det du letar efter. Skulle kanske kunna tänka mig två tre butiker som skulle kunna ge dig en match...

Calle F skrev:
> Helt luftfjädrade gafflar hade en rätt
> kort smekmånad bland kräset MC-folk.
> De flesta tycker allt att dom extra
> grammen stålfjäder är värd den vikten.
> På en mtb finns det väl en viss mening
> med den lägre vikten men riktigt följsamt
> tycker jag då inte det blir. Öhlins har
> väl inte mycket rent luftfjädrat längre.
> Nån HD Softtail-enhet tror jag finns iofs.

Är det inte skillnad på kraven bland MC folk och cyklister? Jag har väldigt begränsade erfarenheter av MC men det skiljer i både fart och vikt och framdrivningssätt.

> Sen är det väl mer detaljer som t ex
> dålig kolfiber, billiga alu-skruvar och
> undermåliga bromsslangar som redan har
> krånglat i andra applikationer, men ändå
> går att kränga hos de ofta yngre cykelkunderna
> (som inte minns när det inte funkade förra gången)
> eller gamla senila gubbar som jag som har glömt
> hur dåligt det var och faller för grupptrycket
> nu om det anses "rätt" nog :)

Ja men vinstmaximering genom billiga materialval finns väl i alla brancher?
Det är väl snarare jakten på ökad marginal som gör att tillverkare väljer billiga material snarare än att det är coolt med alu skruv och att man kan sälja på undermåliga bromsslangar på folk? (får jag 10 piskrapp med GoodRidge slangar nu?)

Cykeldelar med en hel del Voodoo kring sig när det kommer till "Gör det själv";

Dämpade framgafflar
Skivbromsar
Hjulbygge

Alla tre är enkla att göra själv om man tar sig tid, har intresset och tummen någorlunda välplacerat på handen.

Saker som man inte ska pilla med själv utan gedigen kunskap, erfarenhet och rätt verktyg;

Bakdämpare

Detta då de ibland innehåller kvävgas under högt tryck som man inte kan "tömma ur" och risken finns alltså att man bokstavligen skjuter ihjäl sig om man tar isär dem.

Cyklar är, jämförelsevis, väldigt lättmekade.

Har man inte tid, intresse och ingen bra LBS är det väl rätt självklart att man mekar själv?

Bra LBS:er är det ont om för den som 'kan' meka cykel. Den gode doktorn behagar dock vara ledig imorgon så jag får inte mitt skivbromsfäste planat som jag hade hoppats :/

Mattias L skrev:
> Fast ser du inte lite snett på saken. Jag känner
> till din cykelbakgrund "sedan gammalt" och
> dessutom har du grym mekanisk bakgrund. Med andra
> ord är du jäkligt vass på att cykla, och dessutom
> kunnig på det mekaniska.
> Förväntar du dig verkligen att hitta en mekaniker
> som skall kunna ge dig "dom där extra tipsen du
> inte visste du behövde"? Möjligen om du fick sitta
> ner med designteamet bakom prylarna, och gagga
> över "insert valfri dryck här". Tror inte du
> kommer hitta någon butik i Sverige som kan ge dig
> det du letar efter. Skulle kanske kunna tänka mig
> två tre butiker som skulle kunna ge dig en
> match...

Tips och tips, det kanske mer är att säljaren har lyssnat så mycket på sina leverantörer att han blir så trovärdig att jag tar honom på allvar. Ungefär som konstgjord solbränna: man ser ju att det inte är perfekt men denne bryr sig ändå så mycket att han anstränger sig lite extra (Fattar nån? :D ). Inte är det så kul att kleta med gaffeloljiga delar att jag gör det för nöjes skull, så hittar man nån som är så pass intresserad av sitt jobb att han (oftast är det ju just en han) troligen fixar min gaffel helt OK (och snabbt) så lämnar jag hellre bort det och gör nåt kul istället. Tyvärr har jag lite långt till nån sån mek här.

> Är det inte skillnad på kraven bland MC folk och
> cyklister? Jag har väldigt begränsade erfarenheter
> av MC men det skiljer i både fart och vikt och
> framdrivningssätt.

Egentligen inte. Jag tror inte konstruktionsmarginalerna hållfasthetsmässigt är annorlunda på t ex MC då ingenjörer tenderar att räkna på marginalerna rätt lika, åtminstone på kvalitetsgrejer. Sen är väl "straffet" rättsligt för en dålig mtb-konstruktion inte lika högt och det är väl därför man inte kan knata in på bensinmacken och köpa sig en billig kopia av t ex en superbike-Yamaha :)

> Ja men vinstmaximering genom billiga materialval
> finns väl i alla brancher?
> Det är väl snarare jakten på ökad marginal som gör
> att tillverkare väljer billiga material snarare än
> att det är coolt med alu skruv och att man kan
> sälja på undermåliga bromsslangar på folk? (får
> jag 10 piskrapp med GoodRidge slangar nu?)

Vinstmaximeringen är ju en sak, men vi har ju en "liten" tendens att gilla vissa saker trots att det egentligen inte finns nån bra anledning mer än statusen för stunden. Cykelfolket är väl totalt sett rätt unga och mottagliga för annan marknadsföring än sura gamla gubbar som t ex jag som redan gått på det mesta. Aluminiumskruvar kan ju f ö vara utmärkta men personligen köper jag dom inte på cykelaffären i så fall då jag sällan kan få veta vilken klassning dom har. Jag tänker inte nämna några märken men varför vissa ramar blir så "inne" är för mig rätt obegripligt när man ser hur dom håller och vilken finish dom har. Cykelfolket är "märkesreligiöst" i rätt lika mån som kamerafanatikerna och våra ilskna "Vs."-diskussioner är mentalt märkligt lika de på t ex fotosidan.se.

> Jag känner till din cykelbakgrund "sedan gammalt" och dessutom har du grym mekanisk bakgrund."

VAD känner du till?! :O

Jag fick lite konstigt rykte ett tag när jag hittade på lite (på den tiden) extrema saker. Nu för tiden är det ju dussingrejer. Att jag fick "extranamnet" Kamikazekalle efter att ha satt däckspår mitt uppe på en kompis hjälm är jag däremot rätt stolt över. Jag blev lite överentusiastisk vid en omkörning och fick till slut hoppa över kompisen på stigen nedanför för att komma om. När han skrek "j-la kamikazekalle!" med kanske 30 andra åkare runt så satte det sig rätt hårt... :)

Tillbaka
Topp