Vilka plattisar rekomenderas?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Ja, jag och spd-pedaler alltså...lite för mycket vurpor när jag ger mig ut på stigen. Samtliga beror på att jag fegar lite tror jag så tar det stopp och så slowmotion sidledes...Hur som, plattisar ska inhandlas under helgen och har kikat på bla shimano saint, kan de vara nåt att satsa på? Andra tips? Vanlig allmän stigcykling alltså. Gärna tips om var jag kan hitta vettiga grejer över disk i göteborg, tack!

Kanske kan lära mig cykla med spd i framtiden men just nu känns det som en hockey-utrustning hade behövts för att jag ska våga satsa lite i skogen!

//Andreas

Jag gillade mina Saint, sköna och låg profil, och fånigt snygga.
Men de glappade upp efter några mil... Reklamation pågår.
Den matta finishen sög även åt sig det gröna i skogen så de blev lite solkiga.

Kör annars Wellgo V8 Copy; 150 på CRC.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/wellgo-v8-copy-flat-pedals/rp-prod563

Not: Piggarna gör rejäla märken i vaderna. Det är inte alltid "lättare" att köra platt i skogen...

Tog min första provtur idag med mina nya pedaler Shimano M324 (SPD på ena sidan och platta på andra). De kändes riktigt bra. Körde visserligen bara på asfalt då jag är nybörjare på SPD. Beställer du dem från Wiggle så får du dem till ett riktigt bra pris med.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Kör annars Wellgo V8 Copy; 150 på CRC.
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/wellgo-v8
> -copy-flat-pedals/rp-prod563
>
> Not: Piggarna gör rejäla märken i vaderna. Det
> är inte alltid "lättare" att köra platt i
> skogen...

Sånna kör jag. Rejäla piggar som sagt. Men jag gillar dem, de är helt ok.

Superstar components säljer lite blandade plattisar i sin webshop. Jag har två olika par som båda verkar tåla en hel del stryk.

Jag gillar också Electron. Köpte dem egentligen för att ha på vintern; tänkte att de inte kommer kyla ned fötterna lika mycket som andra pedaler eftersom de är gjorda i plast. De har dock funkat långt över förväntan och sitter kvar än. Rysligt prisvärda dessutom.

Till DH kör jag Specializeds "nånting" typ 800 spänn. Plus shimanos DH-dosor (vad-de-nu-heter) Har hittills överlevt en vecka i Åre utan klagan. Bra grepp.

Till XC och trail är det bara att htfu och trampa igenom stöket.

I alla lägen är gyllene regeln att ta bort pekfingrarna från bromsreglagen tills du verkligen behöver bromsa.

Superstar Nano är prisvärda och tillräckligt tåliga, bra grepp också.

Saint går att köpa över disk, och borde vara välbyggda och med bra lager med tanke på att det är Shimano. Det jag inte gillar är att det är runda genomgående skruvar och inte insex-stoppskruvar uppifrån. Genomgående skruvar blir runda och slöa fort tycker jag, och då försvinner mycket av greppet. Stoppskruvar håller sig vassa längre, och är de mara rimligt stora är de inga problem att få ut även när de är skadade. Dessutom kan man köpa nya på skruvaffären för kaffepengar.

Vanligvis sammanfaller tidpunkterna när axlarna kröks, lagren exploderar och gängorna till stoppskruvarna pajar rätt bra ändå, i alla fall på mina pedaler

Bytte mina M324 till nån Nukeproof-modell då jag upptäckte jag var lite för feg för SPD. Blev trött på att leta rätt sida på pedalen då man studsat av också.
En jäkla skillnad, jag tycker man sitter som berget på plattisarna. Man får passa vaderna när det ska styras bara.

JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för spd-pedaler?
> Kan var skillnad på upplevelse med spd beroende
> på modell, och kloss.

Har Shimano pd-520 med den svarta klossen...51 el 56?

Tillbaka
Topp