Vilka skoöverdrag gillar ni?

Miro

Medlem
Vilka skoöverdrag gillar ni bäst och varför?
Är ute efter någonting som värmer och tål vatten.'

Har biltemas men dom tål inte vatten i längre stunder.
Köpte dom mest för att testa hur det är med skoöverdrag och nu har jag kommit fram till att jag vill ha bättre grejer.

Om du med "tål vattan" menar att dom inte ska släppa in vatten i skorna så kan jag meddela att några sådan skoöverdrag finns inte. Om du vill hindra vatten från att komma in utifrån så får du ha en plastpåse över foten.

Jag har provat GripGrab, BBB, DMT och Adidas. De jag alltid gillat bäst har varit de som är gjorda av tjock neopren eftersom de håller fötterna varma även när de är blöta. Av de jag provat så har dock samtliga gått i småbitar av regelbunden användning i skogen. Skulle tippa att jag slitit ut ett par överdrag per säsong i snitt ungefär. GripGrab är de som hållit längst.

Tycker även att passformen är väldigt viktig och de skiljer en hel del mellan olika märken och modeller. För stora överdrag håller sig inte kvar på sin plats och fastnar lättare i saker och går sönder. För små överdrag är ett rent helvete att få på och av. Beroende på vilket material överdragen är i så kommer de var olika mycket elastiska och därför kanske en storlek av ett märkes modell inte är lämplig för en annan modell av samma märke.

Jag kör med Endura MT500 i skogen, sådana som är gjorde av neopren som JT beskriver. Jag har haft de i 2år nu och det finns inga tecken på att de slits så jättemycket. Ska tillägga dock att jag använder de mest för värmen. Om det bara är blött och lite kallt använder jag bara Sealskinz strumpor istället.

Jag gillar Biltemas bäst. Har nog prövat de flesta ända upp till Gores svindyra WS-variant. De har alla en sak gemensamt - de slits fort och går sönder - mindre om du bara kör lvg. Någon större skillnad i värme eller komfort har jag inte märkt. Biltemas har en fördel - de åker i soptunnan utan någon större betänksamhet när de gått sönder. Gott nog för mig.

Jag hittade en sort som sitter löst på ovansidan skorna, tre kardborrar håller ihop det hela, i blå pvc.
Nu har jag dessvärre glömt var jag hittade dom, men jag beställde från uppfinnaren själv, nånstans i södra Sverige. Dom funkar verkligen bra när det finns behov av överdrag, i regn alltså.

Jag har bara testat Biltemas, och är för det mesta nöjd med dem. Dock finns utrymme för förbättringar.

1. Större modeller vore fint. Största, XL, är ordentligt svår att dra på över mina Shimano pendlar-SPD-skor i storlek 44. Funkar hyfsat på räserskorna (i samma storlek), som saknar tjock, räfflad sula undertill.

2. Undersidan borde vara förstärkt och gummerad. Undersidan trasas ganska snabbt sönder.

3. Kardborreihopsättning undertill så man kan dra på sig överdraget före skorna, och sen bara dra ner dem över skon, i stället för att behöva slita och dra på dem framifrån.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> har kört med BBB i många år, håller bra mycket
> bättre än Biltemas utan att vara svindyra.

Samma här!

Tillbaka
Topp