Vilka vevparti och vevlager passar min MTB

Adrian

Ny medlem
Hej, jag har en MTB från 2004 där det nu är dags att byta vevparti och vevlager. Problemet är att jag inte vet vilka som passar, dvs vilka mått är det som jag behöver hålla koll på?

Tidigare så satt det
Vevarm uppmärkt med 175 FC-M752 Shimano Japan VIA AL (tolkar det som Shimano Deore XT FC-M752 Hollowtech 2003)
Vevparti Lager Shimano BB-ES71, 68, BC 1.37 x 24, Japan VIA, L <- 113 -> R
3 respektive 9 klingor fram/bak.

Vad behöver jag titta efter då jag väljer nytt vevparti och vevlager?
Tips på lämpliga komponenter att byta till?

Vänliga Hälsningar, Adrian Dahlquist

Bilagor

• IMG_2597.JPG
    IMG_2597.JPG
    28.3 KB · Besök: 132
  • IMG_2599.JPG
    IMG_2599.JPG
    32.9 KB · Besök: 164
  • IMG_2600.JPG
    IMG_2600.JPG
    31.9 KB · Besök: 119
Vevlagret ska vara 'BSA' utvändigt för ramen och 68 brett (plus medföljande distanser för rätt bredd för veven som kan vara 68/70/73) och sedan passa vevpartiet du väljer "invändigt".

Vevlager std BB52 ca 100 kr t.ex. -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-BB52-Deore-Alivio-Hollowtech-II-Bottom-Bracket-p40091/ OBS -> välj BSA och inte BSA 83

Vevparti prisvärt ca 500 kr 3-delat (för 9-delat bak) t.ex. -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/Alivio-Kurbelgarnitur-FC-T4060-mit-KSR-p40160/ välj 175 mm och 22-32-44 och finns i silver eller svart.

Tillägg: Men det går precis lika bra att välja 170 mm vevarmar på ovanstående också, om du nu inte har jättelånga ben. :-)

Senast ändrad:
Vad är problemet?
Klingorna och vevlagret är slitdelar som finns att köpa passande för rimliga pengar. Själva vevarmarna finns i allmänhet ingen anledning att byta om du inte specifikt vill ha nåt värre/nyare.

/Johan

Hej, stort tack för snabbt svar!

Då siktar jag på ett BSA lager på 68mm samt väljer vevparti med en axeldiameter som matchar lagret (24mm).
Får se om jag kör vidare på 175mm eller testar med 170mm.

(JojjeM, anledningen till att jag vill byta vevarmar är att gängorna för att montera avdragaren är dåliga, och jag kan därför inte montera end-pluggen på ena sidan => att vatten och smutts kommer komma in i vevlagret, så tänkte att det var lika bra att fixa detta).

Vänliga Hälsningar,
Adrian

Om du ändå skall "krångla" med nytt vevlager och verparti, kanske idé att fundera på en "uppgradering" av hela hela drivlinan till något modernare? Byta från 3x9 till 2x10, 2x11 eller 1x11 växlar.

T.ex.
Vevlager 260 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7192
Vevparti inkl klinga 840 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=231067
Bakvxl 525 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164561
Reglage 295 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=175464
Kassett 525 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742
Kedja 240 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=231597

Summa 2700 kr

Sixten Fors sa:
Om du ändå skall "krångla" med nytt vevlager och verparti, kanske idé att fundera på en "uppgradering" av hela hela drivlinan till något modernare? Byta från 3x9 till 2x10, 2x11 eller 1x11 växlar.

Om cykeln är från 2004 antar jag att vi talar om en 26" och då kanske 1x11 ger väldigt täta växlar?

ejma sa:
Sixten Fors sa:
Om cykeln är från 2004 antar jag att vi talar om en 26" och då kanske 1x11 ger väldigt täta växlar?
Större klinga fram och problemet är löst, 275 kr för 34T https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=236778
Finns även 36T klingor att köpa från ca 350 kr.

32T klingan som ingår med vevpartiet går att sälja för 200 kr på Happy K&S.

Mycket tjat om "modernt" alldeles för ofta tycker jag.
2x9, 3x9, 1x10 osv är inte så noga. Allt funkar. Jag är lika nöjd med 1x11 på min "moderna" cykel som 1x10 på min "omoderna" (modern geometri men omoderna komponenter). Bekvämlighet att slippa framväxeln gjorde att jag bytte från 2x9 till 1x10. Men bägge funkar lika bra!

Följ JTF's råd. Allt annat är onödigt på en 14 år gammal cykel. Med ny drivlina för en tusenlapp kommer den funka kalas och får du för dig att uppgradera till nåt modernt så byt hela hojen. Den största skillnaden mellan gammalt och nytt ligger nån annanstans än på själva kraftöverföringen.

Senast ändrad:
Om drivlinan ändå är "slut" och det behövs vevlager, vevparti, kransar, kedja, kassett. Och komponenterna i övrigt är 14 år. Kan jag tycka att det känns smartare att köpa moderna prylar istället för 15 år gammal teknik för inte speciellt mycket mindre pengar.

Byta från Octalink vevlager och 3x vevparti till något modernare 1x kapar säkert 500 gram. Skrotad framvxl och reglage spar 250 gram. Större kassett väger mer, likaså bakvxl med clutch om man väljer en "billig" SLX.

Bilagor

• GX_34T.jpg
    GX_34T.jpg
    125.2 KB · Besök: 123
JTF sa:
Vevlager std BB52 ca 100 kr t.ex. -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/SM-BB52-Deore-Alivio-Hollowtech-II-Bottom-Bracket-p40091/ OBS -> välj BSA och inte BSA 83

Vevparti prisvärt ca 500 kr 3-delat (för 9-delat bak) t.ex. -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/Alivio-Kurbelgarnitur-FC-T4060-mit-KSR-p40160/ välj 175 mm och 22-32-44 och finns i silver eller svart.

Tillägg: Men det går precis lika bra att välja 170 mm vevarmar på ovanstående också, om du nu inte har jättelånga ben. :-)

Och här kommer länk :-) till bra och prisvärd kedja
Shimano HG93 XT för bara ca 135 kr -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/CN-HG93-9-speed-Chain-p929/ (välj "114 links" - inte "138 links" och den kommer säkert behöva kapas några länkar ändå)

När man ändå håller på är det dumt att inte samtidigt byta kassetten bak också, så allt blir nytt och slits in tillsammans så att säga.

Vet inte om du har 11-32 eller 11-34 eller annat,
men här -> https://www.bike-components.de/en/Shimano/Kassette-CS-HG400-9-9-fach-p40155/ är en bra kassett som finns i flera olika "storlekar" att välja för bara ca 170 kr.

Summa totalt ca 900 kr (plus eventuella verktyg eller svartlön till mekaniker) Sen har du en cykel som rullar i många år och mil igen :-)

Sixten Fors sa:
Om drivlinan ändå är "slut" och det behövs vevlager, vevparti, kransar, kedja, kassett. Och komponenterna i övrigt är 14 år. Kan jag tycka att det känns smartare att köpa moderna prylar istället för 15 år gammal teknik för inte speciellt mycket mindre pengar.

Borde man inte passa på att byta ut ram, gaffel och hjul då samtidigt? Som också är hopplöst omoderna. Blir kallsvettig bara jag tänker på vad fälgarna kan ha för inre bredd... ;-)

Senast ändrad:
Hej
Korrekt, det är en 26" MTB från med komponenter huvudsakligen från 2004 till 2009.
Kan inte avgöra riktigt om det vore fördelaktigt att byta från mitt 3x9 till t.ex. 1x11, men jag tror att jag behåller 3x9 på denna cykeln. Primärt för att inte behöva byta så många delar då det känns lite onödigt dyrt på en så gammal (men fin cykel) om jag vill ha likvärdiga komponenter som idag (mest XTR idag förutom vevpartiet som är XT). Så jag kommer sikta på ett något finare vevparti än förslaget ovan typ XT.
Kasseten bak (SRam PG950 11-34) är bytt för inte alltså länge sen, så den får allt rulla lite till.

Tänkte dock byta rulltrissor i bakväxeln också (sitter idag XTR från 2007). Men visst behöver man inte köpa shimanos dyra XTR trissor, eller?
Har ni tips här med?

Vänliga Hälsningar,
Adrian

Adrian sa:
...men jag tror att jag behåller 3x9 på denna cykeln. Primärt för att inte behöva byta så många delar då det känns lite onödigt dyrt på en så gammal (men fin cykel) om jag vill ha likvärdiga komponenter som idag (mest XTR idag förutom vevpartiet som är XT). Så jag kommer sikta på ett något finare vevparti än förslaget ovan typ XT.
Problemet är... att det är inte lätt (rent av omöjligt) att idag 2018 hitta något nytt Shimano vevparti för 3x9 med 22-32-44 kugg som är högre och finare nivåmässigt än det Alivio T4060 som jag länkade från Bike Components. Men någon får gärna motbevisa mig. :-)

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Sixten Fors sa:
Nytt men omodernt XT vevparti för 3x inkl vevlager, drygt 1840 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=60627
3x9 var det väl han hade?
3x fram. Inte 3x9 fram.

