Vilka skydd bör man ha?

Vilka skydd bör man ha?
Godkväll alla cyklister!
Jag är 17 år och ca 195-200cm lång och har alltid gillat att cykla i skogen men köpte mig en riktig stigcykel som är heldämpad nyligen.
Jag har köpt mig en Trek fuel ex5 nyligen och varit ute några gånger sammanlagt kanske 3 timmar och känner att man kanske bör ha skydd på sig i skogen? Jag cyklar ca 80 procent på stig och planen är att köra mycket i Skatås, Göteborg. Nybörjare, vilka skydd är nödvändiga och vad tipsar ni om?
Tack på förhand, säljer du möjligtvis något så hojta gärna?

Vilka skydd bör man ha?
imho i prioritetsordning enligt nedan.

1. Hjälm - en som är snygg och passar ditt huvud. Gärna med rotationsskydd.
2. Handskar - tunna, vadsomhelst funkar. Montagehandskar kostar tex kring femtilappen
3. Knäskydd - trailmodell, med viskoelastisk gel
4. Ryggskydd - trailmodell, med viskoelastisk gel

Vilka skydd bör man ha?

2. Handskar - tunna, vadsomhelst funkar. Montagehandskar kostar tex kring femtilappen
Tack! Vad är rotationsskydd? Samt vad är viskoelastisk gel?

Vilka skydd bör man ha?
Hjärna, knän,ögon och armbågar läker dåligt. Det skyddar jag. Handskar förutom det - bekvämare med och hatar att riva upp händerna i onödan även om de ofta läker bra.

Hjäm är självklart. Knäskydd nästan också. Bra armbågsskydd stör inte så mycket - lite varmt på sommaren iofs. Ryggskydd har jag aldrig kört, men kör alltid med ryggsäck - skyddar kanske något, men lita inte på mitt ord där.

Knän KOMMER du att slå i. Händer KOMMER du köra ner i ojämnt underlag med lite moment bakom. Armbågarna, tja - JAG har slagit i dem. Hårt. Men många hävdar att det är ovanligt - fatta ett eget klokt beslut.

Glasögon måste du ha - det är bara idiotiskt att inte ha det. Grenar, Lipoptena cervi på ögonlocket är inte farligt, men väldigt obehagligt och äckligt.

Vilka skydd bör man ha?
Håller med inläggen ovan. Armbågsskydd och ryggplatta behövs bara om man kör mer enduro, snabbt utför. Nu finns ju en del sådana partier i GBG. Ska du köra hårdare enduro så är fullface bra. Ibland kör jag med armbågsskydd på vintern om det är isigt, men är också en klen gubbe som börjar närma mig 50.

Sen tycker jag att man inte ska underskatta kontaktytorna. Mellan dig och cykeln och mellan cykeln och marken. Bra greppiga MTB skor. Handskar och handtag så man får bra grepp och givetvis däcken. Funkar det så minskar ju risken att man går omkull. Bontragerdäcken tycker jag personligen inte är mycket att ha på blöta, hala rotiga stigar så de skulle jag börja med att uppgradera.

Köp inte för kraftiga skydd om det inte behövs. För vanlig stigcykling är tex IXS Flow Evo+ knäskydd ett tips. Skor så är Five Ten freerider pro populära. Handskar och hjälmar är väldigt individuellt. Googla runt, finns ofta bra recensioner och nu kommer nog det gå att fynda på black friday rean.

Vilka skydd bör man ha?
Jag är ganska feg och långsam mtb-cyklist, försöker att inte köra omkull men det hämmar väl min utveckling också att vara så försiktig. Om jag ramlar så är det snarare att jag "tippar åt sidan" när jag fastnar på ett hinder... Då tycker jag armbågsskydd känns tryggt.. Jag ser inte knäna som mer utsatta än armbågarna i dessa scenarios?

Men det verkar ju råda konsens om att knäskydd är mycket viktigare, vad missar jag?

Vilka skydd bör man ha?
Jag är ganska feg och långsam mtb-cyklist, försöker att inte köra omkull men det hämmar väl min utveckling också att vara så försiktig. Om jag ramlar så är det snarare att jag "tippar åt sidan" när jag fastnar på ett hinder... Då tycker jag armbågsskydd känns tryggt.. Jag ser inte knäna som mer utsatta än armbågarna i dessa scenarios?

Men det verkar ju råda konsens om att knäskydd är mycket viktigare, vad missar jag?
Din instinkt kommer vara att ta emot dig om du faller, så då är det händerna som åker i backen, så det är sällan armbågarna tar den initiala smällen. Knän i både backe och in i cykeln är dock vanligt då man gärna drar upp dom vid ett fall.

