Vilka plattformspedaler är bäst?

bästa pedalen är den du själv gillar.. sen är ju frågan snarare va du åsyftar med bäst? hållbaraste. mest bang for the buck, lättast, dyrast etc.

för min egen del tycker ja alla mina pedaler är bäst dh-släden har stamp 7, heldämpade har oneup composit, hardtailen har numera biltemas 139:- flats o alla e bäst på sitt sätt..

Jag har använt dels Oneup komposit. Jättebra, lätta, ganska billiga, långa gängade pins som greppar extremt bra.
Nackdelen är att pinsen gängas i muttrar som sitter i uttag i plasten, när pinsen så småningom blir böjda kan de fastna i muttrarna och inte gå att få ut.
Senare har jag skaffat 2 olika par alu-pedaler, dels ett par RFR med 8 pins i 2 rader, och dels ett par Oneup alu.
RFRen är relativt billig, men pinsen sitter inte jämnt spridda över pedalen, vilket jag tycker är lite synd, och är inte de tunnaste på marknaden.
Bra bang for the buck men inte de bästa out there.
Oneup-alu-paret är riktigt bra, men dyra (jag köpte dem beg, ändå de dyraste jag köpt), tunna, och pinsen är, liksom på RFR-pedalerna, M4 i infästningsgängan, men med ett smalare parti ovanför som funkar som pins in i skorna, dessa har M3gäng på båda pedalerna, jag har sett ogängade överdelar, de gillar jag inte alls, släpper skorna för lätt för mig. Det gör att man lättare får ur ut även böjda o misshandlade pins.
Oneup säljer renoveringskit till både plast o alu-versionerna, RFRerna har jag smort om utan nya delar.

Tldr: Om man vill ha aggresiva pins så är det aldrig fel med Oneup: komposit om man vill komma undan billigare, Alu om man vill ha bättre möjligheter att ha 10 (40) fräscha pins år efter år utan att behöva byta pedaler.

Egentligen är svaret fortfarande Superstar Nano, men de går inte att beställa just nu på grund av brexit. Annars håller jag med om att Oneup är bra, både i plast och alu. Verkar hålla bra också.

Har förresten nyligen fått hem ett par Pedaling Innovations Catalyst. Har varit nyfiken på dem länge. Än så länge kan jag inte säga att jag märker jättestor skillnad mot "vanliga" plattisar.

För att göra det ännu svårare: hur stora fötter har du? Vad gillar du för storlek på pedalerna? Du får nog köpa en bra pedal, cykla ett tag och känna efter.

De jag har erfarenhet av från sämst till bäst:
  • Sixpack Menace 3.0 AL - 240 pix på någon bikester-rea - Aluminiumpedaler är väl bra? Näh. Marginellt bättre än en helt slät bit teflon som pedal; har övervägt att kasta dem i metallåtervinningen.
  • Burgtec MK4 Composite - typ 500-ish på mtbStore för några år sedan - Helt OK grepp, inte jättestora, kör dessa på pendlaren (gammal 26" mtb).
  • Kona WahWah 2 Large - 700:- på mtbStore - Grymt grepp och stor plattform, nog bäst pris/prestanda av de jag testat; sitter på helstel 29+ bikepacking-hoj.
  • Chromag Dagga - ca. 2400:- med frakt från HIBIKE i tyskland - Grymma pedaler, stora och bra grepp, kanske rätt prismässigt ovärt, men de är grymt snygga också. ? Sitter på enduro-hojen.
Som BFS säger kan ju önskad pedalstorlek bero på skostorlek också, jag brukar ha 44-45 och tycker även WahWah-/Dagga-pedalerna kunde varit lite större.

Senast ändrad:
Jag kör crankbrothers stamp 1 på två hojar och de funkar bra. Tänker sällan på dem så för mig betyder det att de gör vad de ska.

Har ett par xpedo spry magnesium på min izzo. De är lite tunnare och jag tänker att det hjälper mot islag. De släpper dock färg och börjar se lite mindre bling ut. Annars funkar de bra och har hållit för rätt våldsamt cyklande.

