Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Vilken är din källa till det påståendet?
SImopoulus, A.P. (2001) Evolutionary aspects of diet and essential fatty acids. World Rev Nutr Diet 88, 18-27.

Studien listar bla kostens ungefärliga omega-6/omega-3 kvot i olika populationer:
Kustnära fångstfolk <1
Jägare-samlare 2-3
Grekland <1960 2
Japan idag 4
Indien landsbygd idag 5-6
Norra Europa idag 15
USA idag 17
Indien stad idag 38-50

Där "idag" alltså var 2001. Gissningsvis är siffrorna för Europa & USA snarlika eller sämre 2025.
Jag fattar det som att det finns ganska god bevisning för att hög 6/3 kvot eldar på inflammation i kroppen och därför bör betraktas som skadlig och icke önskvärd.

Simopoulus (2002) Biomedicine & Pharmacoyherapy:
"Several sources of information suggest that human beings evolved on a diet with a ratio of omega-6 to omega-3 essential fatty acids (EFA) of approximately 1 whereas in Western diets the ratio is 15/1-16.7/1. Western diets are deficient in omega-3 fatty acids, and have excessive amounts of omega-6 fatty acids compared with the diet on which human beings evolved and their genetic patterns were established.

Excessive amounts of omega-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA) and a very high omega-6/omega-3 ratio, as is found in today's Western diets, promote the pathogenesis of many diseases, including cardiovascular disease, cancer, and inflammatory and autoimmune diseases, whereas increased levels of omega-3 PUFA (a low omega-6/omega-3 ratio) exert suppressive effects.

In the secondary prevention of cardiovascular disease, a ratio of 4/1 was associated with a 70% decrease in total mortality. A ratio of 2.5/1 reduced rectal cell proliferation in patients with colorectal cancer, whereas a ratio of 4/1 with the same amount of omega-3 PUFA had no effect. The lower omega-6/omega-3 ratio in women with breast cancer was associated with decreased risk. A ratio of 2-3/1 suppressed inflammation in patients with rheumatoid arthritis, and a ratio of 5/1 had a beneficial effect on patients with asthma, whereas a ratio of 10/1 had adverse consequences.

These studies indicate that the optimal ratio may vary with the disease under consideration. This is consistent with the fact that chronic diseases are multigenic and multifactorial. Therefore, it is quite possible that the therapeutic dose of omega-3 fatty acids will depend on the degree of severity of disease resulting from the genetic predisposition. A lower ratio of omega-6/omega-3 fatty acids is more desirable in reducing the risk of many of the chronic diseases of high prevalence in Western societies, as well as in the developing countries, that are being exported to the rest of the world."

Länk till hela studien

LMV är förstås av annan uppfattning: "Ibland diskuteras en kvot mellan omega-6- och omega-3-fettsyror. Det finns i nuläget inte några belägg för vad som är en optimal kvot för hälsa. Det mest betydelsefulla är istället det totala intaget av omega-6- och omega-3-fettsyror."

Såväl Staffan Lindeberg och Loreen Cordain (tunga namn inom paleolitisk kostforskning) refererar till Simopoulos' studier, vilket antyder att de håller god vetenskaplig kvalitet (förutom sedvanlig publicering i välkända skrifter med peer reviews).

Okej, om vi nu väljer att tro på att en hög kvot är dålig och att kvoten i dagens västerländska kost är ohälsosamt hög för alla medborgare. Då finns mig veterligt inga skäl alls att tillsätta extra omega-6 i gröten som MrSthlm var inne på. Vi ville ju få ner 6/3 kvoten, inte öka den.

LMV: "När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas."

Dagliga behovet av arakidonsyra (ARA) tycks vara 100-250 mg/dag. Vad det motsvarar i linolsyra är osäkert.
Staffan Lindeberg (2010): "Omega-6 och omega-3 fettsyror måste fås genom kosten, men nödvändiga mängder är mkt små, och kliniska symtom på brist ses endast vid speciella förhållanden såsom kronisk sjukdom och långvarig intravenös näringstillförsel."

