Vilka växlar välja?

Stitch

Ny medlem
Vilka växlar välja?
Jag har en MTB med Alivo-växlar fram och bak. Jag börjar fundera på att uppgradera, då jag har lite trassel med att växla snabbt trots noggrann inställning.
Min fråga till alla kunniga entusiaster är:
1. Kommer jag att märka någon skillnad om jag uppgraderar till t.ex. Deore LX, och i så fall vad skiljer, eller är det bara vikt och kvalitet (och såklart en extra växel) som är skillnaden?
2. Vad är lämpligast att uppgradera till. Jag är ju ingen elitcyklist, men cyklar endel i tuff terräng. LX? XT?
Jag vill ju inte uppgradera i onödan. Kanske är det lika bra att köra slut på mina Alivo-växlar först?

Senast redigerad av en moderator:
Vilka växlar välja?
Jag har ställt typ samma fråga. Fast mina växlar var slitna.

Som jag har förtstått det så är Deore mest hållbart och billigast.

Man tjänar framförallt vikt när man går upp i modellhierarkin. Det var några som tyckte det kunde vara värt med XT regalge eftersom de skulle ha lite bättre känsla.

Nu letar jag bara efter billigaste stället att köpa från!

Vilka växlar välja?
Tack för tipsen. _jp, det fanns mycket intressant i din tråd, och det verkar som den allmänna rekommendationen är att Deore räcker bra om man inte är på elit-nivå (och ev. XT växelväljare.
Jag har ännu inte klart för mig vad skillnaden är jämfört med Alivo? Kommer jag att märka någon skillnad om jag byter ut Alivo mot Deore?
Lars, vajrar borde vara ok, cykeln är bara 6 månader, men tack för tipset ändå. Bra att veta.
/Johan

Vilka växlar välja?
Det beror också på hur mycket man tycker att känslan och funktionen i växlarna är värd. Jag säga att när jag bytte från lx till xtr så var det ett rejält lyft i funktionen, mycket större skillnad än vad jag trodde, lätt värt pengarna :) Så det beror på vem man frågar. Är kedjan fräsh och utan kärvande länkar osv.? Om drivpaketet är ok så hade jag väntat tills allt blivit slitet och bytt då.

Tillbaka
Topp