Wolf Tooth Waveform har väl vunnit massor med tester på senaste tiden men saftigt pris. Oerhört deppigt att Nukeproof Horizon inte längre finns, mycket bang for the buck.

Edit: Waveform, Wolf tooth har tydligen två pedaler numera.

Har Biltema, några "billiga" komposit som rekommenderas i nån tråd här och några tunga alupedaler för downhill. Inte stor skillnad. Kompositpedalerna är bäst, men skillnaden mot de från Biltema är inte stor. Downhillpedalerna är lite klumpiga, men sällan jag tänker på det. Skor var viktigare än pedaler

Egentligen är svaret fortfarande Superstar Nano, men de går inte att beställa just nu på grund av brexit. Annars håller jag med om att Oneup är bra, både i plast och alu. Verkar hålla bra också.

Har förresten nyligen fått hem ett par Pedaling Innovations Catalyst. Har varit nyfiken på dem länge. Än så länge kan jag inte säga att jag märker jättestor skillnad mot "vanliga" plattisar.
Nja
”Currently due to EU customs rules there is a minimum order value of £150, orders below this will not be accepted.” Så man får köpa många pedaler, eller något annat kul.

Just nu har dom 30% rabatt med koden MAY24, gäller över Bank Holliday.

Delar min tid mellan England och Sörmland så Brexit stöket går att kringgå, för de som inte gör det så finns det ju bla forward2me som agerar mellanhand så att man kan ha en engelsk adress

Den här tråden visar om inte annat att smaken verkligen är som baken. Flertalet pedaler som rekommenderas är såna jag avskyr, oftast för att de inte är konkava nog. Då känns det som att man bara har stöd mitt på pedalen. Sjukt obekvämt och allt annat än förtroendeingivande.

Edit: Angående pinnar som böjs eller går av: Köp hundrapack med rostfria stoppskruvar i lämplig dimension. Byt sen så fort de börjar ruttna. Rostfritt är såpass mjukt att de böjs instället för att gå av, vilket är klart fördelaktigt när man ska demontera.

Titan är mjukare än stål men hårdare än aluminium. Tror nog stål är bäst till pins.
Detta beror ju helt på legeringarna. Rostfria skruvar är oftast hårdare än andra bla. Men det finns massa olika "rostfritt" också.
Om jag skulle gissa så är det inte så hög kvalitet på skruvar i pedaler. Typ 4.4 hållfasthet.

There can be only one? ;)

1714974221988.jpeg

Då Biltema 27-234 utgått, så undrar jag vad det kan ha varit för kompositpedaler jag blivit rekommenderad? Har för mig att dom såldes under olika namn. Kan inte kolla om det står nåt på dom just nu.
Har Biltema, några "billiga" komposit som rekommenderas i nån tråd här och några tunga alupedaler för downhill. Inte stor skillnad. Kompositpedalerna är bäst, men skillnaden mot de från Biltema är inte stor. Downhillpedalerna är lite klumpiga, men sällan jag tänker på det. Skor var viktigare än pedaler

På budget plastfronten brukar HT PA03 hyllas också utöver Oneups plast.
Har flera par oneup och de vägrar dö sen många år tillbaka. Visserligen märkbart sämre grepp på några av dem efter böjda / slitna / avslagna pins men inte så illa att jag ens orkat byta pins trots att det finns hemma😀

Test av PA:

Som allt annat har de blivit dyrare (kostade under 400 förr) men fortfarande prisvärda.

De här är bra och riktigt billiga. Flera här använder de. Just nu dock inte på lager.

Jag använder dom o är mycket nöjd. Mycket bra grepp o billiga med. Hade superstarcomponents nano innan och när de sista jag hade tog slut så köpte jag BC pedalerna och ångrar mig inte.

Plastpedaler funkar tills pinsen börjar böja sig. Vilket sker snabbt tycker jag tyvärr. Har BC-pedalerna men det tog väl ungefär 5 turer innan en del stift redan var helt böjda. Annars är dom väldigt bekväma.