Varifrån kommer då all denna omega-6 som påstås översvämma den västerländska kosten? Den kommer från alla håll och är tyvärr i princip omöjlig att undvika. Margarin, halv och helfabrikat, högprocessade varor, samtliga vegetabiliska oljor (exkl raps & linfrö), de flesta nötter och inte minst spannmål som genomsyrar inte bara all mänsklig kosthållning utan i lika hög grad våra tamdjursbesättningars. Har du koll på tex vad en broilerkyckling äter under sitt korta eländiga liv? Vad äter innegående värphönor?

Om vi tar vanlig olivolja, som ju har gott rykte som nyttig, så har den 6/3 kvot 13, dvs lika dålig som totalkvoten av 6/3 i nordeuropeisk kost från 2001. Olivolja hjälper alltså nada för att sänka kvoten, vilket däremot rapsolja (kvot 2) gör (jag skrev fel i förra inlägget). Rapsolja är därför ett ganska bra val att sänka totalkvoten, men min poäng var att linfröolja (kvot 0,2) är 10 ggr effektivare än rapsolja i detta avseende.

Staffan Lindeberg (2010):
"Fish is the food that most effectively reduces 6/3 ratios. The more fat in the fish, the lower the ratio in the meal. But even lean fish, such as cod (torsk), contributes to a low ratio, unless it is changed by the cooking method, which is often the case.
Human prey animals during the Paleolithic did not generally include animals eating seed (frön), which meant that the meat had a low 6/3 ratio.

The composition of the polyunsaturated fats in meat reflects what the animal has eaten, such that animals raised on grain-based feeds have a high ratio, around 7-15 for poultry (fågel), and 5-10 for other domestic animals. Meat from free-ranging cattle, have the same ratio as wild game, provided they are not finished off with grain. Likewise, fat composition in chicken eggs varies widely depending on the feeding of the hen, Free-range chicken, which primarily feed on grubs and grasses and are not finished off with grain, have a markedly low ratio."

Min kommentar: "finished off with grain" inför slakt är vad jag förstår en mkt vanlig sedvänja inom boskapsskötsel för att pressa upp slaktvikten, bla i USA. Hur det förhåller sig i EU är jag mer osäker på. Kött av mjölkkor som fått respass pga sviktande mjölkproduktion kan vi utgå ifrån har dålig kvot, då de ju ihållande har matats med kraftfoder (=säd) för att möjliggöra en för arten onormalt stor mjölkproduktion. Moderna mjölkkor ser förutom de enorma juvren som ofta kräver ko-BH för att inte trampa sönder spenarna, ut ungefär som mjölkkor gjorde förr. Men mjölkproduktionsmässigt handlar det mer om förtäckta Formel-1 bilar än om Volvo 240-serien. Och detta kött är vad jag förstår mkt vanligt i landets köttdiskar.

So there you have it. Om vi väljer att tro på hypotesen att ett födointag med en hög totalkvot 6/3 har potential att generera ohälsa, så innebär det att merparten av köttet i våra köttdiskar på ICA MAXI/COOP inkl våra frukostägg, har en olämplig profil på sina fleromättade fettsyror.

Som Lindeberg skriver ovan så är fisk det enskilda livsmedel som är överlägset effektivast på att sänka en hög totalkvot 6/3 sett över hela dagens födointag. Samtliga hos oss tillgängliga fiskarter har en kvot under 0,28 i naturligt tillstånd. Men se vad industribearbetning och panering gör med den fina råvaran:
Fiskpinnar stekta 3,7
Kolja panerad stekt 2,0
Och det verkliga skräckexemplet:
Tonfisk färsk 0,15
Tonfisk konserv i olja 7,45 (min gissning: solrosolja)
Och inte så värst mkt bättre:
Sardiner konserv i olja 1,6

Bland fiskkonserverna ser vi alltså frekvent användning av billiga omega-6 oljor, ofta solrosolja, som helt eller delvis neutraliserar fiskens fina effekt på den västerländska kostens för höga totalkvot. Anledning att syna fiskkonserver noga vid inköp. De makrill i tomatsås som tidigare varit uppe, innehåller mig veterligt enbart fisk och tomatpure och ingen olja, så de är ok.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Det har ju varit uppe en del olika tillskott i tråden, är det någon av dom som har en säkerställd placebo-effekt?
Eller dess motsats?

