Vilka schyssta 7 tums FR-ramar/hojar finns det?

Sernevi

Aktiv medlem
Jag är skadad och kan inte cykla, vilket har samma effekt som vintern, dvs man blir sugen på att köpa saker. I detta fallet rör det sig om att ersätta Gloryn med något lättare, med 1 tum mindre slaglängd och en hopbyggd vikt runt eller under 18 kg med luftgaffel (66 SL ATA eller luft Totem), vilket jag känner skulle passa svensk dh bättre (Göteborgs-Dh om inte annat) och lite alp-tramp och sådant mys. Prisnivå för komplett hoj under 40k, ramar helst under 30k. Jag har redan en 66a och lite delar, så med en ram under 20-25 kan bygget stanna under 30 i slutändan.

Notera gärna att det är högst hypotetiskt, jag har inga pengar att köpa något för men jag vill veta vad som finns på marknaden, den dagen jag har råd (om några år eller så). Och jag vill få drömma lite feta byggen nu när ja bara kan cykla vanlig stig.

Kriterier alltså: Inte vråltunga ramar med 6.3-7.7" slaglängd, gärna med 1.5" styrrör, helst inte 83mm bb eller 12x150mm bakaxel, men det fungerar det också.
Och posta gärna bilder. Hela poängen med denna tråden är att skapa habegär och dregla ner tangentbord!

De jag hittat hittills innefattar:
LaPierre Froggy
Intense Uzzi
Intense 6.6
Intense Socom
(ser ni ett mönster?)
Corsair Maelstrom
Giant Reign X (nästa års modell verkar fin, nuvarande e lite tråkig i min mening)
Canfield brothers The One (har nog inte sett någon komplett build på den, vet inte riktigt vad jag tycker om utseendet..)
Canfield brothers Can-Diggle (lite samma känsla som The One)

Detta är de jag kan komma på på rak arm med ett väldigt begränsat internet (jobbet tycker tydligen jag ska programmera saker istället för att titta på cykelporr, jag förstår ingenting..)

Posta gärna bilder på vettiga builds av de ramar jag nämnt ovan också.

INSPIRERA MIG ATT BLI FRISK IGEN!

Skulle nog tänka mig lite för ang Intense 6.6 när det gäller vinklar osv. Ganska brant styrvnkel. Tror mer på Uzzin.
Sunn kommer med en skit fin ny modell som heter Charger. Skicka pm till Albion så kan han nog fixa bilder eller mer info. Tror den fyller dina kriterier till fullo.

Senast redigerad av en moderator:
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kriterier alltså: Inte vråltunga ramar med
> 6.3-7.7" slaglängd, gärna med 1.5" styrrör,
> helst inte 83mm bb eller 12x150mm bakaxel, men det
> fungerar det också.
> Och posta gärna bilder. Hela poängen med denna
> tråden är att skapa habegär och dregla ner
> tangentbord!

Min topp 5-lista skulle bli så här :
> Corsair Maelstrom
> Canfield brothers Can-Diggle
Demo 7 /SxT
Giant Faith 2010
Foes RS7

pbpic3104840.jpg

Can-diggle
pbpic2865804.jpg

RS7

Där har du bra DH-hojar för svensk terräng.

Senast redigerad av en moderator:
mm jag visste att man kan lita på att happy ska leverera. :)

Hur är SC Nomad? Iofs bara 6" men snygg, men den ser inte särskilt vridstyv ut i länkaget? Tänker på hur flexig jag upplever att SC Bullit är, vilket är som en orm...

den vita demo 7 är sjukt snygg, men den är inte så porrig som mycket annat i denna tråden.. :)

dog den förresten? :(

57b
Förhoppningsvis kommer jag åka till Gesunda I helgen och kan efter det komma med ett utfylligare utlåtande om Froggyn, här fabrikskittad och med galet hög sadel vid fototillfället. :)

lapfix1.jpg ht=506

Cyklade runt drygt en timme igår och letade 'drop spots' i Ludvika, hittade några goa ställen. =)

Intense Uzzin verkar extremt väl genomtänkt för busåkande och hård AM. Kedjestagen kunde vara någon cm kortare för att jag skulle vara helt nöjd.

Någon som sitter på lite info om ramen, var den kan köpas billigast, företaget i övrigt, garantier etc?

Vikten sägs vara 3.7 MED DHX coildämpare! Ölburksrör med tillhörande bucklor av stenskott ala Trek Session 88?

Jag har själv en Ironhorse 7point7 med 66 SL på som jag är helnöjd med. Precis vart i Åre och Gesunda med den och den är helt perfekt på de lite mer smutta lederna av typen Shimano-leden/X-celerator. Vikten ligger på runt 18 kg men om man väljer lite lättare däck o slang får man ner den mot 17 kg. DW-linken gör att den dämparen inte rör sig ett skit när man trampar vilket innebär att den även funkar att köra där det är lite planare. Allt beror egentligen på hur man specar den. Här är min iaf(som är rätt DH-specad):

tn_DSC00922.JPG

Devinci Frantik verkar smaskig också, fast den verkar tung? Ser inte hur det går ihop med att Devinci Wilson verkar ganska (väldigt?) lätt? Har bara sett viktsiffra på färdigbyggd hoj men den verkar ju ligga på 18.5 kg eller så..
Snygg är den annars i alla fall :)
Likaså Devinci Wilson, fast det är ju DH race..

nej, efter att ha läst lite mer om Frantik verkar det som att ramen är ganska lätt, det är Devincis egna komponenter som gör att en hoj man köper färdig väger ~41 lbs

Tillbaka
Topp