Plastpedaler funkar tills pinsen börjar böja sig. Vilket sker snabbt tycker jag tyvärr. Har BC-pedalerna men det tog väl ungefär 5 turer innan en del stift redan var helt böjda. Annars är dom väldigt bekväma.

Det berör kanske på hur hög din vevlager är. På min HT med hög vevparti har jag inte böjd nån pin den här året.

Det berör kanske på hur hög din vevlager är. På min HT med hög vevparti har jag inte böjd nån pin den här året.
Tror det beror på hur man cyklar också. Är nog kanske inte lika smutt. Men problemet är just att de böjer sig och sedan är hålet förstört oftast. Beror lite på konstruktion såklart.

Tror det beror på hur man cyklar också. Är nog kanske inte lika smutt. Men problemet är just att de böjer sig och sedan är hålet förstört oftast. Beror lite på konstruktion såklart.

Såklart, om en pin är böjd är det kört. Om det händer då och då är metal bättre. Min son har böjd några på sina (metal)pedal, tror att plast inte skulle vara bra till honom.

När det händer på mina plastpedaler förstärker jag pinnes sittplats med extra mutter och sedan kör dem vidare.
Men det blir ofta ett huvudvärk att skruva den skadade pinnen ur ut sin plats; vassa greppiga verktyg hjälper med det.

I min erfarenhet behövs operationen utföras på en/två pinnar per pedalen innan själva plattformar slits ut och börjar få sprickor (efter cirka 5-6 år i bruk).
Dessutom har jag bestämt mig att byta ut pedalaxlarna minst vart 5:e år oavsett vilken modell.

Här ser ni en förstärkt pinne till höger och vanlig pinne till vänster. Man kan även se att vissa pinnar är av olika färg då de har ersatts.
1727513283324.png

Egentligen är pedalerna precis som skor — alla vi har olika fötter, alla har olika behov och alla tycker om olika pedaler. Det finns inga bästa.

Senast ändrad:
När det händer på mina plastpedaler förstärker jag pinnes sittplats med extra mutter och sedan kör dem vidare.
Men det blir ofta ett huvudvärk att skruva den skadade pinnen ur ut sin plats; vassa greppiga verktyg hjälper med det.

I min erfarenhet behövs operationen utföras på en/två pinnar per pedalen innan själva plattformar slits ut och börjar få sprickor (efter cirka 5-6 år i bruk).
Dessutom har jag bestämt mig att byta ut pedalaxlarna minst var 5:e år oavsett vilken modell.

Här ser ni en förstärkt pinne till höger och vanlig pinne till vänster. Man kan även se att vissa pinnar är av olika färg då de har ersatts.
Visa bilaga 729366

Egentligen är pedalerna precis som skor — alla vi har olika fötter, alla har olika behov och alla tycker om olika pedaler. Det finns inga bästa.
Absolut, klart det går att fixa.
Men då lägger jag hellre pengarna på alupedaler där pinsen sitter och pedalen håller längre (enligt mig).

Har testat ett gäng kompositpedaler och har nu HT pa01a och pa03a på cyklarna. Dom har jag sopat i flera gånger i sten och bråte utan att pinsen har böjts.

Av de jag testat tycker jag att PNW Range var bekvämast, men pinsen böjdes/gick av titt som tätt.

Jag är en klåpare som mer än gärna smäller i pedaler i stenar. De i komposit som jag provat, HT pa03a, NP neutron och nu senast Supacaz Smash går bara sönder. Dvs pinsen sliter av en del av plasten. Har även kört Superstar och NP sam hill i metall men där så är ju pinsen gängade direkt i metallen vill gör att efter ett tag så går det ju inte att ersätta dom...Finns det några pedaler som är gjorda i metall men har mutter och bult, som de i plast, istället för direktgängat? Eller finns det nåt annat alternativ som funkar?

Tillbaka
Topp