Vilka problem stöter ni oftast på när ni cyklar?

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum
* En GPS som kan ha Gröna kartan (rasterkarta) som bakgrund så man får lite kvalitet på den digitala bilden, till skillnad från Friluftskartan (vektorkarta)...

* Frusna växlar och pedaler ifall man kör ner i vatten/lera när det är minusgrader (frusen lera blir verkligen som cement) Det är mer än en gång jag haft en seg returresa med en "en-växlad" cykel.

* annars är nog de flesta problem relaterade till gubben som sitter på cykelen.

*Mikael* (fd mikael_nr1) skrev:
> jag stör mig på skivbromsar som är svåra att centrera rakt över skivan.

Ja, varför blev det inget mer av den sorten efter de motocrossmässiga Gustav-bromsarna? Kanske för mycket småskrap hela tiden istället, men annars en god idé;

Ett problem som är återkommande här på Happy är återkommande punkor utan rimlig förklaring. Folk som göt allt rätt, kollar däcket, fälgbandet mm mm men ändå får punka efter punka.

Sedan självjusterande bromsar, när beläggen slits.

I Spanien är det oftast staket sist 15 metrarna fram till rödljusen, smidigt att slippa fotgängare som genar framför cykeln och skönt att hålla i medans man väntar på grönt ljus... -bara släppa taget och hinna iväg innan bilarna :-)

Jag kör också 1*9 konfiguration med bash och kedjestyrare och ska nog skaffa rulle och "inner plate" för att hålla kedjan på plats.

Tror att de blir viss skillnad i kraven på bakväxelns funktion ifall man är en turcyklist med smak för tekniska stigar eller ifall det är blixtrande snabb XC eller LVG det handlar om.

Jag skulle gärna gå ner i antal drev bak ifall driftsäkerheten ökar. Kan tänka mig att sumpa en eller två av de tyngre växlarna till förmån för driftsäkerheten.

för att utveckla idén om en självtiltande sadel/sadelstolpe. En sadel som sitter med snabbkoppling på stolpen för snabb justering vid behov i terrängen, utan verktyg. kanske inte så avancerat eller lättviktigt, men bra att ha för de som använder cykeln till olika saker med oliak sadelhöjd och behov av olika sadelvinkel...

Instämmer med KONAmi, sadelhöjden fixas med Gravity Dropper el. Maverick Speedball men vikeln fixas inte. Så en vinkel justerare vore något att ha.

Att en cykelbelysning driven med navdynamo är helt mörk vid stillastående i korsningar. Helt plötsligt syns man ju inte längre! Farligt och borde fixas..

Fälgbromsar som hela tiden måste justeras är nog det tråkigaste som finns på en cykel..

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrik Larsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan du göra ett baknav med 5-7 växlar,
> > 300-400%
> > > total spridning på växlarna, med friktion
> > > jämförbart med en vanlig drivlina och en
> vikt
> > > på under 700g så är du miljonär.
> >
> >
> > Tja... men betyder inte den stora spridningen,
> > kombinerat med få växlar, att det blir stora
> > skillnader i utväxling mellan växlarna. Och
> det
> > ses ju inte som speciellt optimalt?
> >
> [...]
>
> Beror på vad du skall cykla. Ska du cykla
> landsväg och grusväg så är optimal kadens
> viktigt och då är flera växlar viktigt.
>
> Ska du däremot cykla stig i skogen så finns det
> inget som heter optimal kadens eftersom terrägen
> skiftar så fort. Du behöver en växel för att
> cykla uppför, en för att cykla platt och en för
> att cykla asfalt. Så mycket mer än så behövs
> inte.
>

Nej, optimal kadens är inte så viktigt just på stigpartierna, men om man cyklar mtb så blir det ofta lite asfalt först, sen grus, stig, lite grus igen, kanske lite asfalt. Om man dessutom vill göra detta riktigt fort så behöver man både låga och höga växlar. 32/11-24 som du pratar om räcker till det mesta, men jag är helt säker på att jag inte skulle hänga med i gruppens tempo om jag körde t.ex. utan 44:an. 22 är dock onödigt för mig, men det beror på avsaknad av riktiga backar i min region.

Jag vet att det här med 3 eller 5 växlar är lite lika mycket filosofi och livsstil på samma sätt som snigelspeed och sånt. Och för folk som det funkar för så gratulerar jag dem. Men jag har då aldrig upplevt att växlar skulle vara för tätstegrade. Visst - jag använder inte heller alla i knixiga partier, men som helhet så behövs de nästan alla som finns på min cykel. Men folk är olika. Jag har dock svårt att tro att den stora majoriteten skulle gilla ett växelsystem som du beskrev (5-7 växlar, ca 400%).

Sist och slutligen handlar det om vad man är för cyklist, jag för min del är inte så fantastisk i riktigt svåra partier, men brukar kunna dra på på grusväg. Säger ju sig själv att jag kanske har andra krav på utväxlingar då än någon riktig stignjutare.

