Vilka sommardäck till 29:er?

mytomspunnen

Aktiv medlem
Sommaren närmar sig ju med stormsteg och därför funderar jag på att införskaffa ett par lätta och fina sommardäck till tjunian. Vad rekommenderas och var köpa?

Kravspec:

* relativt lätta
* Sommarmönster (tänk racing ralph)
* fingummi (tänk black chili)
* skall finnas i relativt stor volym. Kör helstelt och vill därför ha lite kammare fram

Maxxis Aspen kanske? Har inte testat själv men om jag skulle ha något lättare och mer lättrullat än de Ardent jag kör nu skulle jag testa dom.

/* Jörgen */

jag kör MAxxis Aspen på min XTC 29er och om jag minns rätt så vägde dom däckena totalt 1100gram.

jag har blåst på dom slanglöst med sås på crestfälgar, så jag har ett rätt lätt hjulpar och dom funkar fin fint so far (22mil) :)

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sommaren närmar sig ju med stormsteg och därför
> funderar jag på att införskaffa ett par lätta
> och fina sommardäck till tjunian. Vad
> rekommenderas och var köpa?
>
> Kravspec:
>
> * relativt lätta
> * Sommarmönster (tänk racing ralph)
> * fingummi (tänk black chili)
> * skall finnas i relativt stor volym. Kör
> helstelt och vill därför ha lite kammare fram

Varför inte Racing Ralph 2,4?

Jag kör Race King med fulgummi. Funkar hur bra som helst. Det är in BC men de har ju rört om i gummigrytan sen Conti bara körde med bakelit. Billiga erom åxå så jag tror man kan byta två gånger till samma pris som ett par RR. Så de klickar ju alla boxar utom möjligtvis fingummi men det är bra gummi ändå.

X-king kommer ju i mitten av maj och jag hade tänkt att prova 2,4an fram.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Varför inte Racing Ralph 2,4?

Jag körde på dom ett tag, funkade inte för mig i alla fall. Sladdriga och kräver rätt högt tryck för att få kontroll på, och då försvinner ju lite vitsen med stor volym. Väldigt, väldigt ömtåliga och greppar och greppar tills dom släpper blixtsnabbt och oförutsägbart. Det är dessutom ganska högt mönster på RR i 2,4 versionen så dom både rullar och greppar sämre än dom tunga Weirwolf 2.55 jag nu har satt tillbaka på cykeln.

> Jag kör Race King med fulgummi. Funkar hur bra som helst.

Kul att höra från någon som provat på riktigt, Jörgen A säger samma sak.
Alla vi som inte provat vet ju att Continental-icke-BC är direkt farliga.

Fikasvettot skrev:
> Usch då! Nu kommer jag inte att kunna cykla på
> dem igen.

Fast med den vikten försvinner poängen att byta däck för mig...

Kung Stalle skrev:
>
> Varför inte Racing Ralph 2,4?
>

Ja, det är en bra fråga!

> Jag kör Race King med fulgummi. Funkar hur bra
> som helst. Det är in BC men de har ju rört om i
> gummigrytan sen Conti bara körde med bakelit.
> Billiga erom åxå så jag tror man kan byta två
> gånger till samma pris som ett par RR. Så de
> klickar ju alla boxar utom möjligtvis fingummi
> men det är bra gummi ändå.

Går du i god för det där? Gäller det även blötan? Minns med skräck våtgreppet i conti vertical, explorer och twister...

>
> X-king kommer ju i mitten av maj och jag hade
> tänkt att prova 2,4an fram.
>

Ohhhh, intressant! Var kan man köpa dem i mitten av maj?

Nobby Nic finns ju i 29:a också. Osäker på vikten men relativt lätta och bettar fint tycker jag.
Mina är 2.25" vilket duger.