Vilka skydd bör man ha?
Tack! Vad är rotationsskydd? Samt vad är viskoelastisk gel?
Rotationsskydd är t ex MIPS. Dvs ett rörligt mellanlager i hjälmen som hjälper mot just rotationsskador.
Viskoelastisk gel är ett sånt material som är mjukt vid långsamma/mjuka petningar/rörelser men som sedan styvnar vid slag och hårda rörelser.

Vilka skydd bör man ha?
Din instinkt kommer vara att ta emot dig om du faller, så då är det händerna som åker i backen, så det är sällan armbågarna tar den initiala smällen. Knän i både backe och in i cykeln är dock vanligt då man gärna drar upp dom vid ett fall.
Låter rimligt, handskar använder jag så klart även de varmaste sommardagarna.

Vilka skydd bör man ha?
Armbågsskador är rätt ovanliga. Knän tar lång tid att läka dessutom, det är därför man ofta ser de duktigaste åkarna prioritera hjälm (ev full face) och knäskydd. Handskar verkar vara en vattendelare då vissa tycker de tappar känsla o kontroll. Jag skulle inte köra utan handskar.

Vilka skydd bör man ha?
Mötte för en tid sedan en fellow stigcyklist uppe vid stenröset. Jag gnällde över en präktig lårkaka jag hade skaffat mig på väg dit. Han slog på sitt lår och visade på lårplattorna han hade där.

Vilka skydd bör man ha?

+1

Jag cyklar stig, "enduro", downhill, gör högalpina utflykter i alperna och är allmänt en missbrukare av cykling i skog och allra helst på mer naturlig stig snarare än feta hopp.

Jag kör exakt med ovan nämnda skydd och har på lite drygt tio års cykling haft glädje av dem i ungefär den här ordning räknat till antal gånger:

1. Handskar. Oräkneliga gånger. Knappast dödliga skador jag undvikit men det kan sätta P för rätt många dagars cykling att dra bort huden i handflatan. Det är väl en dålig vana att ta emot sig med händerna men svårt att lära sig av med.
2. Knäskydd. Rätt ofta. Men räknar inte eftersom de inte går sönder när de används. Men är glad att ha dem ett par gånger om året eller så.
3. Hjälm. Har haft sönder 3 stig hjälmar, varav en av en större smäll och resterande två av lite mer oklara slag. Jag har också haft stor glädje av fullface-hjälmen i park två gånger när jag skottat jord med hakskyddet och sluppit skog i tänderna.
4. Ryggskydd. Två gånger har jag varit väldigt glad åt det när jag landat på rygg på hårda saker. Båda gångerna var det ryggsäck med skydd i snarare än ett ensamt skydd. Ena gången gick hjälmen åt samtidigt för att jag katapultade mig 2 nedför en slänt och landade på en grusväg.

Men för hemmacykling när jag inte ska ge järnet så åker ändå oftast knäskydden av. Ryggskyddet är med om ryggsäcken är med vilket är ofta men inte alltid på kortare turer hemma. Hjälm och handskar är alltid på.

Armbågsskydd har jag provat någon enstaka gång, inte hittat några som jag kunnat ha utan att bli irriterad. En enda gång har jag önskat att jag hade, men då var det nog snarare ett underarmsskydd än ett renodlat armbågsskydd jag skulle haft.

Vilka skydd bör man ha?
Armbågsskydd känns mer som att det är för skrapsår och inte större skador. Själv har jag tittat på att köpa något tunt par exempelvis TLD Speed. Jag ramlade någon gång förra året och skrapade upp underarmen rejält. Det tog ganska långt tid för det att läka och jag minns att det var förjävligt att inte kunna sätta ner armen någonstans. Då hade jag gärna haft skydd på mig.

När det gäller det andra så har jag alltid glasögon, hjälm, handskar och knäskydd. Sedan kör jag med POC:s kombinerade bröst- och ryggskydd när cyklingen är utförsorienterad eller på mer okända platser (fjällen t.ex.). Jag började med tjocka POC knäskydd och har sedan bytt ner mig till ett par tunnare Pearl Izumi Summit skydd. De är väldigt mycket skönare att ha på sig när man trampar mycket och jag känner dem knappt om det inte är lite varmare ute. Inget jag hade velat ha för DH eller Enduro däremot, då är nog POC skydden jag hade tidigare bättre.

Vilka skydd bör man ha?
En bra hjälm och knäskydd räcker långt. Höst till tidig vår kör jag med glasögon också för att skydda ögonen mot grenar och skit man inte ser samt tårarade ögon.
Handskar när det är kallt.
När jag för drygt två månader sedan kraschade hårt över största hoppet i isaberg hade jag bara öppen hjälm och knäskydd, slutade med ett brutet nyckelben och ömma revben men inte ett enda skrapsår eller så.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp