Vilka problem stöter ni oftast på när ni cyklar?

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
Hej!

Jag läser på KTH och ska till sommaren göra mitt ex-jobb.

Jag cyklar en del MTB och skulle tycka att det skulle vara skojj att göra ett ex-jobb som har med cykling att göra.

Därför undrar jag VILKA PROBLEM NI OFTAST STÖTER PÅ NÄR NI CYKLAR som har med cyklen att göra.

Min tanke är att försöka hitta en lösning på ett frekvent problem!

Tack på förhand!

Johan Petersson

Punka är alltid ett problem. Även om jag tycker det händer mig ganska sällan. Men när de väl kommer så kommer de i flock!!

Annars så har ju 2007 varit kedjebrottens år. Helt jävla sjukt vad det har flygit kedjor till höger och vänster.

Annrs råkar jag nog mest ut för jävligt konstiga och udda saker..hehe

Skrapande bromskivor är lite jobbigt. Kärvande bromsok och annat iriterande kraffs får du gärna lösa.

Hundägare.
Fixar du en manick som tvingar hundägarna att sätta på kopplet på sin hund vore jag glad.

Tycker att allt jag läser om fullgung förutom hur dyra dom är, är hur mycket länkagen plappar.

*Ducka*

Senast redigerad av en moderator:
lera/daggmaskar/sniglar mm utsmetade överallt. slipper tack o lov det denna tiden på året
I city är det väl luftföroreningar/bajs och galna bilister/fotgängare/cyklister

Rent mekaniska fel är sällsynta

Att hantera cykeln och kläderna i lägenheten när man kommer hem, inte minst den här tiden på året med fastfrusen lera som ska tina inomhus. Och sedan att förvara hela bråten i ett civiliserat hem till nästa cykeltillfälle. Svårtlöst.

En självcentrerande v-broms vore trevligt, så man slipper sitta och pilla med skruvarna som spänner fjädern/motståndspinnen. Kanske är rätt realistiskt att någon som tänker till skulle kunna lösa det här problemet på ett smart sätt med?

På landsvägen är det bilisterna som försöker köra så nära som möjligt samtidigt som dom ger signal
en meter ifrån. Känslan av att det finns dom som faktiskt önskar livet ur en. Annars att laga punka
(byta slang)på dubbdäck när det är 10 grader kallt. Sen har vi ju det stående problemet med hundar
(hundägare). Fast det börjar nästan bli rutin att cykla ifrån gläfsande bestar med dreglande käftar.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Att hantera cykeln och kläderna i lägenheten
> när man kommer hem, inte minst den här tiden på
> året med fastfrusen lera som ska tina inomhus.
> Och sedan att förvara hela bråten i ett
> civiliserat hem till nästa cykeltillfälle.
> Svårtlöst.

Vadå..vad är det för fel på garge med torkskåp i?....;-)

Robban skrev:
> Chain suck.

Åh, jag glömde ju det uppenbara; växelörat, växelörat, växelörat och faktiskt hela bakväxeln. Att designa ett bra alternativ till denna akilleshäl, ett hemskt arv från gamla landsvägscyklar, kanske en uppgift i exjobbsväg?

När vi ändå är inne på kedjan så måste jag säga OLJUD!!

Hatgar skrammel och det åär fan ett problem jag lever med varje cykeltur....Hatar avderade ramar med..=D

växelörat är ett problem... JA!
Jag har sällan haft problem med mitt eget öra :) men varit med på åtskilliga turer där någon haft problem med sitt öra.

Jag har nog bara haft av ett växelöra men när man cyklar i lite större grupper så är det alltid någon som lyckas böja eller köra av sitt öra. Jag nämner inga namn. :-)

Öhm, rätta mig om jag har fel men löste faktiskt inte Shimano problemet med växelöron en gång för alla i.o.m introduktionen av Saint-gruppen? ...nu är ju givetvis problemet att tekniken verkade fastna där istället för att föras över på de övriga grupperna med...

Men att som KTH-student gå och lösa ett problem som redan har en lösning känns väl lite, ehm, lönlöst... Det är ju inte lösningen som är begränsningen utan tillverkarnas ovilja att samarbeta med cyklisterna, hehee...

Fast det är ju en klockrent bra idé att stjäla Shimanos patent på den här idén och presentera det som sin egen... Vore inte första gången en KTH-student gör det på en cykelpryl då jag vill minnas en tidningsartikel för ett par år sedan där någon hade presenterat ett examensarbete med en universal-pakethållare som man fäster med en snabbklämma i sadelstolpen... Tyckte jag var en smart idé, undrar om han kläckt den idén själv eller om han fått den 1,5 km längre bort på den Topeak pakethållare enligt exakt samma modell som Cykloteket säljer?

Cykelrelaterade idéer verkar bra eftersom omvärlden inte är insatt och sannolikt inte de som bedömer idéns giltighet heller :-)

Niko/Frost skrev:
> presenterat ett examensarbete med
> en universal-pakethållare som man fäster med en
> snabbklämma i sadelstolpen... Tyckte jag var en
> smart idé, undrar om han kläckt den idén själv
> eller om han fått den 1,5 km längre bort på den
> Topeak pakethållare enligt exakt samma modell som
> Cykloteket säljer?