Håll dig borta från RR utan snakeskin, iaf om det är mer teknisk terräng du ska hoja i. Jag gjorde av med fyra däck på en sommar pga skärsår i sidorna och sedan dess kör jag åretruntdäck som håller.

mamme1 skrev:
> Ang. dödschockande mördardäck eller inte..
> På HT-69an har jag fram ett Conti MK u.t.a.n. BC,
> upplever det som grumt oförutsägbart så fort
> det är minsta lilla fukt på marken, f.f.a
> hällar förvandlas till oigenkänlighet.

Låter ju precis som man minns det. Fast stallmar håller alltså inte med?

> Hur skulle Specializeds Fast Trak Sport Tire stå
> sej?
> http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCEqProduct.j
> sp?spid=57832

Bra fråga! Någon som provat?

Behövde jag nya däck skulle jag satsa några snikhundralappar på MK 2.4 efter Stalles rekommendation. Ser ut att vara bra allround, särskilt till din helstela där du vill ha lite däckkött.

RR 2.4 är fantastiskt bra sommartid på den dämpade men aningen genomslagsklent, jag kör dem aldrig på helstela.

För offseason, när gummiblandning betyder mer, kan det ju ändå vara kul med traktordäck typ Nevegal/Rampage.

mytomspunnen skrev:
> Stämmer viktuppgifter etc på dessa:
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/komponenter/dack/29-3/dack-slang-2/kenda-t
> omac-small-block-eight-29x21.html.
>
> Är ruggigt nöjd med mitt nevegal jag kör fram.
> Men det känns lite som ett höstdäck; tungt och
> greppigt.

Skulle inte lita allt för mycket på CCs viktuppgifter. Händer att dom kopierar vikten från 26 tums varianten. Här är däcken tyngre: http://bike29.com/tires/Kenda-Small-Block-Eight

/* Jörgen */

Vill ni ha ett riktigt sniktips så håller Sportex på att kappa ihop(uppköpta an Intersport eller hur det nu va) och har utförsäljning. Där kan ev hittas IRC Mytos Xc(690 gram) för 75:-/styck. Visserligen heter det att de är 2.1" men har en mycket maffigare luftkammare än så i verkligheten, glöm dock det där sidoväggsförstärkning.

Fikasvettot skrev:
> Exiwolf ? Det satt såna på min 29er så
> jag teoretiserade inte utan bara körde

Samma däck, samma plan.
Grymt sugen på att testa den nu...

NilsK skrev:
> jag kör MAxxis Aspen på min XTC 29er och om jag
> minns rätt så vägde dom däckena totalt
> 1100gram.
>
> jag har blåst på dom slanglöst med sås på
> crestfälgar, så jag har ett rätt lätt hjulpar
> och dom funkar fin fint so far (22mil) :)

jag köpte såna till min 29er och har väl hunnit med 5-6 pass på den. De känns grymt lättrullade och snabba och har faktiskt helt ok grepp oxå, däremot så är de inte i närheten av att vara 2,1 tum, snarare 1,9, så det är inget jag skulle köra helstelt på. Med min vikt (84 kg) blir det problem med bakdäcket där jag får välja på att få genomslag eller köra väldigt studsigt.

Skönt att ha växt ifrån gramhysterin!
Utan grepp suger det att cykla...

WTB Stout på just nu, väger säkert en hel del men asbra!

bild.JPG ht=544

lundatok skrev:
> Kolla även in Intenses utbud, dom verkar riktigt
> trevliga. Hojade med lite norrmänn som svor vid
> sina.

Jag körde på Intense System 29 för några år sen. Gillade dom inte. Skittunga, inget särskilt bra fäste, slets fort. Det enda som kanske var bra var att de var rätt tåliga mot punkor. Men inte särskilt...

Stalle

mytomspunnen skrev:
> Går du i god för det där? Gäller det även
> blötan? Minns med skräck våtgreppet i conti
> vertical, explorer och twister...

Asså... nu vare väl ett sommardäck du frågade efter. Jag menar... RK med BC får väl inte anses som ett optimalt regndäck. Inte heller RK utan BC. Men jag har kört RK utan BC i väta och det har gått bra. Och som sagt, det är länge sen gummiblandningen var den samma som i ovan nämnda.