1738929586809.webp

Vilka piller äter ni?
Omega 6:3 kvot är intressant och jag tror vi vet alldeles för lite för att vidhålla att ett specifikt förhållande är optimalt.
Min personliga take på det hela som jag absolut inte kommer orka försvara genom att rota fram en massa studier är att båda behövs och fyller en roll i vår fysiologi och för vår hälsa men att grundproblemet är att vi får i oss för lite omega 3 i största allmänhet - så det som ger mest för hälsan är att istället för att aktivt undvika omega 6, så ska vi fokusera mer på att aktivt öka omega 3 intaget primärt genom livsmedel och vill man så kan man supplementera bara man gör sin hemläxa gällande varianter, dosering och vad man faktiskt får i sig.
Mer omega 3 bidrar ju automatiskt till en mer jämn kvot men jag tror det blir tillräckligt bra om man lägger lite mer energi på omega 3 intaget istället för att svartmåla omega 6.

Vilka piller äter ni?
SImopoulus, A.P. (2001) Evolutionary aspects of diet and essential fatty acids. World Rev Nutr Diet 88, 18-27.
Där "idag" alltså var 2001.
En lite väl "gammal" undersökning att dra slutsatser från alltså

LMV är förstås av annan uppfattning: "Ibland diskuteras en kvot mellan omega-6- och omega-3-fettsyror. Det finns i nuläget inte några belägg för vad som är en optimal kvot för hälsa. Det mest betydelsefulla är istället det totala intaget av omega-6- och omega-3-fettsyror."
Enl lmv har även konsumtionen av omega-3 ökat

Sedan 2001 har kunskapen fördjupats precis som den tex du citerar visar
Kanske det även kan vara dags för dig?

Vilka piller äter ni?
Hade magnesium hemma av någon anledning och har nu kört på det ett par veckor, inspirerad av denna tråd givetvis.
Funkar över förväntan! Sover längre ungefär 2 av 3 nätter och drömmer varenda natt! Normalt har jag sovit runt 6 timmar per natt men nu upp mot 8 timmar. Nöjd, oavsett placebo eller inte :-)

Vilka piller äter ni?
Men om du intar koffein i form av kaffe kan du ju få i dig spår av nyttigheter också. Skärpning!
Tvärtom, det passar perfekt nu när planen är att gå rent, enbart någon veckas dosering av magnesium och Omega 3 kvar (allt annat är slut). Det enda som känns lite jobbigt är att jag nu möjligen bör äta mera miljöförgiftade fiskar och grönsaker men i övrigt känner jag mig laddad. (y)

Undantag enbart för mitt whey protein men någon måtta får det vara, det är ändå inget vitamin-/mineraltillskott, jag tycker det är praktiskt helt enkelt.

Däremot är jag säker på att den här tråden dräller av piller/tillskotts-ätande hycklare men det glädjer mig varje gång när någon är ärlig med sitt intag (missbruk). 🙂

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Tvärtom, det passar perfekt nu när planen är att gå rent, enbart någon veckas dosering av magnesium och Omega 3 kvar (allt annat är slut). Det enda som känns lite jobbigt är att jag nu möjligen bör äta mera miljöförgiftade fiskar och grönsaker men i övrigt känner jag mig laddad. (y)

Undantag enbart för mitt whey protein men någon måtta får det vara, det är ändå inget vitamin-/mineraltillskott, jag tycker det är praktiskt helt enkelt.

Däremot är jag säker på att den här tråden dräller av piller/tillskotts-ätande hycklare men det glädjer mig varje gång när någon är ärlig med sitt intag (missbruk). 🙂
Jag kan kanske bekräfta att det funkar? Jag äter inget alls (förutom balanserad kost) men jag presterar inget vidare heller. Det kommer jag att fortsätta med länge....

Vilka piller äter ni?
Jag kan kanske bekräfta att det funkar? Jag äter inget alls (förutom balanserad kost) men jag presterar inget vidare heller. Det kommer jag att fortsätta med länge....
Bakgrund till mitt pillermissbruk: Jag har väl tyckt att det känts tryggt att gardera mig med lite vitaminer/mineraler/omega nu när jag ändå tränat väldigt mycket senaste dryga 4 åren. Äter absolut bra generellt (och i tillräcklig mängd) men slarvar med i synnerhet grönsaker och fisk. Har inte haft några problem med mina värden och hälsoundersökningen varje år på Sophiahemmet har gått utan anmärkning också.