Haha, verkar skumt. Verkra också lite väl snålt för att vara examensarbete, iallfall för mig.

Tyckte att växelörat verkade instressant och också hela växelpaketet. Som någon sa så känns det ju som en kvarglömd grej från landsvägscykeln.

Keep 'em coming! Mycket intressant läsning och fin inspiration! Tack!

Johan

Med ren drivlina är allting (utom hammaren på hemväg) roligt med cykling, till och med reparationer. Och vore det inte för den där svartkladdiga syntetoljan överallt skulle det till och med kunna vara kul att tvätta sin cykel. Den som alltså lyckas ta fram en kedja i något teflonliknande material (med interna lager?) som går smidigt utan att behöva oljas och som inte sliter ner kuggar och drev har nog en del riskkapital att se fram emot. Och en kram från mig.

Sen vore det ju mysigt med en lösning som gör att styrstammen ALLTID hamnar i linje med hjulet... t.ex splines på styrröret lr liknande... kanske lite svårt i praktiken då olika ramar har olika långa styrhuvuden och olika styrlager bygger olika mkt på höjden. Men det är ju inte mitt problem att lösa iaf, det är ditt, hehe! :-)

Snabbkopplingen känns som att den skulle kunna utvecklas till att använda en mekanism istället för friktion med?

Ekernipplar som inte blir runddragna?

En sadelstolpe som automatiskt tiltar upp framändan av sadeln desto lägre ned i ramen man sänker den? Eller är jag den ende som tycker att man ofta kör sadeln antingen ganska högt upp eller ganska långt ned på en AM/FR-light hoj och för att det ska fungera med sadelvinkeln i det högre läget, blir det alltid en kompromiss med nosen för långt ned i det lägre läget...

Niko/Frost skrev:
> löste faktiskt inte Shimano problemet med växelöron

Delvis jo, så Saint och Shadow-växlarna är ju ett lyft. Fast det är ju fortfarande rysligt sårbart alltihop, det är kanske det som är svårast att vänja sig vid igen på en växelcykel efter att ha kört en riktig SS ett tag. Lätt att slå i och minsta lilla skevhet i någon av alla komponenter i systemet så slutar växlarna att gå rent över hela kassetten. Plus att Saint är helt inkompatibelt med allt. Men ett bra första steg.

Jämför Villes hembyggda kedjespännare med alla köpe-kedjespännare som sitter på växelörat. Nytänk och robust. Ett nytänk för växlar på den nivån vore bra!

Får hålla med campa-fuldüsken ovan... En ren och fin drivlina. Det har jag inte. Men önskar att jag hade. Oljigt. Svårtvättat. Kladdigt. Och det är dyrt om man inte sköter underhållet...

Skrapande och tjutande v-bromsar! Det mest förekommande problemet för mig iaf. Pedaler som klickar ur är oxå jobbigt, men det är ju bara att spänna.

Kanske sparkar in delvis öppna dörrar:

Smidigt, starkt och lätt skydd mot nyckelbensbrott (landsväg). Halsskydd (artärpunktering) MTB.

Lätt och tålig (aktiv) uppvärmning av fingrar och tår för lvg vintertid.

Smutsavvisande kedja som ej behöver smörjas.

Snö-, frys- och smutsskyddad fram och bakväxel.

Optimera "att se"-ljus: Vikt, batterier förvaring\energilagring, lampteknik, energiåtgång, ljusstyrka , reflektorer, värme, vädertålighet, smarta enkla cykel\hjälmfästen.

"Att synas"-material för vinter-\mörkercykling i trafik. Ljusreflekterande, kanske självlysande ytbehandling på ram, hjul, kläder, hjälm...

Hjälm med inbyggd radio för kommunikation med klungkompisar, röststyrd inbyggd mobiltelefon\kamera, ventilerat visir med regnvatten- och smutsavvisande solskyddsfilm, del av visir visar bakomvarande via bakåtkamera samt alla cykeldatorfunktioner inklusive pulsloggning och GPS-display. Inbyggda (hjälm-omslutna), dubbla 24W HID-strålkastare, plug-in\snabbutlösande kontakter för strömmatning. Avtagbar mask med värmeväxlare och inbyggt partikel\stadsluftsfilter. Krocksäker. Lätt. Billig. Vädertålig.

Nåja, det sista var väl att ta i...

//Janne

Bakväxeln är det som strular mest tycker jag.
Det är lätt att komma i bakväxeln så att växelörat går av eller blir skevt.
Kan du få till en bättre lösning än Saint och som är lättare och bättre än Gearbox och Rolhoff vore det en höjdare!

jerkan: Var glad så länge du slipper tanterna med JoJo-koppel till lille snuffe! De Tanterna saknar både kontroll över hunden och egen tankeförmåga..
Det är inte koppeltvång överallt.

