Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrik Larsson skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Kan du göra ett baknav med 5-7 växlar,
> > 300-400%
> > > total spridning på växlarna, med friktion
> > > jämförbart med en vanlig drivlina och en
> vikt
> > > på under 700g så är du miljonär.
> >
> >
> > Tja... men betyder inte den stora spridningen,
> > kombinerat med få växlar, att det blir stora
> > skillnader i utväxling mellan växlarna. Och
> det
> > ses ju inte som speciellt optimalt?
> >
> [...]
>
> Beror på vad du skall cykla. Ska du cykla
> landsväg och grusväg så är optimal kadens
> viktigt och då är flera växlar viktigt.
>
> Ska du däremot cykla stig i skogen så finns det
> inget som heter optimal kadens eftersom terrägen
> skiftar så fort. Du behöver en växel för att
> cykla uppför, en för att cykla platt och en för
> att cykla asfalt. Så mycket mer än så behövs
> inte.
>
Nej, optimal kadens är inte så viktigt just på stigpartierna, men om man cyklar mtb så blir det ofta lite asfalt först, sen grus, stig, lite grus igen, kanske lite asfalt. Om man dessutom vill göra detta riktigt fort så behöver man både låga och höga växlar. 32/11-24 som du pratar om räcker till det mesta, men jag är helt säker på att jag inte skulle hänga med i gruppens tempo om jag körde t.ex. utan 44:an. 22 är dock onödigt för mig, men det beror på avsaknad av riktiga backar i min region.
Jag vet att det här med 3 eller 5 växlar är lite lika mycket filosofi och livsstil på samma sätt som snigelspeed och sånt. Och för folk som det funkar för så gratulerar jag dem. Men jag har då aldrig upplevt att växlar skulle vara för tätstegrade. Visst - jag använder inte heller alla i knixiga partier, men som helhet så behövs de nästan alla som finns på min cykel. Men folk är olika. Jag har dock svårt att tro att den stora majoriteten skulle gilla ett växelsystem som du beskrev (5-7 växlar, ca 400%).
Sist och slutligen handlar det om vad man är för cyklist, jag för min del är inte så fantastisk i riktigt svåra partier, men brukar kunna dra på på grusväg. Säger ju sig själv att jag kanske har andra krav på utväxlingar då än någon riktig stignjutare.
> Just nu kör jag på 32 klinga fram och 11-34
> 9-delat bak och jag saknar ingen tyngre växel men
> en lite lättare hade vart trevligt. 9 st växlar
> är onödigt tätstegrat.