Nu när jag ska prova gå rent får jag försöka skärpa mig lite med maten bara, inte värre än så, inget drama för någon i världen förutom för just mig personligen. LoL Väldigt många nu för tiden Ä L S K A R ju glänsa i köket, nästan som en hobby (vilket jag respekterar, bara att jag själv har andra hobbies). Får intrycket av att många spenderar väldigt mycket tid där, jobbar i köket, lagar mat, umgås, sover där, lyssnar på musik, filosoferar, bakar bröd etc och för dem är det här ett avsevärt mindre drama än för mig. Tror jag bara är lite avundsjuk på andra duktiga exemplariska personer. :unsure: 🙂 För mig är det mera effektivitet som gäller, helst lagar jag 5-7 portioner åt gången och ju snabbare det går ju bättre. (y) Multicookers (helst då "turbo"-modeller), airfryers och sådant älskar jag.

Kanske är dags att byta ämne nu från min noll-vision:

>
Vad tillför ni för energi under träningen både gällande dryck och annat? För renlevnadspersonerna här i tråden så antar jag att man skyr pulverbaserade energidrycker som pesten men lite nyfiken vad ni tar istället? Enervit carbo tablets och dylika produkter tar jag för givet är ett stort "no-no" också (då är man ute på jäkligt djupt vatten). Även gel och bars borde med samma logik vara ett stort "no-no". Men hur gör ni istället? Jag är nyfiken. 🙂 Ni bakar egna hälsosamma bars och kör med vatten + socker eller kanske saft?

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Bakgrund till mitt pillermissbruk: Jag har väl tyckt att det känts tryggt att gardera mig med lite vitaminer/mineraler/omega nu när jag ändå tränat väldigt mycket senaste dryga 4 åren. Äter absolut bra generellt (och i tillräcklig mängd) men slarvar med i synnerhet grönsaker och fisk. Har inte haft några problem med mina värden och hälsoundersökningen varje år på Sophiahemmet har gått utan anmärkning också.

Nu när jag ska prova gå rent får jag försöka skärpa mig lite med maten bara, inte värre än så, inget drama för någon i världen förutom för just mig personligen. LoL Väldigt många nu för tiden Ä L S K A R ju glänsa i köket, nästan som en hobby (vilket jag respekterar, bara att jag själv har andra hobbies). Får intrycket av att många spenderar väldigt mycket tid där, jobbar i köket, lagar mat, umgås, sover där, lyssnar på musik, filosoferar, bakar bröd etc och för dem är det här ett avsevärt mindre drama än för mig. Tror jag bara är lite avundsjuk på andra duktiga exemplariska personer. :unsure: 🙂 För mig är det mera effektivitet som gäller, helst lagar jag 5-7 portioner åt gången och ju snabbare det går ju bättre. (y) Multicookers (helst då "turbo"-modeller), airfryers och sådant älskar jag.

Kanske är dags att byta ämne nu från min noll-vision:

>
Vad tillför ni för energi under träningen både gällande dryck och annat? För renlevnadspersonerna här i tråden så antar jag att man skyr pulverbaserade energidrycker som pesten men lite nyfiken vad ni tar istället? Enervit carbo tablets och dylika produkter tar jag för givet är ett stort "no-no" också (då är man ute på jäkligt djupt vatten). Även gel och bars borde med samma logik vara ett stort "no-no". Men hur gör ni istället? Jag är nyfiken. 🙂 Ni bakar egna hälsosamma bars och kör med vatten + socker eller kanske saft?

Fattar inte - varför skulle det vara en motsats i att välja näringsrik varierad kost i vardagen respektive använda färdiga produkter utformade för ändamålet eller strösocker och dylikt i samband med träning / tävling / prestation?
Rätt verktyg för rätt situation och ändamål liksom.....

Vilka piller äter ni?
Fattar inte - varför skulle det vara en motsats i att välja näringsrik varierad kost i vardagen respektive använda färdiga produkter utformade för ändamålet eller strösocker och dylikt i samband med träning / tävling / prestation?
Ja, ni är nog stora nog att välja själva. Jag har inga problem med det. Finns ju tom de som hävdar att coca-cola är gott🤣 Perfekt är jag inte, men mindre och mindre dålig. Det läser jag in som ett gemensamt mål för oss allihop här 👍🏻

Vilka piller äter ni?
Jag håller med, bara att jag fått intrycket i tråden (möjligen felaktigt dock...) att det är så otroligt känsligt med olika typer av tillskott/piller etc (samt att många hävdar att det antingen är "blaha" eller onödigt) därför blev jag nyfiken hur puristerna på happy som tränar mycket gör rent praktiskt, inte konstigare än så. 🙂 Jag är nyfiken av mig.

En slutsats är väl att många lever i deras egna sanningar men det gäller ju i och för sig väldigt mycket här i livet, inte så konstigt, det blir så och vi människor funkar så. Typ, nästan alla tror på något men frågan är på vad? 🙂 Jag tycker det är intressant nu när vi är inne på tillskott/piller av olika slag samt kost.

Då började jag fundera lite för mig själv "Undrar hur alla dessa i tråden som är så kritiska mot vitamin-/mineraltillskott etc gör när de tränar, kör de fortfarande då the natural way och hur? (bakar de egna energikakor/bars, går de på saft, den klassiska bananen etc)"

Jag är positivt överraskad till att det verkar vara så mycket purister här, jag tycker det är roligt och imponerande, lite inspirerande också. (y)

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
"Jag är positivt överraskad till att det verkar vara så mycket purister här, jag tycker det är roligt och imponerande, lite inspirerande också." Det är väl såna som lockas av ämnet. Inte säkert det är statistiskt säkert. En annan sak: Hur vet t.ex. Livsmedelsverket vad som är ett dagsbehov. Är det att en mängd personer inte uppvisar några bristsymptom? Måste vara svårt att dra en gräns där...

Vilka piller äter ni?
Jag tror du inbillar dig att antalet "purister" är större än vad det är. För mig personligen har multivitamin nada att göra med energiintag för att bedriva träning.
Min grundläggande kost ska täcka mins grundbehov av makro- och mikronutrienter. Den är så att säga en konstant oavsett träning eller ej - sen tillkommer den energi som behövs för att genomföra önskad aktivitet med så gott resultat som möjligt. Den energin kan ibland i vissa fall täckas utmärkt av grundkosten, ibland kräver det en justering av grundkosten, t.ex. att andelen kolhydrater ökar på frukosten och proteinmängden reduceras inför ett tuffare pass, eller så tillgodoses energibehovet av att komplettera med specifika produkter eller bara ytterligare energikällor som också kan vara helt vanlig mat.

Men utgångspunkten är att grunden i min kost ska tillgodose alla behov jag har när man bara "lever som vanligt" utan några specifika energikrävande aktiviteter adderade.

Sköter man en bra grundkost blir multivitaminer och dylikt i regel överflödiga och mest dyrt kiss :)

Vilka piller äter ni?
Jag håller med, bara att jag fått intrycket i tråden (möjligen felaktigt dock...) att det är så otroligt känsligt med olika typer av tillskott/piller etc (samt att många hävdar att det antingen är "blaha" eller onödigt) därför blev jag nyfiken hur puristerna på happy som tränar mycket gör rent praktiskt, inte konstigare än så. 🙂 Jag är nyfiken av mig.

En slutsats är väl att många lever i deras egna sanningar men det gäller ju i och för sig väldigt mycket här i livet, inte så konstigt, det blir så och vi människor funkar så. Typ, nästan alla tror på något men frågan är på vad? 🙂 Jag tycker det är intressant nu när vi är inne på tillskott/piller av olika slag samt kost.

Då började jag fundera lite för mig själv "Undrar hur alla dessa i tråden som är så kritiska mot vitamin-/mineraltillskott etc gör när de tränar, kör de fortfarande då the natural way och hur? (bakar de egna energikakor/bars, går de på saft, den klassiska bananen etc)"

Jag är positivt överraskad till att det verkar vara så mycket purister här, jag tycker det är roligt och imponerande, lite inspirerande också. (y)

Är nog inte så många som knaprar vitaminpiller på rundorna, nej.

🙂 Men jag förstår din fråga, finns ju även "rundepurister" på Happy, i trådar som handlar om energidryck och liknande så brukar det alltid komma minst en kommentar om att hen möjligen har med sig en flaska med vatten på en 4-timmarsrunda - om det är väldigt varmt, typ.

Vilka piller äter ni?
Är nog inte så många som knaprar vitaminpiller på rundorna, nej.

🙂 Men jag förstår din fråga, finns ju även "rundepurister" på Happy, i trådar som handlar om energidryck och liknande så brukar det alltid komma minst en kommentar om att hen möjligen har med sig en flaska med vatten på en 4-timmarsrunda - om det är väldigt varmt, typ.
Tur att man kan göra som man vill. (y)

Visst vore det skojigt baka egna energikakor/bars, kan engagera dottern så att vi kan testa vid tillfälle men gällande vätskan kommer jag fortsätta med pulverbaserad energidryck, upplever det som oerhört praktiskt att få i mig den största delen av energin genom vätskan under träning. Men en purist misstänker jag helst inte kör med pulverbaserad energidryck dessutom tillverkad i utlandet i mitt fall, i och för sig kanske svindyra Maurten görs i Sverige :unsure: Något som verkar hyfsat vanligt är väl att en del med två flaskor har vatten i den ena och energidryck i den andra. Märkt att en del har svårt för när det blir för mycket söt kost och dryck under träning, själv har jag noll problem med det, sött är gott. 🙂

På tal om det håller mitt energidryckspulver på att ta slut :oops: dags för en storbeställning.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Det är ännu enklare med pillerbaserad sportdryck. Då slipper man stå där och slabba med skopor och pulverpåsen och allt kladd som blir.

Vilka piller äter ni?
Nu frågar jag åt en kompis🤫
Är det någon 50+are som provat "testo boosters"? Ger det någon positiv effekt som reklamen antyder? Borde väl funka bra även för cyklingen? Och det kompisen mest funderar över, vad händer om man dubblerar den rekommenderade dosen😁

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Är det någon 50+are som provat "testo boosters"? Ger det någon positiv effekt som reklamen antyder? Borde väl funka bra även för cyklingen? Och det kompisen mest funderar över, vad händer om man dubblerar den rekommenderade dosen😁
Jag är inte 50 plus men svarar endå. Kan lika
Gärna slänga dom där pengarna i sjön. Har man dåligt testosteron sök hjälp hos vården.

Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Kör en Ricky Bruch, stå på händer och kissa?

Vilka piller äter ni?
Säg till honom att lyssna på det här först. Vittnesmål från en som provat ingår.

Från länken:
"– Kommer man över tröskelvärdet som är ganska lågt så händer ingenting."

Med åldern avtar väl testosteronproduktionen i kroppen?
Ligger ändå en "normal" människa över tröskelvärdet upp emot 80 år, det är väl frågan.

Vilka piller äter ni?
Det diskuteras i slutet. Både vad gäller kvinnor och män. Byta fru när lusten tryter är ett alternativ när testosterontillskott inte fungerar som pennan kan tipsa sin kompis om.
Donald verkar ha tagit till sig en del av innehållet. Tänker på presidentordern om transpersoner.

Vilka piller äter ni?
så det som ger mest för hälsan är att istället för att aktivt undvika omega 6, så ska vi fokusera mer på att aktivt öka omega 3 intaget primärt genom livsmedel och vill man så kan man supplementera bara man gör sin hemläxa gällande varianter, dosering och vad man faktiskt får i sig.
Mercola & D'Adamo (2023) tycks inte hålla med dig:

"It is important to consume sufficient amounts of omega-3 fatty acids to sustain optimal health, with the recommended daily serving being between 500 and 1000 milligrams of omega-3 fatty acids [47,48]. Contrary to previous perceptions, however, consuming larger servings of omega-3 fatty acids does not support an ideal ratio. Instead, excessive quantities of omega-3s may cause additional metabolic damage—similar to that which occurs due to the conversion of elevated LA levels.