Att mitt lås väger så förbannat mycket och förfular cykeln nått enormt när den står olåst..men vad gör man, kan ju inte använda kabel för det knipsar ju tjuven av, och kedja är bara så jävla krångligt att använda.

Kedjebrott, inträffar tillräckligt sällan för att man inte ska ha med sig verktyg, men tillräckligt ofta för att vara sjukt irriterande. Dessutom kan man göra sig så jävla illa när det händer. Fick lite kedjebrottsfobi ett tag.

No more SRAM, ska prova shimano ett tag.

Senast redigerad av en moderator:
Här cyklar man med några killar/tjejer, alla har cyklar som kostar massor av tusenlappar.
Börjar bra sedan kommer det lite vatten, fortfarande bra men så kommer det en nedförsbacke, aaaaahhhh nu börjar det, blötaskivbromsskriket.
Det låter ju inte som cyklarna är några dyra saker, mer som dom kommer från Biltema och kostar 800kr
Ibland när det är många i nedförsbacken då skriker det i olika toner, kanske man kan starta en orkester :)

Kan du göra ett baknav med 5-7 växlar, 300-400% total spridning på växlarna, med friktion jämförbart med en vanlig drivlina och en vikt på under 700g så är du miljonär.

Jerry skrev:
> Bakväxeln är det som strular mest tycker jag.
> Det är lätt att komma i bakväxeln så att
> växelörat går av eller blir skevt.
> Kan du få till en bättre lösning än Saint och
> som är lättare och bättre än Gearbox och
> Rolhoff vore det en höjdare!

En fråga från en okunnig: I dag är det ju inte ovanligt familje-cykel-varianter med navväxlar upp till 8 vxl, varför kör man inte det i kombination med 2-3 klingor i fram? Vikten på kassett och bakväxel torde väl inte vara särskilt mycket lägre än motsvarande 8vxl navväxel? Är det meckigt att få till frihjul med navväxel, är det precissionen eller möjligheten att växla "i steget" eller vad är problemet?

/JPL

Fredrik Larsson skrev:
> Kan du göra ett baknav med 5-7 växlar, 300-400%
> total spridning på växlarna, med friktion
> jämförbart med en vanlig drivlina och en vikt
> på under 700g så är du miljonär.

Tja... men betyder inte den stora spridningen, kombinerat med få växlar, att det blir stora skillnader i utväxling mellan växlarna. Och det ses ju inte som speciellt optimalt?

Problem när jag cyklar?

Mycket få och tycker att tekniken funkar bra just nu. Jag har sällan problem med något alls egentligen. Tycker att ännu någon uppfinning bara skulle göra mig mera förbannad för att man måste börja anpassa cykeln till något nytt.

Det som jag efterlyser mest av allt är standardisering!!!! Dvs att man kan lägga nästan vilket headset som helst i vilken ram som helst, man kan blanda sram, campa och shimano osv osv.

Problemen med cyklingen handlar nog mera om skavanker på kroppen och tidsbrist (så att man inte hinner cykla) än att växlarna borde fungera elektroniskt eller något annat sånt skit.

Ett problem som föregår själva cyklingen är det som uppstår när
man skall färsöka välja en passande ramstorlek, antingen som
nybörjare eller som köpare av en ram man inte kan prova.

Här kommer några kul förslag:

a) Ett nytt länksystem med samma egenskaper som Horst-länk har el. bättre - ett kul
optimeringsproblem.

b) Ett nytt inkapplsat växelsystem precis som Fredrik Larsson beskriver ovan som har mindre motstånd
än Rohloff på de lägre växlarna.

Tänk på att om du kommer på något som inte finns på marknanden eller om du löser ett problem på ett annorlunda sätt som ger fördelar i någon mening så kan du patentera det. Det finns massa fonder där du kan söka bidrag som student för att realisera ett patent. Men publicera INTE det du kommer fram till innan du har lämnat in patentförslaget till PRV.

castrello skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan du göra ett baknav med 5-7 växlar,
> 300-400%
> > total spridning på växlarna, med friktion
> > jämförbart med en vanlig drivlina och en vikt
> > på under 700g så är du miljonär.
>
>
> Tja... men betyder inte den stora spridningen,
> kombinerat med få växlar, att det blir stora
> skillnader i utväxling mellan växlarna. Och det
> ses ju inte som speciellt optimalt?
>
[...]

Beror på vad du skall cykla. Ska du cykla landsväg och grusväg så är optimal kadens viktigt och då är flera växlar viktigt.

Ska du däremot cykla stig i skogen så finns det inget som heter optimal kadens eftersom terrägen skiftar så fort. Du behöver en växel för att cykla uppför, en för att cykla platt och en för att cykla asfalt. Så mycket mer än så behövs inte.

Just nu kör jag på 32 klinga fram och 11-34 9-delat bak och jag saknar ingen tyngre växel men en lite lättare hade vart trevligt. 9 st växlar är onödigt tätstegrat.

Tillbaka
Topp