> > X-king kommer ju i mitten av maj och jag hade
> > tänkt att prova 2,4an fram.
> >
>
> Ohhhh, intressant! Var kan man köpa dem i mitten
> av maj?

Det är vad det verkar efter att ha botaniserat på lite webshoppar. Det är bara å vänta i tre veckor så skall det nog finnas i lager på en webshop nära dig.

Stalle

Specialized-däck verkar ju fina. Körde på Control och Fast Track i helgen som var. Torrt och fint så det är svårt att uttala sig om risigare förhållanden. Men de erbjöd det fäste som jag behövde och rullade fort.

Problemet med Specialized 29er-däck är fetslut i europa. Så om man inte har tur så blir det till att beställa från UvÄssAa om man skall ha.

Stalle

Just beställt ett par Rocket Ron, blir nog även ett par Furious Fred framåt sommaren. Nån som upplevt Race King 29 som väldigt "stela och små", har krånglat med att montera ett par idag :(. Men nu blir det Schwalbe igen.

oxr skrev:
> regnar det aldrig på sommaren i vallentuna?

Jo det gör det ju men om man helt plötsligt skall klara även regn galant så är man tillbaks till regndäck och då heter det ju Rampage igen lixom. Vitsen men sommardäck måste ju vara att man kan offra lite oväderskapacitet till förmån för vikt och lågt rullmotstånd.

Stalle

RR verkar ha lite oförtjänt dåligt rykte när det gäller hållbarheten. Jag körde mina i 2 år i sträck ute i Hellas och i skogar omkring stan innan jag lyckades få ett skärsår i sidovägen. Dock har det blivit ett otal genomslagspunkor, det måste erkännas. De rullar annars sjukt bra, har överlag bra grepp nästan jämt, även i väta och har den hittills största luftkamaren av alla 29e däck.

Jag har bytt över till Ardent 2.4 nu både fram och bak, och det ska bli intressant att se hur de känns framöver. Körde några turer med ett WTB Dissent 2.5 fram och älskade det feta däcks-köttet de har i allt stök och bröt, men tyvärr så rullade de inte lika bra pga sin något korpulenta vikt a 1350g så de fick tyvärr plockas av.

Det däcket i en vikt av ca 800 - 900 skulle nog vara ett optimalt framdäck för mig på helstelt. Eller ett RR 2.4 med uppförstärkta sidoväggar till en vikt av 800 skulle oxå vara mums...

Precis vad jag också söker, men lite begränsningar tyvärr.

*Har bara 17mm fälgar vilket begränsar utbudet en del (hur mycket har jag ingen aning om)
*Begränsad budget (då jag är student och inte har något sommarjobb iår)

Men tänkte bara byta bakdäck då framdäcket är finfint.

Någon som har några bra rekommendationer till en nybörjare?

Senast redigerad av en moderator:
Kung Stalle skrev:

> > > X-king kommer ju i mitten av maj och jag hade
> > > tänkt att prova 2,4an fram.

Min order på Evans:
Due in stock on 10/06/11 :(

Med dina 4 önskemål skulle jag också rekommendera Racing Ralph 2,4.
Jag kör på Ubus gamla RR och är helnöjd än så länge. Än så länge bara korttest i sommarvarmt Belgien en långhelg men gillar dom skarpt på sommarstigar. Upplevde dom inte ostabila som Ubu. Kan bero på att vi kanske har olika fälgar. Jag har Salsa Delgado fram och Notubes STZ 355 bak.
Stor volym och okej grepp till en acceptabel vikt. Ska stansa dom och få ner vikten lite till.

Jag kan väl säga att RR är väl rätt ok men det finns några feta nackdelar med dom däcken och det ena är priset, det andra är greppet när man bromsar (jag vände faktiskt på mitt bakdäck och då blev det lite bättre) och till sist däckssidorna (jag kör väldigt snålt och hasar ofta längs stenar och rötter).

X-king's leveransdatum = tråkigt!

Stalle

Tillbaka
Topp