Vilka plattforms-pedaler?

Eric W

Aktiv medlem
Så var det dags för nya pedaler! Vad finns det för prisvärda pedaler som inte väger ... typ bly?
Bra grepp är alltid en måste. Kollat lite på Da Bomb - Bomb pedal. Dock väger dom ca 530g~. Är det för båda eller bara för en (antagligen dum fråga..)?

Mitt tips är att inte lägga för mycket pengar på ett par plattisar. Man kör fort slut på dem, de tar otroligt mycket stryk bland stenar och så. Trist att se sina 1000 kronors plattisar se ut som skit efter några veckors cykling. Jag hade DMR V12 på förra hojjen, var nöjd med dem men de verkade inte tåla så mycket och kändes lite stora då de var ivägen ofta. Skulle vilja testa några av de nya pedaler som visades på Interbike, många tillverkare som ej haft plattisar först som visade sina nya modeller.

Senast ändrad:
OKej , tur får man väl säga. Jag menar ett halv kilo på var sin sida hade väl inte vart jätte roligt ...
Vart kan man hitta dessa kona pedaler då?

Cal: Ja , det var just därför jag letade efter ett par bra och billiga. Har ju själv sätt mina Wellgo pedaler får en del stryk och dom är inte speciellt vackra nu kan jag lova =)

Jag fastnade lite för de här hos CRC snygga och fick rätt ok kritik i någon MTB blaska, kan inte komma på vilken dock, annars kanske DMR V8 kan vara något? Måste köpa ett par nya själv eftersom mina shimano 520or försvann med cykeln jag blev av med och det lutar lite åt plattform...

/Petter

DMR V8 är nog prisvärda, men jag förstår inte vad deras "Grease Port" skall va bra för. Är de medvetna om att pedalerna tar in skit/vatten och har satt en smörjnippel på dem därför?

Atomlabs Trailpimp pedaler ser helt rätt ut i storleken, men frågan är om de håller. Några hårda slag mot stenar så spricker de väl. Ser lite klent ut.

Club Roost ser rätt trevliga ut...

PedalsFlatClubRoostPushCNCPedals.jpg

Dessa wellgo ser hållbara ut och ok i kvalitén för å va Wellgo. Tyvärr är inte Wellgo lika" lågbudget i Europa som i USA så egentligen är det nog inget bra köp. I USA är de dock svinbilliga och många köper dem därför.

PedalsFlatWellgoCNCPlatformB54.jpg

Annars har C.C många BMX-pedaler som ser helt okej ut.

Jag skall köra med mina DMR V12:or tills de är tokslut. Sen blir det kanske ett par V8:or tror jag om jag inte hittar nåt annat prisvärt med lika bra fäste.

Wellgo har V8 kopior, billigt(158kr): <http://www.chainreactioncycles.com/viewproduct.asp?category=Pedals+Flat&ModelID=563>
Jag köpte ett par för ett par år sedan, har knappt använt dom, men ska testa dom lite någon dag, kors i taket! ;-) De ser rätt kralliga ut, hur de håller kan jag än så länge inte uttala mig om.

/Leo

Det som är viktigast för mig är väl de här sakerna...
• Riktigt bra grepp, så benen verkligen trasas sönder om man vurpar utan skydd. ;)
• Gärna "anti-spin", typ oring på axeln så att pedalen ej spinner om man hoppar av dem utan står still.
• Vettiga lager som går att sköta om och som håller tätt.
• Helst inte blytunga, men hellre lite tyngd och att de håller.
• Ej för stora, då slår man bara i dem över allt.

Thats it. DMR V12 var nog bra på de flesta vis egentligen. Kunde fått vara lite mindre och lite kralligare i godset.

Buddha: Många kör med Crank Brothers Mallet C här på forumet. Search and you shall find... :)

Jag har ett par Wellgo B-27 på min Heckler och de är kanonsköna. Men kanske inte de billigaste... Finns på cc: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr&avd=1

BMX-pedaler är ett bra tips. Jag har ett par på min andra cykel som jag inte vet vad de heter, men de har funkat bra hittils. De kostade typ 180:- Se bara till att de är ordentligt breda och har mycket taggar. Visserligen är det ju många dirtkillar och bmx:are som kör med helt släta plattisar, alltså helt utan skruv eller taggar. Jag misstänker det är för att kunna grinda lite med pedalerna och för att inte fastna när man gör trick där fötterna lämnar tryggheten på pedalerna. Men ska man cykla på sin cykel är väl ändå nån form av grepp att rekommendera...

varför skulle ett par flatties ta mer stryk än ett par spd (med korg runt)?

jag kör med ett par nsx leg eaters. funkar hur bra som helst och har bra grepp. kostar runt 500ingen på huckfest/dr spoke.

>varför skulle ett par flatties ta mer stryk än ett par spd (med korg runt)?

Det gör dom nog inte. Inte alla modeller i alla fall. De utsätts däremot för mer smällar/islag pga. att de i regel är större än spd med korg runt. Jag köpte ett par Crankbrothers Mallet C med korg runt och gillade SPD's fördelar. Samtidigt tyckte jag inte att de funkade särskilt bra varesig med vanliga skor eller med spd-skorna utan att vara iklickad, och då jag inte vill köra iklickat jämt blev det fel. Då hade jag ändå monterat "grepp-plåtarna" med högre höjd på tänderna så att man skulle få bra fäste mot pedalen, men det gav ändå inte tillräckligt fäste för att det skulle kännas bra för mig.

>jag kör med ett par nsx leg eaters. funkar hur bra som helst och har bra grepp. kostar runt 500ingen på huckfest/dr spoke.

Okej. Trist att huckfest sida har legat nere så länge.

jag har ett par club roost pedaler som på bilden..och dom funkar hittills prima grymt grepp. (ser fortfarande fina ut även efter mina försök att grinda på dom)

keffmonst Skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har ett par club roost pedaler som på
> bilden..och dom funkar hittills prima grymt grepp.
> (ser fortfarande fina ut även efter mina försök
> att grinda på dom)

Ja, jag ser det...

De ser riktigt nice ut. En nackdel dock att pinnarna inte går att skruva i/ur för att justera greppet.
Samtidigt har jag slitit av 3-4 st av insexskruvarna (grepp-pinnarna) på mina DMR V12:or pga.
att det varit för lite gods runt dem och de varit långt utskruvade. Sen slår man i en sten hårt och
så slits hela insexskruven bort och tar med sig halva gängan och godset runt. Ganska illa på ett
par pedaler som kostar 1000kr (panikköp hos cykloteket, doh!). :)

Jag har också kraschat en del skruv på mina B-27:or. Oftast blir de bara böjda men svåra att få ut. Ett annat problem är att det blir en massa jord i själva skruvarna så att det är svårt att få i insexnyckeln och skruva ut dem. Är det nån sam har nåt bra tips för detta problem?

Jag brukar försöka stå på samma sida av pedalen så mycket som möjligt så att man i alla fall håller ena sidan fräsch...

/Per

En dutt silikon eller liknande i "insex-greppet" på de där små stoppskruvarna borde lösa jordproblemet. Men de är ju ändå ruskigt utsatta där de sitter. Jag skall ta och låsa dem med loctite på mina DMR V12:or, plutta i silikon i de huvuden som fortfarand är hela. Slår man i skruvarna lite lösare så "knöglar" man lätt till toppen så att en insexnyckel inte går ner.

Skruvar är inte helt ultimata som grepp-pinnar tyvärr. Men det är trevligt att kunna byta ut dem, justera längden på den uppstickande delen osv trots allt.

Smuffe Skrev:
> >
> Primo, Super Tenderizer 802gram
>
> Använder jag på min g-zero

är du nöjd med dem? har hört flera fall av spruckna och pedaler som faller sönder från primo.

Har kört med dem 2 sommrar nu är väl inte den som hoppar å droppar mest men väger ju runt 0,1 ton å de har då hålt ihop bra grep i dem oxå,polarns har då inte heller raklat nå

Jag kan rekommendera Azonic X Pedal.
Snygga, relativt lätta, kapslade maskinlager, grymt grepp.

Jag har även DMR V8 (mindre bra lager och mindre grepp) samt Snafu nånting och Azonic pedalen är klart bäst.

Förästen alla ni som kör plattisar, vad kör ni med för typ av skor. Jag har provat runt från allt från gympa dojjor till lättare kängor. Gympa dojorna känns för klena. Vill ha något lite styvare, typ skate skor. Men kollar man på undersidan är dom ofta helt omönstrade. Ska man gå å köpa sig ett par fotbolls-skor eller vadå?

skateskor sitter utmärkt på ett par flatties. Jag kör med ett par etnies de få gånger jag har flatties på cykeln...

Skor för flattier ska i min mening ha ett väldigt "slätt mönster. Om mönstret är djupt och öppet, typ vinterkänga, känns det skumt när man flyttar runt fötterna på pedalerna. Vidare bör sulans mönster vara i riktigt mjukt gummi för att ge bra grepp. Båda ovanstånde kriterier gör tyvärr att skorna inte är så lämpade att jogga runt med, framförallt om det är lerigt.

Jag har skaffat mig ett par 661 Launch som funkar kanon på flatties. Styv mellansula som gör att man inte får ont i fötterna som i vanliga skateskor (har provat det med).
Nu på hösten/vintern kör jag med kängor för att slippa bli blöt och kall.

micke: hur pass stela är 661-skorna i sulan jämfört med andra spd-skor? Man vill ju kunna "nypa till" med tårna om plattisar och då är det ju bra om inte sulan är för hård. Men man kan som sagt bli lite trött i fötterna efter en lång tur med vanliga skateskor...

Skateskor är för övrigt det klart bästa alternativet för plattisar. Har provat det mesta och mina Ripcurl skateskor är outstanding bäst jämfört med annat jag kört med.

Ullstrumpor är ett bra tips för blöta vinter och höstturer. Håller värmen trots kylan!

/Per

Hagdahl:
Launch dojorna är inte race-spd-skor styva men att nypa till med tårna om pedalerna som du beskriver kan man glömma. De är lite mjukare än Shimano M058:or om det säger dig någonting. Däremot är gummit i sulan mjukt och ger bra grepp på pedalernas pinnar vilket möjliggör att "lyfta med sig" bakänden på hojen bara man får in tekniken (jag jobbar fortfarande på det, lyckas inte alltid).

wellgo`s v8 kopia skulle jag inte rekomendera, jag har kört slut ett par, kvaliten är sådär....
numer kör jag på riktiga v8or och dom funkar klockent.

Jag har kört wellgo v8-kopior och dom tappade greppet ganska snabbt.
Nu har jag ett par primo tenderizers, och dom funkar helt ok...
Har slagit bort en pigg men det tog mig två somrar i åre att göra det, så det är väl godkänt... greppet är ändå helt ok.
Kör man med flatties är det skateskor med tunna sulor som gäller för bästa grepp och kontroll =o)
Det är iaf min åsikt.

O du! De där NS pedalerna såg inte dumma ut.

Vilka säljer NS prylar inom EU och i Sverige? Det var väl Huckfest som förde dem tidigare här på hemmaplan?

Var det inte Northshore Extreme som var uppe i Åre med ett par latex-ladies? Polsk firma som satsar hårt på marknadsföring...? ;-)

/Leo

100% OT:

> Leo Skrev:
>
> Var det inte Northshore Extreme som var uppe i Åre med ett par latex-ladies?

För Latex men mot Lycra. Helt rätt! ;)

lfz-large.gif

Leo Skrev:
> cal: Hoppas du inte cyklar runt i latex-shorts då!

Nädu, den synen skall jag bespara världen ifrån. :)

Såg att NSMB hade en genomgång om plattformspedaler. Många modeller
som jag aldrig sett förr och som nog inte är så lätta att få tag på här i Sverige/EU
men artikeln är ändå läsvärd.

http://www.nsmb.com/gear/pedals_06_01.php

// cal - flatboy

[Freeride] EriC Skrev:
> Dom här ser rätt vassa ut :P Ingen man vill få på
> smalbenet.. Men dom kostar bara 195kr på
> cykelcity =)
>
> / EriC
>
> -----------------------------
> Don't WorrY, Be Happy!

Dem där är vassa, här nere var det en pojk som slet ett rejält hål i benet med dem. Håller för övrigt inte, skruvarna som håller fast korgen ramlar ur, brorsan har fått köpa nya skruvar för att kunna använda dem.

Tillbaka
Topp