Vilka pedaler för pendling

testcykel

Aktiv medlem
Hej!
Ska pendla drygt två mil om dagen oavsett väder och årstid. Har vanliga skor eller ett par skor för traillöpning eller liknande.
Vilka av dessa är mest lämpliga? Kommer cykla på en Kona Dew.

Jag har pendlat med spd, mtb-pedaler med piggar/skruvar och ett par plastpedaler med plastpiggar.
Skulle inte rekomendera ditt första alternativ. Det är säkert väldigt bra grepp men vill du nånsin ha nåt sorts skoöverdrag så slits dom sönder onödigt fort.
Ska det funka bra på vintern är nog plast bättre för att inte kyla ner fötterna lika snabbt och pedaler med hål i är nog skönt för att slippa att det byggs upp snö/is på dom varje gång du kliver av/på pedalerna

Har pendlat med pedaler liknande dessa sen min spd skor blev lite för kalla. Funkar kanon

Jag har pendlat med spd, mtb-pedaler med piggar/skruvar och ett par plastpedaler med plastpiggar.
Skulle inte rekomendera ditt första alternativ. Det är säkert väldigt bra grepp men vill du nånsin ha nåt sorts skoöverdrag så slits dom sönder onödigt fort.
Ska det funka bra på vintern är nog plast bättre för att inte kyla ner fötterna lika snabbt och pedaler med hål i är nog skönt för att slippa att det byggs upp snö/is på dom varje gång du kliver av/på pedalerna

Har pendlat med pedaler liknande dessa sen min spd skor blev lite för kalla. Funkar kanon
Bra synpunkter, tack!

Eller så kanske jag kör på någon av dessa:

Det beror på hur styva skorna är och var du vill placera foten. Jag skruvade av piggarna på ett par pedaler jag har för att inte förstöra mina skor.

Dessa annars? Stor platform för vanliga skor och spd när du väl vågar gå över. Har du tur så finns det säkert några rabattkoder i rabattkodstråden du kan roffa åt dig.

Dessa annars? Stor platform för vanliga skor och spd när du väl vågar gå över. Har du tur så finns det säkert några rabattkoder i rabattkodstråden du kan roffa åt dig.

Ser också vettiga ut, tack!

Hej!
Ska pendla drygt två mil om dagen oavsett väder och årstid. Har vanliga skor eller ett par skor för traillöpning eller liknande.
Vilka av dessa är mest lämpliga? Kommer cykla på en Kona Dew.

I vilken miljö cyklar du?
Är det stadsmiljö funkar vanliga platta gummipedaler bäst om du inte vill räsa mellan rödljusen, hundkoppel, irrande lattemammor och laxande medcyklister.
10944543_3519.jpg
Kostar lite, håller länge, kan servas.
Med vanliga kraftiga skor och om det är alldeles för jävligt även med skoöverdrag som inte slits sönder av pedalen.

Är det stadsmiljö funkar vanliga platta gummipedaler bäst om du inte vill räsa mellan rödljusen, hundkoppel, irrande lattemammor och laxande medcyklister.
Visa bilaga 531244
Med vanliga kraftiga skor och om det är alldeles för jävligt även med skoöverdrag som inte slits sönder av pedalen.
Mest stadsmiljö och sopsaltade cykelbanor (Nynäsvägen/Götgatan). Tack för tips!

De där har jag med, efter att fått tipset här för ca 2 år sen. Mkt nöjd.

Får man fråga varför?
Finns ju även pedaler med en platt och en SPD-sida. Klockrent när det är riktigt halt/ moddigt.
Självklart!

Handlar dels om att ta sig an något nytt som innebär fler inköp, pedaler och skor i detta fallet. Sen så gillar jag inte känslan av att ”sitta fast”, exempelvis när man åker längd eller utför, då det känns jobbigt i knäna. Har utåtvridna fötter så säkert därför.
Avslutningsvis så gillar jag tanken på att kunna ha vanliga skor på mig.
Men verkar ju super att man inte halkar av!

Förutom att jag vill kunna använda vanliga skor, stövlar och kängor flyttar jag också placeringen av foten när jag cyklar, ibland har jag pedalen under hålfoten, ibland längre fram. Dels beror det på hur fort jag trampar och belastning men även mycket för att det är skönt att kunna variera positionen.

Självklart!

Handlar dels om att ta sig an något nytt som innebär fler inköp, pedaler och skor i detta fallet. Sen så gillar jag inte känslan av att ”sitta fast”, exempelvis när man åker längd eller utför, då det känns jobbigt i knäna. Har utåtvridna fötter så säkert därför.
Avslutningsvis så gillar jag tanken på att kunna ha vanliga skor på mig.
Men verkar ju super att man inte halkar av!
Skulle ändå rekommendera att prova SPD. Vet ingen som slutat när dom väl testat. Är ju inte någon jätteinvestering heller (och kan ju tas med till nästa cykel).

Jag har både börjat och slutat med SPD. Fast för pendling hade jag fortfarande föredragit det förvisso. Men vill man kunna variera skor/ha vanliga går det bort. Kombipedaler är inte happykorrekt, men just för pendling har jag tyckt se funkar utmärkt. När man har rätt skor har de SPD, men man kan också köra med finskorna.

Jag vill byta pedaler på min pendlingscykel från SPD till vanliga.
Antar att jag inte vill ha för aggresiva piggar som gör sönder skorna eller blir obekväma?
Vad är dagens tips?

Jag vill byta pedaler på min pendlingscykel från SPD till vanliga.
Antar att jag inte vill ha för aggresiva piggar som gör sönder skorna eller blir obekväma?
Vad är dagens tips?
Shimano PD-EF202 (?) kanske?

Inga piggar som förstör skorna och stor och rejäl plattform.

Mina monterades ganska nyligen och jag har inte cyklat så mycket med dem än, runt 500 mil bara, så kan inte riktigt uttala mig om hållbarheten men hitintills har de hållit ihop. En jäkla sak är att det behövs en dyr specialhylsa för att ta isär dem så istället har jag borrat ett litet hål i locket och servade nu genom att trycka in lite nytt fett som i sin tur tryckte ut det smutsiga fettet vid andra änden.

På vintern något billigt i plast. Plasten kommer åtminstone isolera lite från en cykel som är designad för att kyla ned fötter.

Visa bilaga 531244
Bump...

Tillbaka
Topp