> Just nu kör jag på 32 klinga fram och 11-34
> 9-delat bak och jag saknar ingen tyngre växel men
> en lite lättare hade vart trevligt. 9 st växlar
> är onödigt tätstegrat.

Mina viktigaste problem är punkteringarna, märkligt att det fortfarande inte finns någon hållbar lösning på det problemet. Det andra problemet är att det ännu inte finns några heltäta lagerlösningar. Lagren släpper fortfarande in alltför mycket skit. Det tredje problemet är att det inte finns några kåpor att skydda händerna bakom på vintercykeln. Jag har själv sågat till PET-flaskor som jag tejpar på styret på MTBn men detta år kör jag med kohornsstyre och fasar för när den riktiga kylan sätter in.

*kvarhängande fylla i kroppen
*trassliga växlingar,överkugg o dyl.
*vidriga powerslides med framdäcket
*folk som väver över hela G/C-banan med sina gångstavar eller hundar eller livskamrater
*knaggliga vägar där man vill ha släta, och tvärtom

*öööööh,va fan är cykla?

Jag själv är nog ute efter en Lätt cykel som tål.. ja ta mej faan vad som helst.. Tycker inga cyklar håller.. =)

Ramen brukar hålla men annars ryker växlar, nav, fram hjul på löpande band..

Punka behöver du inte lösa.. finns redan lösningar till de btw

Är det bara jag som får ekerbrott? Har fått det på racern, pendlarhojen och fulcykeln och det är lika irriterande varje gång. Punkor är ju som regel lätta att fixa men ett hjul som börjar skeva när man är flera mil hemifrån. Här vill jag se en lösning

Tack för alla tips!

Är fortfarande intresserad av växelpaketet.

Varför har shimano ett sånt fruktansvärt övertag på marknaden egentligen? Tycker det verkar lite osunt.. rent konkurrensmässigt.

Återigen tack!

JP

Varför har Shimano en sån stor marknadsandel egentligen? Varför är det inte så många cykeltillverkare som göra växlar till sina egna cyklar?

Jag kollade lite på gearbox, och det var ju en bra idé, är det någon som har testat den? Den ser lite klumpig ut.. men funkar den bra så är det väl värt?

Johan

Shimano plockade tidigt upp OEM-tänket och sedan försåg de eftermarknaden med ett bra distributionsnät. Campa kom igång för sent och var för smala.

SRAM har fattat och skalar ut produktion och distributionskostnader även på tantcykelsegmentet samtidigt som de levererar high end produkter. De käckar nog marknadsandelar i ganska snabb takt nu. Allt handlar om att orka finansiera maskineriet. Du måste ju finnas överallt.

Vilka problem? Egentligen inga, för det mesta håller alla prylar bra. Den känsligaste komponenten på cykeln annars tycker jag är bakväxeln. För en del är det istället bakväxelörat som relativt ofta går av - om man har en ram som har en sådan. Det finns dock redan en lösning för känsliga bakväxelöron:

Point Racing, €8,95.

Punkteringar är annars ett vanligt problem, likaså kedjebrott. :-)

/Leo

i sthlm kan man råka på detta hinder

Bilagor

• berömd musiker.jpg
    berömd musiker.jpg
    51.2 KB · Besök: 24
Leo skrev:
> Det finns dock redan
> en lösning för känsliga bakväxelöron:

Hur funkar den?

mytomspunnen skrev:
> Leo skrev:
> -----
> > Det finns dock redan
> > en lösning för känsliga bakväxelöron:
>
> Hur funkar den?

Så här:

point_racing.jpg ht=725

Har den på min Soul som jag inte vill knäcka växelörat på då det inte är utbytbart. Funkar lika bra på cyklar med utbytbara växelöron. Sen får man ju kalkylera vilket man föredrar, knäckt bakväxel eller knäckt bakväxelöra. ;-)

/Leo

Mitt största problem jag stöter på just nu när jag vill cykla är att de
ligger en och en halv meter snö över vart ända jävla berg häromkring =).
Annars brukar jag ha problem med de mesta på min cykel, det beror dock oftast inte på cykeln i sig utan att mest mig själv. :) *LesGets någon?!*

Det är riktigt irriterande när vattnet fryser i munstycket till vätskeblåsan.

Å andra sidan är ju glykolen redan uppfunnen.

/Johan

JojjeM: Salt funkar bra och är nyttigare än glykol. Ta tre deciliter salt per liter vatten så äre lugnt.

mytomspunnen skrev:
> Aha, tack Leo! Smart pa dyra ramar utan utbytbart
> bakvæxelora alltsa...

Den funkar dock inte på alla ramar...

Helt klart drivpaket, kedja, drev, växlar (främst bakväxel som slutar fungera när man varit i för stora lerpölar)!
Hade detta krånglat lika ofta på bilen som på cyklen så hade man ju blivit galen.

s skrev:
> Ta tre deciliter salt per liter vatten så
> äre lugnt.

vad är mättnadskoncentrationen på salt i vatten förresten?

Tillbaka
Topp