Var köper man XT vevparti anno hedenhös designat för x9 bak? XT x10 vevar funkar lika bra eller bättre. Om det skulle gå att köpa x9, är det inte Octalink axel? Man vill väl ha Hollowtech II om vevar från Shimano? Eller?
Enligt Bike24 med flera funkar det endast med 10sp kedja står det.
Det Alivio-vevparti som jag länkade (som jag själv har på min brukshoj, nyköpt i höstas) är just för Hollowtech II = BB52!

Tillägg: Dessutom verkar ju befintlig kassett vara 9-delad, och ska inte bytas enligt TS.

Bilder nedan som visar att det INTE är Octalink eftersom det eventuellt verkar vara för jobbigt att klicka på mina länkar...

6569766649.jpeg

232664793.jpeg

Senast ändrad:
JTF sa:
Det Alivio-vevparti som jag länkade (som jag själv har på min brukshoj, nyköpt i höstas) är just för Hollowtech II = BB52!
Tillägg: Dessutom verkar ju befintlig kassett vara 9-delad, och ska inte bytas enligt TS.
Jag kör 8-delad SRAM kassett bak, Ultegra 2x10 vevparti och Ultegra CN6701 10-speed kedja på en cykel. Funkar utmärkt.

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Jag kör 8-delad SRAM kassett bak, Ultegra 2x10 vevparti och Ultegra CN6701 10-speed kedja på en cykel. Funkar utmärkt.
Nu snackar vi inte LVG. Bruka allvar.

JTF sa:
Bilder nedan som visar att det INTE är Octalink eftersom det eventuellt verkar vara för jobbigt att klicka på mina länkar...
Jo jag vet att det finns budgetserievevar "3x9" som nytillverkas med HT2 axel. Men TS ville ha "finare logga" på vevarmen som XT eller XTR, och då är det 3x10 vev om man vill ha HT2.

Precis som en 1000 kr billigare* Sram GX Eagle "1x12" vev funkar utmärkt med 1x11 Shimano XT bak. Då bakhjulet inte är xD och inte klarar Sram 11 eller 12 kassetter.

* än XT 3x10

JTF sa:
Upp till 10 växlar har alla kassetter samma cog-pitch (om samma antal drev på kassetten förstås), är utbytbara och kompatibla med varandra, oavsett om det är Shimano/Sram/mtb/road. Allt går att blanda. Samma kedja för mtb och lvg.

Sixten Fors sa:
Men TS ville ha "finare logga" på vevarmen som XT eller XTR, och då är det 3x10 vev om man vill ha HT2.
Ja jag vet det. Och då kan man ju lika gärna bygga om hela skiten till 3x10. Eller köpa en Vitus 29-tummare! :-)

Sixten Fors sa:
JTF sa:
Upp till 10 växlar har alla kassetter samma cog-pitch (om samma antal drev på kassetten förstås), är utbytbara och kompatibla med varandra, oavsett om det är Shimano/Sram/mtb/road. Allt går att blanda. Samma kedja för mtb och lvg.
Hade fått för mig att 9sp och 10sp inte var blandbara rakt av pga olika bredd/tjocklek på kedja och kassettdrev t.ex. Men då har jag fattat fel då.

JTF sa:
Sixten Fors sa:
JTF sa:
Hade fått för mig att 9sp och 10sp inte var blandbara rakt av pga olika bredd/tjocklek på kedja och kassettdrev t.ex. Men då har jag fattat fel då.
Jag har aldrig använt 9-delade system vare sig för lvg eller mtb, bara 7,8 och sedan 10 eller fler. Men kör som sagt 8 bak och 10 fram med 10 kedja som växlar utmärkt både fram och bak. Har svårt att se hur 10 fram och 9 bak skulle bli problem med en 10 kedja.

@Sixten
Jag har sovit dåligt senaste nätterna så jag ber om ursäkt att jag missuppfattat några inlägg jag besvarat ovanför, bl.a. det med att det var XT 3-delad-vev för 3x9 som Du syftade på med Hollowtech II och inte någon lågbudget Alivio som jag la upp bilder på. Ska lägga mig och kolla klart på Beck nu... :-)

Sixten Fors sa:
Jag har aldrig använt 9-delade system vare sig för lvg eller mtb, bara 7,8 och sedan 10 eller fler. Men kör som sagt 8 bak och 10 fram med 10 kedja som växlar utmärkt både fram och bak. Har svårt att se hur 10 fram och 9 bak skulle bli problem med en 10 kedja.
Bra, tack för förklaringen. *tumme upp*

Sixten Fors sa:

Där ljög jag visst :) år 2003 byggde jag en 26" GT i-Drive Team med Fox Float 100 mm fram/bak. Den hade XTR/XT 9-växlat med Octalink vevparti. (inte min ram på bilden, och det är inte XL-storlek som min var)
Ram2.jpg

GT_2.png

GT_3.png

Tillbaka
Topp