Furthermore, the circulation of excessive LA in the bloodstream, regardless of omega-3 fatty acid intake, contributes to the pathology of diseases. A more useful approach to increasing omega-3 fatty acid levels in the body and maintaining a healthy omega 3:6 ratio is by decreasing the consumption of omega-6 fatty acids, including LA [49]."

Länk till hela artikeln

För ordningens skull, får man lite vanvördigt fråga vad du själv har för formella meriter i biokemi och mänsklig metabolism?

Vilka piller äter ni?
En lite väl "gammal" undersökning att dra slutsatser från alltså
Med det resonemanget har väl Einsteins relativitetsteori från 1905 inte heller nån relevans längre? Kunskapsfronten rör sig inte så fort på alla områden, och det här är inget hett område, finns ju inga pengar att göra på det här, inga läkemedelsbolag som vill betala nån grundforskning på det här området.

Enl lmv har även konsumtionen av omega-3 ökat
Enligt Mercola & D'Adamo (2023) (är det tillräckligt nytt för dig?) :
"The standard American diet comprises 14 to 25 times more omega-6 fatty acids than omega-3 fatty acids, with the majority of omega-6 intake coming from LA."

Det ser alltså ut som min gissning var korrekt, att den amerikanska 6:3 kvoten har fortsatt öka sen 2001.

Enligt Läkartidningen (48/2008) har "kvoten mellan omega 6 och omega 3 i kosten har ökat från den idealiska 1–2:1 till 10–20:1".

Du kanske vill slå vad om pengar att den svenska 6:3 kvoten har sjunkit sen 2001 fram till idag 2025, du som har så bra på fötterna, och kan det här så ruskigt bra efter en minuts googling då du hittade LMV:s suveräna hemsida?

LMV: "När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas."
och
"I genomsnitt äter vi 2,7 gram omega-3-fett per dag, vilket innebär att ungefär 1,2 procent av den totala energin vi äter kommer från omega-3-fett."

Mercola & D'Adamo (2023)
"This calls into question how “essential” LA really is in the human diet, especially since, outside of a research lab or parenteral nutrition, it is virtually impossible to avoid ingesting enough LA to meet physiological needs in diets across the world today. Currently, most American adults are consuming far more than the recommended amounts of LA. According to the Institute of Medicine (IOM), the dietary guidelines for LA intake recommend an upper limit of 10% [24], which is much higher than the optimal level of 1–2% [25]. Despite the higher than optimal IOM dietary guidelines, the United States Department of Agriculture (USDA) reports that most adults are still consuming far above that limit [26]."

LMV hävdar alltså att 4 E% omega-6 är i underkant medans M&D hävdar att 1-2 E% är optimalt, och vidare att i råttmodeller 0,5 E% är optimalt.

Om man använder LMV:s siffror ovan: 9/2,7 så får man 6:3 kvot 3.3 vs Birgitta Strandvik, professor emeritus i barnmedicin, som forskat på omega 3- och omega 6-fettsyrorna, och hävdar att kvoten 2008 ligger mellan 10-20.
Varför stämmer LMV:s siffror så dåligt med Birgitta Strandviks, Håkan? Du som kan det här så bra, liksom du kan allt annat också så överlägset bra?

Vilka piller äter ni?
Vilka piller äter ni?
Ok, så vad är starka bevis då? Du som kan det här om möjligt ännu bättre än Håkan kan väl posta några enligt din mening invändningsfria länkar?
Ojoj, ömma tår märker jag. Ursäkta!

Jag har egentligen inga starka åsikter eller direkta kunskaper i frågan och jag har inte tänkt att fördjupa mig i den heller. Jag ville bara säga att en narrative review oftast inte är något annat än cherry-pickande maskerat till forskning. Vilket förstås kan intressant ändå som sagt.

Vilka piller äter ni?
Borde varit rulltårta, det botar allt! Men tror man på piller är säkert det också bra 😉
Min dotter har precis bakat en "vanlig" tårta och meddelat att det finns lite extra i kylen. Ska genast ta mig dit. Fattar inte riktigt hur det kan bli över när man gör en rund tårta men jag ska snart undersöka saken (befinner mig på annat våningsplan och har endast info via app 😀)

Tillbaka
Topp